„Érted Vagyok”, 2001 (12. évfolyam, 1-6. szám)

2001-02-01 / 1. szám

Exted va­gyok” „Izmusok” az egyházban 2001. február 1­3 mon izmusellenes harca, amikor is az antikommunista rendszerek támogatá­sával épp az ellenkező eredményt érte el. A szegények fölkelése alól csak a több igazságosság, nagyobb szabadság és minden népréteg beleszólási jogá­nak bátor követelésével lehetett volna kihúzni a szőnyeget Legalizmus A második baj a könyörtelen legalizmus, a tisztán törvényi gondol­­kodásmód. XXIII. János pápa „Mater et magistrá" -nak, anyának és tanítónak nevezte az egyházat. Mind a kettőnek kell lennie, de a hangsúlyon múlik a dolog A II Vatikáni zsinatig az egy­ház mindenekelőtt szigorú tanító és törvény­hozó volt. Minden zsinaton dogmákat állított föl, kiközösítéseket osztogatott, tévtanokat ítélt el, a fegye­lemre épített. A Roncalli-pápa világos útmutatást adott megnyitó beszédében a legutóbbi zsinatnak, hogy ne fogal­mazzon meg dogmákat, ne ítéljen el tévtanokat, hanem egészítse ki a szigo­rú tanító képét annak a jóságos és sze­líd anyának a képével, aki támogatja útjukon az embereket, megértést tanú­sít irántuk és lelkipásztori segítséget nyújt nekik. A hivatalos egyház ennek ellenére igen hamar ismét visszaesett a törvény­hozó és a szigorú nevelő szerepébe. Mégiscsak sajátos dolog, hogy Róma megtűri az­ evangélium megcsonkítását, és maga is kivételeket tesz, méghozzá szisztematikusan. Bármely területen te­gyük is a tipikusan evangéliumi kije­lentések mérlegére a római kúria gya­korlatát, megrettenve kell megállapí­tanunk az evangélium rendszeres áthágását. Jézus szombaton is gyógyított, mi­vel belátta, hogy nem az ember van a törvényért, hanem a törvény az embe­rért (Mt 12,1-14). A római kúria azon­ban pardont nem ismerve az egyházjo­gi, a végrehajtási és a liturgikus előírá­sok (rubrikák) ezreire épít. Jézus a pásztor modelljét hagyta az egyházra (Jn 10,11-16; Lk 15,3-7). De azok a papok meg néha püspökök is, akik „pasztorálisan", vagyis pásztori gondossággal cselekszenek, konfliktus­ba kezdnek a római kúriával. A sok példa közül csak Jacques Gaillot fran­cia püspök esetét emeljük ki. Reakciós csoportok rossz szemmel nézték nem-hagyományos pasztorális gyakor­latát Amikor ezért kihallgatást kért a pápától, hogy megbeszélje vele a pász­tori hivatallal kapcsolatos felfogását, Rómában nem fogadták. Jézus megtiltotta tanítványainak, hogy esküt tegyenek (Mt 5,33-37). De az új egyházjogban az „eskü” címszó alatt pontosan 30 olyan esetet találunk, amelyek megkövetelik az esküt az egy­házban. Nem is szólva az új engedel­­mességi fogadalomról, amelyet papok­nak, püspököknek és professzoroknak kell letenniük a pápa számára. Jézus óvta tanítványait attól, hogy címekre törekedjenek, minthogy csak egy atyánk van, természetesen Isten, és mi mindannyian testvérek vagyunk (Mt 23,8-10). Rómában azonban mind a mai napig hozzátartozik a hivatalos kúriai stílushoz, amint nap mint nap olvasni lehet az Osservatore Romanó­­ban, hogy kínosan különbséget tesznek pontosan hét címbeli fokozat között a „tiszteletreméltó” nővérektől és a „le­­tisztelendő” atyáktól kezdve a ,„méltó­­ságos” rendfőnökökön és „monsignori­­kon” keresztül az „excellenciás” püs­pök urakig és az „eminenciás” bíboros urakig, nem feledkezve meg természe­tesen a „Szentatyáról”. Mindezt még részletesebben ki lehet­ne fejteni, de elemzésünk mindig ugyanarra a szomorú eredményre jut­na. Bármelyik evangéliumi alapmaga­tartást vesszük is nagyító alá, és vetjük össze azt a római kúria gyakorlatával, szöges ellentmondásra bukkanunk. Ez súlyos dolog. Anélkül hogy az egyes prelátusok lelkiismeretét meg akarnánk ítélni vagy el akarnánk ítélni őket, úgy tűnik, a római kúria általában evengéliumellenesen viselkedik. Per­sze a laikus keresztények élete is mutat hiányosságokat, de azok gyöngeségből fakadnak. A kúria azonban elvi ala­pon, önelégültségből és meggyőző­désből cselekszik így. Vagy elvakult­­ságból? Aki rámutat erre a helytelen­ségre és ,,kritizálja’ az egyházat, arra hamar rásütik, hogy rosszindulatú az egyházzal szemben. A laikus kereszté­nyektől folytonosan őszinte lelkiisme­­retvizsgálatot várnak el. A hivatalos egyháztól azonban nyilvánvalóan nem lehet megkívánni, hogy komolyan ve­gye saját bűnvallomását, melyet a litur­giában nap mint nap elmond. Érthető, ha sok keresztény bosszan­kodik a hivatalos egyház miatt, és nem kevesen azt mondják: „Jézus igen, egyház nem!” Csak, sajnos, egy kalap alá veszik az egyházat és a hivatalos egyházat. Kézenfekvő, hogy evangéli­umi módon járva el, komolyan vegy­ük önmagunkat mint egyházat. Ha Jézus és az ő evangéliuma egyre inkább megfakul is Róma hivatalos egyházá­ban, Jézus új hitelességgel ajándékoz­za meg sok női és férfi tanítványát. Ez ad reményt arra, hogy lehetséges a „kisded nyáj” egyháza (vö. Lk 12,32), amely megvan legalista struktúrák nél­kül is, és sóként, világosságként és ko­vászként hat a világban „az Úr napjá­ig” (1 Tessz 5,2). A német Katolikus Akadémia egyik 1991-es tanulmányi napján, amelynek témája a kor szelle­mi-vallási helyzete volt. Eugen Biser vallás­filozófus úgy vélte, nem az ateizmus és a szekularizmus fele­­lős a katolikus egyház jelenlegi vál­ságjelenségeiért, hanem „az egy­há­zon belüli hangulati visszaesés” Szerinte csak a „belső tanítóra, Jézus Krisztusra” vetett tekintet te­szi világossá, h­ogy a keresztény­ség nem rendcsináló hatalomgya­korlás, hanem segítségnyújtás az élethez, nem azt jelenti, hogy alá­vetjük magunkat egy szabályrend­szernek, hanem éppenséggel sza­badságot jelent, és hogy a hit nem kötelesség, hanem egyedülálló ked­vezmény és az elképzelhető legna­gyobb boldogság ebben az élet­ben”. Ezzel szemben az egyházon belül „szinte egyetlen éjszaka alatt a bizalmatlanság, a gyam­isítások és a félelem légköre alakult ki” A fegyelmi intézkedések azonban ,­a tekintélyi kormányzatok módszere­ihez tartoznak, és nem lehetnek el­fogadott viselkedési formák abban az egyházban, amely úgy gondolja, hogy a szeretet elvére épül”. Világossá vált tehát: a római kuna manden gond nélkül kivételt tesz az evangélium alól - de az egyházjog alól nincs kivétel! Ezt meg kellett tapasztalnia pl. a Német Püspöki Karnak is, amikor 1985-ben sürget­ve kérte Rómát, hogy pasztorális szükség és kellő teológiai megala­pozottság esetén a 767. kánon 1. §-a ellenére változatlanul prédikálhas­sanak laikusok is a liturgiában A ró­mai kúria azonban nyers nemmel válaszolt. A püspököknek így akara­tuk ellenére és a laikus teológusok nagy botránkozására érvényesíteni­ük kellett a tilalmat. A svájci püspökök a legalizmus és a pasztorális szükség ugyanezen fe­szültségét tapasztalják. A római kú­ria leértékelően a ,,különleges svájci esetről” beszél, és megszüntetendő­nek tartja azt, mivel ott állítólag nem veszik tekintetbe az egyházjog egyes paragrafusait, pl. a bűnbánati liturgiákon általános feloldozást ad­nak, nyitott papi szemináriumokat tartanak fenn, továbbra is megenge­dik a laikusoknak a prédikálást. Haas püspök, e legalizmus szélsősé­ges képviselője, képes órákon át hallgatni a papi tanácsok lelkipász­tori megfontolásait és követeléseit. Csak ül, mosolyog, s a végén gya­korlatilag mindig ugyanazt a választ adja: „Az Önök megfontolásai ké­zenfekvőknek tűnnek, de az egyház­jog nem engedélyezi őket."

Next