Erdélyi Híradó, 1832. január-június (első félév, 1-52. szám)

1832-01-14 / 4. szám

zölni kívántak: „A­’ törvény-adó hata­lomnak nincsen jussa az egyes polgárok birtokáról azoknak előre való megegye­zések nélkül határozást tenni. Az euró­pai Statusok’ históriája bizonyítja, hogy mind addig míg a’ franczia philosophia az úgy nevezett liberalismus pusztító mag­vait el nem hintette , a’ magános vagyon sérthetetlensége szent törvénynek tarta­tott. — A’ keresztényi felebaráti szere­tet hellyét az újabban prédikált philoso­­phiai philantropia foglalván­ el, Franczia­­országban kezdették elébb azt mint fő princípiumot feltenni , hogy a’ nép bol­dogsága a’ status-hatalom fő és egyedül való törvénnyé, mely szerént ha az igaz­gatást ezen czél vezeti ennek végrehaj­­tásában semmi meglevő jósok nem a­­kadályozhatják. Elfelejtették hogy ezen maxima csak azon feltétel mellett lehet boldogító, ha azok kiknek kezek között a főhatalom van mindentudók és csalha­tatlanok; de midőn ezen tulajdonságok embernek nem adattak , a’ nép interes­sé­gi ezen maximák szerént egy jót­ akaró Uralkodó alatt az uralkodásra­ vágyó ’s­enn hasznokat vadászó Ministerek ön­­kénnyek’ veszedelmének vannak kitéve ; láthatjuk hogy Francziaországban a’tisz­tán jót kivánó XVI-dik Lajos Király a­­latt ezen maxima 10 esztendők lefolytá­ban miként gyakoroltatott, hogy a nép boldogitására a’ magánosok’ jussai miként tapodtattak­ le , miként szűnt légyen-e meg a’ népnek az igazgatáshoz viseltető bizo­dalma , hogy szaggatták­ el a’ statust egy­­be-kapcsoló köteleket, ’s a’ revolutzio mint ezeknek szükséges következése , hogy taszította a’ népet a’ végetlen nyomorú­ságba. I­é dik Jó’sef Császár jó czélzá­­sait, ’s megkülönböztetett talentumé sen­ki sem hozza kétség­ alá, de az e félé maximáktól vezérlett próbatételek kö­vetkeztetek kevés esztendők alatt a’ bel­­giomi revolutziót, ’s minden kormánnya alatt volt örökös tartományokban a’ kö­zönséges békételenséget. A’ német biro­dalom is igyekezett a’ népek bóldogitá­­sát tanító tudomány harapódzása ellené­re a’ magánosok jussait tiszteletben tar­tani. A’ német birodalom felbomlása u­­tán azon szerencsétlen systema több né­met statusokba bévitetett, sok egyes sta­tusok ’s korporátziók jussai megsemmi­­sittettek, nem tartalék tovább status czél­­jának a’ személy és bírtok oltalma , ha­nem általános tutori hatalom alá vette­­tének mindenek. A’német szövetség 15- dik czikkelye által meghatároztaték hogy a’ német statusokban képviselői ország­iás vitessék­ bé. De valyon a’ polgári al­kotással bíró igazgatás formája magára ad e elég garantiát a’ törvénytévő hata­lom viszszaélései ellen ! Nem lehet­­ at­tól tartani hogy a’ törvény­tévő test egyes tagjai az egyes karok’ jussait, hogy meg­bízóik’ hajlandóságát megnyerjék ’s po­­pularitást affectáljanak , feláldozni kíván­jak? Ezen népeknek­ hízelkedők sokkal veszedelmesebbek mint az általános u­­ralkodók udvarijai, mert a’ népek indu­latjai nagyobb következéseket húznak ma­gok után mint a’ Fejedelmekéi. Nem le­het­­ attól tartani hogy a’ népek felger­­jedései előbb-hátrább azon fokra hágnak hogy a’ status hatalomnak lehetetlen le­szen azt többé határok között tartani ? Több hasonló okoskodások felhordása u­­tán az említett Негсгедек a’ német szö­­vettség 14-dik czikkelyére utalnak, mely a’ fő rendeknek mindazon jussaik ’s mél­tóságaik sérthetetlenségét ígéri, melyek az ők eddig gyakorlott birtokosi jussokból erednek , ’s nem a’ status­ igazgatói ju­­sokhoz tartoznak. Végre jelentik hogy a’ kéntelenség esetében el nem múlatják meg­sértetett ügyökben a’ német szöve­tség gyűléséhez recurrálni.

Next