Esti Hírlap, 1966. december (11. évfolyam, 283-308. szám)
1966-12-20 / 299. szám
Mit szeret a gyerek? Változatosabb, jobb étrend + A napközibe nem járók ebédje Bableves, mákostészta, paprikáskrumpli MEGFŐZTÉK AZ ELSŐ HÁROMEZER EBÉDET A XIII. KERÜLETBEN, A REITTER FERENC UTCÁBAN. A FŐVÁROSI GYERMEKÉLELMEZÉSI VÁLLALAT LEGÚJABB — S TEGYÜK HOZZÁ, LEGMODERNEBB — KONYHÁJÁN. HÁROMEZERREL TÖBB FŐVÁROSI GYEREK ÉTKEZHET TEHÁT AZ ISKOLÁKBAN, AZ ÓVODÁKBAN A VÁLLALAT KONYHÁJÁRÓL? — KÉRDEZTÜK BAJZA SÁNDOR IGAZGATÓT. Elsősorban nem erről van szó. A Gyermekélelmezési Vállalat, Budapest legnagyobb „konyhája” naponta 84 ezer óvodás, iskolás gyermek és pedagógus ebédjét, reggelijét, tízóraiját készíti. Jó húszezerrel többet, mint előírásos kapacitása. Az új konyha a terheket csökkenti, s elsősorban 1200 angyalföldi és 1800 V VI. kerületi gyerek jobb étkeztetését oldja meg Töltött húsok A zsúfoltságon túl a vállalat fő gondja: javítani az étkezés biológiai értékén. Több vizsgálat során is tapasztalták például, hogy egyes konyhákban — a vállalatnak 44 nagy konyhaüzeme van — túl gyakran főznek bablevest és mákostésztát, Cinkotán pedig az ugyancsak nem túlságosan nagy tápértékű paprikáskrumpli volt a kelleténél gyakrabban műsoron. A konyhavezetők arra hivatkoztak, hogy a gyerekek ezt szeretik, ezt kérik. Valóban így volt, a gyerekek is bizonyították: a sláger a bableves. A tejjel dúsított, magas tápértékű főzelékeket sokan kelletlenül eszik, sőt: „unják” a húsételeket is. Ez utóbbinak csak egyik magyarázata, hogy gyakran kapnak húst a konyháról és otthon is. A másik, hogy — különösen a szelet húsok — a szállítás során megdermednek, nem olyan ízesek, mint frissen sütve. Mivel húsra, vagyis teljes értékű fehérjére szüksége van a szervezetnek, a vállalat szakemberei most változatosabb megoldásokkal kísérleteznek. A levesben kifőtt marhahúst például megdarálva, ízesítve, tekercsbe gyúrva, majd felszeletelve tálalják köret mellé, s másfajta, ízes töltött húskombinációkat is készítenek. állati fehérje, a mész menynyisége nagyon kevés, mivel a felhasznált tej és tejtermék mennyisége nem elegendő, ebből többet kell adni. Az üzemben azóta természetesen megfogadták az utasítást. Gond, probléma éppen elég van. Több iskolában olyan szűk az étterem befogadóképessége, hogy a gyerekek a második fogást már alig tudják lenyelni. Még mindig nincs megoldva a napközibe nem járó gyerekek étkeztetése. A vállalat — a túlterheltség ellenére is — vállalná, hogy legalább az igények egy részét kielégíti, de ehhez helyiségekre, újabb ebédlőkre lenne szükség Gépesítés i tervek? Elsősorban gépesítéssel szeretnék elérni, hogy változatosabb, munkaigényesebb ételek is gyakrabban kerüljenek az asztalra. Mivel a tésztát sem lehet nélkülözni, itt a minőségen kívánnak javítani. Sikerült megegyezni a Tésztagyárral, hogy január 1-től új gépeken készült négytojásos tésztát szállít. Fokozott higiénia, magasabb biológiai értékű, változatosabb, könynyebb ételek megkedveltetése, a napközin kívüli gyermekek étkeztetési gondjain való enyhítés — ezek a közeli, s a távolabbi jövő nem is kicsiny tervei. Sárdi Mária Ételtechnikusok A vállalat központjában ételtechnikus csoport működik, amely általában havonta 15—20 üzem munkáját vizsgálja alaposan, szakszerű módszerekkel. Egy-egy vizsgálat végén a pontosan kiszámított kalória-tápértéktáblázat alapján fontos és hasznos tanácsokkal szolgálnak a konyhavezetőknek. Nemrég például a 14. számú üzem vizsgálatakor a következőket állapították meg: „Az étrend kalóriaértéke nem fedezi a szükségletet, az KARÁCSONYRA AJÁNDÉKOZZON ágyneműt, takarót, abroszt, törülközőt a kelengyelicából RÖLTEX VT., Lenin körút 73. Cupido és társai A jénai tálra ráteszik a fedőt, a fedő zsinórját bedugják a konnektorba, s a tálban levő hús néhány percen belül megsül, fogyasztható. Az Autofém Kisz most nyílt háztartásicikk-bemutatóján elektromos teafőzők, s a legkülönfélébb típusú kávéfőzők társaságában látható ez az ötletes fedő, grillsütő. Bemutatták a vendégpresszót is: három percenként önműködően két duplát főz. S aki az új hobbynak híve, találkozhat a — külsőleg legrégibb faszén vasalóra emlékeztető — villanyvasalóval. Az ötletes házi inhalálókészülék, amelyet a hölgyek kozmetikai célokra is jól kihasználhatnak, bizonyára nagy sikert arat, a Cupido névre keresztelt kis 32 dekás útivasaló, pedig 110-től 220 voltig bármely feszültségen átkapcsolás nélkül működik. Az autósokra is gondoltak: a régi fáradságos kézipumpa helyett megjelent a lábbal, pedálszerűen és könnyen hajtható autópumpa. Ezt és a marmon kanához kapcsolható gyors kocsimosót a jövő év második felében már meg is vásárolhatják az autósok. A sok érdekességet felsorakoztató kiállítást, december 22-ig naponta 10—19 óráig kereshetik fel az érdeklődők a József Nádor tér 11. szám alatti bemutatóteremben, s a már sorozatban gyártott cikkeket a helyszínen meg is vásárolhatják. Képünkön: az új rendszerű, lábnyomásos autópumpa (MTI-fotó : Kácsor felv.) Bementem egy icipici trafikba a főútvonalon, és postai levelezőlapot kértem. A mély hangú, szépen pirosló arcú hölgy rám kacsintott. — Ruhában vagy kombinéban parancsolja? Végignéztem magamon. Télikabátom fölött nem feszült női fehérnemű. Mit akarhat avval a kombinéval? A hölgy épelméjűnek tűnt, de azért ráhagytam. — Ahogyan szokta. Erre vaskos combú lányka eléggé leplezetlen fényképét csúsztatta felém. — Ki ő? — érdeklődtem révetegen. — Hogy ki ő? — énekelte. — Hát, a Matild! A sarki étterem dizőze. Még ezt sem tudja? Mit keres maga itt tulajdonképpen? — Postai levlapot — hebegtem. — Ja — mondta sértődötten. — Nem értettem világosan a motyogását. Tehát nem sztárfotót keres. Levlap? Az nincsen. — Megtenné egy levélp a- TRAFIK pír is, meg boríték — motyogtam. — Van, van — kacagott. — Tréfás boríték? Hogyne! Elküldi a barátjának, és ha az felbontja, a boríték szembeköpi ! A levélpapír pedig... — Én rendes borítékot gondoltam, kérem. — Akkor menjen papírkereskedésbe! Ez, kérem, egy magán trafik! A fölhalmozott bazáráru színes tornyai mögül most egy vékony hangú úr lejtett elő. — Doktor Tinódi, vagyok — sipította. — Remek keze van! — nyugtatott meg a hölgy. — Parancsol egy lábápolást? — kérdezte az úr. — Micsodát?! — A tyúkszemirtás nálam garanciális! — Ő az én egyik kis albérlőm — magyarázta a trafikosnő. — Vagy nem parancsol egy szép fül véd őt? Terikém, mutasd csak meg a készletedet? Lassan hátráltam a hármas ostrom elől. A hölgy kiabált a legjobban. — Eredeti alaszkai fogpiszkálóim is érkeztek! Nicaraguai vetőkártyát nem óhajt? Esetleg egy nadrágtartóvá széthúzható grönlandi rágógumit? Vagy talán egy... — Én megelégednék egy 30 filléres bélyeggel is — ragadtam meg végre a kilincset. — Maga kis butus — hajolt át pultján a hölgy. — Itt akarna bélyeget venni? De hiszen ez egy trafik! Már egyszer megmondtam! Érti? Trafik! Félig már az utcán voltam, mikor visszahúzott. — Megkérném valamire — suttogta szemérmesen —, legyen jó és a szomszédos közértből hozzon nekem egy csomag Harmóniát! Nagyon szeretnék rágyújtani már! Ugye, megteszi? Darázs Endre HAJÓ KILÓJA: EGYHETVEN EGY ÉVE MÉG CSONGRÁDNAK HÍVTÁK „NYUGDÍJBAN" A SZŐKE TISZA Több mint hét évtizeden át szállította le és fel a Dunán és a Tiszán Magyarország lakosságát — közel 10 millióan utaztak rajta — és most, egy éve, a lágymányosi „siralomházban” várja, mi lesz a sorsa. Egy éve még Csongrádnak hívták, 400 személyes, büszke, hófehér utasszállító volt, sokan bizonyára emlékeznek rá ma is. És emlékeznek a hatalmas Szabadság sétahajóra is, meg az Árpád gőzösre, melyek ugyancsak a lágymányosi öböl lakói. Már nincs nevük, kiöregedtek, kiselejtezték őket. Hát ennyi lenne az egész? — Nyolc-tíz éve, a dieselesítés óta fokozatosan kicseréljük hajóállományunkat, évente öt-hat személy- és vontatóhajót selejtezünk ki — mondják a MAHART- nál. — Ez nem jelenti azt, hogy ezek a hajók már teljes egészében használhatatlanok, sőt... Hiszen itt van például a Táncsics, hatvan éves volt, amikor „nyugdíjaztuk”, és 5 éve Szegeden a Szőke Tisza Szálló lett belőle. Vagy ki ne ismerné a Margitszigetnél tanyázó SZOT üdülőhajót, amely három-négy évvel ezelőtt még Visegrád néven szelte a habokat az esti Dunán. De van más mód is, méghozzá nagyon hasznos mód az öreg, de mégis örökifjú vízijárművek „továbbéltetésére”. Példának itt van a hajdani Duna-járó Ercsi gőzös. Lassan 8 éve lesz, hogy a dunaújvárosi víziúttörők gyakorlóhajónak használják. Vagy a Töhötöm vontató, amely nem a koránál fogva ment nyugdíjba, hanem mert balesetet szenvedett évekkel ezelőtt. Most a sárospataki úttörők gyakorlatoznak vele Bodrog-szerte. És a Dömsöd —Ráckeve közötti átkelő személyforgalmat bonyolította le az a kis százszemélyes csavargőzös, amelyik most, a selejtezés után a dömsödi kispajtások lakóhajója. Mintegy 50 gyerek — megannyi leendő hajós — kap itt nyaranta vízi kiképzést. Van, amelyikből víziemberek munkásszállása lett. A Cserhalom és a Kalocsa — most 317-es és 318-as állóhajó a nevük — 40—60 hídépítőnek adott évekig otthont, Óbudán. A tengerjárók is kiöregednek egyszer. A csepeli szabadkikötőben raktárhajó lesz a szerencsésebbekből. A Szeged, a Budapest is ott teljesít most szolgálatot. A tavalyi „selejt” állományról még nem született döntés. Az Árpád gőzöst talán a NIKEX-nek fogják felajánlani, adja el külföldön, a Szabadság és a Csongrád sorsa még bizonytalan. Lehet, hogy gazdára találnak és vendéglátó- vagy szállóhajó lesz belőlük, de az is lehet, hogy feldarabolják és eladják kilóját 1,70-ért a hulladékvásáron... Új gyógyüdülő Hajdúszoboszlón Új üdülőházat építtet Hajdúszoboszlón a MÁV Alkalmazottak Első Biztosító és Segélyegyesülete. A létesítmény 100 férőhelyes, 6 egyágyas, 41 kétágyas és 4 háromágyas vendégszobából áll. Az étterem egyszerre 60 fő kiszolgálására szolgál, így az üdülők két turnusban étkezhetnek. KONZILIUM Diplomatafrakk eredeti béréssel GUBA, DÍSZMAGYAR, GIRARDI MEGJÁRTA A RIVALDÁKAT A feketegubás fiatalember igencsak nagy feltűnést keltett a Petőfi Sándor utcában. — A nagyapámé volt, örökség. Otthon csakmolyosodik, gondolom, maguknak meg szükségük lehet rá — mondta a jelmezkölcsönzőben, így lett a kölcsönző két gubájából három. És mennyi kellene még Guba is, díszmagyar is, girardi is. FILMTŐL VISSZA — Bár férfiruhatárunk majd egyharmada eredeti modell, vannak hiányzó cikkek is. A jelmezek egy része a hozzátartozóktól, unokáktól, dédunokáiktól, másik része a színházi jelmeztárak államosításakor került hozzánk, és van, amit mi készítünk egy-egy filmhez, amelynek forgatása után ide jut vissza — mondják a vállalatnál. A jó néhány eredeti díszmagyar általában hajdúvagy kocsisruha. A 900-as évek elején divatozó piros, meggyszínű, kék, lila, zöld és fekete menték, atillák, nadrágok cégjelzései és gombjai tanúskodnak a bárói, grófi, illetve bécsi, vagy éppen a mai Verseny Áruház elődje, a Guttmann és Társa cégbeli származásról. Van itt a Horthy-időkből valódi testőr díszegyenruha, és van egy diplomatafrakk eredeti béréssel, amelyben különböző helyeken ez olvasható: Király Színház, Karády, Máthé, Unió Színház, Molnár, Heves és Kardos színigazgató. Vajon hányszor hajlongtak a rivaldafényes színpadon ebben a fekete bársony, aranyszállal hímzett frakkban? INKÁBB AZ ÚJAT Az egyenruhák is valódiak: több száz osztrák, jugoszláv és magyar gyártmányú K. u. K. egyenruhát „örökölt” a kölcsönző. Az egyik Budapesten készült, a Váci utca 35-ben, Tiller Mór és Társa, m. kir. egyenruhaszállítók munkája, a másik Pozsonyból, Thék János „Egyenruha Intézete és Űridivat Terméből” került ide. — Sajnos, nem sok hasznát tudjuk venni ezeknek ma: vékonyak voltak az akkori katonák, kevés mai szereplőre megy rá a ruhájuk__ A legöregebb darabok a menték, az 1800-as évekből származik legtöbbje. Az egyik legszebbet — lila, nyomott bársony, hasított ujjú, aranynyal hímzett felsőkabátot — Wollemann és Társa készítette. Régi emlékeket, könnyet, mosolyt idéző ruhák, kabátok. De akik jelmezt keresnek itt, inkább az újat, a fényesebbet, a csillogóbbat választják. Hiszen árban nincs különbség... T. J. Pesti gyémántköszörűsök Pesti gyémántköszörűs ipar született. Az Orás Kisz kezdte meg egyedül az országban az ipari gyémánt köszörülését. A már negyven fős külön gyémántköszörűs üzem évente több ezer darabot készít, s az új ipar születését és mind gyorsabb fejlődését jelzi. 1962-ben másfélmillió forint volt a termelésük, most pedig másfélmillió a tiszta nyereségük. Egy-egy gyémánt ára nyers állapotban négy-ötezer forint, de oly finom, igényes megmunkálást kíván a kő hogy elkészített, ipari célra használható állapotban kétszer annyit ér. A „pesti gyémántköszörülés” híre gyorsan száll: a tengeren túlról több millió forintos bérmunka-megrendelést kapott a szövetkezet. Az ipari gyémánt felhasználását is mind több ipar igényli, ma már autós iparunknak több mint a fele ide jár gyémántért. Ha gyémántkésekkel esztergálják a hengereket, akkor egy teljes művelet, a köszörülés, elmaradhat.