Erdélyi Híradó, 1843. július-december (53-104. szám)

1843-09-12 / 73. szám

ris egész históriájában nincs példa. De másutt is hol az a’ sikerült törvénykönyv, melly or­­szággyülési eredmény lett volna? Saját Wer­­bőczink (az Approbatát etc. codexnek csak nem nevezhetjük), a’ porosz, orosz codexek, Code Napoleon nem mind egyének szülemé­nyei-e ? Az úrbéri törvény egy lángész nyo­mait viseli; ellenben a’ sokat vitatott váltótör­vény ellen már is nyomos panaszok emelked­nek. Közelebbi országgyűlésünkön nevetség tárgyává tették azon indítványt, hogy egy bi­zonyos tárgyat adjanak ki jutalom kérdésül — meg volt ennek a’nevetséges oldala is az igaz; valódi tárgyalását pedig a’ diaeta méltósága (kinek nem jut eszébe Helvetiusból a’ historia majestása?) messze utasitá; de biz uram, volt abban valami ’s az a’ valami az, a’ mit sora­imban kivánék kifejteni. Nem akarok a’ most tárgyalás alatti büntető törvényjavaslatra sem­mi alkalmazást hozni, hanem azt ismétlem, hogy jól rendezett constitutionalis országban a’ törvényhozó test sikeres vitatkozása tárgyai csak külön tárgyú és alkalomszerinti törvény­­czikkek lehetnek. Egy fürkésző tudós íróaszta­lát nem kell összevetni a’ nemzeti jogok őrei­nek táblájával. HLr. Je­ül H.25. Sept. 1-én. Szeben jelen­leg a’ szász nemzeti életből háromféle tanács­kozások gyülhelye. A’ nemzeti gyűlések aug. 21 k én voltak egybehiva , a’ lutheránus főegy­­házi tanács most végzé be üléseit,’s végre egy a’ múlt nemzeti gyűlés által némelly neveze­tesebb tárgyak kidolgozására kinevezett biztos­ság is itt tartá üléseit. *) Nem hiányzik tehát alkalom, miszerént a’ nép vénei a’ nemzet bol­dogsága, előhaladása, emelésére eszközöket válasszanak; ’s jó akaratukban kétkedni hiba is volna , csak azt lehet sajnálni, hogy mind e’ gyűlések tagjai, mint Egyptom hajdani papjai, titkolódzó, s képzelt felemelkedettségben igye­keznek áldást hozandó terveiket világra hozni; pedig miután az idő lejárt, mellyben testüle­tek úgy mint egyesek csalhatatlanoknak tar­tattak, a’ népek szükségévé vált ismerni mind * 1 2 3 4 5 6 * 8 9 10 *) Az új egy’há/.s/.eki követnek a’ múlt universitas folyamáról lett ’s a’­­ 5 - ös i ” számú Sattellitben megje­lent követ jelentése szerént e’ deputationak következő nevezetesebb tárgyai­k valának : 1. Utasitási véleményadás azon szász követ urak szá­mára , kik az 5 országos systhematica deputatiokba megválasztanak.­­ 2. Véleményadás az adó kérdésének korszerénti el­rendezésében. 3. Felelet adás a’ fiscalis directorial lelteti azon ál­lításra , miszerént az úgy nevezett fundus regius nem a’ szászok tulajdona. 4. a). A’ nemzetnek az országgyűléseid igazságos képviselése, b). A’ 31 nemzetek pecsétjének egy or­szágos sieesetté való változtatása, c). A’ szászok köré­ben az összes anyagi és szellemi érdekek u. m. föld­­mivelés , ipar, ezédek , kereskedési forgalom, utak , iskolák ’sat. iránt tett indítványok, d). A’ közlekedési eszközökre nézve a’ terhek igazságos hordozása, e). A’ zsidók emak­éipatiája. 5. A’ két oláh püspök által nyújtott panaszokra felelet. 6. Megvizsgálása egy bizonyos hatóság által Isidóiv­­nek Magyarországgali egyesülése tárgyában beadott munkálatnak. 7­. Felelet F. Fejérvármegyének a’ bot birák jószá­gaira néz­ve formáit követeléseire. 8. A’ szász közönségeknek a kir. tábla eleibe való idézését illető indítvány. 9. Sérelem föltevés az iránt , hogy a fiscalis perek­­röli kimutatások a’ közügyek igazgatójának , még­­ie­­dig deák vagy magyar nyelven kell hogy beküldessenek. 10. Felelet a’ kar. táblának azon előterjeszté­sére , miszerént a’ szászok közt ágáld ügyvédek az univer­­sit­as előtt nem tartoznak megvizsgáltatást kiállani, a’ kezelőket mind az eszközöket , mellyek szel­lemi s anyagi jóllétük felett rendelkeznek; ’s ‘оУ nasy°n fonák és gyanús politikát követ mindazon hatóság, melly akár elbizonságból, akár félelemből vonakodik nézeteit, intézkedé­seit a’ polgárok szemei előtt föltárni; ’s hogy számos, magában üdvös szándék, csak azért mivel a’ nép előtt mint idegen eszme, — nem mehetvén hir’telen vérébe át — mintegy rá e­­rőszakoltatva gyömölcstelenűl hiúsult meg, hazánk történetei is bizonyíthatják. — Minden alkotmányos hazában valamint az országos tör­vényhozás a’ fejedelem és nép között megoszt­va van , úgy a’ felsőbbség és alattvalóság köz­ti kölcsönös viszonynak meg kell maradni a’ politikai élet minden lépcsőzetein le végig , mert akkor lesznek az egésszel öszvehangzásban a’ részek is, ’s akkor lesz minden ujitás, minden változtatás a’ kölcsönös bizalom fejleménye. A’ szász nemzet pedig alkotmányos volna, sőt büszke alkotmányára, ’s méltán, és azon elvet sem fogadta még el, mellyet bizonyos lap rá erőletni szeretne, miszerént a’ szász nemzet ipar­űző, békés polgárokból állván, azoknak nyilvánosságra, közvéleményre, vitatkozásokra — mellyek az alkotmányos életnek természetes következményei — nincs szü­kségök , a’melly el­vet a’ legiparű­zőbb, vagyonosabb, és művel­tebb nemzetek u. m. Frank, Belra, Angol or­­szágok példája gyakorlatilag czáfolja meg , hol az alkotmányos élet minden fény és árnyoldalai­val együtt koránt sincs akadályára a’ nemzet vagyonosodhatásának , mig az alkotmány nél­küli kelet szellemileg tunya, anyagilag szegény ; — de ez elvet—közbevetőleg legyen mondva — maga azon lap sem tartá meg mindig a’leg­nagyobb következetességgel, mert ha tárgy for­dult elő, melly viz vala malmára, nem szűnt meg a’ nemzet közvéleményére hivatkozni, ’s a békés polgárokat igen sokszor a’ mások gya­­nusitgatásával, és kisebbitgetésével folytonos ingerültségben tartani. De tempi passati! — ’S visszatérve a’ gyűlésekre, ezek nagyon ér­dekesek lehettek , a’ főegyházi tanács például a’ Szebenben fölállítandó juridica facultas ü­­gyét bizonyosan tárgyalni fogta, mellyre a’ nemzet közelebbről nyeré meg az engedelnet, — ’s talán nem volt volna czélirán­y tadni az eziránt ott kifejlett nézeteket a’ közönségnek is — mint a’ mellyért az fölállitatik — tudomá­sára juttatni; továbbá az universitás gyűlései is nem kevésb fontossággal bírhatnak, mint a’ hol a’ nemzet választottjai ’s feltevőleg az ér­telmesség ereje központosainak , ebből a’ nem­zet tanulhatna, ’s bizodalommal és részvéttel kisérné munkálódásait. —Azonban mindezekről a’ nyilvánosság hiánya miatt nem írhatván ki­­merilőleg, elnémulok, ’s a’ nyájas olvasó is győzze le vágyát, mig a’ nemzet kivívhatja ó­­hajlott nyilvánosságát majd— 10 esztendő múl­va. De legyen szabad egyet megemlítenem: az új egyházszéki követi jelentés — és köztudomás szerént a’ feljebb említett biztosság tagjává az universitas által jogtanas’ Zimmerman úr is ki­­neveztetett vala, a deputalio egybe is ült, ’s munkálódott, de Zimmerman nem hivatott meg. S miért? meghatározni nem tudják, mert ő bír az egész, nemzet elismerése szerént mind azon tulajdonokkal, mellyek a benne helyzeti bizalmat meghiúsulni nem engednék , azonban gyanúnak mégis egy okot, egy szörnyű nagy hibája van, még igen k­ibu! és nem tartozik a’ bureaucrat­iához! A hatalmat, melly őt az universitas kinevezése megvet­ésével cselekvési pa­rajalol elzará, nem ismerjük , de a’ magyar e81 ^3’ tettet önkénynek nevezne. — 3 ab­ban bámulni lehet, hogy e nemzet, mellyet annyi­ra ildomosnak tartunk , legfontosabb ügyeiben életkérdéseinél nem tudja legjobb erejét föl­használni, mert csak Zimmerman urat tekint­ve, feltaláljuk-e őt az országgyűlési padokon, látjuk-e őt vagy egy biztosságban, vagy vá­lasztó közönség üléseiben?—és e nemzet bír még több hozzá hasonlókat is, kik hasonlókig csak a’ sorompókon kivűl állanak , mert, itt még csak annak szabad tudni és tenni valamit, ki a’ bureaucraliához tartozik , s ott is csak az öregeinek. — XLIX. kerül­eti ülés aug. 28. Olvas­tatott 1) a’ szólásszabadsági sérelmek iránti má­sodik izenet, melly köziratra bocsáttatott, 2) a’ magyar és nyelv nemzetiség iránti második i­­zenet s mellékelt törvényjavaslat, melly a’ 6- dik (1j-ban tett csekély módosítással helyeselte­­tett; 3) az országos választmányok tárgyában adott főrendi válaszra ’s ebben foglalt felszó­lításra készült izenet; 4) némelly meg nem hi­vott feim. miatti izenet s felírás javaslat; 5) az országgyűlési szabad hírlapok iránti máso­dik izenet; 6) az országgyűlésnek Pestre átté­tele iránti izenet és felirási javaslat, mellyek egyenkint hely­behagyattak. Ezután a’ ker. elnökség felszólitá а’ ИВЕ, hogy miután a’ büntető törv. javaslat­ vizsgá­latának első része be van fejezve, mit kíván­nak tanácskozásba venni a’ KK. és Ib­i. Erre egy megyei követ előadó , hogy a’ büntető 1. javaslat második részébe, melly a’ büntetőel­járást tárgyazza , most midőn a’ városok’s ke­rület rendezése m­ég függőben van, bebocsát­kozni ép­pen nem lenne tanácsos. De a’ har­madik részben, melly a börtönrendszerről szól, mindenek előtt azon kérdés volna eldöntendő: ,,a’ m­a­g­á­n - (p­h­i­l­a­d­e­l­p­h­i­a­i) v­a­g­y hall­gató (auburni) rendszert a­k­a­r­j­á­k-e elfo­g­a­d­n­i a’ ilit. Mert ha netalán az orsz. választmány véleménye ellen a’ hallgató rend­szer győzne, ez esetben a’ büntetéseket is e­­hez kellene alkalmazni. H Ha a’ kérdés el lesz döntve, befejezettnek lehet az első részt tekin­teni, ’s azonnal országos ülésbe vinni át.. Az utasításokkal el nem látott megyék ellene sze­gültek az országos ülésbe vitelnek, főként a’ szükséges költség tekintetéből; mert akár a’ magány, akár a’ hallgató rendszer fogadtassák el, mindenik tetemes költségbe kerül, mellé­nek honnan és mi módon fedezése iránt a’ megyék utasításait okvetetlen el kell várni. Fe­leletül adatott erre, hogy midőn az ország bele ereszkedett a’ büntető törvény vizsgálatá­ba , már ezáltal elvállalta a’ szükséges költsé­geket, mellyek nélkűl javuló rendszert létre hozni nem lehet. Az országos ülésbeni felvé­tel mellett fővédok volt, hogy miután az első rész kerületi­leg tárgyaltatott, ha a’ Ik­i. mit kerületi ülésben tenni mertek, azt országosban utasítás hiánya miatt tenni nem mernék, ezál­tal tettlegesen elismernék , mi mellett oliy hév­vel vivtak, hogy t. i. a’ kér. üléseknek; nincs diplomati­ai fontosságuk. Szavazásra tűzetvén a’ kérdés, 20 megye 13 ellen az országos tár­­gzválás mellett határozott. t r r ! Felolvastatvan ezután a választmányi jegy­zőkönyvből a magány és hallgató rendszer mellett és ellen felhozott vndokek kivonata, a’

Next