„Érted Vagyok”, 2012 (23. évfolyam, 1-6. szám)

2012-02-01 / 1. szám

Az egyház hitelességéről é tted va­gyok” 2012. február •­­ Mi minden változott meg 1965 és 1980 között? A lista végtelen. Noha a folyamat nesztelen volt, éveken át húzó­dott és sosem jutott el radikális változásként az emberek tudatába, hallatlan társadalmi változások mentek végbe. E változásokat külsőleg két olyan tárgy tette láthatóvá, amely ebben az időszakban általános birtoktárggyá vált: az autó és a televízió. 1960-ban a német háztartásoknak csak 25%-ában volt autó, 1980-ban már 64%-ában. 1960- ban a háztartások 17%-ának volt televíziója, 1980-ban vi­szont a meseszerv 97%-nak. Ezzel megkezdődött az egyéni mozgékonyság és a ha­tártalan tájékozódási lehetőség, s ennek - számos egyéb tényező mellett - jelentős kihatása volt. Ezeknek az évek­nek a modernizációs lökése többek között abban mutatko­zik meg, hogy sok kisipari üzem eltűnt, egész foglalkozási ágak szűntek meg, például a cipészeké vagy a bognároké, és vidéken a mezőgazdaság fő kereseti forrásból zugfog­lalkozássá változott. Ebben az időszakban kiürültek a fal­vak utcái, az élet a lakószobába vonult vissza. A hagyomá­nyos miliő-társadalomból posztmodern társadalom lett. A hagyományos társadalom ismertetőjegyei Az így letűnt hagyományos társadalmat egyértelmű mo­rális értékek határozták meg. Igen nagy jelentősége volt az életbölcsesség nemzedékről nemzedékre történő átadá­sának, a hagyománynak. A hagyományos társadalomban az egyén erős családi és szociális struktúrákba van be­ágyazva, a bölcsőtől a koporsóig. Normális esetben a származás határozza meg, mi lesz az emberből: saját hoz­zájárulása csekély, mindent örököl vagy kölcsönöz, gya­korlatilag nincs választási lehetősége. A változásokat in­kább úgy értékelik, mint a sors meglepetését, amelynek az ember tehetetlenül ki van szolgáltatva. Az egyik legfonto­sabb érték az engedelmesség a régtől fogva megszokott­nak, a hierarchikus rend hatalmának; ebben a rendben Is­ten (a vallási rend) áll az élen, vagy az ősök, őt vagy őket követik a fejedelmek vagy hasonlók (a politikai rend) és a családfők (a házi rend), miközben minden hierarchikus sík a közvetlenül fölötte álló mintaképéhez igazodik. A fellé­pő problémák megoldását a múltban, a hagyományban ta­lálják meg az emberek. A zárt katolikus miliőben is ez volt az a szellemi magatartás, amelynek keretében a vallási szocializáció és a hit továbbadása végbement. A posztmodern ismertetőjegyei A posztmodern kor beköszöntésével sok tekintetben to­tális fordulat történt. Most közkinccsé válik az egyetemes igazság igényének elutasítása vagy kritikus szemlélete a filozófiai és vallási felfogások és rendszerek területén (ún. metaelbeszélésnek vagy mítosznak minősül például a mo­rál, a történelem, Isten, az ideológiák, az utópiák és a val­lások, de a tudomány is, ha az igazság képviseletére vagy egyetemességre tart igényt). A posztmodern relativizmust jelent. Meglehet, létezik objektív igazság, de senki sem tarthat igényt rá. Ebből individualizálódás következik, to­vábbá a hagyományos kötődések, a szolidaritás és az álta­lános közösségi érzés elvesztése. Az egyes ember élete feldarabolódik, a kenyérkereső foglalkozás, a lakás és a szabadidő eltöltése gyakran eltérő helyeken és más-más személyek társaságában zajlik. Arról is beszélnek, hogy a társadalmi élet „szektorokra”, számos csoportra és egyén­re bomlása következik be, és ezeknek a csoportoknak/ egyéneknek a gondolkodás- és viselkedésmódja gyakran ellentmond egymásnak. A tolerancia, a szabadság és a ra­dikális sokféleség alapvető normává válik a társadalom­ban, a kultúrában és a művészetben. Az egyén előtt elmé­letileg végtelen lehetőségek nyílnak meg, a lakóhely meg­választásától a baráti kör megválasztásán át a foglalkozás megválasztásáig. Az egyén egyenesen rákényszerül arra, hogy folytonosan döntéseket hozzon, választási kényszer nehezedik rá. Minden élet másmilyen, elvész az „átlagos életrajz”. A szociológusok (a francia flaneur- ből eredően) „flanőrnek”, sétálgatónak nevezik a posztmodern embert, aki a lehető legtöbb választási lehetőséget szeretné nyitva hagyni, és csak kelletlenül köti le magát. A „flanőrizmus­­ra” jellemző a lelkesedés a véletlen követése iránt, s hogy az ember ennek ellenére mindenütt életet találjon, bárhová vezeti is a véletlen. A bevásárlóutca vagy bevásárlóköz­pont lesz a posztmodern társadalom temploma, és a látszó­lag végtelen, nem kötelező ajánlat légköre pontosan bele­illik a posztmodern ember életérzésébe. Számára az új mindig jobb, mint a régi, az „új” a minőség ismertetője­gyévé válik. A posztmoderben az egyén dönt, az egyén a király. Fontossá válik a közvélemény-kutatás, ennek logikus kö­vetkezményei pedig a Facebook-akciók és az online-pe­tíciók. Mindezen változásokat nem irányították, és arról sincs szó, hogy ezeket jónak vagy rossznak értékeljük; tény, hogy ez a szellemi magatartás a 70-es, 80-as évek óta meg­határozza minden nyugati­ felvilágosult társadalom életér­zését. Különösen fontos viszont ebben az összefüggésben az igazság és a tekintély megváltozott felfogása. Az igazság a hagyományos társadalomban A hagyományos társadalomban az igazság abszolút és változhatatlan, Isten határozza meg (és közli az emberrel). Az igazság abszolút értelemben vett igazságot jelent, nem csupán számomra igazság, nem csupán a mi korunkban igazság, és nem csupán viszonylagos igazság! Amit Isten adott, az egyetemesen, abszolút módon és maradandóan igaz! A „mindig is így volt” határozta meg az emberek gondolkodását; az igazság abszolútnak számított, és nem kellett megindokolni. Az igazság a posztmodernben A tudományt, a műveltséget vagy a vallást egy sajátos kultúra vagy társadalom teremti meg, és csak ebben és e kultúrkör számára „igaz”. Mivel az embereknek nyelvet kell használniuk, hogy gondolkodni és kommunikálni tud­janak, s a szavak önkényes megjelölései a dolgoknak és eszméknek, „nincs lehetőség arra, hogy értékeljük vagy kritizáljuk azokat az eszméket, tényeket vagy igazságokat, amelyeket valamely nyelv közvetít”. Minden gondolko­dás valamilyen „társadalmi rendszert” jelent. Vagyis amit „igazságnak” tekintünk, az egyszerűen önkényes „hitbeli felfogás, amelynek elfogadására társadalmunk kondicio­nált minket, ahogyan másokat egy sor teljesen más hitbeli felfogás elfogadására kondicionáltak”. Minden olyan rendszer vagy kijelentés, amely azt állítja magáról, hogy objektíve igaz, vagy amely hátrányosan ítéli meg más kul­túrák értékeit, hitbeli felfogását, életmódját vagy igazság­igényét, nem más, mint hatalmi játék, az egyik kultúra kí­sérlete arra, hogy uralma alá hajtson egy másik kultúrát. Az igazságot a párbeszédben alakítjuk ki, vagy találjuk meg. Az igazság viszonylagos. Az igazságnak érvekre van szüksége. A tekintély a hagyományos társadalomban Az igazság felfogásának felel meg a tekintély felfogása. A hagyományos társadalomban a tekintélyt kölcsönzött te­kintélynek tartották, amelyet a hatalom, a hivatal vagy a cím, rang igazol. E tekintély gyakorlásának eszköze volt a felvilágosítás, oktatás, az előadás, a monológ, a hallgató­sághoz intézett beszéd, a körirat vagy a rendelet.

Next