Esti Hírlap, 1969. október (14. évfolyam, 229-255. szám)

1969-10-18 / 244. szám

MÉG AZ IDÉN: újjáépítik a Dunakorzót NEM VÁGJÁK KI A PLATÁNOKAT Néhány nappal ezelőtt újabb helyszíni szemlét tartottak a Dunakorzón, és végleges a döntés: napo­kon belül megkezdik az út­burkolat átépítését. Erre azért van szükség, mert el­kerülhetetlen, hogy a sze­mélyautó és az autóbusz­forgalmat a Dunakorzóra irányítsák. A korzó az Eötvös tér és a Régiposta utca közötti szakaszon hét méter széles lesz, a Régiposta és a Pes­ti Barnabás utca között pe­dig hat méter. Nem járul­tak hozzá a Petőfi téri pla­tánok kivágásához. Az autóbuszmegálló a Március 15. téren lesz. Az autóbuszok sebességét a Dunakorzón 30 kilométerre korlátozzák, s kitiltják in­nen a csuklósokat és a te­herautókat. Meghalt a francia újszíves is Párizs, október 18. Jean-Marie Boulogne atya, aki Philip Blaiberg augusztus 18-án bekövetke­zett halála után a leghosszabb ideig élő szívátültetéses páciens lett, tegnap este 58 éves korában meghalt a Brous­­s­u­s kórházban, ahol 1908. május 12-én ültetett új szí­vet mellkasába Dubost professzor orvos kollektívá­­ja. Boulogne atya halála teljesen váratlan volt, mert — mint az orvosok mondották — egész nap jól érezte magát. A halál oka a szervezet hirtelen fellé­pett tiltakozása volt a beültetett idegen szövet ellen. A műtét óta eltelt 17 hó­nap és 5 nap alatt Bou­logne atyának már volt két hasonló krízise, amelyen azonban antilimfocita szé­rum alkalmazásával segí­tettek. Boulogne atya halála után most eg­y 41 éves ame­rikai tanító lett a legré­gibb újszíves. Moszkva, október 18. Hável József, az MTI moszkvai tudósítója jelen­tette: Ma reggel már csak egyetlen szovjet űrhajó, a hétfőn felbocsátott Szojuz 8. kering bolygónk körül. Mint a TASZSZ jelentése közli, a Szojuz 8. ma reg­gel, magyar idő szerint 3 óra 50 perckor, amikor is már 77 kört írt le bolygónk körül, lépett újból rádió­kapcsolatba a Szovjet­unió távol-keleti megfi­gyelőállomásaival és a földi irányító központtal. Az űrhajósok kitűnő al­­vás után kezdték meg újabb munkanapjukat a kozmoszban. Ennek kere­tében elvégezték a köte­lező reggeli tornát, jó ét­vággyal megreggeliztek, majd Vlagyimir Satalov és Alekszej Jeliszejev el­lenőrizték az űrhajó fe­délzeti berendezéseit, egyeztették az időt, s be­írták a szükséges feljegy­zéseket a fedélzeti napló­ba. A rádiókapcsolat során Satalov, az űrhajó pa­rancsnoka jelentette, hogy a személyzet kész a tudo­mányos kísérletek és ku­­­­tatások folytatására. Be­­­­számolt arról is, hogy a kozmonauták közérzete jó. A Szojuz 8. fedélzeti mű­szerei kifogástalanul mű­ködnek, az űrhajó fülkéi­nek mikroklimatikus ada­tai a megszabott határok között mozognak. A Szojuz-program telje­sítésének eddigi menete az­t mutatja, hogy a Szojuz 6. és a Szojuz 7.­­ öt na­pot, vagyis 120 órát töltött a világűrben. Ha Sataro­­vékra is ennyi kozmosz­tartózkodást rótt ki a program, akkor már csak órák kérdése, hogy le­­szálljanak. Ez természe­tesen nem jelenti azt, hogy az űrben, akár csak egy pillanatig is, valamiféle „várakozó hangulat” ér­vényesülhetne. A kozmo­nauták az utolsó percig teljesítik a programban megszabott feladatokat. Egyébként, nem érzik ma­gukat „árváknak" mivel állandó rádiókapcsolatban állnak a földi irányító központtal. Satalov és Je­liszejev mintegy másfél óránként hallják Pavel Popovics űrhajóstársuk és a központ más munkatár­sainak hangját. A ma reggeli moszkvai lapok színes beszámoló­kat közölnek a Szojuz 7. pénteki földre érkezésé­ről. Ebből a szempontból külön érdekességet jelent, hogy a Krasznaja Zvezdát, a hadsereg lapját az egyik űrhajós, Volkov, a lap „kozmoszriportere” tudó­sította. Mint a helyszíni tudósítások megjegyzik, a Burán (Hóvihar) nevéhez illően igazi hóviharban ér­kezett meg Kazahsztán földjére. Karaganda bá­nyászvárostól 150 kilomé­ternyire északnyugatra az Entuziaszt szovhoz terü­letére. Ezúttal is mező­­gazdasági dolgozók vet­ték észre először az űr­kabin narancsszínű-fehér­­sávos ejtőernyőjét. Jólle­het az időjárás olyan volt, hogy polgári repülő­gépek nem is közlekedhet­tek volna, ez azonban nem vonatkozott a kutatócso­port helikopterére, amely pillanatok alatt vette fe­délzetére a meleg ruhába átöltözött három űrhajóst: Filipcsenkót, Volkovot és Gorbatkót. 1 . iN­TFZfcT •­ TUDÓSÍTÁS AZ ŰRFINISRŐL LESZÁLLT A HARMADIK ŰRHAJÓ A Hóvihar igazi hóviharban A TASZSZ budapesti idő szerint 10.45 óra­kor gyorshírben jelentette, hogy a Szojuz 8. űrhajó simán leszállt a Szovjetunió előre kijelölt térségében. Ezzel véget ért a Szojuz 6., Szojuz 7. és a Szojuz 8. csoportos re­pülése. Vlagyimir Satalov és Alekszej Jeliszejev, a Szojuz 8. két utasa, kitűnően érzi magát. MA MÓRRA LÁTOGATOTT AZ NDK KATONAI KÜLDÖTTSÉGE Ma délelőtt a Német De­mokratikus Köztársaság nemzeti néphadseregének küldöttsége, amely Heinz Hoffmann hadseregtábor­nok, a Német Demokra­tikus Köztársaság nemzet­­védelmi minisztere vezeté­sével tartózkodik hazánk­ban, dunántúli körutazását folytatva Mórra érkezett. Útjára elkísérte Kovács Pál vezérőrnagy, a magyar néphadsereg politikai fő­csoportfőnöke, honvédelmi miniszterhelyettes, vala­mint Kárpáti Ferenc vezér­őrnagy, a Magyar Szocia­lista Munkáspárt néphad­sereg­ pártbizottságának első titkára. A Német Demokratikus Köztársaság nemzeti nép­hadseregének küldöttsége ma délelőtt meglátogatta Móron a Kossuth Termelő­szövetkezetet. I­merkedett a mezőgazdasági üzem munkájával, eredményei­vel, dolgozóival. Diákroham Tokióban Műanyagbombákkal és acélrudakkal felfegyverzett diákok intéztek rohamot Szato japán miniszterel­nök rezidenciája, a tokiói központi börtön épülete és a liberális demok­rata párt székháza ellen. A rendőr­ség 22 diákot k­im­tózta­­tott. XIV. évfolyam, 244. szám 1969. október 1.– szombat Ma: vietnami nap Folytatja tanácskozását a szakszervezeti világkongresszus Ma folytatja munkáját a VII. szakszervezeti világ­­kongresszus. A munkana­­pot a vietnami nép harcá­nak szentelik. A küldöttek reggel megtekintették a vietnami nép harcát bemu­tató kiállítást. Az ülés délelőtt 10 óra­kor kezdődött A. Seljepin­­nek, a Szovjet Szakszerve­zetek Központi Tanácsa el­nökének, az SZVSZ alelnö­kének megnyitójával, majd Hoang Quoc Viet, a Viet­nami Szakszervezetek Szö­vetségének elnöke lépett az előadói emelvényre. A viet­nami helyzetről, az ameri­kai agresszorok elleni harc­ról, a vietnami béke hely­reállításának lehetőségei­ről, s a világ dolgozóinak szolidaritásáról beszélt, megköszönte, hogy a kong­resszus jelentős helyet szentel a vietnami nép har­cának. Külön köszönte, hogy megalakították a Nemzetközi Szolidaritási Szakszervezeti Bizottsá­got. Mint mon­dta, a viet­nami nép igazságos harca iránti érdeklődés és támo­gatás jelentősen hozzájárul a nemzetközi szolidaritási mozgalom állandó szélesí­téséhez (Lapzártakor az ülés tart.) HERBERT FECHNER FŐPOLGÁRMESTER az új Berlinről, a két főváros kapcsolatáról A Berlin köszönti Buda­pestet kiállítás megnyi­tása alkalmából Budapest­re látogatott a Német De­mokratikus Köztársaság fővárosának küldöttsége, amelyet Herbert Fechner főpolgármester vezet. A német vendégek megtekintettek több bu­dapesti építkezést és közintézményt, s tárgya­lásokat folytattak a ma­gyar főváros vezetőivel. A megbeszélések ered­ményeiről Herbert Fech­ner főpolgármester ma délelőtt nyilatkozott la­punknak.­­ A két baráti főváros vezetői között tavaly alá­írt szerződés jelentősen szélesítette Budapest és Berlin együttműködését. Megállapodtunk, hogy kül­döttségeket cserélünk, ta­nulmányozzuk egymás munkáját, a tapasztalato­kat kölcsönösen felhasz­náljuk. Más szóval: a két szocialista főváros barát­ságát alkotó barátsággá fejlesztjük. — Látogatásunk során megtekintettük a metró építését. A pestiek büsz­kék lehetnek majd új föld­alattijukra. Mi is bőví­teni kívánjuk a berlini földalatti hálózatát, hama­rosan újabb berlini kül­döttség tanulmányozza a budapesti metrót. De más területen is sok hasonló feladatot kell megolda­nunk, s ezért feltétlenül hasznos lesz a kapcsolatok fejlesztése. Kidolgoztuk Berlin táv­lati közlekedési tervét 2000-ig. A város központjában a földalattin kívül csak bu­szok járnak majd és sorra megszüntetjük — autóalag­­utak és gyalogos aluljárók építésével — a keresztező­déseket. Az Alexander Platzen is a föld alá vitték a közlekedést, hogy a tér kizárólag a gyalogosoké legyen. — Sok közös vonás van a két főváros építkezésé­ben is. Elsősorban a köz­pontban építkezünk és so­kat bontunk, hogy helyet adjunk az új épületeknek. A leggazdaságosabb épü­letnek a tízemeletes házat tartjuk — az alapkőtől a beköltözésig 77 nap alatt kell elkészíteni a tízemele­tes házat —, de városképi meggondolásokból a köz­pontban építünk 25 emele­tes toronyházakat is. A la­kások átlagos nagysága ed­dig főleg két szoba volt, most főként három-négy szobásokat tervezünk, hogy mindenekelőtt a többgyer­mekes családokat juttas­suk megfelelő otthonhoz. Nagy gondot fordítunk az új építkezéseken a kereskedelem, a vendég­látás, az idegenforgalmi létesítmények fejleszté­sére. Az új építkezéseket a 2000- ig kidolgozott tervek ha­tározzák meg. Az első ter­vezési szakasz eredmé­nyeit már bemutatja a Budapesten megrendezett kiállítás. Nappal: 17-21 fok Szép hétvége A csendes, ködös idő zónája Nyugat- és Közép- Európa térségéről tovább­vonul, Skandináviára, finnen­szágra és a Balti­kum térségére is átterjed. A hőmérséklet ma reg­gel még a fagypont fölött maradt, a köddel borított területe­ken azonban a köd meg­akadályozta az erősebb nappali besugárzást, s ez­zel magyarázható, hogy ezeken a területeken a fel­­melegedés nem érte el az évszaknak megfelelő átla­got. Párizsban 4, Berlinben 5, Varsóban 6 fokkal ma­radt el a kora délutáni hő­mérséklet az évszaknak megfelelő átlagtól. Ugyan­akkor Münchenben, Buda­pesten, Rómában, 1—2 fok­kal fölötte volt. Viszonylag magasabb a hőmérséklet az északi államokban és a brit szigeteken, ahová délnyuga­ti áramlással enyhe óceáni levegő érkezett, s egészen az Északi Jeges-tenger partján fekvő Murmanszk térségéig 4—7 fokig emel­te az átlag fölé a hőmér­sékletet. Kelet-Európában az észak-északnyugati irány­ból érkező hideg hatására erősen felhős az idő, több­felé esik az eső, a Fehér-tenger és az Ural közötti szakaszon kisebb havazások voltak. A továbbiakban arra számíthatunk, hogy még vasárnapra sem változik meg hazánk időjárása. Reg­gel erősen párás, sok he­lyen ködös, de általában gyengén felhős lesz az idő. A hőmérséklet alakulásá­ban lényeges változás nem lesz, a nappali maximu­mok 17—21 fok közt lesz­nek. .

Next