Erdélyi Híradó, 1842. április-június (27-51. szám)

1842-06-03 / 44. szám

Kolozsvári* Bizodalmas tisztelettel figyelmeztetjük Híradónk t. pártfogóit, hogy kik annak második félévi folyamá­ra szerkesztőhivatalunknál kívánnak előfizetni, azt a’ közelgő antal-napi kolozsvári vásár alkalmával legköny­­nyebben eszközölhetik. Különben előfizetni lehet minden cs. k. postahivatalnál, ugy . Köveden Vajda Dá­niel, M. Vásárhelyt Dózsa Elek és Moos István, N. Szebenben Incze József, Debreczenben Szabó János urak­nál. Kültartományi olvasóink a­ bécsi udvari fő­postahivatal utján rendelhetik meg lapjainkat.—­ Az előfizetési díj Érd. Híradóra 3s N. Társalkodóra — hetenként 3 ív —, mint eddig, 4 pengő forint. Vasárnapi Újsággal melly ezentúl nagyobb formában 3s velin papirosra fog nyomatni —(hetenkén 4 ív) 5 for 12 kr. pengőben. Vas. Újság díja marad 1 f. 30 kr. p. p. Az Erdélyi Híradó szerkesztőhivatala. Foglalat: E г d с! I у es Mn gya го rsz ;i g. Előfizetési figyelmeztetés; kinevezés; adónkról IV. c/.ikk ; ors/.úggv i'ilesi köztéri, i­vszk ; kolozs­ói­­ napló; cs.'ki közgyűlés.— N tí me tors r il g.— Franciiaország: a’ vasúinkra úlirend ; Bascases grot halála ; sajtóiig Inna per.— Anglia: Peel Robert tarifa-terv iránti beszéde. — Brazília: nagy fontosságú törvények. — Újabb tudósítások: a F franczia kam­arában a klérus feletti vita.— Elegy. — Nemzeti Társalkodó: Utakról. A) Alakítás és szállítás, emberi mírködés főágai, gr. lelöki Domokostól.— Hirdetések, Erdély és Magyarország. (­ felsége idei apr. 29-éröl 1744. udv. szám alatti címes ren­deleténél fogva a’ nagykapusi postaállomást Vári Józsefnek mél­­tóztatott adományozni, ki magyar vendégszeretetéről és pontos szor­galmáról ismeretes, ’s remélhetőleg ezen új hivatalának is közelé­­gülésre felelend meg. Adónkról. IV. czik­k­. Soká veszteglénk történészetünk legrögösebb tájain, adatokat gyűjtendők, mellyekből kiteljék azon pi­ed­es­tál, hová föllépve, széttekinthetünk adó-viszonyaink és adó miatti viszontagságaink fő­­pontaira. Nekünk e’ részben azon szerencse jutott, hogy nem kell az osztályozás fáradságos munkájához nyúlnunk ; nem kell d­aoli­­cus halmazból rendet fejteni ki, öszhangzó egészet alkotni, egyes jelenségek számára keresni a’ kapcsolatot és kútfőt.­• Jelen or­­szággyülésünk , eltérve azon nyomdokoktól, mellyek sivatagban e­­nyészének el, felhagyva azon általánoskodással , melly egy nézellet­­tel az egész láthatárt benyelni akarván, a’ fő nyugpontokat sem birta megkülönböztetni, tenyészőbb térre lépett; kivihetőség és czélarányos rendezés tekintetéből kü­lönböztetéseket ten ; az egész ügyet két hasáb alá sorozta, t. i. megajánlás-jogra és fel­hajtási rendszerre. Elszakadt egymástól az elv és kulcs. Rögtön fog szőnyegre kerülni amaz, csak utóbb tárgyaltatik ez. Mii is szövevényes feladatunkat egyszerűbbé azáltal tehetjük, ha tisztelve ezen sorompókat, méltányolva e’ sorozást, külön vizsgál­juk meg: mostani adózásunk elvileg melly akadályokat von az al­kotmányos nemzet elébe, ’s rendszer tekintetéből minő gyümöl­csöket terem­ ? Ma néhány érdemes honfi kegyelméből — kiket isten soká éltessen , mert a’ természet nagy gazdaságában minden csa­tornára szükség van , különben a’ légkör romlanék meg — a’ n­y­a­r­­galo párt embereinek neveztetünk. Hajlamunk a’ divatból kiment kengyelfutó-szerepre, valósággal nem levihallan. Mii nem léghajóval akarjuk a’ nemzetet ragadni gőzkörből étherbe. Ma nem a’ kép­zelődés vas-pályáján rohanunk a’ szilárd tervek tartományaiból a’ jámbor óhajtásokéba. S mikor szólank­­igy a’ pártfeleinkhez , gond nélkül távozzatok a’ hagyományok köréből ki; ne tekintsetek a’ m­érföld-kövekre, mellyeket a’ fontolás a’ távolság megítéléséért állított fel; feledjétek a’ határsorompókat, mellyeken innen honfiak, túl kalandorok vagytok? Ma még jelen adózásunk mezején is óva­­toson kívánunk járni, ’s kimutatva azon helyeket, hol polgári és erkölcsi sülyedés fenyeget, a’ mélység betöltésére semmi curtiusi öntagadást és áldozatot nem követelünk. Sőt azt sem mondjuk , hogy a’ mi rész, rögtön javitassék. A’ tökéletességre törekvés, az eszményben , kérlelhetetlenül eltaszít magától minden aljast és tö­­redékenyt; de a’gyakorlatban sok malum bene positum mai sokáig megfér. Azonban mellőzve minden kitérést, tekintsük minő állásba hely­­heztel minket azon eset, hogy az adómegajánlás tettleg nincs a’ nemzet kezei közt? Már magában minden ollyszerű­ jelenet, midőn az alkotmány életkérdései zavarba hozatván, az egyik halálomnál csak a’ recla­matio, ’s a’ súly egyen megbomlásának érzete marad fen, mert a jog és birtok külön vált: minden illysé kii jelenet — ismétlem —, a’ törvények- és erkölcsöknek kölcsönös egymásra­ hálásánál fogva befoly a’ magányjogi viszonyokra, népjellemre és házi erényekre. Továbbá, mi vezette az alkotmányos nemzeteket arra, hogy az adóöszveg meghatározását ne a’ végrehajtó, hanem a tervein­­hozó hatalomra bizzák, mégpedig legtöbbnyire ennek is azon ré­szére, melly kiváltasdban ( és­ visel­i a’ tömeget? Kérdezzük meg a történészetet és az fog adni feleletet, egyszerűt és világost. Az adó —• igy szól a’ nemzetek tapasztalásainak naplója — könnyen fa­julhat birtok-megtámadássá, ha az, ki e’ terűt viseli, felette nem őrködhetik. Különben is egyedül az ország mondhatja világosan meg : mennyi szükséget tud , és minő forrásokból fedezni ? Végre, az alkotmány mesterséges mű, melly mint a’ babi­­loni kert, néhány erős oszlopon nyugszik. Ezen oszlopokat a’jog­tanárok hívják garantzián­ak. Es itt is, ha a’ tapasztalást, azon vén praktikust, ki már sok jó és rész napokat élt, és a’ közmondás szerint talán még azt is látja, miként nő a’ fű, megkérdeznék az iránt: melly­ik minden biztosítékok közül az alkotmány állás-erejű fentartója ? ő ezt felelné: az adó. Annyiszor említett adó­rend­szerünk 1754-ben készült el, ’s már 1761ben bezáraték országgyű­lésünk terme. F.s azóta a’ korkivonat Memnon mesés szobrává lön, mellynek zengését egész nemzedékek nem hal­­­hálák. Miket eddig mondok, azok közül egyik lélektani, kelti, köz állományi elméletből merített általános argumentum volt. Felhozok már különös, s hogy úgyszól­jak : házi okot, melly sürgeti a’ meg­ajánlásnak a’ nemzet kezébe visszabocsátását. Korunkban a’ népek sámson-haja, mellyben fekszik minden erő, az anyagi jólét. Polgárosodás, szabadság és erkölcsi érdekek a’ gazdagulással közeli kapcsolatban állanak. Még az égaly is zor­­donná válik a’ szegények iránt. Egyiptom iszapjai ragályt támasz­tanak,’s a’ Ponlini-mocsár epehideget lehel, és a’ hibás institutiok, lenyomott ipar által népellenné vált vidékeket kóranyagok pusztít­ják. Nekünk haladni kell, ha sorvadni nem akarunk. De a’ haladás­­ eszközei között vannak olyak , mellyeket egyes soha , egyesület nem mindig létesíthet. Ezeket, ’s áltatok az óriás eredményt csak a’ha­za összesített ereje idézheti elő. Van országos tárunk, szólatok, ha t. i. még nem feledtétek e’ nevet el. Én is emlékszem, miként 1759 ben a’ törvényhozás által a’ katonatartásra szánt adónak min­den forinta után 7 kr. rendeltetett az országos tár költségeinek fe­dezésére. Ezen csak képzelmileg különvált öszzeg mostani rendsze­rünk mellett tenne közel 138.000 forintot. Elszakíthattok-e ebből valamit népnevelési czélokra és a­ közlekedés hatalmas eszközeire ? Vagy birkózzék viszont a’ rustica manus; építsen szarnátokra nagyszerű hidakat, ásson csatornákat, szabályozza a’ szilaj folya­mot, melly tőle semmit el nem rabolhat? Elődeinknek —az Ázsiá­ból bevándorlóknak —a feletre jellemző szokásuk volt. Kegyenczei­­ket t. i. váll­ukra emelek, és ez onnan nézett nagy gra­vitással szé­les világra. Illy állásban vagyunk mat adómentesek. De fogjuk-e örökké tűrni lábaink alatt ezen élő zsámolyt, melly fájdalmával fi­zet magasságunkért? Nem kétlem, ha az igazság világolásához hoz

Next