„Érted Vagyok”, 1994 (5. évfolyam, 1-6. szám)

1994-02-01 / 1. szám

2 • 1994. február ezted vagyok” Tanulmány 1. Bevezetés Előadásom címének egy Karl Rahner-idézetet választottam. Súlyos ok kész­tetett erre a döntésre. Az egyház társadalmi szerepének elemzése, vagyis elő­adásom lényegi tartalma hasonló viszonyban van ugyanis a rahneri gondolattal, mint a skolasztikus bölcseletben a lényegi szerkezet a lét konkrét feltételeivel. Egyszerűen kifejezve: Felesleges időveszteség volna az összefüggéseket vilá­gosan feltárni, ha az azokból folyó konkrét megvalósítás legfontosabb előfel­tételeit nem fogadnánk el. Ez utóbbiakra vonatkozik Rahner gondolata, melyet bevezetésként röviden vázolni szeretnék. 1.1. A merészség tud­orizmusa A 16. század táján három erkölcs­­tani rendszer harcolt a hivatalos elis­merésért. A probabilizmus állítása ez volt: bizonytalan esetben dönthetünk bármelyik alternatíva mellett, amely valószínűleg jó. A probabilianizmus azt tanította, hogy csak a valószínűb­bet szabad választani. A tud­orizmus szerint pedig csak a biztosabb megol­dás az erkölcsileg megengedett. — Rahner kettősen szellemes iróniával választja ki a szőrszálhasogató, anak­ronisztikus vitának a legkonzervatí­vabb irányzatát, és saját fegyverét for­dítja ellene. „A mai helyzetben a gyökeresebb, a többet merészelő, az újat bátran inau­­guráló megoldás a helyesebb megol­dás”­. Minthogy az egyháznak az el­távolodása attól a társadalomtól, amely­hez kötelező küldetése van, a közel­múltban csak növekedett, jogosnak látszik az a kijelentés, hogy „ma a leg­biztosabb már nem a múlt, hanem a jövő”­ , vagyis ma imperatívusznak te­kintendő „a merészség tud­orizmusa”, a merészség biztosabb volta®. Előadásomban megkísérlek néhány szempontot érinteni, melyek alátá­masztják meggyőződésemet, hogy ti. a rahneri tételt a magyar valóságra al­kalmazni lehet és kell. Aki ezt elfo­gadja, annak számára világos lesz, hogy ha az egyház társadalmi szere­pének elemzéséből levonható követ­kezményeket napjainkban meg akar­juk valósítani, akkor a merészség fon­tosabb, mint az óvatosság, a bátorság jobb tanácsadó, mint a félénk haloga­tás, a gyökeres megoldás eredménye­sebb, mint a lassú, átmeneteket célzó kompromisszum — ha konkrét ese­tekben kivételesen más döntést köve­tel is lelkiismeretünk. Az egyháznak a társadalomtól való elképesztő lema­radását alapvetően lehetetlen olyan beállítottságú egyházi képviselőkkel, hívőkkel és tisztségviselőkkel behoz­ni, akiknél az egyetlen szerencse, hogy nem a 20. század kezdete előtt születtek, mert különben megakadá­lyozták volna, hogy megkezdődjön. — Ezért előadásomat úgy fogom fel, mint tudományosan megalapozott motiválást az ilyen értelmű „megté­résre”, a közelmúlt igézetéből való felszabadulásra és a bátor jövő felé fordulásra. — Előre elnézést kérek azoktól, akik ennek tartalmával, súly­ponthelyezésével vagy stílusával nem rokonszenveznek. De hát hol volna helyénvaló az ilyen kendőzetlen be­széd, ha nem itt, ahol egyházunkat őszintén szerető, képzetten gondolko­dó emberek találkoznak a Pax Roma­na hagyományosan nyílt és toleráns keretében? 1.2. A társadalom az egyház működésének adott kerete Bevezetésem második részében az eddig mondottak szerint értelmezett egyházi megújulás szükségességével kapcsolatban szeretnék néhány szo­ciológiai törvényszerűségre emlékez­tetni.­­ Minden társadalom elsősor­ban „személyek sajátos típusú egysé­ge”. Ezen személyek egy része az egyháznak, illetve az egyházaknak is tagja, mintegy „kettős állampolgár­sággal” rendelkezik. Ez annyit jelent, hogy mindazok, akik egy esetleg megújuló magyar társadalomnak és ugyanakkor egy esetleg nem megúju­ló magyar egyháznak tagjai, mind megosztottabb, skizofrénebb, elvisel­hetetlen helyzetbe kerülnek.­­ És itt még egyszer hangsúlyoznunk kell, hogy egy társadalom sohasem amorf tömeg, hanem mindig az emberi együttélés jellegzetes típusának hor­dozója. Ezt a típust az uralkodó gon­dolkodási és magatartási minták jel­lemzik. Ezért beszélünk (ha nem is egyszerű és általános érvényű definí­ciók értelmében, de joggal) pl. ipari társadalomról, jóléti társadalomról, szekularizált társadalomról vagy in­formált társadalomról. Az adott társa­dalomban érvényes gondolkodási és magatartási mintáknak akkora a jelen­tősége, hogy méltán foglalkozunk a valóság társadalmi konstrukciójá­val”­, és megokoltan állíthatjuk, hogy itt egyfajta koordinátarendszer­ről van szó, melytől értékítéletünk függ, hogy ti. mi van „fönn” és mi „lenn”, mi van „jobbra” és mi „balra”. Konkrét példákkal kifejezve: Ugyanaz a szeretet követelhet tőlünk az egyik társadalmi típusban békét, a másikban harcot, ugyanaz a kifejezés lehet az egyik társadalmi típusban a legjobb közlés, a másikban pedig a félreérté­sek forrása. Ilyen értelemben döntő kérdés, hogy a kereszténység közlése az egyház részéről az adott, éppen ér­vényben levő, uralkodó társadalmi tí­pusban megfelelő-e vagy nem, hogy azzal szinkronban van-e vagy ahhoz viszonyítva anakronisztikus. 2. Magyar egyház a magyar társadal­mban A magyar társadalomnak kialakult vagy kialakulóban lévő új típusával, valamint a magyar katolikus egyház jelen arculatával sok hozzáértő szak­ember foglalkozik — egyesek megle­pő módon már évtizedek óta, mások az utolsó négy évben. Mostr.­i, esz­mecserét indukálni szándékozó rövid Julius Morel A jövő biztosabb, mint a múlt

Next