Esti Hírlap, 1969. szeptember (14. évfolyam, 203-228. szám)

1969-09-02 / 204. szám

Békéscsabán épül az ország legnagyobb klím­ájá­r­a Ezer v°9°nos kapacitás 110 IU11Cl 1.0 Alapozás: szeptemberben A hűtőházak, mezőgazda­­sági termékeink éléskam­rái, egyre nagyobb szerepet kapnak népgazdaságunk­ban. A múlt héten újabb GB-döntés­ született: Bé­késcsabán épül fel az or­szág nagy, ezervagonos ka­pacitású hűtőtárolója. A beruházási programról kér­­tünk tájékoztatást Oláh Im­rétől, a Hűtőipari Országos Vállalat osztályvezetőjétől. Építőipari Vállalattal és az Alumínium Tröszttel együtt dolgozik a hűtőházon. Az előzőek általában előre gyártott vasbetonszerkezet­tel épültek. Békéscsabán ez a munka kizárólag a hűtő­ház padozat alatti részére korlátozódik, a felső rész tartóelemei könnyített acél­­szerkezetekből készülnek, oldalfalai és mennyezeti ré­sze pedig nagyméretű, elő­re gyártott, hőszigetelt szendvicspanelekből. A meglevő mirelitüzem is to­vábbi háromszáz vagonos kapacitással bővül. — Mikor kezdődik az építkezés? — Szeptemberben. A ter­vek szerint az új hűtőház a jövő év végén, a mirelit­üzem pedig 1971 májusá­ban lép üzembe. Szentgyörgy­völgyi Rezső Mí musz 25 fok — Jelenleg nyolc hűtő­házunk dolgozik 4327 va­­gonos tárolási kapacitással, de ez nem elegendő. A ter­vezési és és építési átfutási idők hosszúak — három­négy év —, a keletkező el­lentmondások leküzdésére a fejlesztés ütemét kell gyorsítanunk. A tároló­kapacitás gyors bővítése igen fontos népgazdasági érdek. Az új beruházás üzembe lépése után sokat segít majd tárolási gond­jainkon. — Miért Békéscsabán építik fel az új hűtőházat? — Hűtőház létesítése ak­kor gazdaságos hosszabb távon, ha mirelitüzemet is csatlakoztatunk hozzá. Bé­késcsabán 1962 óta műkö­dik már egy négyszáz vagonos és egy ötszáz vago­­nos termelési kapacitású mirelitüzem. De talán en­nél is fontosabb: Békéscsa­ba megfelelő gazdasági hát­teret nyújt és gyakorlott szakemberek állnak rendel­kezésre a meglevő üzemnél. — Milyen lesz az új hű­­tőház? — Az IPARTERV úttörő­munkáját dicséri, hogy megfelelő összefogással egészen modern hűtőház épül. Ezervagonos kapaci­tású lesz. 126 méter hosszú és 78 méter széles. Mínusz 25 fokra hűt. Új építési mód A beruházás generálter­vezője az Energiagazdálko­dási Intézet, amely ezenkí­vül a hűtéstechnológiai és az erőátviteli elektromos terveket is készíti. Az IPARTERV a 31-es Állami" Fúrótorony a Balatonban KERESIK A LESÜLLYEDT ŐSHEGYEKET Korábban hírt adtunk arról, hogy a Balaton-part mentén mérnökgeológiai kutatást végeznek. Dr. Moldvay Lóránd, a Ma­gyar Állami Földtani In­tézet helyszíni kutatócso­port vezetőjének tájékoz­tatója szerint az újabb kutatások iga­zolták, hogy Tihany és Szántód között a Bala­tont valamikor alacso­nyabb domb választotta ketté, amelyet a víz né­hány ezer év alatt elmo­sott. Volt olyan időszak is a Ba­laton történetében, amikor a Tihanyi-hegység sziget­ként emelkedett ki a víz­ből. A fűzfői öböl nyugati felén kezdték a fúrást: öt méter mélyen a nádas alatt elérték az egykor le­süllyedt őshegységet, az öböl közepén pedig meg­találták annak a repedés­nek a vonalát, ahol a mé­lyebbre csúszó hegyvidék elszakadt a partmentitől. A tervek szerint a jövő évben a geofizikusok geo­­elektromos szondázással átvizsgálják a tó alatti ré­tegeket , áramot vezetnek az iszapba és a kőzetekbe, s azok ellenállása alapján kiderül, hogy milyen ásvá­nyok és milyen vastag ré­tegek húzódnak a tó alatt. A vizsgálat után követke­zik a Balaton közepén az iszapos fenék megfúrása. Minthogy meglehetősen nagy fúróberendezést kell elhelyezni, a víz közepén 10—15 mé­ter mélyre levert cölö­pökre ideiglenes kis szi­getet építenek, s arra he­lyezik a fúrótornyot. A mélyfúrás eredménye alapján bizonyítékok ke­rülnek felszínre a Bala­ton múltjáról, fejlődés­­történetéről. A kutatók vá­laszt várnak arra a kér­désre is, hogy süllyed-e még a tó? A tervek sze­rint addig fúrnak, amíg el nem érik a lesüllyedt mész­kőhegység szikláinak csú­csait. (­. P.) TÖLTSE A SZEPTEMBERT a balatonfüredi új MARINA SZÁLLODÁBAN Szeptember 1-től kedvezményes utóidényárak Napi panzió 120 Ft, egyágyas szobában 140 Ft Ebből: reggeli ebéd vacsora 15 Ft 35 Ft 35­0 Ft Szobafoglalás: HUNGARHOTELS INFORMÁCIÓS IRODA Budapest, V., Petőfi Sándor utca 16. Telefon: 383—117 és 180—642 Itt igazán sziget a járda­sziget. Közrefogja a villa­mosok, autók zúgó folyama. Hosszú percekig állok, kon­centrálok, mint egy trapéz­­művész a halálugrás előtt. Sikerült . .. Előttem az út, indulhatnék, és nem me­gyek. Ha jó szemem lenne, Újpestig láthatnék, de leg­alábbis az Összekötő-hídig. Furcsa érzés... Egy utca­­könyi mélységben zúg, hö­rög, sziszeg, csörömpöl a folyam, s itt fent, robinso­­ni magány. Majdnem egye­dül koptatom a járda szür­ke kockaköveit. A rések között kizöldült a fű. Ha jó szemem lenne, Újpestig lát­hatnék . Itt nincsenek kirakatok... A kőkerítések unalmával az igazgatósági épületek, a műhelyek vaskeretes abla­kai és néhány üzlet har­col. Meg a főbejáratok fa­lán a munkásf­elvételt hir­dető táblák. És az előker­­tek. Minden gyár előtt kert. Legszebbek a Habselyem­gyár virágai, s a legkövé­rebb fa a Láng Gyár előtt terem. Százéves gyár. Hány éves lehet a Váci út? És vajon hány évesek lehet­nek ezek a vastag törzsű nyárfák, vagy a platánleve­lű juharok az út két olda­lán? A buszmegállóban nép­gyűlés. Mindenki beszél mindenkivel. Sós Károly, Nasszer, kétismeretlenes egyenlet, a csemegeszőlő ma olcsóbb... és azt mond­tam, hogy kopjon le, szép­­fiú ... Direktbe kapcsolok, és leáll a motor. — Azután jön a busz, hosszasan csön­get, és egyedül maradok a benzingőzben. A folyam közepén bukdácsol a csalá­di busz, társasutazásra vi­szi a bérleteseket. Villamosberendezések Gyára. Éppen most nyúj­tózkodik, hogy még egyszer olyan nagyra nőjön. Az el­ső emelet alatt, a régi fa­lon ottfelejtett tábla: Agyag utca. De hol van már az utca, a néhai siká­tor, a csapszékek, s a tó­csákba hunyorgós lámpák sárga fénye? És ki tudja már, merre volt a Csele ut­ca? Állok a Csavargyár vaskerítésénél, és nézem a rozsdafoltos táblát. Az ut­cák nem halnak meg, csak átalakulnak. Emeletes szürke ház, ká­vébarna fakapu, hólyagos festék és akkora ablakok, akár egy galambdúc nyílá­sai. A belső oldalon függő­­folyosó, a földszinti laká­sok előtt spárgára futó bab és hajnalka a lugasnak. Né­zem a házat, egy elsüllyedt kor műemlékét. Belépek a kapun, és szemben velem óriásdaru, bálnatestű hajók vörösre festve, behemót ká­beldobok, hegesztőpiszto­lyok kék lángja, az angyal­földi hajógyár udvara. Eb­ből a házból sem lesz mű­emlék. És a grundok? Hol van­nak a grundok, a legendás futballisták, félelmetes fo­cicsaták arénái, a kamasz­­csókok próbaszínpada, a sí­rig tartó barátságok tanúi, meg a lyukas lábasokból, kétlábú tűzhelyroncsokból emelt hegyvonulatok? Ahol a kapu nélküli bádogkerí­tés véget ér, benézek: tal­pam alatt keményre dön­gölt salak, de akkor is ér­zem, a grundon állok. Át­alakult grundom. Katonás sorban Trabant, Volkswa­gen, Warszawa, Fiat, Moszkvics és Renault. Fel­nőtt gyerekek játszótere. Igazi gyerek bukkan elő a kocsi mögül. Kicsit szep­lős, kicsit olajos. — Merre van, öcsi, a Ti­zenhárom ház? — Arra — mutat a Nyu­gati irányába. A tizenhár­­mas számra gondol. — Hát Tripolisz? — Az messze ... — Milyen messze? — Afrikában... —■ mondja, és visszamegy a kocsijához. Én meg a Rákospatak hídján támasztom a korlá­tot és figyelem a farkasku­tyát. Óvatosan lép felfelé a létrán, és feszülten figyeli a sárgatrikós fiút. Ügyetlen puli erőlködik a deszkapa­lánkon, rövidnadrágos srác segíti alulról. Kutyaidomító telep, vagy gyerek-kutya­­játszótér? A túlsó oldalon, akár fecskék a villanydró­­ton, fiúk, lányok ülnek a csőkorláton, térdükön könyveket egyensúlyoznak. Bánki Donáth Szakközép­­iskola. Ez már az■ ősz... Meg a sárga levelek a pa­tak két partján, meg túl a patak torkolatán, a Dunán, Hármashatár-hegy szilva­­kék párájában. Kávés Katica. Jó kereszt­­apát talált ez a presszó. Be­visz a kíváncsiság egy ká­véra. Hallgatom a rendelé­seket. Vermouth, konyak, sarokház, kávé, Coca-Cola, sör. Se rum, se kisüsti, se pacalpörkölt. Se csapszék­. Se külvárosi romantika. Külváros sincs a Nyugati pályaudvartól északra. Vá­ci út van, óriásra nőtt gyá­rakkal, presszókkal, lakóte­lepekkel és dübörgő fo­lyammal a platánlevelű ju­harfák alatt. Nézem a Ká­vés Katica kávéját. Az Si­máit éveknél időzöm. Ko­pott díszletek között is szép volt a fiatalság...­­ Buszra szállok, elfárad­tam a sétában. Az Árpád­­hídnál új városrész alakul. Itt már kirakatok vannak. A sétálók árnyéka aszfalt­ra rajzolódik. Pesold Ferenc Váci út MATYÓBABA BERGENBEN Norvégia második leg­nagyobb városában, Ber­­genben a budapesti Hun­­garotex Külkereskedelmi Vállalat tegnap esti di­vatbemutatóján taps fo­gadta a megnyitó párt: a matyó ruhába öltözött ma­gyar fiút és lányt. Elisme­réssel nézték a jelenlevők a magyar gyártmányú mo­dern férfi és női toalette­ket is. A ma reggel megjelent bergeni újságok cikkek­ben, képekben számolnak be olvasóiknak a tegnap esti magyar „vevőkoktél- 101"! Fotocikk­kiállítás Ma délelőtt Csór Mihály, az OFOTÉRT kereskedelmi igazgatója megnyitotta az OFOTÉRT Guszev utcai bemutatótermében rende­zett svájci fotocikk-kiállí­­tást. ELEGÁNS, OLCSÓ ÉS TARTÓS a műanyag ajtó KICSAVARJÁK • BECSAVARJÁK BÁRT­ON­Y ÁLLÍTHATÓ ♦ TETSZIK A MAGYAR SZAKEMBEREKNEK Az Építésügyi és Város­­fejlesztési Minisztérium küldöttsége Olaszország­ban találkozott a prakti­kus, olcsó újdonsággal: megtekintették kórhá­zakban, iskolákban és la­kásokban az esztétika mindenféle stílushoz alkalmazkodó, egy sír­ű­rűen és olcsón előállt­ható, nélkü­lözhetetlen épületelemet. A műanyag ajtó beveze­tése hazánkban is meg­gyorsítaná a lakásépítést, ugyanis egy begyakorlott szakmunkás húszperces, por- és piszokmentes mun­káját igényli az ajtó tel­jes beépítése. A műanyag ajtó éppúgy gyárban ké­szülhet, mint a panel, és gondosan csomagolva érke­zik az építés helyszínére. A teljesen kész ajtót a deszkabéléssel ellátott aj­tónyitásba kell csavarozni. Előre gyártott tokból és ajtólapból áll, melynek egyes alkotóelemei: extru­­dál­t kemény PVC-idomok. Az ajtólap lehet fényát­eresztő, vagy tömör, mű­bőr, illetve igény szerint betörésbiztos borítású, de minden esetben hő- és hangszigetelt. A műanyag ajtót a hasz­nálat során többet nem kell mázolni, egyszerűen lemosható. Nem gyúlékony, nedves­ségre, hőre nem érzékeny, tehát nem deformálódik, nem repedezik és kopás­álló. Bármilyen átalakítás esetén, bármikor károso­dás nélkül ki lehet csava­rozni a tokból és akárhová be leh­et építeni. Az építésügy illetékes szakemberei rokonszenv­­vel fogadják a műanyag ajtó hazai elterjesztésének gondolatát. Az Országos Takarékpénztár vezetői is látták már a prototípuso­kat, és támogatják egy ha­zai ajtógyár létesítésének gondolatát. D. K. Tanácsülés Budafokon MEGGYORSUL A KÍSÉRLETI LAKÓTELEP ÉPÍTÉSE Ma délelőtt a XXII. ke­rületi Tanács ülésén, beszá­moltak a nagyobb arányú­ lakásépí­tkezésekről. A Bartók Béla úti lakó­telepre az első félévben több mint 24 millió fo­rintot fordítottak. Négy sávban már a belső munkálatokat végzik, az ötödiket pedig most építik. A kísérleti lakótelep épít­kezésének üteme előrelát­hatóan meggyorsul. A ke­rület központjában a Leányka utcai építkezés előkészületeinél tartanak, itt nagyobb arányú bontás szükséges. Az útépítési feladatok kö­zül a Háros utcai, a Dózsa György úti és a Török ut­cai, a Kővirág-sori, a Rá­kóczi és a Művelődés utcai útépítő munkálatok áthú­zódnak a második félévre. A Csatornázási Művek vállalta, hogy még az idén elkészíti Budafokon az Ady Endre utcai épít­kezést kiszolgáló csator­nát. A belvízrendezési munkák (most indulnak meg.

Next