Esti Hírlap, 1981. június (26. évfolyam, 126-151. szám)
1981-06-01 / 126. szám
Szimplán kedves műsort sejtetett a szombat esti „Előttem az utódom". Azonban jóval érdekesebb lett és tartalmasabb is, s ami a legfőbb erénye, nem volt jelen egy csöppnyi sem abból a negédből, amitől titkon tartani lehetett a téma ismeretében. Az idősebb művész pályatársak nem dicsérték egekig fiatal kollégájukat csak azért, hogy „neve legyen a gyereknek", vagy mert az úgy sikkes. És az utódokként színrelépők sem hebegtek ájult megtiszteltetéstől semmitmondó köszöneteket. Egyszóval, nem a veszélyesen magánjellegű „Uram, zseni lakik önben! önben uram nemkülönben!” udvariaskodásban kellett a kívülálló harmadik szerepét eljátszanunk. Ami elhangzott a beszélgetésekben, az a pályáról szólt, arról a művészeti ágról, amelynek két nemzedék képviselői voltak jelen, és bármily lehetetlennek tűnik is néhány mondatos megnyilatkozásban: mindig ott éreztük az egyéniséget, az önálló gondolkodást. Kolozsi Béla szerkesztő-riporter interjúiban a fiatal kiválasztottak őszinte öröme mellett érzékelhető volt a rokonszenves magatudás is. Kiváltképp akkor volt rokonszenves ez a tartás, amikor a tudás már előre igazolta előttünk, a produkcióban. Mégis, bármily különleges alkalom új tehetségeket láthatni, méghozzá nem is akármilyen ajánlásra, a vártnál érdekesebbé az elődök tették e műsort. Közülük is kiemelkedően magávalragadó vallomással Bessenyei Ferenc és Simándy József. Rájuk figyelve ismét csak igazolva láthattuk, hogy a nagy művész, bármiről kérdezték is, mindig miami olyan emberi lényeget tár fel előttünk, amitől hallgatói gazdagabbnak érzik magukat. (be) □ LÚGOSSY MÁRIA kiállítása holnap, kedden délután 5 órakor nyílik a Dorottya utcai kiállítóteremben. A Kiállítási Intézmények, Műcsarnok rendezésében megnyíló tárlat június 20-ig tekinthető meg. AMATŐR POP-ROCKJAZZ együttesek megyei fesztiválja kezdődik ma délután 5 órakor a Veszprém megyei Georgi Dimitrov Művelődési Központban. SEREGI-KOREOGRÁFIA: Ismét a Mandarin A csodálatos mandarin, Bartói legtöbbször, legtöbb változatban játszott színpadi műve. A számos érdekes és elhibázott, izgalmas és lapos, modernkedő és valóban eredetit nyújtó külföldi változat mellett tekintélyes helyet foglalnak el a pantomim magyar interpretációi. Harangozó Gyulának, az 1945 decemberében bemutatott elsőkoreográfiájára a műfaj mai rajongói közül már kevesen emlékezhetnek. Annál ismertebb az 1956 nyarán elkészült másik Harangozó-variár is, Lakatos Gabriella emlékezetes alakításával; a balerina nemcsak itthon nyűgözte le a közönséget, de számos idegen színpadon is sikerrel keltette életre a Lány alakját. Közben Vashegyi Ernő, Fülöp Viktor, Havas Ferenc, Róna Viktor más és más egyéni árnyalattal gazdagították a címszerepet. Később Ecső Imre pécsi koreográfiája és annak televíziós adaptációja vált közismertté. Azután megszületett Seregi László operaházi felújítása. Mindezeket és az Állami Bábszínház világszenzációvá lett produkcióját a közelmúltban még láthattuk, s részben láthatjuk ma is. Két hónappal ezelőtt, a zeneszerző 109. születésnapján, operabalettünk nem kis munkával,, az ügynek kijáró művészi odaadással, sikeresen fölidézte a 25 év előtti Harangozó-s koreográfiát. Nem sokkal később megvalósult a fiatal győri társulatnál Markó Iván döbbenetesen eredeti, a mai kábítószeres, emberrabló környezetbe helyezett, de az alvilág körén jóval túlmutató víziója. Mindezenközben elkészült, aztán Mexikóban, s most itthon is színre került Seregi László legújabb tolmácsolása, amelyben a koreográfus — első megfogalmazásától eltérően — meglehetős pontossággal követi Lengyel Menyhért szüzséjének minden mozzanatát. Az apró eltérések — amilyen a nyitóképben, a nagyváros zenéje alatt szerepeltetett utcalányok beállítása — nem módosítják a cselekményt. A szigorúan vett táncos és a drámai dialógusokat mozdulatokkal kifejező pantomimikus elemek aránya is megfelel a „szöveghű” hagyományoknak. A szerző szándékát tiszteletben tartó, a zene gesztusosságát egyértelműen követő, minden szempontból hiteles tolmácsolás született,ami kielégítheti az operabalettünk számára ebben az ügyben kényszerítő erejű várakozást. Az autentikusságra való ilyen törekvés azt is jelenti, hogy a produkció fölidézi a századelő felfogásában romantikus színezetű alvilágképet, a sokáig fennmaradt, tehát a valóság változásaival hosszú időn át dacoló apacsromantikát. De ugyanez a törekvés indította Seregit a leglényegesebb változtatásra is: a mozgáskészlet lélektanilag elmélyített, kegyetlenséget mai érzékelésünk szerint drámaivá fordító megválasztására és alkalmazására.-Hogy mit érzünk ma brutálisnak és erotikusnak, az nyilván sokban különbözik a húszas évek felfogásától. Az 50—60 év előtt fölébresztett döbbenetes hatás mai megfelelőjét a koreográfiai jelkészlet elemeinek átrendezésével, a mozgáskompozíció szerkezetével éri el az új produkció. Ebből a szempontból meghatározó, új hagyományt teremtő jelentőségű Pongor Ildikó alakítása, aki a klaszszikus és a modern tánc legnépszerűbb, leglátványosabb elemeit, s a legközönségesebb értelemben vett gesztusosságot poézissel átszőtt, magasrendű művészi látványfolyamattá alakítja. Teljesen egyértelműnek tűnik, hogy Seregi László minden elképzelésének maradéktalan megvalósítója (részben talán ösztönzője is), aki e szerep minden későbbi alakítójának biztos hatást ígérő mintával szolgál. Akárcsak Dózsa Irre, a címszerep új megmintázásában, néhány lenyűgöző villanásában és látszólag statikus pillanatainak belső feszültséggel telítésében. Seregi nemcsak a társulat számára majdhogy kötelező lecke pontos megoldásában, de teátrális, drámai érzékének és fantáziájának e megoldást gazdagító, teljes bevetésében is azt nyújtotta, amit a pesti operabalett Bartók-interpretálásától általában vár a világ. Ebben Zilahy Győző és Lőcsei Jenő epizódalakításai értékesen járulnak hozzá, a kép homogén teljességének biztosítékai. Éppúgy, mint Nagy Zoltán, László Péter és Balikó István három csavargója. Forray Gábor feladata is az volt, hogy a színpadképet a régi miliő felidézésével, de egyszersmind okos megváltoztatásával oldja meg. Sikerült. A tér függőleges tagolására — és a játék mozgalmasságának fokozására! — vaslépcsőt és hidat szerkesztett. Az expresszionista képben ezek egyúttal fontos esztétikai tényezők: a látványt konstruktívan szelő fekete vonalak. Gombár Judit jelmezei harmóniát teremtettek a századelőiből mostanában előszeretettel előkotort fazonok és színek (Csavargók), a szex nyomorúságos leplezetlensége (Utcalányok) és a meghökkentő egzotikum (Mandarin) között. A bemutató közönsége megérdemelten ünnepelte a nehéz lecke sikeres megoldását. Fodor Lajos Г Utazáshoz, nyaraláshoz vásároljon kerekes bőröndöt ára: 921 Ft, valamint útitáskát 281 Ft-tól 400 Ft-ig, olcsó áruk boltjában: Dohány u. 66. (a Kulacs étterem után) Nyári egyetemek JOGRÓL, GAZDASÁGRÓL — Nem zárjuk ki a magyar résztvevőket sem, de alapvetően a külföldiekre számítunk — mondja Joó Ferenc, a budapesti nyári egyetemek titkára. A felvételi vizsga és diploma nélküli „egyetemek” célja ugyanis idén még hangsúlyozottabban, mint eddig: az ország kultúrájának, gazdaságának, politikai felépítésének bemutatása, népszerűsítése. Ennek jegyében a fővárosban két nyári egyetemet rendeznek. Az egyiket a Nemzetközi Büntetőjogi Társaság védnöksége alatt Az új magyar büntetőtörvénykönyv alapelvei címmel. Két éve már volt jogi témájú szabadegyetem, mely a magyar jogrendszerről szólt. Akkor azt rótták fel a rendezőknek, hogy a jogrendszerről nem lehet általánosságban beszélni. Ennek tapasztalatai alapján szervezik most júliusban a tanfolyamot, ahol a résztvevők az előadások meghallgatásán kívül ellátogatnak a Parlamentbe, bírósági tárgyalásra, nevelőintézetbe és börtönbe is. A másik budapesti rendezvény témája nemzetközi: kis országok és a világgazdasági korszakváltás. Ez abban fog eltérni az eddigi közgazdasági kurzusoktól, hogy elméletibb, konferenciajellegűbb lesz, s a magyar gazdaságot modellként tekintve, szól a kis országok gondjairól. — Igaz, emeltük a nyári egyetemek részvételi díjait, de még mindig hallatlanul olcsók — mondja az anyagiakról dr. Kurucz Imre, a TIT főtitkára. Enynyi pénzből legfeljebb kempingekben lakhatnának, és önkiszolgáló étkezésben vehetnének részt a hazánkba jövő külföldiek. Nálunk színvonalas ellátás mellett olyan szellemi töltetet is kapnak, hogy a részvétel még megtakarításnak sem rossz számukra. Nekünk rendelkezésre állnak a felsőfokú tanintézetek előadótermekkel, berendezésekkel, kollégiumaikkal, menzájukkal, s számíthatunk professzoraik előadásaira is. Nem véletlen, hogy egyik-másik balatoni, keszthelyi egyetemünket évekre előjegyezték. A távlatról szólva: Budapesten jövőre tervezik szociológia témában az első nyári egyetem indítását — a téli szünetben ... (tótisz) EGYETEMI SZÍNPAD ?„Moduvának sűrű vize” Holnap hétkor a nyolcvanesztendős Domokos Pál Pétert, a moldvai magyarság vándorapostolát köszöntik az Egyetemi Színpadon. Műsoron a Domokos Pál Péter gyűjtötte moldvai magyar balladák, népdalok, mesék szerepelnek, valamint Lakatos Demeter versei, énekek Kájoni János Cantionale-jából, részletek Petrás Incze János tudósításaiból, hangszeres magyar népzene a tizennyolcadik századból. A moldvai magyarság életéről, népi műveltségéről az ünnepelt, Domokos Pál Péter szól. Az esten közreműködik Budai Ilona, Faragó Laura, Ferencz Éva, Király Györgyi és Marosi Júlia népdalénekesek, továbbá Kóka Rozália mesemondó, Kiss Tamás kobzos, Szabó István lantos és Tóth István furulyás, a Forrás-kör és a Magyar Zsoltárosok Kuncz László vezetésével. GINK KÁROLY AJANDÉKA Fotógaléria Dorognak Gink Károly fotóművész Dorognak ajándékozta Bartók Béla műveire készült fotósorozatát, 50 darab 50x60-as méretű képet. Az ajándékozás célja — mint ezt a művész a Dorogi Szénbányák Vállalat szakszervezeti bizottsága közművelődési intézményeinek hálózatához írt levelében megírta: — annak előmozdítása, hogy a dorogiak a jövőben is mindent elkövetnek a fényképkultúra elterjesztése érdekében és hogy az intézményhálózaton belül létrehozzák a Fotógalériát. Gink adománya képezi e múzeum gyűjteményének alapjait. — Erre a gesztusra Bartók Béla iránti tiszteletemen kívül Dorog városa iránti szeretetem indított — mondja Gink Károly. — Nagy öröm számomra, hogy ezzel sikerült létrehozni Magyarország első fotógalériáját. Külön öröm számomra, hogy ezt a gesztust a Dorog 400 éves múltját ünneplő bányásztársadalom részére tehettem. — Doroghoz személyes emlék is köt, hajdan oda vonultam be katonának, „ott ismertem meg a magyarok istenét”. Fotóalbumot is készítettem Dorogról, megszerettem az ott élő embereket, tudom, hogy nyitottan és érdeklődően fogadják a modern művészetet, ízlésük nem a sablonokat kívánja; a róluk készült fotósorozatban nem hősökként, hanem emberekként akarták viszontlátni magukat. Eddig is biztosítottak pénzt a fotók vásárlására és minden évben rendeztek fotókiállítást. Most a művelődési házban külön kiállítási csarnokot építenek a fotóművészetnek; a régi fotóművészetet éppúgy dokumentálni szeretnék, mint az újat. A múzeumot nemzetközi archívummá akarják kiépíteni, amelynek képanyagához nyilván majd a külföldön élő nagy magyar fotóművészek is hozzájárulnak. örülnék, ha ezzel sikerülne Dorog város népének vizuális kultúráját ferjeszteni, látva láttatni. (dk) ÚJPALOTAI NAPOK Legyen a lakótelepnek is saját arculata, formálódjék hagyománya a kultúra, az együtt tevékenykedés jegyében — ez a szándék vezette az újpalotai szabadidő központ munkatársait akkor, amikor három évvel ezelőtt először megrendezték az újpalotai napok programjait. Most ismét sor kerül a gazdag választékot kínáló eseményre. Ma délután nyílik 5 órakor a Palotai Tárlat, a Lila iskolában, s ezzel kezdetét veszi az Újpalotai Napok rendezvénysorozata. Egy héten át várja az érdeklődőket a sokféle program. Kedden este a felnőtteknek piactéri színielőadáson mutatják be a Néró című zenés tragikomédiát. június 3-án a Piros iskolában koncert lesz; június 4-én játszóházi bemutató nyílik a Zsókavár Pártházban, s utána közös játék következik. Június 5- én, pénteken néptáncbemutató lesz a Kék iskolában, este 7-kor pedig a Főtéren a Hobo Blues Band koncertje várja a hallgatóságot. A vasárnap záródó rendezvénysorozatban lesz még báb- és bohócműsor, cserebere vásár, filmbemutató. És természetesen az ünnepi könyvhét eseményei is gazdagítják a választékot, a „Könyvsarokban” a könyveken kívül hanglemezeket is kínálnak, s dedikáló íróvendégeket is várnak az újpalotai házigazdák. Benkóék turnéja Kirobbanó sikerrel szerepelt a Videoton Inter- Jazz Fesztiválon a Benkó Dixieland Band. Pénteken Szombathelyen lépett színpadra a társaság. Szombattól megkezdték egyhónapos nagyszabású nyugat-európai turnéjukat, amelyet az Interkoncert szervezett. Először Nürnbergben mutatkozott be a Benkó Dixieland Band, ezután még néhány fellépésük lesz az NSZK- ban, de Belgiumban és Hollandiában is adnak koncertet Többek között Lionel Hampton, Claude Luther, Art Blackey, George Probert társaságában mutatkozik be a fesztiválturnén a magyar dixieland csoport. A mintegy húsz koncertből álló sorozat június 16-án, Bécsben, a Collegium Hungaricumban adandó nagyszabású fellépéssel ér véget. DEBRECENIEK BUDAPESTEN Vagalminlusz Budapesten vendégszerepel a debreceni Csokonai Színház társulata. Június 20-án, szombaton este 7 órakor Jordan Radicskov színművét adják elő. A repülési kísérlet magyarországi bemutatója a Hajdúság fővárosában volt. Azóta a Nemzeti Színház is műsorára tűzte. Másnap a Lumpáciusz Vagabundusz című musicalt játsszák. Heltai Jenő darabjából Novák János zenéjével készült musical, amelynek ősbemutatóját tartották Debrecenben. □ JUNIÁLIS A RÁTKAIBAN címmel évadzáró gálaestet tartanak a Rátkai Márton Munkás-Művész Klubban június 4-én, csütörtökön este 7-kor. Szerkesztő műsorvezető Sediánszky János, a Magyar Rádió főmunkatársa. Utána : Cintula-diszkó.