Esti Hírlap, 1975. január (20. évfolyam, 1-26. szám)

1975-01-25 / 21. szám

SZÁNTÁSSZERZŐDÉSKÖTÉS Évkezdés a földeken Szépen fejlődnek az őszi kalászosok Hogyan kezdődött az esz­tendő a földeken? Az első hónap első felének törté­néseit, jelentéseit már fel­dolgozták a Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Miniszté­riumban. A rendkívül csapadékos év vége után január idő­járása kedvező volt. Azonban a korábbi esőktől felázott talajok miatt, fő­ként az Alföldön és Bara­nyában, a mezőgazdasági üzemek még mindig nem tudják teljes egészében el­végezni a cukorrépa behor­­dását, a kukorica betakarí­tását és a mélyszántást. A kukorica-betakarítás azon­ban már országosan 99 százalékos. Cukorrépából mintegy 1700 vagon várja a gyárakba való beszállítást. Az őszi mélyszántást — 84— 85 százalékra tehető már — a felázott talajok lassítot­ták. Ennek ellenére a me­gyék többségében jelentős a haladás, Győr-Sopron, Nógrád és Pest megyében közvetlenül a befejezés előtt áll. Az őszi vetések fejlődé­sének kedvezett az idő­járás. A kalászos gabo­nák kedvezőbb képet mu­tatnak, mint az előző év hasonló időszakában. A Gabona Tröszt vállala­tai — a kedvezőtlen időjá­rás és a betakarítási kése­delem miatt — a múlt év­ben kevesebb kukoricát, napraforgót és rizst vásá­roltak fel, mint 1973-ban. Az egyéni és a háztáji gaz­daságok takarmányellátása a megyék többségében meg­felelő. Január közepéig a cu­korgyárak 3 millió 600 080 tonna cukorrépát vásárol­tak fel. Az idei évi 125 ezer hektáros előirányzatból — ez jóval több a tavalyi ve­tésterületnél —, január el­sejéig már 106 ezer hektár­ra szerződést kötöttek. A cukorrépaterület növelésére irányuló szerződéskötések pedig főként január elején kezdődtek meg, ez az ered­mény januárban jelentősen növekedni fog. Néhány me­gyében — Fejér, Komárom, Veszprém — a vetésterüle­tek túlteljesítése várható. December 31-ig az idény­cikkek közül a kereskede­lem őszi burgonyából, vörös­hagymából, kelkáposztá­ból, répából, petrezse­lyemgyökérből, karalá­béból és zellerből többet vásárolt, mint az előző évben, viszont az ellenőrzések ta­pasztalatai szerint a tárolt zöldségfélék romlása meg­haladja a sokévi átlagot. Több kiemelt árucikk kö­zül a kelkáposzta, a sárga­répa és gyökérfélék, az al­ma fogyasztói ára alacso­nyabb a múlt évinél. A konzervipar is meg­kezdte a szerződéskötése­ket, erről a munkáról ked­vező hírek érkeznek. (mai) BUDAPEST MÚLTJA, JELENE, JÖVŐJE­­ Kőkorszaktól kétezerig­­ Budapest területe földré­szünk egyik legrégebben lakott helye. A kutatók fel­tárták itt a kő-, a réz-, a bronz- és a vaskorszak sok-sok emlékét, kiásták Aquincum, az egykori ró­mai tartomány, Pannónia Interior fővárosa maradvá­nyait. A római birodalom bukása után hosszabb-rö­­videbb ideig hunok, ger­mánok, avarok és szlávok szálltak meg a Duna part­ján. Mi vonzotta ide már több ezer évvel ezelőtt az embert? Hogyan keletke­zett Budapest? Melyek fő­városunk történetének leg­jelentősebb állomásai? Ezekre a kérdésekre felel Perényi Imre most napvi­lágot látott városépítési ta­nulmánya. SZŐLŐSKERTEK A hegyek és a síkság ta­lálkozásánál a Duna kivá­ló adottságokat teremtett a letelepedéshez. A folyam ősidők óta a közlekedés természetes útja volt dél, kelet és nyugat között. De a Duna nemcsak összekö­tötte Európa távoli tájait, hanem meg is védte a vá­rosok lakosságát, s a hal­ban gazdag folyam minden időben táplálékot adott az itt élőknek. Mindkét par­ton keletkeztek települé­sek. Hozzájárult a város fej­lődéséhez a pesti és a bu­dai oldal eltérő földrajzi jellege is. A mocsaras, ho­mokos pesti síksággal szemben a budai hegyek, dombok a háborúk idején megkönnyítették a védeke­zést, menedékül szolgál­tak a lakosságnak. Buda jó ivóvizet és sokféle építő­anyagot is adott, a hegyek, a dombok déli és keleti lejtői pedig már a római korban gyümölcsöt és sző­lőt érleltek. Az ezeréves magyar vá­rosépítés történetének egyik legjelentősebb ese­ménye volt 1873-ban Pest-Buda és Óbuda egyesítése. Ezzel lehetővé vált, hogy az ősi települések igazi vi­lágvárossá fejlődjenek. Már előzőleg, 1870-ben, az országgyűlés elfogadta a Fővárosi Közmunkák Ta­nácsának megalapításáról szóló törvényt. Az intéz­mény elsősorban két nagy városformáló feladat meg­oldásával foglalkozott. Az egyik a Sugárút — ma Népköztársaság útja — megnyitása volt. Még most is, korunk építészei is el­ismerően szólnak a két­­ezer-háromszázhúsz méter hosszú Sugárút tervezésé­ről. Ami viszont hiba volt: a főváros legszebb útját megálmodói nem kapcsol­ták össze a Duna-parttal és Budával. Nagy jelentőségű alkotás volt 1872 és 1906 között a Körút megépítése. Az új főút sokban hozzájá­rult a főváros mai szerke­zetének megteremtéséhez, erőteljesen gyorsította a VI., VII., VIII., IX. kerület fejlődését. Jellemző adat: 1880-tól 1900-ig a VI. kerü­let lakossága 54 ezerről 105 ezerre nőtt. Sokan tele­pedtek le ezekben az évek­ben a többi pesti kerület­ben is. Budán lassúbb volt a fejlődés. A Nagykörúttal egyi­dő­ben hozzáfogtak a Kiskör­út építéséhez is. Ezután kezdődött a körutakat Bu­dával összekötő hidak ter­vezése. GYORS FEJLŐDÉS Az egyesítés hatására ro­hamosan emelkedett a fő­város lakóinak száma. 1850-ben Pest-Budán 156 ezer ember élt, 1900-ban Budapesten már több mint 700 ezer. Nagy lakásépít­kezésekbe kezdtek, meg­változtatták a város arcu­latát. Az egyesítéskor a há­zak több mint háromne­gyede földszintes volt. A következő évtizedekben sok ezer egy-négy emele­tes épületet emeltek. A XIX. század második felének építészetét a ro­mantika és az eklektika határozta meg. A múlt szá­zad hatvanas éveiben ké­szült el a klasszicista Du­­na-soron az ország egyik legnagyobb romantikus al­kotása, az új Vigadó. Sok építész sajnálja, hogy be­építették a Duna-partot, de azt elismerik, hogy az építkezések valóban nagy­városi hatást keltettek. Harminc évvel ezelőtt a felszabadult Budapesten új, nagy fejlődés előtt nyílt meg az út. Sajnos, évekig a legfontosabb városépíté­si feladat a háborús károk helyreállítása volt. A fő­városban nagyon sok lakás rombadőlt, csaknem min­den gyár súlyosan megsé­rült, a hidakat felrobban­tották. KORUNK VÁROSA Már az első években erő­sen befolyásolták a fej­lesztést a demokratikus változások. Alighogy az építők lakhatóvá tették a megrongált otthonokat, új házakat emeltek, elsősor­ban a munkáslakta negye­dekben. Ezzel megkezdő­dött a múlt örökségének, a peremkerületek elmara­dottságának fokozatos meg­szüntetése. 1949-ben hét környező megyei várost és 16 köz­séget csatoltak Budapest­hez. Ezeknek a helységek­nek a zöme valójában már régen a főváros szerves részét alkotta, az egyesítés tehát általában kedvező volt. Az új fejlesztést már a szocialista várospolitika határozta meg. A Budapes­ti Pártbizottság és a Fővá­rosi Tanács javaslatára 1980-ban a kormány jóvá­hagyta az általános rende­zési tervet. Ebben legfon­tosabb feladatként a város új szerkezetének megte­remtését, a belső negyedek zsúfoltságának enyhítését, a zöldterületek növelését, a közlekedés és a közmű­vek megújítását jelölték meg. A tervnek megfele­lően nagy lakásépítkezé­sek kezdődtek Újpesten, Angyalföldön, Rákospalo­­tán, Zuglóban, Kőbányán, Csepelen, Óbudán és Lágy­mányoson. 1970-ben módosították a városrendezési tervet. Az alapvető elgondolások nem változtak, de nagyobb le­hetőség nyílik a lakásépít­kezés növelésére, a közle­kedés javítására. Az új el­képzelés szerint kétezer­ben Budapest több ezer éve lakott földjén 2 millió 250 ezer, a környező hely­ségekkel együtt pedig 2 millió 750 ezer ember él majd. Sziklai Júlia ♦ Hegyek, síkság és a Duna ♦ Sugárút, körutak, hidak TRANZISZTOROS KÉSZÜLÉKEK SZERVIZE Mindenfajta nyugati márkájú rádió, magnetofon, lemezjátszó javítása VII., Majakovszkij u. 19. Telefon: 22—52—52. Minden javítást garanciával vállalunk. ELEKTROMOS SZÖVETKEZET Józsefváros: sárh­ázakat építenek A VIII. kerület nem tarto­zott a főváros legfiatalabb városrészei közé. A leg­utóbbi évekig még az ott­­lakók sem gondolták, mi­lyen hamar megváltozik la­kóhelyük képe. Az utóbbi esztendőkben Budapest egyik gyorsan átalakuló, fejlődő része lett a József­város. A már elkészült Prá­ter utcai tizenhat eme­letes toronyházak mellett most tízemeletes sávháza­kat építenek. Mind több öreg házat robbantanak fel, mind több üres telket vesz­nek birtokukba a házépí­tők; munkájuk nyomán megújhodik az öreg kerü­let. (MTI fotó : Medgyasszay felv.) CSATORNAÉPÍTÉS, ERDŐTELEPÍTÉS Sportkombinát a Velencei-tó partján A velencei-tavi fejlesz­tési programnak megfele­lően Gárdonynál az idén folytatják a tavaly elkez­dett partfalépítést. Agárd és Gárdony között újabb nádszigetet tüntetnek el a tóból: befejezik a hosszú tisztás kotrását. Dinnyés­nél feltöltési munkálatok­hoz látnak a tó északi partján pedig befejezik a nemzetközi evezőspálya partfalépítését. Folytatják az erdőtelepí­tést is a tó körül. A tervek szerint a munkálatok be­fejezésekor kilencszáz hek­tárnyi új erdő lesz az üdü­lőövezetben. Az idén megkezdik a re­gionális szennyvízgyűjtő­rendszer csatornahálóza­tának kiépítését. Elkészül a távlati gázhálózat terve, s megkezdik a velencei au­tósközpont építésének elő­készítését. Agárd új sport­­létesítménnyel gazdago­dik: elkészül a sportkom­binát, ahol tornaterem, tanpálya, úszómedence,­s szállásépület várja majd a sportolókat. (MTI)

Next