Erdélyi Riport, 2006. július-december (5. évfolyam, 27-52. szám)

2006-07-27 / 30. szám

"|21 História erdélyi riport ■ 2006. július 27. ALEXANDRIA: A HELLENIZMUS LEGBŐVEBB FORRÁSA Kleopátra városában (4.) H­ ogy mennyire bővizű for­rása és gyűjtőtava volt Alexandrosz városa az antik „pogány", majd ke­resztény kultúrának és szellemiségnek, annak szemlélte­tésére hadd kínáljuk fel olvasóink számára a megapolisban tevé­kenykedő írástudók - korántsem teljes - betűrendes felsorolásának folytatását. A Corvina Kiadó által megjelentett Antik lexikon és más kézikönyvek alapján egybeszer­kesztett „alexandriai kislexikonunk” következő lapszámunkban na­gyobb teret szán a Ptolemaiosz­­birodalom legjelentősebb, legszí­nesebb, legtöbbet vitatott uralkodó­ja, Kleopátra alakjának. Ktészibiosz (Alexandria, i. e. 4-3. sz.): mechanikus; valószínűleg II. Ptolemaiosz uralkodása idején ké­szítette el számos találmányát, köztük négy nagy újítását is: az időmérő vízórát, az orgonát, a le­vegőpumpa elvén működő tűzoltó­fecskendőt és a légfegyvert. Mivel művei elvesztek, elméleti teljesít­ményét nehéz megítélni, gyakorlati sikerei azonban pontosan átgon­dolt megoldásokon alapultak. A levegő anyagi természetéről és részecskéiről vallott elkép­zeléseit legjelentősebb követői, Athénaiosz, Héron és Philón is elfogadták. Lükophrón (Khalkisz, i. e. 310 előtt - Alexandria, ?): költő, irodalomtudós. II. Ptolemaiosz rá bízta az alexandriai könyvtárban fel­lelhető görög komédiaköl­tők feldolgozását. Nyelvi kérdésekkel is foglalkozott. Húsz tragédiájából csak egy négysoros verstöredék maradt fenn. Szatírjátéka, a Menedémosz egy filozófus életmód­ján gúnyolódik. Azo­nos nevű unokája Ale­xandra címmel írt nagylélegzetű költemé­nyébe foglalta Kasszandra jóslatát Trója pusztulásáról s a bolyongó görögök szenvedéseit. A helle­nisztikus kozmopolitizmus szelle­mében szorgalmazta a Földközi­­tenger medencéjének kulturális egységességét. Órigenész (Alexandria, i. sz. 185 k. - Türosz, 253): ókeresztény író. Az újplatonista Ammoniusz Szakkasz tanítványa volt. Aszké­ta életet folytatott, 217 k. az ale­xandriai katekétikai iskola - egy mind a keresztények, mind a po­­gányok körében nagy tekintély­nek örvendő tanintézet - vezetője lett. Később Caesareába költö­zött, és ott hasonló iskolát alapí­tott. A keresztény hit, az újplato­nista filozófia és a hellenisztikus műveltség szintézise, valamint a rendszeres teológia megalapítása révén számos teológiai irányzatra ösztönzően hatott. A maga rend­szerét az egyház tanaival össz­hangban állónak tekintette, de or­todoxiáját már 400 táján kétségbe vonták, és az 553-as zsinat vég­képp elítélte őt. A neki tulajdoní­tott mintegy kétezer írásműnek csak egy része maradt fenn. Óri­genész nevéhez fűződik az Ótes­tamentum első szövegkiadása, a Hexapla. Papposz (Alexandria, i. sz. 320 k.): matematikus, csillagász és geográfus. Szünagógé (Gyűjte­mény) című fő művében kimerítő és megbízható kommentárt kínál sok előde matematikai írásaihoz, így elemzésein nyugszik mai is­mereteink nagy része számos el­veszett műről. Saját eredményei közül kiemelkedően fontos a Pi­­tagorasz-tétel kiterjesztése nem derékszögű háromszögek oldala­ira emelt paralelogrammákra. Munkássága megtermékenyítő­­leg hatott a matematika fejlődé­sére a 16-17. századi Európá­ban. Kommentárt írt Eukleidész Elemeinek X. könyvéhez, Ptolemaiosz Almagesztjéhez. Terjedelmes leírást adott a lakott világról. Philétosz (Kósz, i. e. 340 k. - i. e. 290 k.): hellenisztikus költő, tudós, II. Ptolemaiosz Philadelphosz nevelője. Kedvesé­hez, Bittiszhez szóló művészi elé­giáival a görög és a római költők mintaképévé vált. Egyéb műveiből alig maradt fenn valami, Démétér című poémájából csak egy pa­naszdal részletei ismertek. Tudo­mányos írásai közül csak egy régi költők szövegeit értelmező munka, az Atakos glósszai (Rendezetlen jegyzetek) címe ismert. Philón, a „büzantioni” (Ale­xandria, i. e. 250 k.) mechanikus, Ktészibiosz tanítványa volt. Ere­detileg kilenc részből álló Mékha­niké szüntaxisz (A mechanika szisztematikus ábrázolása) című művéből görögül csupán a 4. és a katonai technikákról szóló 8. rész maradt fenn. Arab nyelven a polgári élet­ben alkalmazott tech­nikai javításokat be­mutató 5. részt mentették át az utókor­nak. Philón érdeme, hogy kidol­gozott egy műszaki szaknyel­vet, hangsúlyozta a mérnökök társa­dalmi szerepének fontosságát, és megkövetelte a technikai megol­dás szépségének esztétikai figye­lembevételét. Philón, a Zsidó (Alexandria, i. e. 25 k. - i. sz. 50 k.): helleniszti­kus filozófus, az alexandriai zsidó közösség aktív tagja. Filozófiai műveiben a platonizmust, az újpüthagoreista és a sztoikus filo­zófiát következetesen és rend­szeresen alkalmazta a zsidó val­lás és teológia elméleti megala­pozására. Tanítása szerint Isten az emberek számára elérhetet­len. Köztünk és Isten között az ő elsőszülött fia, a „logosz” közvetít. Plótinosz (Lükopolisz, i. sz. 204-270): egyiptomi születésű filo­zófus, az újplatonizmus megalapí­tója. 232-ben érkezett Alexandriá­ba, ahol Ammóniosz Szakkasz ta­nítványa lett. 244-ben Rómába köl­tözött, ahol megalapította saját is­koláját. Tervei között szerepelt egy Platanopolisz nevű filozófusváros megalapítása, melynek polgárai Platón törvényei alapján éltek vol­na. Gallienus császár azonban meghiúsította a terv megvalósítá­sát. Hatalmas életművét tanítvá­nya, Porphüriosz hat, egyenként kilenc tanulmányt magába foglaló csoportba rendezte el, innen a mű címe: Enneades (Kilencesek). Filo­zófiája nagy hatással volt a korai keresztény gondolkodásra. Ptolemaiosz, Klaudiosz (Ptolemaisz, i. sz. 83 után - Ale­xandria, 161 után), az ókor legje­lentősebb asztronómusa, de aszt­rológusként, matematikusként és földrajztudósként is ismerték. A görög csillagászok korábbi műveit egy Nagy összeállításban (Mega­lé szüntaxisz) foglalta össze. Ezt az arab matematikusok Alma­gesztnek nevezték. Ptolemaiosz geocentrikus világ­­rendszerében a Föld van az uni­verzum központjában, s a boly­gók és a Nap a Föld körül kerin­genek. A megfigyelt bolygópályák megmagyarázására kidolgozta az úgynevezett epiciklikus pályák el­méletét. Az általa alkalmazott ma­tematikai segédanyagok egy ki­dolgozott húrtrigonometriai rend­szerben rejlettek. Tőle származik egy latin fordításban fennmaradt Optika. Harmonika című munkája az ókori zenetudomány legalapo­sabb és legegységesebb össze­foglalása, amely kimerítően fog­lalkozik az akusztika, a hangtan, valamint az asztronómiai-zenei analógiák kérdéseivel is. Nyolc könyvből álló Geographiasz hüphégész (Bevezetés a földrajz­ba) című művében mintegy nyolc­ezer hely földrajzi szélesség és hosszúság szerinti elhelyezkedé­sét adta meg. Ezek alapján sike­rült rekonstruálni Ptolemaiosz vi­lágtérképét, mely a Kanári-szige­tektől és Izlandtól Kelet-Ázsiáig terjed. Kínát viszont és Afrikát egy nagy kiterjedésű déli földrész (Ausztrália) részeként ábrázolta, nagyobb beltengerként az Indiai­óceánnal. Skandináviát jókora szigetként ábrázolja. Megkísérel­te a Föld kerületét meghatározni. Jelentős befolyást gyakorolt a re­neszánsz földrajztudományra. Theokritosz (Szürakusza, i. e. 3. sz. első fele): hellenisztikus költő, előbb Kosz szigetén, majd Ale­xandriában élt, ahol II. Ptolemiaosz pártfogoltja volt. Harminc költe­mény és egy képvers (szüfinx) ma­radt fenn a neve alatt, de egy ré­szük nem eredeti. Idilljeivel létre­hozta a bukolikus költészetet. A pásztorok és a parasztok életét a maga falusi egyszerűségében és természetességében, bár idealizál­va ábrázolta, anélkül hogy az ale­xandriai költészetre jellemző tudo­mányosságról lemondott volna. Kallimakhosszal egyetértésben el­utasítja a terjedelmes nagyepo­szok művelését, epigrammáinak eredetisége vitatott. Zénodotosz (Epheszosz, i. e. 330 előtt - i. e. 260 k.), Alexandria e­­gyik legjelentősebb grammatikusa, az első kéziratok összehasonlítá­sán alapuló szövegkritikai Homé­­rosz-kiadás szerzője. Mint az ale­xandriai könyvtár első vezetője osztályozta a görög epikus költő­ket. Számos szé­les kitekintésű, le­xikográfiai művéből semmi sem ma­radt az utókorra. Zószimosz (Pano­polisz, i. sz. 4. sz.): alexandriai alkimis­ta. Valószínűleg ő a szerzője a Khe­­meutika (Vegytan) című, 26 könyvből álló, Theoszebeia kémikusnőnek ajánlott műnek, amely a korabeli kémiai és alkímiai ismereteket foglal­ta össze. A mű csak töredékesen maradt fenn. Zószimosznál a kémia már titkos­­an. Allegóriákat használ, hogy csak a misztériumba beavatottak értsék meg. Még az általa hasz­nált készülékeket is allegorikusan, misztikus nyelven írja le. Plóti­nosz tervei között szere­pelt egy fi­­lozófus, város meg­alapí­tása is Nagy Sándor halála után. Krisztus 5ZÜZLETÉSE ELŐTT 333-BAN KEZDETT FELBOMLANI AZ A VILÁGBIRODALOM, AMELYNEK MARADÉKAI KÖZÜL A PtoLEMA­­IDS7OK URALTA EGYIPTOM, AZON BELÜL A főváros, Alexandria vált az antik KULTÚRÁK GYŰJTŐ- ÉS GYÚJTÓPONTJÁVÁ. Szilágyi Aladár összeállítása. Balra: Ktészibiosz orgonája, fent: középkori ábrázolás Ptolemaioszról

Next