Esti Hírlap, 1981. január (26. évfolyam, 1-26. szám)

1981-01-03 / 1. szám

A képernyő előtt és a hangszóró mellett SZILVESZTER Mélyről — fölfelé Felfelé ívelő műsort lát­tunk szilveszterkor, de elég mélyről rugaszkod­tunk neki. A nyitány ugyanis elképesztően gyen­­gén sikerült. Tulajdon­képpen egy szóvicc áldo­zatai voltunk: valakinek megtetszett egy tréfás szó­összetétel, a Szilveszterit, és aztán ehhez, mint gombhoz a kabátot, hoz­­záfércelték a Hol colt, hol nem volt... című, sürgő­sen elfelejtendő rémál­mot. Szerencsénkre rög­tön utána Alfonzó műsora jött (megint egy szóvicc: Alfonshow). Ha valaki, Alfonzó ért hozzá, hogyan kell másodpercek alatt fel­javítani hangulatunkat. Tűnődtem, miért kell újra felvonultatni az öt dudást, hiszen a bemutat­kozás ’79 szilveszterén — enyhén szólva — nem si­került. Amíg töprengtem, kiderült, hogy Az öt du­dás visszatér ötletesebbre és szórakoztatóbbra sike­rült. Ugyancsak lényege­sen szellemesebb volt Kál­lai István—Szálkai Sándor elképzelhetetlen riportja (ezúttal elképzelhetetlen bűnesetnek nevezték), a Házibuli. Az ötlet, hogy az „öregek” álszent módon addig szörnyülködnek a fiatalok életvitelén, amíg maguk is ugyanazt csinál­ják — nem vadonatúj. A feldolgozás azonban újsze­rűen hatott, sodrása és hu­mora volt Nem a fiatalo­kat vette célba, ami oly gyakori, hanem bennün­ket, középkorúakat, akik ugyancsak megérjük a pén­zünket. A műsor fénypontja ez­után következett. A Tisz­ta őrültek háza a Mikrosz­kóp Színpad előző produk­ciójának második része volt, de ez a meghatáro­zás talán nem sokat mond. Mindent megmond azon­ban erről e negyven perc­ről egy név, azé, aki a maga utánozhatatlan módján oly kiválóan vé­gigcsinálta: Hofi Gézáé. Végül a Fővárosi Ope­rettszínházból közvetítet­tek kétórás egyenes adást, A holnapra koccintunk ... címmel. Nagyon kellemes szórakozást nyújtott. Tet­szett az alapötlet: pesti színházak vonultak fel va­lami különleges produkció­val, amely eltért a saját profiljától, vagy összefog­lalta, vagy éppen kigú­nyolta. Legjobban a Ma­dách színházbeliek Há­rom nővére tetszett, amely egyszerre volt Csehov- és önparódia, valamint a Vígszínház jövő századbe­li, jubileumi Popfesztivál önparódiája. Remek volt a Nemzeti Színház shakes­­peare-i Hacsek és Sajója. A József Attila Színház zenés keresztmetszete, a Vidám Színpad kupléi és a Fővárosi Operettszínház muzsikáló egyvelege is kel­lemes perceket szerzett. Leggyengébben az Opera­ház szerepelt. S végül az új esztendő első két órá­jának örökzöld dallamai minden korosztály zenés­táncos igényének eleget tettek. Soha rosszabb szil­veszteri műsort! Barabás Tamás 7ó stáb ez alkalommal is megbízható színvonalon munkálkodott. De talán hiányzott a programból a Somogyi—Mikes duó, Kern András és a kollektív böl­csességre alapozó Megindul az agyunk című jelenet. Szilveszter este általában mindenki a televíziót né­zi, a Kabarészínház bemu­tatóját pedig többnyire az ismétlés alkalmával hall­gatja meg a közönség. S ki tudja, a műsor talán hangulatosabbnak fog tűn­ni, mint amilyen az óév gondjaival terhelt kritikus­nak volt. Harangozó Márta Hiányzott a politika Miközben a minisztériu­mokat az ésszerűség, a gazdaságosság és a haté­konyság érdekében össze­vonják, a Kabarészínház a műsorvezetés és a felelős­ség megosztásával kísérle­tezett szilveszteri műsorá­ban. A két konferanszié, Bodrogi Gyula és Verebes István külön-külön szemé­lyiségnek számít, ám nem olyan típusú műsorvezetők, akik fel tudnak vállalni egy szilveszteri össznépi kabaré műsorvezetői tisz­tét. Egy ilyen programnak ugyanis nemcsak szóra­koztatónak és ötletgazdag­nak kell lennie, hanem valamiféle politikai arcu­lattal is kell bírnia. A szó­vivőnek tehát benne kell élnie a műsor egészében, a koncepció kialakításától az egyes számok megvalósulá­sáig. Ez a kettős — sajná­latos módon — lényegében csak az egyes műsorszá­mok közötti, hol sikere­sebb, hód sutább átkötésre vállalkozhatott. Azért kezdtem a műsor­vezetőd­ személyével en­nek a szilveszteri színházi kabarébemutatónak az érté­kelését, mert úgy érzem, jelzi a program egész alap­­problémáját. Nálunk ha­gyomány, hogy az év végi kabaré bizonyos politikai töltettel is bír, és nevettet­ve, a humor eszközeivel fo­galmaz meg olyan kérdé­seket, amelyek az embere­ket itt és most foglalkoz­tatják. Ennek igazán csak a Mikroszkóp Színpadról áthozott műsorszám felelt meg. (Hofi Géza majdnem egyszerre szólalt meg a rá­dióban és a televízióban ugyanazzal a műsorszám­mal. Ez eddig csak állam­fők, miniszterelnökök pri­vilégiuma volt.) A har­mincöt perces magánszáma ötletes, szellemes, fergete­ges volt, s ahol tréfái a deréknál lejjebb csúsztak, ott sem vált bántóvá, al­párivá. A Kabarészínház néhány kipróbált fiatal szerzője szintén tartotta a színvonalat. Farkasházy Ti­vadar Mit is ír a hogyis­hívják? és Sinkó Péter Té­li könyvvásár című írása, valamint Marton Frigyes beszélgetése a Budapesten átutazó Chrudinák Alajos­sal, a tartalmasan szóra­koztató humor önfeledt perceit nyújtotta. Gálvöl­­gyi János Lehet egy kér­déssel több című jelenete a művész kitűnő formájá­ról, jókedvéről tanúsko­dott. S az eddigiektől elté­rő másfajta humor, de ugyancsak sikeres volt Boncz Géza Beszámoló a lekvárosneményi népi na­pokról című írása. A ha­gyományos év végi sajtó­vadászat ez alkalommal beérte mások ügyetlen vagy éppen blőd megfogal­mazásának citálásával, a korábbi esztendőkben az egyes hírekhez fűzött meg­jegyzések pergővé, vonzóvá tették ezt a műsorszámot. A Kötöttünk egy üzletet című jelenet, érdeme, hogy a közreműködő Ber­jén Sándor, a Skála Coop igaz­gatója az életnek, a való­ságnak azt a természetes­ségét hozta a műsorba, amely általában hiányzott ezen az estén. A Kabarészínház az utóbbi években igényesség-­ re szoktatta hallgatóságát. Ezért vártam magam is fokozott érdeklődéssel az 1981-et köszöntő műsort. És, ha most a szórakozás nem is volt olyan önfeledt, mint korábban, a Marton Frigyes vezetésével dolgo­ Bernstein olimpiai himnuszt komponált A világhírű amerikai ze­neszerző és karmester Leo­nard Bernstein olimpiai himnuszt komponált a NOB 1981. szeptember 23—28. kö­zött Baden-Badenban (NSZK) sorra kerülő 4. kongresszusára, amelyen ki­jelölik az 1988. évi játékok színhelyeit. — jelentette be Willi Baume, a Nyugatné­­met Olimpiai Bizottság el­nöke. A West Side Story szerzője, Bernstein, a kong­resszus megnyitóján saját maga dirigálja az olimpiai himnuszt, amelynek hono­ráriumát jótékony célokra ajánlotta fel. Több a gond . Úgy tűnik, az általá­nos iskolai képzés rendsze­re nem szorul különösebb változtatásokra. A közép­iskolával azonban több a gond, s alighanem egyben­­másban megújításra szorul a középfokú képzés. FOLY­TASSA TRANSZVESZTITA! Őrült nők második ketrece A FŐSZEREPBEN TOGNAZZI Minden idők legsikere­sebb francia filmje volt Amerikában — és nemcsak ott — a nálunk Őrült nők ketrece címen bemutatott filmvígjáték. A sikeren és a kapott díjakon felbuzdul­va elkészült a fITM máso­dik része, amelyet most mu­tattak be Párizsban. Az első rész alapja egy színpadi vígjáték volt. A második rész — a kritikák szerint — sokkal filmsze­rűbb az első résznél és né­hány melodramatikus rész­letet is tartalmaz. A Mi­chel Serrault által oly ki­tűnően játszott nőimitátor a filmben — hisztérikus ro­hamában amiért kihagyták az új revüből — női kosz­tümben rohan ki a kávéhá­zi teraszra. Itt tanúként be­lekeveredik egy gengszte­rek elkövette merényletbe és akaratán kívül alvilági elemek bosszújának tár­gyává lesz. Átmenekül az olasz határon, ahol a női ruhás transzvesztitának parasztasszonyi munkát kell végeznie. Lassanként ráún a tűzhelytisztításra, főzésre, kézimunkázásra, meg a többi asszonyokkal való közös­­ népdaléneklé­sekre; az egykori sztár vé­gül is elhatározza, hogy megszabadul a női ruhától. Az Ugo Tognazzi által ját­szott producerével és ba­rátjával újra szenvedélye­sen kibékülnek , miután a rendőrség nagy golyózá­porral megostromolja a maffia erődítményét. A kritikák elragadtatással ír­nak a két főszereplőről. Mi­chel Serrault — aki előző alakításáért művészeti dí­jat kapott — tovább fej­lesztette a figurát és a ko­mikumba kecsességet és pátoszt is vegyített — írják róla. MIRE LEHETÜNK BÜSZKÉK? Iskolák, számok, tervek Oktatásunk színvonala és jövője Dr. Bencédy József, a Ho Si Minh Tanárképző Főis­kola Budapesti Tagozatának vezetője a legsokoldalúbban tapasztalt magyar pedagógusok egyike. Nyolc esztendeig működött gimnáziumban, az ötvenes évek közepén a budapesti Pedagógiai Főiskolán tanított, majd tizenhat évig a minisztériumban dolgozott, közoktatási területen. Elsősorban tantervi kérdésekkel foglalkozott, egyik elő­készítője volt a máig érvényes oktatásügyi törvénynek, s titkára az V. nevelésügyi kongresszusinak. Részt vett az 1972-es oktatásügyi párthatározat előkészítési munkála­taiban. Számos esetben képviselte hazánkat különböző nemzetközi nevelésügyi fórumokon.­ ­ Széles körű tapaszta­latai alapján hogyan látja a magyar oktatásügy hely­zetét, miképp ítéli meg is­kolarendszerünk színvo­nalát a nemzetközi me­zőnyben ? — Mindenekelőtt azt kell elmondanom, hogy a ma­gyar iskolának világszerte rangja van. Nem egy nem­zetközi konferencián hal­lottam legkülönbözőbb or­szágok pedagógus szakem­bertől, hogy sokat tanul­tak tőlünk, számos dolog­ban követték példánkat. Igaz, előfordult az is, hogy a tanítvány különbnek bi­zonyult mesterénél. A poli­technikai oktatásban pél­dául a hatvanas évek ered­ményeivel mi adtunk pél­dát a franciáknak, osztrá­koknak, skandináv orszá­goknak, s most ők jobban csinálják a műhelygyakor­latokat, mint mi. Magas arány — Indokolt-e tehát a magyar iskola magas nem­zetközi rangja? — Mindenképpen. Hadd kezdjem a legfiatalabb korosztálynál. A három-hat éves magyar gyerekek nyolcvanöt százaléka jár óvodába. Ez bármely or­szággal összehasonlítva rendkívül magas arány. Az óvodai nevelésnek nagy szerepe van az iskola-elő­készítésben, különösen al­kalmas arra, hogy a szo­ciális helyzetből adódó szintkülönbségeket kiegyen­lítse. Az óvodai nevelésre, mint erős alapra építhet az általános és a középiskola.­­ A hat-tizennyolc éve­sek képzésének jelenlegi szerkezete a negyvenes évek végén alakult ki hazánk­ban. Igen fontos, hogy az általános iskola, amely az úgynevezett alapozó kép­zést adja a gyermekeknek, nyolcosztályos. Ilyenfor­mán tehát ugyanaz a tes­tület tizennégy éves koru­kig oktatja, neveli a gyer­mekeket. Az alapképzés Magyarországon jelenleg már 99,2 százalékban sza­kos rendszerben történik, s ez ismét olyan szám, amelyre büszkék lehetünk. Az oktatásügyi kormány­zat egyik legfontosabb cél­kitűzése — s természetesen ez kell, hogy legyen min­den pedagógus törekvése is —, hogy az általános is­kolát minden tanuló elvé­gezze. Jelenleg nyolc év alatt a diákok nyolcvanhá­rom százaléka, a tanköteles kor befejeztéig — tehát ti­zenhat éves korig — kilenc­­venkét százaléka fejezi be az általános iskolát. — Ez is magas arány, de még mindig nem lehe­tünk vele elégedettek. Az­zal viszont jogosan büsz­kélkedhetünk, hogy míg 1949-ben az általános isko­la nyolcadik osztályának megfelelő képzettsége — tehát nyolc elemi, négy pol­gári, illetve gimnázium — — az ország lakossága 20,6 százalékának volt, ma 65 százalékának van. A közép­fokú iskolát végzettek szá­ma 5,9 százalékról 23 száza­lékra, az egyetemet, főis­kolát végzetteké pedig 1,9 százalékról 7 százalékra növekedett. Ezeken az ada­tokon belül különösen fon­tos, hogy az alapképzettsé­get megszerzők száma több mint háromszorosára növe­kedett.­­ A magyar iskolák megállják a helyüket egy olyan összevetésben is, amely a tanterveket vizs­gálja. Tanterveink szigo­rúan tudományos alapon állnak, oktatásunk tartal­ma korszerű, s különösen a matematika, fizika és ké­mia tanításában a világ­­ranglista élén állunk, mint ezt a különböző nemzetközi diákversenyeken elért ered­ményeink bizonyítják.­­ A középfokú oktatás jelenleg a szakmunkáskép­ző iskolákban, szakközép­­iskolákban és gimnáziu­mokban folyik. Érdekes módon ezen a rendszeren két irányban is kell fino­mítani. Egyrészt egysége­sebbé kell tenni, másrészt differenciáltabbá. Ez ellent­mondásnak tűnhetik, de valóban erről van szó. Egy­ségesíteni kell a középfokú alapképzésben, s ugyan­akkor a korábbinál jobban lehetővé kell tenni, hogy a tanulók érdeklődési körük­nek megfelelően eredmé­nyesebben készüljenek fel az egyetemi, főiskolai ta­nulmányokra vagy a mun­kába állásra. — Milyen intézkedések szolgálják ezeket a célo­kat? — Ami a differenciálást illeti, egyelőre a gimná­ziumban vannak változá­sok. Az idén szeptemberben már harmadikosok lesznek azok a diákok, akik az úgy­nevezett fakultációs okta­tásban vesznek részt. Az el­ső két évben egységes alap­képzést kaptak, s ősztől — miután a második osztály­ban tanórán is foglalkoztak a pályairányítás kérdései­vel — választhatnak fakul­tatív tantárgyakat maguk­nak. Egységes középiskola — A háromféle középfo­kú oktatási forma egysége­sítése viszont még csak kí­sérleti stádiumban van. Ugyancsak az idén ősszel kezdi meg működését Buda­pesten egy úgynevezett egy­séges középiskola, amely­ben a diákok az első két évben mindnyájan ugyan­azt tanulják, a harmadik évtől választanak szakmun­kásképző, szakközépiskola és gimnázium között. — Az oktatás szakembe­rei már dolgoznak a ma­gyar oktatásügy távlati koncepciójának kialakítá­sán, Ön hogyan ítéli meg jelenlegi iskolarendszerün­ket a jövő szempontjából? — Ezt a rendszert alap­vetően jónak tartom, s úgy érzem, hogy azokkal a vál­toztatásokkal, finomítások­kal, amelyeket részben már elkezdtünk, még rendkívül sok tartalék van benne. Amennyire az új koncep­ciót ismerem, a távlati ter­vekben is ez fog tükröződ­ni. Morvay István A fa reneszánsza KIÁLLÍTÁS­ ­ KŐBÁNYÁN Kőbányán, a Pataky Ist­ván Művelődési Központ­ban nemrégiben nyílt meg Horváth István és felesége, fafaragó művészek tárla­ta, amely január 12-ig lesz nyitva. Az országos nép­­művészeti pályázaton ezüst­érmet elnyert Horváth Ist­ván, valamint a hatszoros­­népi iparművész címet kivívott művészasszony, Szilágyi Ilona tárlatát dr. Nyitrai Ambrus, a Ganz- Mávag képzőművészet­­barát körének elnöke nyi­totta meg. — Ma sokszor a műfák divatosak, pótlékai az iga­zinak — mondta —, ám egyébként is rengeteg pót­lékkal élünk. A fák a kö­rülöttünk levő élővilág le­téteményesei. Környeze­tünk meghitt őrei. Újra re­neszánszát éli mostanság a fa. Az általa kibontakoz­tatható művészi világot lét­rehozni — a másik nemes cél. Ez a kiállítás a fába ál­modott emlékeket, vágya­kat, az életről vallott felfo­gást tükrözi. Dr. Boross Marietta, a Néprajzi Múzeum munka­társa, a kiállítás rendezője a faragó házaspár művé­szetének kiteljesedését, fejlődésének útját vázolta. — Széles körű érdeklődés indítja őket arra, hogy a fában rejlő lehetőségeket kibontsák szobrok, dom­borművek megformálásá­ra. Faragó kultúrájuk fej­lett, őrzik a fa titkos kód­jait. Különösen Horváth István szobrai, reliefjei fe­jeznek ki drámai helyzete­ket. Földes Károly Si­­. . □ AGRÁRTÖRTÉNETI emlékek védelme címmel fotókiállítás nyílt a Ma­gyar Mezőgazdasági Múze­umban (Városliget, Vajda­­hunyadvára), amely február 15-ig tekinthető meg.

Next