Esti Hírlap, 1966. november (11. évfolyam, 258-282. szám)

1966-11-25 / 278. szám

• A Játék és matematika cí­mű műsor második folytatá­sában a nagy népszerűség­nek örvendő lottó matema­tikai problémáit ismertette Rényi Alfréd professzor — olyan érdekfeszítően, hogy minden bizonnyal azok is szívesen nézték, akik — el­buktak matematikából... • Kedd este a tv riporte­reinek „házigazdája”, dr. Markója Imre, az igazság­ügy-miniszter helyettese volt. Az igazságszolgáltatás és a közbiztonság problémái­ról beszélt, a bűnözés és a bűnüldözés helyzetéről, ér­dekesen, lebilincselően, és nagyon őszintén. Sok adatot idézett, hogy szavait még hi­telesebbé tegye, de a sta­tisztika sűrű idézése sem tette szárazzá szavait. És amikor a riporterek egy ki­­­sit előre szaladtak, olyan fi­noman, tapintatosan oldot­ta meg a helyzetet, vissza­térve a be nem fejezett kér­désekre­­, mintha ő lenne a profi a kamerák előtt. Vala­hogy így képzeljük el a jól politizáló, aktuális műsoro­kat ... • A Zenélő órák műsora évadnyitó adásával nem szo­kott helyéről, a stúdióból je­­lentkezett, hanem Debrecen­ből. Az idegen pálya hátrá­nyai különösen a műsor el­ső felében mutatkoztak meg, valahogy idegesebb, kapko­­dóbb lett, mint ahogy meg­szoktuk. Ehhez természete­sen az is hozzájárult, hogy a versenyzők felkészültsége sem mozgott a megszokott színvonalon. Csak az adás végén mondhattuk el, hogy végre olyasvalamit látunk, ami megfelel a megszokott színvonalnak. • A másik, régóta népsze­rű műsor, a Parabola sem mindig tartja egyenletesen magas színvonalát. Ezen a héten, bár szellemes szóvic­cekben és ironikus vágások­ban most sem volt hiány, olyan sok részletet hallhat­tunk filmsztárok, és a „high society” magánéletéből, hogy könnyen azt hihettük, nem is külpolitikai műsort lá­tunk, hanem valami pletyka­magazin különkiadását. • Két film is szerepelt a hét műsorán. Az Egy kerék­páros halála című spanyol mű. Barriem világhírű alko­tása élményt jelentett mind­azoknak, akik művészetet és gondolatokat várnak egy filmtől; élményt, annak elle­nére, hogy a múlt évek során a kiváló alkotás néhány részlete megkopott. Azok számára viszont, akik első­sorban szórakozni akarnak, az Isten hozta idegen című amerikai filmet mutatta be a Televízió, minden bizonnyal sikerrel. Cs. I. A kopasz főpap A fáraó című lengyel szu­perfilm főpapjának alakító­ja, a rendkívül vonzó és ér­dekes egyéniségű Piotr Pato­­lowski a budapesti díszbe­mutatóra már „civil” frizu­rával érkezett. Főpapi ko­paszságáról mesélte a követ­kező történetet: — A film egys részét Ázsiá­ban és Egyiptom­ban forgattak. Naponta leborot­válták a hajamat, fejbőröm­nek minden forgatásnál tü­körfényesnek kellett lennie. Amikor elérkezett egy rövid pihenő, kéthetes szabadságra hazautaztam Lengyelország­ba. Amint átléptem a határt, kezdtek furcsán viselkedni velem szemben az emberek. A vonaton gyanúsan must­­rálgattak, észrevettem, hogy össze-összesúgnak mögöttem. Nem tudtam elképzelni, mi történhetett, hisz addig nem volt semmi bajom. Annyit mindenesetre megértettem, hogy valami nincs rendben körülöttem, s ez kezdett nyugtalanítani. Aztán 400 ki­lométer utazás után jöttem rá a dolog nyitjára: néhány nappal érkezésem előtt je­lent meg Lengyelországban — az amnesztiarendelet. (be) Ritka nagy pillanat JANCSÓ MIKLÓS KÉSZÜLŐ FILMJÉRŐL Január elején volt a pre­mierje Jancsó Miklós leg­utóbbi filmjének, a Szegény­­legényeknek. A filmforgal­mazók szerint több mint egy évtizede alig készült magyar film, amely akkora visszhan­got keltett világszerte, mint ez. És a rendező? Mit csinált Jancsó az elmúlt tíz hónap­ban, és mit forgat legköze­lebb? KÉT HÓNAP PÁRIZSBAN A napokban utazás előtti zűrzavar fogadta Jancsóék­­nál a látogatót Párizsba in­dult kéthónapos tanulmány­útra. — A program? — Filmet nézni, filmet némi, filmet nézni. A francia Cinémateque-nek páratlanul gazdag anyaga van a klasszi­kus filmekből, s azon kívül, meg szeretném nézni az ösz­­szes Godard-, az összes Truf­faut- és az összes Chabrol­­filmet. — Tehát utazgatással töl­tötte az egész idei esztendőt? — Nem egészen. Közben forgatókönyveken dolgoztam, összesen öt forgatókönyvet állítottam elő tíz hónap alatt. FŐSZEREPLŐ: BATALOV? — És az öt moszkvai uta­zás? Koprodukciós terv rej­lik mögötte? — Igen. A hatodik idén készített forgatókönyvem megvalósítása. Már létrejött az államközi megállapodás a MOSZFILM Stúdió I. cso­portja és a MAFILM IV. Stúdiója között, amint Pá­rizsból visszatérek, hamaro­san forgatni kezdünk. Moszkvában már összeál­­lott a stáb és folynak a technikai előkészületek. — A film címe? — Egyelőre ideiglenes cí­me van: Csillagosok, kato­nák. Hősei az első világhá­borúban fogságba esett ma­gyarok, akik a polgárháború­ban beállnak a Vörös Hadse­regbe. A forgatókönyv meg­írására Lengyel Józsefet kér­tük fel, más munkái miatt azonban csak arra vállalko­zott, hogy író-konzultánsként részt vesz a forgatókönyv el­készítésében, amit Georgi Mdivani grúz íróval közösen írunk. Az új film operatőrje állandó munkatársam, Somló Tamás lesz. — És a szereplők? — Még nincs végleges sze­reposztás. Az egyik férfi fő­szerepre a Szállnak a dar­­vak, az Egy év kilenc napja és sok más híres filmből is­mert kiváló művészt, Alek­­szej Balalovot szeretnénk megnyerni, magyar részről pedig többek között Latino­­vits Zoltán, Molnár Tibor, Kozák András, Madaras Jó­zsef közreműködésére számí­tunk. — A film olyan ritka pil­lanatról szól, amikor­­ ön­ként mentek harcolni ma­gyar katonák. Tagadhatatlan tény ugyanis, hogy mi ma­gyarok a nagy történelmi sorsfordulókon évszázadokon át, mindig várakozó állás­pontra helyezkedtünk; a leg­ritkább esetben mentünk ön­ként a harcba, legfeljebb hagytuk magunkat a vágó­hídra hajtani, amint ezt his­tóriánk megannyi szomorú fejezete bizonyítja. Mégis: van a magyar történelemnek néhány ritka nagy pillanata, amikor másként viselked­tünk. Például 1919-ben. LEROMBOLT KOLOSTOR — Pontosan hol és mikor játszódik a történet? — 1919 tavaszán, a Magyar Tanácsköztársaság győzelmé­vel egyi­dőben, „valahol Oroszországban”. Forgatni Moszkvától 350 kilométerre, Kosztroma vidékén fogunk. Itt, a Volga felső kanyarula­tánál különleges szépségű helyszínekre találtunk. A je­lenetek egy részét Kosztroma régi kikötő- és kereskedőne­gyedében, 150—200 éves épü­letek, s Nagy Péter korában épült házak között vesszük fel. S ugyanott van a gyö­nyörű, most restaurált, híres Ipatyevszkij kolostor, vala­mint egy háromszáz éves orosz faépületekből álló skanzen — ezek szintén „ját­szanak” a filmben. Az egyik remekmívű kolostort — a film cselekménye szerint —, a harcok során összelövik, ezért az épület mását felépít­jük a város mellett, s az ép kolostorban játszódó jelene­teket a valódi épületben vesszük fel, a kolostor máso­latát pedig fokozatosan le­romboljuk ... — Mikorra készül el a film? — Áprilisban kezdünk for­gatni, és ha minden jól megy, jövő ősszel. premier: Zsugán István A NÉGY HÁZSÁRTOS A Magyar Állami Operaház Erkel Színháza ma este mu­tatja be E. Wolf—Ferrari: A négy házsártos című vígope­ráját, Makai Péter rendezésében. A négy izgatott és csinos hölgy — Andor Éva, Moldován Stefánia, Vámos Ágnes és Kom­lóssy Erzsébet — éppen cselt szó a férfiak ellen. (MTI fotó : Keleti Sva felv.) November 25. — péntek KOSSUTH: 15.00: Hírek. — 15.15: ÜZENE­­tek. — 15.55: Falusi délután. — 17.00: Hírek. — 17.15: Schumann: d-moll trió. — 17.45: Árnyak az estében. — 18.00: Új Zenei Új­ság. — 18.42: Hozzon egy dalt Budapestre. — 18.47: Vásárhelyi Zoltán népdalfeldolgozásaiból. — 19.00: Esti Krónika. — 19.30: Életem, emlékeim... — 20.30: Esztrádzene. — 20.55: Hírek. — 21.00: Alkhimon almája. — 22.00: Hírek. — 22.20: Sporthírek. — 22.25: Zenekari muzsika. — 23.35: Operettrészletek. — Közben 24.00: Ik­rek. — 0.10: Az operettrészle­­tek folytatása. PETŐFI: 15.05: Nádas Gábor táncdalai­ból. — 15.15: Pest-budai hiedel­mek. — 15.25: Csajkovszkij: Dió­törő — szvit. — 15.47: Népdalok. — 16.00: Hírek. — 16.05: Szóra­koztató zene. — 16.29: Tito Schipa operafelvételeiből. — 16.50: Van tíz perce számunkra? — 17.00: Ötórai tea. — 18.00: Hí­rek. — 18.05: Országjárás. — 19.00: Közvetítés az Erkel Szín­házból: A négy házsártos. — Köz­ben kb. 20.05: A tolvaj macs­ka. Elbeszélés. — Kb. 20.15: Berzsenyi Dániel két verse. — Kb. 20.20: Az operaközvetítés folytatása. — Kb. 21.30: Műve­lődési Házban. — Kb. 21.45: Ma­gyar nóták. — 22.20: Láttuk, hallottuk... — 22.40: Könnyű­zene. — 23.00: Hírek. URH. 18.00: Hírek. — 18.05: Táncze­ne. -­ 18.50: URH zenei kalauz. — 19.20: Jegyzetek a Szociológiai Világkongresszusról. III. — 19.30: Kosztolányi Dezső verseiből. — 19.35: Közvetítés a Zeneakadé­miáról. — Közben kb. 20.15: Az eretnek köpenye. Kb. 20.35: A hangversenyközvetítés folytatása. — Kb. 21.40: Smetana operáiból. — 22.00: Jazz. — 22.25: Kamara­zene. — 23.00: Hírek. November 26. — szombat KOSSUTH: 4.30: Hírek. — 4.32—7.58: Haj­naltól reggelig! Zenés műsor. — Közben 5.00: Hírek. — 5.30: R­eggeli Krónika. — 5.50: Falurá­dió. — 6.00: Hírek. — Kb. 6.30: Hírek. — 7.00: Reggeli Krónika II. kiadás. — Kb. 7.30: Új köny­vek. — Kb. 7.40: A budapesti mozik műsora. — 8.00: Hírek. — 8.05: Műsorismertetés. — 8.20: Lányok, asszonyok... — 8.40: Porgy és Bérs. — 9.20: Orvosi tanácsok. — 9.25: Színes népi muzsika. — 10.00: Hírek. — 10.10: Svejk meg a többiek. — 11.14: Szimfonikus hangverseny. — Közben: 11.57: Hallgatóink figyelmébe! — 12.00: Hírek. — 12.15: A szimfonikus hangver­seny folytatása. — 13.00: A bu­dapesti színházak műsora. — 13.03: Lapozgatás új könyvek­ben. — 13.18: Eljegyzés lámpa­fénynél. — 13.50: Hirdetőoszlop. — 14.05: Mi történt a nagyvilág­ban? — 14.20: Mozart-művek. PETŐFI: 4.26—7.58: Azonos a Kossuth Rádió műsorával. — Közben 6.20: Torna. — 7.58: Műsorzárás. — 9.54: Idegen nyelvű vízjelzőszol­­gálat. — 10.00: A hét könnyű- és tánczenei műsoraiból. — 11.50: Angliai élményeimből. ... IV. rész. — 12.00: A Magyar Rádió és tv énekkara énekel. — 12.15: Orvosi tanácsok. — 12.20: Az Abonyi Földművesszövetkezet zenekara játszik. — 12.50: Ma­gánvélemény közügyekről. — 13.00: Zenekari muzsika. — 13.47: Vízállásjelentés. — 14.00: Hírek. — 14.05: Időjárásjelentés. — 14.08: A majlandi tornyok. — 14.30: Daloló trópus. A TV MŰSORA PÉNTEKEN: 19.18: Arcképek, találkozások . Elekfy Jenő — 19.30: Pedagógu­sok fóruma. — 20.05: Mérnökök, technikusok, figyelem! A „Medi­­cor-kísérlet”. — 20.30: Az ember és a háború. Háborús szerelem. Magyarul beszélő francia film. (14 éven felülieknek). — 21.30: Nemzetközi gálaest. Közvetítés Párizsból. SZÍNHÁZAK PÉNTEKI MŰSORA Operaház: Trisztán és Izolda (K-bérlet, 3. előadás, 6). — Ope­raház Erkel Színháza: A négy házsártos (7). — Nemzeti Szín­ház: Marat halála (7). — Kato­na József Színház: Szörnyeteg (7). — Madách Színház: Egy sze­relem három éjszakája (7). — Madách Színház Kamaraszínhá­za: Amíg összeszoknak (7). — Vígszínház: Egy fő az egy fő (E-bérlet, 2. előadás, 7). — Ódry Színpad: Leon és Noel (N—Odry bérlet, 2. előadás, fél 8). — Thá­­lia Színház: A helytartó (7). — József Attila Színház: Becket (Ifj. előadás, 7). — Fővárosi Operettszínház: My fair Lady (7). — Bartók Színház a Fővá­rosi Operettszínházban: Copper­field David (3). — Vidám Szín­pad: Nyugalom, a helyzet vál­tozatlan! (fél 8). — Kis Színpad: Gyilkostársak (7). — Irodalmi Színpad: Angyalok vagyunk? ... (Ilf—Petrov szatíraest, A­ bérlet, 1. előadás, 7). — Állami Bábszín­ház: Fajankó kalandjai (10). A bűvös tűzszerszám (3). — Zene­­akadémia: MÁV szimfonikusok hangversenye (közr.: Jiri Rein­­berger, vez.: Lukács Miklós. Téli bérlet. II. Egyetemi bérlet, C- sorozat, fél 8). — Kamaraterem: Könyv és zene. (A Magvető Ki­adó és az Országos Filharmónia közös előadása, fél 8). — Kama­ra Varieté: Krimi magyar mód­ra (6 és fél 9). Hazaérkezett a balettegyüttes TEGNAP: A KÉTHETES TURNÉ LEGNAGYOBB SIKERE Ma reggel a szófiai Hotel Priska előcsarnokának már­ványoszlopáról lekerült a magyar művészek próba­rendje. A csütörtöki — utol­só napi — program különö­sen zsúfolt volt. Délelőtt tíz órára egy magyar művész­­csoport a bolgár táncművé­szeti szövetség meghívására baráti beszélgetésen , vett részt a Hotel Bulgáriában. Tizenkét órára két autóbusz vitte a meghívottakat a ma­gyar nagykövetségre, ahol Roska István nagykövet és felesége látta vendégül kok­télra a magyar művészeket. A gyönyörű, aranykupolás Nyevszkij székesegyház alagsorában az ikonkiállítást csaknem minden magyar művész látta. (Belgrádban is, minden szervezés nélkül, szinte egyszerre, az első sza­bad délutánon ott lehetett találni csaknem az egész együttest egy Van Gogh-ki­­állításon.) A szófiaiakkal va­ló ismerkedésnek már egy csekélyke akadálya volt: a fejbólintás, amely itt ellen­kező értelmű­­, a mi ige­nünk a nemnek felel meg és fordítva. Az igazi kapcsolat közön­ség és művészek között, ter­mészetesen, a színházban alakulhat ki. És ha az első két nap vegyes műsora nagy sikert aratott, akkor az utol­só két nap Giselle-bemuta­­tójáról, mint a kéthetes tur­né legnagyobb sikeréről szá­molhatunk be. Igaz, a tán­cosok — kollégáik szerint is —, önmagukat múlták felül. Kun Zsuzsa Giselle naív történetét megrendítő drá­mai-költői erővel él­te-tán­colta el; másnap Orosz Adél káprázatos technikával és biztonsággal ragadtatta brá­­vózásra a közönséget — még a számok közben is. Havas Ferenc és Róna Viktor — egymástól elütő karakterrel, de egyformán rendkívül ma­gas színvonalúan táncolták a férfi főszerepeket. Ugray Klotild magabiztossága, Ka­szás Ildikó, Dvorszky Erzsé­bet, Gessler György és az el­ső estén, mint a Gopak­ban, viharos ünneplést kiváltó Forgách József megnyerte minden néző tetszését. A csütörtöki programot a csomagolás zárta, amire a lelkiismeretes balettfelügye­lő írásban is figyelmeztetett mindenkit a próbatáblán. A mai, pénteki rövid beosztás a következő volt: November 25. Hazautazás. Az első gép­pel utazók (27 fő). Repülő­gép indul: 10.40-kor, reggeli 7— 8.30-ig, autóbusz indul repülőtérre 9.15-kor. Máso­dik csoport (87 fő). Repülő­gép indul: 11-kor. Reggeli 8— 9.30-ig. Autóbusz indul repülőtérre 9.45-kor. Az utolsó sorokat már a Ferihegyi repülőtérről diktálom, ahová magyar idő szerint délben, néhány per­ces különbséggel, a MALÉV- járattal és a különrepülő­­géppel, az Operaház balett­együttese Zágráb—belgrád— szófiai útjáról hazaérkezett. Bernáth László Monodráma a pódiumon SVÉD SIKEREK • BŐVÜL AZ IRODALMI PRESSZÓ ~­K­ PROGRAMJA „Caféteater f Budapest”. Ezzel a címmel számol be egy svéd színházi lap, a Teater­­renden a Petőfi Sándor utcá­ban működő Építők Irodalmi Presszójáról. A svéd lap ér­deklődését különösen az a tény keltette fel, hogy a Presszó művészeti vezetőjé­nek, Szécsi Lajosnak rende­zésében svéd drámarészlete­ket mutattak be itt. A három mű: Sigfrid Si­­wertz idős svéd drámaíró Egy marék pehely című, több szólamra írott drámai elbe­szélése, Björn Runeborg fia­tal író Hotel Sidney című tragédiája, valamint egy „kü­lönös színjáték”, címe: Pár­beszédek az isten háta mögött. Szerzője Erland Josehson, a stockholmi Dramater színház igazgatója, színész és író egy­­személyben. A három bemu­tatót különösen az teszi érde­kessé, hogy 1942 óta, Strind­berg Haláltáncának előadása óta nem játszottak svéd da­rabot Budapesten. A cikk utal arra, hogy Bu­dapesten az intellektuális és irodalmi életnek a kávéházak voltak a centrumai, s ezek­nek szerepét vették át később az eszpresszók. Az irodalmi eszpresszóknak tehát ez adja meg a vonzerejét és hagyo­mányosságát. A kávé mellé „felszolgált” irodalom választéka az el­múlt években egyre bő­vült. Dramatizált regé­nyek — például a Lady L. pódiumváltozata —, egy-egy írónak szentelt esték után, most több érdekes egyfelvo­­násos kerül a pódiumra. Két monodráma bemutatóját is tervezik, az egyik Gogol Az őrült naplója című műve Bánffy György előadásában, a másik a lengyel Kazi­­mierz Brandys Oféliától Fe­­liciáig című drámai monológ­ja, amelyet Schubert Éva mond el. Megrendezik Oscar Wilde Salome és a Readingi fegyház balladája című mű­vének pódiumváltozatát is. Szó van egy Thomas Mann­­estről, valamint olyan irodal­mi filmforgatókönyvek pó­diumváltozatának előadásai­ról, amelyekből még nem ké­szítettek filmet. Ezek között van például Pilinszky János Rekviem című műve is. _______________(I. L) □ SZENTPÁL MÓNIKA megismétli nagysikerű elő­adóestjét az Irodalmi Szín­padon, november 29-én este 7 órakor. Műsorán ókori né­pek és a huszadik század második felének költészete szerepel. □ DARVAS JÓZSEF szer­zői estjét Nagykanizsán ren­dezi meg a Szépirodalmi Ki­adó és a városi TIT szerve­zet, holnap, szombat este. A bevezetőt B. Nagy László tartja, a Nemzeti Színház mű­vészei pedig a Részeg esőből és az író készülő Zrínyi drá­májából adnak elő részlete­ket.

Next