Erdélyi Híradó, 1843. január-június (1-52. szám)

1843-05-23 / 41. szám

Foglalat: Erdél­y és Magyarország­. Népis­koláink Statistiká­­ja (vezerezik ki) b­od­dini újdonságok. . J Bardoez szék (juliu­sban tisztválasztás lesz.) Ilir lapvi­­lág. M­a­g­y­a­r h­o­n­­­ dolgok: Ideves megye (követ­­uitusitás.) Követválasztások­. K­ü­l­f­ö­l­d : l’brtu­gal. Spa­­nyolország. Anglia. Frankból). Beillein. Poroszország I­llannovera. Bajorország. Dánia. Törökors­zág. Moldo- [ та n­s Oláhország. N­e­m­z­e­t­i Társalkodó. (Re- . formatus levelek.) 11b dőlések. Ж c‘f .i­sk­ol­á­n­sk stialistfil* jaj­a. Egy jó barátunk, enthusiastája az iparnak, ki fölserdül­te óta mindig a’ czukorgyártás esz­méjével terelődött ’s feje mindig több tervek­kel volt terhes, mellyekből azonban egysem születhetett meg, mert a’ mint honfitársai u­­tóbb még újságokban is kihirdették, nem bírt annyi anyagi h­ypothecával, minélfogva csekély részvényecskéiket értelmi kapacitására bátran bízhatták volna) azt szerette elég para­­doxilag állitgatni, hogy a népiskolákat úgy képzeli egy országban­ mint a növényvilág valamelly czukros terményének sejtszövegében gépileg bezárt édanyagot ; mert a’ mint ez az abból kisajtolt nedvet teljeset l­áthatja, m­egé­­desiti: úgy szórja szét a’ jól rendezett iskola az erkölcsiség és tudóhián­y sugáréit egy or­szágban; ’s valamint ama nedv édtartalmának van bizonyos fokmérője­—az araometer (sür­­mérő), úgy egy országban is a’ közértelmesség és igazi civilisationak biztos fokmérője van, t. i. az okszerűen rendezett népiskolák statisti­­kája. Bármel­y bizarrnak lássék is egészben e’ hasonlat: senki sem, vagy csak egy egy vasfe­jű ha találkozhatnék, ki kétségbe hozná, hogy — ha a’ fenebbi hasonlat nyomán igy szólni szabad— a’ népiskola czukornál is édesebb és tá­plálékonyabb konyhára való az á 1­1 . d a 1­a m é­­­é stár­á­ban; ’s mentői dusabban van ez ellátva illyesmivel, annál izmosabban, egességesebb­ és hatalmasabban néz ki az állodalok­t ’s annál kevesebb aggály szorongatja a hónapi nap 1­ t­ánt. Engedje arcért a’nyájas olvasó , őt h­azánk­­nak is illy élén álló dalmi éléstárába be­vezetnünk; néni azért éppen, hogy most a’ tálunk tanulja meg , milly gyenge lábon áll abban a’ gazdaság , mi csekély szük­ség ben­ne a’ jelen szükségekre ’s milly kevés gondos­kodás a’ jövőkre s merd hisz azt bizon sa­ját tapasztalásainak vagy hallomásainak emlé­kéből is amúgy általánosan tudhatja, hanem azért hogy érzékeinek közvetlen­ tapasztalása által egy tekintettel lássa át lelke a’ Poppant ,debdt el, melly az állodalom Számköny­vének lapjaira azon javakra nézve van följe­gyezve, mellyekkel a’ hon gyermekeinek egy­aránt tartozik ’s hogy az ez által szülemlett meggyőződés benne a’ jóakaratot olly elhatá­rozott tevő szándékká érlelje, melly csak a’ leliellenségnek lenne képes meghajolni. Az illy testre vezető meggyőződést pedig csak olly hathatós demonstratio eszközölheti, millyet a számtan szokott nyújtani. Erre pedig szükség van, mert az embernek gyarlóságai közé tar­tozik még a p­roSznak, félig meddigi meggyő­ződésig megismert, de megszokott útról sem térni el addig, míg annak veszélyessége egész terjedelmében és világosan nem fekszik szemei előtt. Egy pazarlót például, beheged lehetne máskért visszatartani az örvénytől, melly­be bukni rohan , mint egy összeleges szembetün­­t­etésével mindazon károsnak, mellyet könnyel­műségével okozott, mindazon hasznosnak, mely­­lyet elmellőzött,— a’ résznak mellyet elköve­tett és a’ jónak mellyet elmulasztott. — Ezen előzmény után lássuk mit tanít a­­zon hiteles statistika, mellyet adataink össze­állítására használni alkalmunk volt. Erdélynek 2840 minden rangú helysé­geiben az 1841ik évben találtatott elemi népiskola tanifeó társu­ló 1628 férfi nő fiú lánygy. Ezek között a’ 162, 801 58,557. 21,699 magyar nyelv hasz- 2429. 60,036. náltatik 962ben német 5­5 5 ben oláh 298 — 13 vegyres. A’ magyar föld 2083 helységeire esik 615 elemi iskola 14,2 f 5 mindkét nem­ü tanulóval. Az egész népesség úgy áll az iskolásokéhoz mint 81­ 1. A’ székelyföld 488 helységéb­e esik 471 iskola ’s igy szinte minden helységre egy; ’s ha Csíkot kivesszük, hol 92 helységnek 39 is­kolája van, az iskolák száma felülmulandja a’ helységekét. A’ tanulók száma 15,569, ’s igy több mint a’ magyar földé. Az arány 1: 26. Végre A’ szászföld 282 helységének van 544, s igy szinte két annyi iskolája — 30,452 mind­két nemű tanuló gyermekkel. Az iskolások és a’ népesség közti arány 1: 11* 42. Ezen számok meglehetős biztossággal ki­mutatják , l­á válik hárott, külön természetű és jogsajátsága földe népességének értelmessége és polgárisulása fokát; ’s talain nem csalatko­zunk, azt állítván, hogy a’ socialis arithmeti­­ka azon számok által kétségtelenné tett taná­nak, miszerint a’ szellem erkölcsi világa ’s a’ házakba ható napvilág közt egyenes arány lé­tezik, még vitathatlanabbá tételére újabb ada­tul szolgálnak ; ezen tail szerint a’ felvilágoso­dás és házak nyilásai közt tökélyes arány van, azaz mentől nagyobb az ajtók és ablakok ter­jedelme és száma, annál terjedtebb a’szellemi világ is, és viszont, mentül nagyobb az értel­­messég és felvilágosodás, annál nyíltabbak és világosabbak a’ nép lakjai, miszerint egy or­szág polgárisulási és értelmességi állapotát al­kalmasint megismerhetjük, ha a’ nép építési modorában a’ szellősség és világosságra fordí­tott gondra figyelm­ezünk, így találjuk hazánk­ban is a’ néssesség egy részét a’ tudatlanság és renyheség Bomlasztó társaságában csaknem ablaktalan hajlékokban terj­edve , — midőn a székely és szász föld ablakosabb faluiban több értelmesség, felvilágosodás, és szorgalom mo­­solyg élőnkbe,— de az iskolák számának ah­­hoz képesti gyarapodása is szembeötlik. Érdekes eredmények tűnnek ki, ha az is­­kolaügyet vallásfelekezeti szempontból veszszük tekintet alá. Mi szerint ez tűnik ki: népii.s- iskolás hány létéi?­­kola gyér. reesikegy? , at h­öl i­s ti S népesség mintegy 200,000 212 11,299. 17*7. Reformatus 550,000. 587* 130288. 14*85. Lutheránus 212,000. 357. 22,278. 9°5l. Unitárius 48.11­0- 193. 3703. 12-98. Egy. gör. hit. 560,000 14. 517 (?) —^ __ Neddegy. g.h. 560,000.* 285. 8951. 62-56. E’ néma számok nagy tanúságokat foglal­nak magokban , ’s hatalmasan intenek a’ sie­tésre, mig van még időnk ! Az ország összes törvényhatóságaiban ek­ként áll az iskola ügy. Ezen adatokból meggyőző világossággal kitetszik az üresség, melly állodalmimk éléstá­rában — ha már szabad igy neveznünk — e­­lőnkbé tátong. Mi azon Csekély gond és költ­ség mellett melly rá forditatik nem is lehet másképen. A’ nemkatholikus felekezetek u­­gyanis semmi segélyt iskoláikra nem nyernek *­ Tehat 1, 120000 oláh. Törvényhatóságok nevei­­ Helységek száma Elemi isko­lák száma :0 . 4* ►»hj ( CD. 3 .. 0) — ►*-» . a s riá ‡ 'Я CB —1 Qi Felsőfejér megye— 78 58 70,04 Alsófejér g— 217 99 82,32 Küküllő „ —­1­18 71 95,72 Tot’dá 9i 188 91 51,46 Kolozs „— 224 94 56,86 Doboka „— 177 46 119,72 Belső Szolnok— 202 35 8547 Hunyad ))— 390 27 205,27 K. Szolnok ,, *--153 52 54,78 KraSZna ,,— 76 29 58,85 Zaránd . •— 104 10 245,80 Kovárvidéke­­— 927 18 Г,ód Fogarasvidéke— 64 14 150,0­1 Udvarhelyszék —­136 166 16,44 Marosszék­ —■ изо 125 26,09 Háromszék 1 OS 129 24,91 Csíkszék— 92 39 26,00 Aranyosszék —, 22 12 90,71 Szebenszék— 60 102 11,84 Segesvárszék —­17 46 9,70 Megyesszék —• 27 65 9,69 M­agysvikszék 22 46 10,69 Kőhalomszék— 19 508 04 Szászsebesszék *— 11 20 17,63 Szerdahelyszék— 12 29 15,18 Ujegyházszék— 12 18 1­5,80 Szászvárosszék —■ 14 20 55,00 Brassóvidék— 34 117 15,20 Beszterczevidék— 54 57 14,00 Keil«! inaj.33.1 §43. Megjelenik az Erdélyi Ilii háromnak 'együtt helyben a I. i(|n és Nemzeti Társalkodó hetenként kétszer: kedden és pénteken. A’ Vasárnapi Újság minden kedden. Ara félévre mind a’ 48 kr. jmslán 5 f. 12 kr. külön a’ két első helybert 3 Г. 3­0 kr. postán 4 f. A’ Vasárnapi Újság magában 1 f. 30 kr. mindenütt. Mindenféle hirdetnények tol letetnek­­és pontosan közzé télélnek.—

Next