Erdővidéki Hírlap, 2016 (4. évfolyam, 1-51. szám)

2016-10-20 / 42. szám

Erdővidéki Hírlap www.facebook.com/ErdovidekiHirlap: Erdővidéki jövőkép miatt Barót-2016. október 20., csütörtök IV. évfolyam, 42 (156.) szám 8 oldal Ara I lej Akkor lehet fellendülésünk, ha Összefogás a Bács családért Böjte Ferenc • Mint bizonyára olvasóink értesül­tek, szondát este egy nehéz körülmények között «Or ötgyermekes paroli csaiaa marach­ Kijesen leoei nencui es nemcsavc minoenuk pong egen házukkal együtt, bútorzatuk, ruháik­, élelmük, .gA Li Ék AmmA----« l,,fk JL M B * sót mincén utscuk is* a tüzet az a vcaigna ónozta, melyec nemrag vasaronait I­mre a tuzortok kiér­­tek­, a Tapoi Keszuw naz teljesen megsemmisül. Vannak, akik már segítettek, mások készülnek megvan a Mid egyensúlyunk" farkasok hétvégéje Három helyszínen is támadtak a vadak Szirénáktól volt hangos a város Katasztrófavédalom­ gyakorlatot tartottak Baráton Szerdán Lemhényből, egy magánszemélytől és barátaitól érkezett tartalmas segélyszállítmány a Bács családhoz Medvék és 11 Itp István • Hatottam a napokban az egyik kollégától, hogy odameyik isme­­rősének a gyermeke azért nem tanuolhat tovább az idén Cam­bridge-be a kitű­nő biológaeredményei dienére, mert megbukott a román érettségin. Aztán itt van egy másik nagyon szomorú, de szoktányainak mondható fúr is Hargi­ta meg)* szerepek a leggyengébben idén a nyolcadikasok forruín nyelvvizsgáján És ez csak kettő abból a megszámlálha­tatlan esetből, hírből, ami rávilága ann­nak az állapotnak a tarthatatlanságá­­ra, arm immár küzd száz éve, az impé­riumváltás óta tart Romániában a nu­mán áram arm kötelezi a magyar anyanyelvű diákokat, hogy ugyan­olyan módszertan alapján ugyanazt tanulják meg román nyékből, mint a rom­án anyanyelvű gyerekek, és navd a módszertan ugyanaz, így természetesen a nyelvismeretre vonatkozó elvárások is ugyanazok a magyar és a román anya­nyelvű dkikokkal szemben. Ébredjetek, magyar szülők! Nagyon sok magyar gyerek nem tud megpirkázni a román nyelv elsajátítá­sával, amit a hazai oktatásügy úgyne­vezett szakemberei a magyarok éden fordítanak, mert annak igazolását lát­ták ebben a jelenségben, hogy a magya­rok olyan megátalkodottak, hogy nem is akarnak megtanulni romának, hi­szen minden más az iskolában oktatott nyékét bezzeg képesek megtanulni ren­desen, csak a románt nem. Csakhogy éppen ez a tény viligít rá arra, hogy nem a gyerekek, vagy szülők megáta­­kodottsága, hanem a teljesen elhibá­zott, vagy éppenséggé tudatosan a ma­gyar gyerekekre rákényszerített rossz oktatás módszertan az oka ennek a kö­­zt száz éve magát tartó negatív statisz­tikának Ámbátor a román álam szá­mára talán pontosan ez a kudarc a leg­­értékesebb eredmény az, hogy a méh gyár gyerekek ne is tudjanak rendesen megtanulni románul, mert akkor nem is jelentenek komoly konkurenciát ké­­sőbb a munkaerőpiacon a románokkal szemben, Merre hogy ez frusztrálja, és ar­ késztesse őket, hogy elagyják az országot Az a néhány magyar tanuló pedig aki a módszertan elenére mégis tökéletesen megtanul románul, az re ■ rttt . *1 - .* •* et r >-I Jk - f. TFKwKtOKg 0SSZtfTWvmXSK, A TUftKStl nyelv oktatásának idenkgi módja tárát több cdt szolgák vagy a magyarok e to­­ronytalantását, tudatos hátrányba szorítását, vegy annak esz érzésnek a ki­­dakítását, hogy a magyaroknak nem terem Romáradban balhét, vagy pedig a magyar közösségek asszimikcióját. Ha az álam bevezetné a specált módszer­tant, ez azzal a kockázattá járna, hogy a magyar gyermekek jól megtanuolná­­nak m májd, és helytálnának a romá­niai társadalomban úgy, hogy közben mindenn de frusztráló, hátráltató ténye­ző bezavarása nékül tartanak még magyar identitásokat is. Ez viszont nem szerepel Románia célja között. (...) Fd kel tehá végre ébredni a romániai magyarságot immár évszázada fruszt­ráló, a román álam által tudatosan fenntartott mítosz hódító itatása alól, mszerint a magyar gyeekek butálltak, netán megátakadozáltak másoknál, ahogy csáás az ő hiatáját az, ha román nyelvtudás hiányában nem tudnak bei­leszkedni a románná társadalomba. Ha ez te imziá,a­tartautém is eltűrjük azt, hogy a román álam a magar gyer­­m­edeen alaénazza,az ó bankön kiér­­k­ezzek savaszta népnemzeti kepzdme­­i Azt hiszem, küzd száz év elegendő idő­nek arra, hogy vége méltányos elánás­­ban részesülenek a magyar anyanyezeű gyermekek, és immár az Európa Unó kontextusában valóban az egyezlő esélyek, ha érvényesültön a romániai közokta­tásban OPTIKA* : 0784 354 854 • Folytatás a 3. oldalon - »-»?■«?—» - ■- » Mi«-««» ' »■' - ' -r_ a potom alapitasu nek vag nepcinccsopon as U rér Szilárd * Pénteken, a VIL Székelyföldi Napok keretén belül Bükkiben tartott előadást a bala­tonszentgyörgyi Kis-Balaton Táncegyüttes, a sepsiszentgyörgyi Harmónia kamarakórus, valamint a házigazda Kék Virág Néptánc­­csoport A szünetekben Boda Sza­bina és Gecse Boglárka népdalok­kal szórakoztatta a közönséget Rudolf Béla, a község alpolgár­mestere köszöntötte az egybegyűl­teket, akik szép számban jelentek meg az előadásra, hiven a Pózna Penzió nagy terme­­ szűkösnek bizonyult A továbbiakban Nemes Előd, a Pál Utcai Fiók Egyesülete részéről tartott rövid köszöntőbe­szédet majd Besenzdó Józsefné, Bartonszentgyörgy alpolgármes­tere köszönte meg a meghívást és a szívélyes fogadtatást. . Folym­os * *, Makm Új székelykaput állítottak Vargyason Kontradh Krisztina • Az el­múlt vasárnap Vargyason az unitárius istentiszteletet köve­tően székelykapu-avatásra ke­rült sor a lelkészi otthon mellett lévő felekezeti iskolánál, ahol a zord idő ellenére is szép szám­ban voltak érdeklődők. Sütő Le­vente, a község polgármestere beszédében elmondta, hogy az iskola régi kapuját annak idején a nyolcadik osztályosok farag­ták. Ennek előzménye volt, hogy már a ‘60-as évek végétől fe lett fedezve Vargyas, amikor­­ Dr. Koós Károly a vargyasi festettbútor anyagát kezdte el gyűjteni a faluban, amelynek eredményeképpen az iskolában krimnnkjörik keretén belül létrejöttek kurzusok, képzések, oktatások.

Next