Esti Hírlap, 1969. szeptember (14. évfolyam, 203-228. szám)
1969-09-02 / 204. szám
Békéscsabán épül az ország legnagyobb klímájára Ezer v°9°nos kapacitás 110 IU11Cl 1.0 Alapozás: szeptemberben A hűtőházak, mezőgazdasági termékeink éléskamrái, egyre nagyobb szerepet kapnak népgazdaságunkban. A múlt héten újabb GB-döntés született: Békéscsabán épül fel az ország nagy, ezervagonos kapacitású hűtőtárolója. A beruházási programról kértünk tájékoztatást Oláh Imrétől, a Hűtőipari Országos Vállalat osztályvezetőjétől. Építőipari Vállalattal és az Alumínium Tröszttel együtt dolgozik a hűtőházon. Az előzőek általában előre gyártott vasbetonszerkezettel épültek. Békéscsabán ez a munka kizárólag a hűtőház padozat alatti részére korlátozódik, a felső rész tartóelemei könnyített acélszerkezetekből készülnek, oldalfalai és mennyezeti része pedig nagyméretű, előre gyártott, hőszigetelt szendvicspanelekből. A meglevő mirelitüzem is további háromszáz vagonos kapacitással bővül. — Mikor kezdődik az építkezés? — Szeptemberben. A tervek szerint az új hűtőház a jövő év végén, a mirelitüzem pedig 1971 májusában lép üzembe. Szentgyörgyvölgyi Rezső Mí musz 25 fok — Jelenleg nyolc hűtőházunk dolgozik 4327 vagonos tárolási kapacitással, de ez nem elegendő. A tervezési és és építési átfutási idők hosszúak — háromnégy év —, a keletkező ellentmondások leküzdésére a fejlesztés ütemét kell gyorsítanunk. A tárolókapacitás gyors bővítése igen fontos népgazdasági érdek. Az új beruházás üzembe lépése után sokat segít majd tárolási gondjainkon. — Miért Békéscsabán építik fel az új hűtőházat? — Hűtőház létesítése akkor gazdaságos hosszabb távon, ha mirelitüzemet is csatlakoztatunk hozzá. Békéscsabán 1962 óta működik már egy négyszáz vagonos és egy ötszáz vagonos termelési kapacitású mirelitüzem. De talán ennél is fontosabb: Békéscsaba megfelelő gazdasági hátteret nyújt és gyakorlott szakemberek állnak rendelkezésre a meglevő üzemnél. — Milyen lesz az új hűtőház? — Az IPARTERV úttörőmunkáját dicséri, hogy megfelelő összefogással egészen modern hűtőház épül. Ezervagonos kapacitású lesz. 126 méter hosszú és 78 méter széles. Mínusz 25 fokra hűt. Új építési mód A beruházás generáltervezője az Energiagazdálkodási Intézet, amely ezenkívül a hűtéstechnológiai és az erőátviteli elektromos terveket is készíti. Az IPARTERV a 31-es Állami" Fúrótorony a Balatonban KERESIK A LESÜLLYEDT ŐSHEGYEKET Korábban hírt adtunk arról, hogy a Balaton-part mentén mérnökgeológiai kutatást végeznek. Dr. Moldvay Lóránd, a Magyar Állami Földtani Intézet helyszíni kutatócsoport vezetőjének tájékoztatója szerint az újabb kutatások igazolták, hogy Tihany és Szántód között a Balatont valamikor alacsonyabb domb választotta ketté, amelyet a víz néhány ezer év alatt elmosott. Volt olyan időszak is a Balaton történetében, amikor a Tihanyi-hegység szigetként emelkedett ki a vízből. A fűzfői öböl nyugati felén kezdték a fúrást: öt méter mélyen a nádas alatt elérték az egykor lesüllyedt őshegységet, az öböl közepén pedig megtalálták annak a repedésnek a vonalát, ahol a mélyebbre csúszó hegyvidék elszakadt a partmentitől. A tervek szerint a jövő évben a geofizikusok geoelektromos szondázással átvizsgálják a tó alatti rétegeket , áramot vezetnek az iszapba és a kőzetekbe, s azok ellenállása alapján kiderül, hogy milyen ásványok és milyen vastag rétegek húzódnak a tó alatt. A vizsgálat után következik a Balaton közepén az iszapos fenék megfúrása. Minthogy meglehetősen nagy fúróberendezést kell elhelyezni, a víz közepén 10—15 méter mélyre levert cölöpökre ideiglenes kis szigetet építenek, s arra helyezik a fúrótornyot. A mélyfúrás eredménye alapján bizonyítékok kerülnek felszínre a Balaton múltjáról, fejlődéstörténetéről. A kutatók választ várnak arra a kérdésre is, hogy süllyed-e még a tó? A tervek szerint addig fúrnak, amíg el nem érik a lesüllyedt mészkőhegység szikláinak csúcsait. (. P.) TÖLTSE A SZEPTEMBERT a balatonfüredi új MARINA SZÁLLODÁBAN Szeptember 1-től kedvezményes utóidényárak Napi panzió 120 Ft, egyágyas szobában 140 Ft Ebből: reggeli ebéd vacsora 15 Ft 35 Ft 350 Ft Szobafoglalás: HUNGARHOTELS INFORMÁCIÓS IRODA Budapest, V., Petőfi Sándor utca 16. Telefon: 383—117 és 180—642 Itt igazán sziget a járdasziget. Közrefogja a villamosok, autók zúgó folyama. Hosszú percekig állok, koncentrálok, mint egy trapézművész a halálugrás előtt. Sikerült . .. Előttem az út, indulhatnék, és nem megyek. Ha jó szemem lenne, Újpestig láthatnék, de legalábbis az Összekötő-hídig. Furcsa érzés... Egy utcakönyi mélységben zúg, hörög, sziszeg, csörömpöl a folyam, s itt fent, robinsoni magány. Majdnem egyedül koptatom a járda szürke kockaköveit. A rések között kizöldült a fű. Ha jó szemem lenne, Újpestig láthatnék . Itt nincsenek kirakatok... A kőkerítések unalmával az igazgatósági épületek, a műhelyek vaskeretes ablakai és néhány üzlet harcol. Meg a főbejáratok falán a munkásfelvételt hirdető táblák. És az előkertek. Minden gyár előtt kert. Legszebbek a Habselyemgyár virágai, s a legkövérebb fa a Láng Gyár előtt terem. Százéves gyár. Hány éves lehet a Váci út? És vajon hány évesek lehetnek ezek a vastag törzsű nyárfák, vagy a platánlevelű juharok az út két oldalán? A buszmegállóban népgyűlés. Mindenki beszél mindenkivel. Sós Károly, Nasszer, kétismeretlenes egyenlet, a csemegeszőlő ma olcsóbb... és azt mondtam, hogy kopjon le, szépfiú ... Direktbe kapcsolok, és leáll a motor. — Azután jön a busz, hosszasan csönget, és egyedül maradok a benzingőzben. A folyam közepén bukdácsol a családi busz, társasutazásra viszi a bérleteseket. Villamosberendezések Gyára. Éppen most nyújtózkodik, hogy még egyszer olyan nagyra nőjön. Az első emelet alatt, a régi falon ottfelejtett tábla: Agyag utca. De hol van már az utca, a néhai sikátor, a csapszékek, s a tócsákba hunyorgós lámpák sárga fénye? És ki tudja már, merre volt a Csele utca? Állok a Csavargyár vaskerítésénél, és nézem a rozsdafoltos táblát. Az utcák nem halnak meg, csak átalakulnak. Emeletes szürke ház, kávébarna fakapu, hólyagos festék és akkora ablakok, akár egy galambdúc nyílásai. A belső oldalon függőfolyosó, a földszinti lakások előtt spárgára futó bab és hajnalka a lugasnak. Nézem a házat, egy elsüllyedt kor műemlékét. Belépek a kapun, és szemben velem óriásdaru, bálnatestű hajók vörösre festve, behemót kábeldobok, hegesztőpisztolyok kék lángja, az angyalföldi hajógyár udvara. Ebből a házból sem lesz műemlék. És a grundok? Hol vannak a grundok, a legendás futballisták, félelmetes focicsaták arénái, a kamaszcsókok próbaszínpada, a sírig tartó barátságok tanúi, meg a lyukas lábasokból, kétlábú tűzhelyroncsokból emelt hegyvonulatok? Ahol a kapu nélküli bádogkerítés véget ér, benézek: talpam alatt keményre döngölt salak, de akkor is érzem, a grundon állok. Átalakult grundom. Katonás sorban Trabant, Volkswagen, Warszawa, Fiat, Moszkvics és Renault. Felnőtt gyerekek játszótere. Igazi gyerek bukkan elő a kocsi mögül. Kicsit szeplős, kicsit olajos. — Merre van, öcsi, a Tizenhárom ház? — Arra — mutat a Nyugati irányába. A tizenhármas számra gondol. — Hát Tripolisz? — Az messze ... — Milyen messze? — Afrikában... —■ mondja, és visszamegy a kocsijához. Én meg a Rákospatak hídján támasztom a korlátot és figyelem a farkaskutyát. Óvatosan lép felfelé a létrán, és feszülten figyeli a sárgatrikós fiút. Ügyetlen puli erőlködik a deszkapalánkon, rövidnadrágos srác segíti alulról. Kutyaidomító telep, vagy gyerek-kutyajátszótér? A túlsó oldalon, akár fecskék a villanydróton, fiúk, lányok ülnek a csőkorláton, térdükön könyveket egyensúlyoznak. Bánki Donáth Szakközépiskola. Ez már az■ ősz... Meg a sárga levelek a patak két partján, meg túl a patak torkolatán, a Dunán, Hármashatár-hegy szilvakék párájában. Kávés Katica. Jó keresztapát talált ez a presszó. Bevisz a kíváncsiság egy kávéra. Hallgatom a rendeléseket. Vermouth, konyak, sarokház, kávé, Coca-Cola, sör. Se rum, se kisüsti, se pacalpörkölt. Se csapszék. Se külvárosi romantika. Külváros sincs a Nyugati pályaudvartól északra. Váci út van, óriásra nőtt gyárakkal, presszókkal, lakótelepekkel és dübörgő folyammal a platánlevelű juharfák alatt. Nézem a Kávés Katica kávéját. Az Simáit éveknél időzöm. Kopott díszletek között is szép volt a fiatalság... Buszra szállok, elfáradtam a sétában. Az Árpádhídnál új városrész alakul. Itt már kirakatok vannak. A sétálók árnyéka aszfaltra rajzolódik. Pesold Ferenc Váci út MATYÓBABA BERGENBEN Norvégia második legnagyobb városában, Bergenben a budapesti Hungarotex Külkereskedelmi Vállalat tegnap esti divatbemutatóján taps fogadta a megnyitó párt: a matyó ruhába öltözött magyar fiút és lányt. Elismeréssel nézték a jelenlevők a magyar gyártmányú modern férfi és női toaletteket is. A ma reggel megjelent bergeni újságok cikkekben, képekben számolnak be olvasóiknak a tegnap esti magyar „vevőkoktél- 101"! Fotocikkkiállítás Ma délelőtt Csór Mihály, az OFOTÉRT kereskedelmi igazgatója megnyitotta az OFOTÉRT Guszev utcai bemutatótermében rendezett svájci fotocikk-kiállítást. ELEGÁNS, OLCSÓ ÉS TARTÓS a műanyag ajtó KICSAVARJÁK • BECSAVARJÁK BÁRTONY ÁLLÍTHATÓ ♦ TETSZIK A MAGYAR SZAKEMBEREKNEK Az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium küldöttsége Olaszországban találkozott a praktikus, olcsó újdonsággal: megtekintették kórházakban, iskolákban és lakásokban az esztétika mindenféle stílushoz alkalmazkodó, egy sírűrűen és olcsón előálltható, nélkülözhetetlen épületelemet. A műanyag ajtó bevezetése hazánkban is meggyorsítaná a lakásépítést, ugyanis egy begyakorlott szakmunkás húszperces, por- és piszokmentes munkáját igényli az ajtó teljes beépítése. A műanyag ajtó éppúgy gyárban készülhet, mint a panel, és gondosan csomagolva érkezik az építés helyszínére. A teljesen kész ajtót a deszkabéléssel ellátott ajtónyitásba kell csavarozni. Előre gyártott tokból és ajtólapból áll, melynek egyes alkotóelemei: extrudált kemény PVC-idomok. Az ajtólap lehet fényáteresztő, vagy tömör, műbőr, illetve igény szerint betörésbiztos borítású, de minden esetben hő- és hangszigetelt. A műanyag ajtót a használat során többet nem kell mázolni, egyszerűen lemosható. Nem gyúlékony, nedvességre, hőre nem érzékeny, tehát nem deformálódik, nem repedezik és kopásálló. Bármilyen átalakítás esetén, bármikor károsodás nélkül ki lehet csavarozni a tokból és akárhová be lehet építeni. Az építésügy illetékes szakemberei rokonszenvvel fogadják a műanyag ajtó hazai elterjesztésének gondolatát. Az Országos Takarékpénztár vezetői is látták már a prototípusokat, és támogatják egy hazai ajtógyár létesítésének gondolatát. D. K. Tanácsülés Budafokon MEGGYORSUL A KÍSÉRLETI LAKÓTELEP ÉPÍTÉSE Ma délelőtt a XXII. kerületi Tanács ülésén, beszámoltak a nagyobb arányú lakásépítkezésekről. A Bartók Béla úti lakótelepre az első félévben több mint 24 millió forintot fordítottak. Négy sávban már a belső munkálatokat végzik, az ötödiket pedig most építik. A kísérleti lakótelep építkezésének üteme előreláthatóan meggyorsul. A kerület központjában a Leányka utcai építkezés előkészületeinél tartanak, itt nagyobb arányú bontás szükséges. Az útépítési feladatok közül a Háros utcai, a Dózsa György úti és a Török utcai, a Kővirág-sori, a Rákóczi és a Művelődés utcai útépítő munkálatok áthúzódnak a második félévre. A Csatornázási Művek vállalta, hogy még az idén elkészíti Budafokon az Ady Endre utcai építkezést kiszolgáló csatornát. A belvízrendezési munkák (most indulnak meg.