Esti Hírlap, 1977. március (22. évfolyam, 50-76. szám)

1977-03-26 / 72. szám

KEDVEZŐ SZEMLÉLETVÁLTOZÁS: Fegyelmezettebb autósok, gyalogosok az utakon Beszélgetés dr. Makovecz István rendőrezredessel Budapesten tavaly 8,1 százalékkal csökkent a személyi sérüléses közlekedési balesetek száma. A csökkenés nagyobb, mint az országos átlag. Mivel magyarázható a javulás; hogyan értékelhető a fő­város közlekedésbiztonsági helyzete a statisztika tükrében? — erről kértünk tájékoztatást dr. Ma­­kovecz István ezredestől, a BRFK közlekedésren­dészete vezetőjétől. — A balesetszám csök­kenésének, a közlekedés­biztonság további javulásá­nak alapja az a szemlélet­­változás, amely a közleke­dő emberek magatartásá­ban, fegyelmében az utób­bi években végbement. A járművezetők és a­ gyalo­gosok mindinkább felis­merik: a közlekedés kol­lektív tevékenység, ame­lyet kielégítően — és bal­esetmentesen — csak köl­csönös együttműködéssel, segíteni akarással lehet és kell végezni. Ezt a kedve­ző szemléletváltozást iga­zolja az is, hogy főként a súlyos közlekedési szabály­­sértésekből — az elsőbb­ségadás elmulasztásából, a sebességtúllépésből, a sza­bálytalan előzésből — be­következett balesetek szá­ma csökkent. Néhány nega­tív jelenségre viszont még­, is fel kell hívnunk el­sősorban a járművezetők figyelmét. Káros rutin — Például? — Az elsőbbségadás el­mulasztásából bekövetke­zett balesetek mintegy 55 százaléka jelzőtáblákkal védett útvonalakon, csak­nem 30 százaléka pedig ki­jelölt gyalogos-átkelőhelyen történt. Ugyancsak gyakori balesetek a relatív gyors­hajtás, az adott út-, látási és forgalmi helyzet figyel­men kívül hagyása. Meg­ítélésünk szerint az effaj­ta szabálysértések kiváltó oka nem az agresz­­szivitás hanem sajátos, mondhatnánk rutinszerű közlekedési mód. A balese­tek elemzéséből kiderült, hogy mind az elsőbbség­adás elmulasztásával kap­csolatos, mind pedig a se­besség­­­ú­­­lépésből bekövet­kezett balesetek többségét olyan járművezetők kö­vették el, akik rendszere­sen közlekednek az adott útszakaszon, az útvonalat tehát jól ismerik. Talán túlságosan is jól é s fel­tehetően ebből adódóan a kelleténél magabiztosab­bak: nem a pillanatonként változó forgalmi helyzet­nek megfelelően, hanem a megszokás szerint vezet­nek. S nemcsak a pes­tiek. .. A statisztika szerint a balesetek 12 százalékát vidéki járművezetők és gyalogosok idézték elő — 375-öt járművezetők, 238-at gyalogosok —, s olyan vi­dékiek, akik rendszeresen járnak a fővárosba. Úgy tűnik tehát, hogy a rutin­közlekedés terjedni kezd, márpedig a főváros jelen­legi közlekedésében már nincs helye a megszokás­nak, a rutinnak: a forgal­mi helyzet pillanatonként változik, s ezt a változást nem figyelembe venni — eleve balesetveszély... Az ital — Az alkohol nem kü­lönben. .. — Az országos átlag sze­rint minden hatodik, a fő­városban minden tizenhar­madik közlekedési baleset előidéző oka az ittasság volt. Van némi javulás: 1975-höz képest az ittas járművezetők által oko­zott balesetek száma mint­egy 9 százalékkal, az ittas gyalogosok hibájából tör­tént baleseteké 19 száza­lékkal csökkent a főváros­ban. Abban hogy az ittas állapotban okozott balese­tek kezdenek visszaszorul­ni a közutakról, kétségkí­vül része volt a fokozott és folyamatos rendőri el­lenőrzésinek — a múlt év­ben csak a közlekedésren­dészet 671 ittas járműveze­tőt ért tetten -, s az ezt követő szigorú felelősségre vonásnak. Szeretném ez­úttal is hangsúlyozni: az ittasságellenőrzést tovább­ra is — nap- és évszaktól függetlenül — folytatjuk, ittas járművezetők nem veszélyeztethetik embertár­saik életét, testi épsé­gét. — A gyalogosokról mi a tapasztalat? — Nincs kedvező válto­zás — sőt... Tavaly a gya­logosok hibájából — min­denekelőtt szabálytalan át­haladásból — 2,5 százalék­kal több baleset történt, mint egy évvel korábban Bár a gyermekibalesetek száma — összességében­ — mintegy kilenc százalék­kal csökkent, a halálos ki­menetelű baleseteké emel­kedett. Budapest közútjain tavaly 13 gyermek vesztet­te életét közlekedési bal­eset következtében. Elem­zéseink szerint a főváros­ban a legtöbb baleset dél­után 17—19 óra kö­zött és a pénteki napon történt — szám szerint 824. A második veszélyes nap a szerda — 792 bal­esettel. Ami a kerületeket illeti: 465 baleset történt a XIV., 438 a Xlll., 370 a VIII. és 369 a XI. kerület­ben. A zuglói és az angyal­földi balesetek nagy részét­ járművezetők okozták, az esetek többségében relatív gyorshajtással. Figyelmeztető adat — 1977 első két hónap­járól mit mond a statiszti­ka? — A balesetek száma mintegy 3 százalékkal emelkedett, de őszintén re­méljük, hogy csupán átme­neti jelleggel... Vélemé­nyünk szerint az a kedve­ző tudatváltozás, amelyről korábban szóltam, s ame­lyet jól szolgál az új KRESZ — 1977-ben is a közlekedésbiztonság to­vábbi szilárdulását, a bal­esetek csökkenését ered­ményezi majd. A főváros lakossága fegyelmet, ren­det, biztonságot akar a köz­utakon — ennek a társa­dalmi igénynek kell ele­get tennünk — mindany­­nyiunknak. Balogh László Megújul a betyár­csár­da Hévíz és Keszthely szomszédságában helyreállítják a Gyöngyösi csárdát. A keszthelyi Áfész, az Országos Mű­emléki Felügyelőség tervei alapján, régi értékeinek érin­tetlenül hagyásával restauráltatja az 1729-ben emelt épületet. A hajdani betyárcsárda ma is idegenforgalmi úticélja a balatoni és a hévízi vendégek ezreinek. A régi épület javítást igényelt, az ivók és a később épült étterem pedig már kicsinek bizonyult. Ezért bővítik a vendégfo­gadó helyiségeket és a konyhát, az udvaron megnagyob­bítják a kerthelyiségül szolgáló régi kocsiszínt. A csárdát május 1-én nyitják meg. (MTI) VELENCEI-TÓ Strandok, kikötők A szokottnál korábban kezdődtek meg az idén a vízügyi munkák a Velen­­cei-tó partján. A kedvező időjárást kihasználva a Kö­zép-Dunántúli Vízügyi Igaz­gatóság munkásai már hozzáláttak a mederkotrás­hoz, a partfalépítéshez, s az egyéb fenntartási teendők­höz. Az idén ötvenhat mil­lió forintot költenek a Ve­lencei-tó vízügyi fejlesz­tésére. A tó négy pontján kezdődnek, illetve folyta­tódnak nagyobb vízügyi munkák az idén. Az év vé­gére elkészül a déli parton a gárdonyi szakasz, ahol kikötő, új strand és partfal várja majd a nyaralókat. A kikötő horgászcsónakok és menetrend szerinti sétaha­jók parkolására is alkal­mas lesz. Jól szabott posztókabát a 20-as évekből W­acha-cilinder a Bal 4-esben — A földszint 4-es pá­holy volt a miénk. Az Ope­rettszínházban annak idején minden premieren tapsol­tunk. Fess, szép ember az uram, jól állt rajta a szmo­king, a frakk. Az udvaron jókora sor kígyózik. ZSORZLETT ESTÉL­YI „Wacha János kalapos­­mester, alapítva 1845/’ A doboz vadonatújnak tűnő cilindert, meg egy jó szabá­sú posztókabátot rejt. — Szép darab, a 20-as évekből való — nyugtázza Mialkovszky Erzsébet jel­meztervező. — Megvesszük. Kevés alku, s a holmi gazdát cserél. A vevő a Thália Színház. Kellér An­dor Bal 4-es páholy című darabjához vásárolnak kel­léket, a századfordulótól 1930-ig divatban volt frak­kot, zsakettet, keménykala­pot, cilindert, csipkét, szőr­mét — hosszú lenne sorol­ni. Minden darab emléket őriz. Egy-egy színházi es­tét, randevút, esküvőt. S most mind élni kezd újra — a színpadon megelevene­dik majd Jászai Mari, Rá­kosi Sze­di, Rátkay Márton, Molnár Ferenc, Rákosi Je­nő... A kofferokból, a nagytáskákból féltve őrzött kincsek kerülnek elő. A szabászok örömmel nyug­tázzák: a legtöbb darab új­ra divat. Az úgynevezett slamposan szabott blúzról ma azt mondjuk, T-ujjú, a zsorzsett estélyi ruhát is hordhatnánk. — Ha ezt fölteszem, Nagybányán ma is minden­ki tudja róla, Füzesi kalap. A környéken csak a mi csa­ládunk hordott ilyent — mondja az asszony, miköz­ben a művészkalapot cso­magolja. ILYET VENNI NEM LEHET Gyöngy hí­mzéses, gyapjú csipkékből készült gallérok­kal, zsabókkal megrakott Slampos blúz — ma T­ujj Mű­vészka­lap, Füzesitől Flitter­­mellény nem kellett doboz az asztalon. Egy idő­sebb hölgy maga hímezte tippen­ táskát kínál megvé­telre. — Üzletben megvenni, csináltatni ma ilyesmit már nem lehet, ezért hirdettünk — mondja a jelmeztervező. — Arra azonban, hogy ennyien jönnek, nem gon­doltunk. Ki miért válik meg félt­ve, annyi éven át őrzött ér­tékeitől? Mert kicsi a lakás, vagy mert jó pénzt adnak érte? Ez is, az is. Sok a fiatal, aki unja maga körül az örökölt holmit. Dél van, meleg. Az udva­ron nem fogy a sor. A szín­ház kis szabóműhelyében mozdulni sem lehet. TÚL KORAI TAVASZ Várnai György rajza MEGJELENT A STATISZTIKAI ZSEBKÖNYV ÉLETÜNK - SZÁMOKBAN NEMZETI JÖ­VEDELEM, HA­TÉKONY­S­ÁG, FOGYASZTÁS Beszédes számok: a múlt évről adnak képet. A Köz­ponti Statisztikai Hivatal kiadta a statisztikai zseb­könyvet, 1976. adatait. Né­hány érdekesség: Pénzünk, a nemzeti jö­vedelem egy év alatt három szá­zalékkal emelkedett, az 1970. évinél negyven szá­zalékkal volt több. Érdekes összehasonlítás: csaknem két és félszerese a nemzeti jövedelem az 1960. évinek. Az iparban foglalkoztatottak száma nemcsak az előző évinél, az 1970-esnél is kevesebb volt. Az ipar termelésének hat­évi 42 százalékos növeke­dése egészében a munka­termelékenység emelkedé­sének köszönhető. Nőtt a lakosság jövedel­me, fogyasztása is. Bár 1976-ban szerényebb arány­ban nőtt a reáljövedelem, így is több mint kétszerese volt az 1960. évinek, 26 szá­zalékkal meghaladta az 1970-est. Egy lakos átlag 29 ezer forintért vásárolt az elmúlt évben. Ezer la­kosra 239 hűtőszekrény, 233 televízió és 61 személyautó jutott. A zsebkönyv sok részle­tező adatot tartalmaz a pénzbeni és a természetbe­ni társadalmi juttatások­ról. A hazai adatokon kívül a zsebkönyvben olvashatók a szocialista és a fontosabb tőkés országok gazdasági számai is. Európa egyik legnagyobb nagyfeszültségű szabadtéri vizsgálóállomását helyezte üzembe a Villamosenergia­­ipari Kutatóintézet. A svájci gyártmányú berendezések négymillió volt feszültség előállítására is képesek. (MTI Fotó : Csikós Gábor felv.) ÉS A HANGJA ? Csomagból kapott flitter­­mellényt, feltűnő mintás modern nyakkendőt hoz egy férfi, s nem hajlandó pénz nélkül távozni. Azt mondja: ez igazán színpad­ra való, meg, hogy Fedák Sáritól ruhái, lemezei van­nak, az utóbbiakat majd behozza az Esztergályos­nak, hallgassa meg, ő ala­kítja majd Fedákot... Min­dent eladna, ami nála van. A ruhatár lassan össze­áll. S a pesti emberek köz­reműködésével — akik nemcsak eladni, kíváncsis­kodni is jöttek — a Bal 4- es páholy figurái hamaro­san életre kelnek. Fazekas Ágnes

Next