Esti Hírlap, 1982. május (27. évfolyam, 102-126. szám)

1982-05-20 / 117. szám

Az idei, Tavaszi Buda­pesti Nemzetközi Vásár 14 ezer négyzetmétere a jár­műiparé. A kiállítási terü­let felén a magyar iparvál­latok vonultatták fel új­donságaikat. Állítható lépcsőház — A magyar közúti jár­műipar az idei tavaszi BNV-n széles, átfogó ké­pet ad a legfrissebb fej­lesztésekről — mondják a szakemberek. — Itt van például a vásár egyik törzsvendége, hagyomá­nyos kiállítója, a Győri Rába Magyar Vagon- és Gépgyár. Az óriás nyer­gesvontatók és tehergépko­csik előtt álló érdeklődő sokaság ékes bizonyíték arra, hogy a Rába-parti gyár most is sokféle új­donságot hozott a kőbá­nyai vásárvárosba. A szomszédban a másik magyar járműipari felleg­vár, a Csepel Autógyár mezőgazdasági gépkocsijai láthatók. Mellette hulla­dékgyűjtő autókat mutat­nak be a régóta keresett járműveket. Szintén állan­dó kiállítónak számít a Budamobil. Most hat spe­ciális járművet mutat be. Nagy érdeklődést váltott ki az Ikarus repülőtéri au­tóbusza. Ilyen típusú autó­busz még sehol nem ké­szült a világon. Éppen ez­ért dicséretes az Ikarus új­szerű vállalkozása, eddigi műszaki fejlesztésének speciális eredménye. A re­pülőterek utasforgalmát kiszolgáló rendszereknél új korszakot nyithat a világ légiközlekedésében. A fur­csa, érdekes, meghökkentő formájú autóbusznak állí­tani lehet a lépcsőházát. Segítségével az utas köz­vetlenül beszállhat a repü­lőgépbe. Az autóbusznak igen nagy a poggyásztere. Ennek rakodólapját szin­tén állítani, le-föl szabá­lyozni lehet, így a pogy­­gyász már a földön össze­rakható, és gombnyomásra emelik a repülőgépbe. Mind a beszállásnál, mind az utasok repülőgépből va­ló kilépésekor ezt a rako­dólapot játszi könnyedség­gel lehet használni a cso­magok átrakására. Ez a teljesen új technikai meg­oldás jelentős beruházási eszközöktől kíméli meg a légiközlekedési vállalato­kat, és meggyorsíthatja a repülőterek személyi for­galmát. Az Ikarus PÁLT autóbusza kétféle nagyság­ban, változatban készül. Az üzletemberek, a fel­használók körében máris igen nagy az érdeklődés az új típusú Ikarus autóbu­szok iránt. Dinamó, generátor Az AUTÓKER standja különösen az új vállalko­zók érdeklődését keltheti fel. Kiállítottak ugyanis kis szállító- és speciális járműveket. A Bakony Művek gyújtógyertyákat, az Autóvillamossági Fel­szerelések Gyára indítómo­torokat, dinamókat és ge­nerátorokat, a Híradás­­technikai Gépgyár jármű­ipari felszereléseket, a Kismotor- és Gépgyár szerelvényeket, a Kaposvá­ri MEZŐGÉP Skoda teher­gépkocsira szerelt hidrau­likus darukat hozott a vá­sárba, az Áfor motorolaj­és különféle kenőanyag­választékával ismerteti meg a közönséget. KGST-partnerek Itt van a kőbányai vá­sárváros járműipari se­regszemléjén az AFIT több vállalata is. A soproni gyár például egy motorkiemelő berendezést és oldalemelőt, míg az AURAS zsírzó- és olajfeltöltő berendezést mutat be a szakemberek­nek. A szakmai közönség máris elismeréssel nyilat­kozik egy sokoldalú futó­műbeállító berendezésről is, hiszen ezzel régi gon­don igyekszenek segíteni. Vannak olyan berende­zések is a járműipari se­regszemlén, amelyeket ter­jedelmüknél fogva nem le­het eredetiben bemutatni. Ilyenek például a Magyar Hajó- és Darugyár, vala­mint a Ganz-Mávag ma­ketten látható, exportra kí­nált vasúti járművei, hajói és portáldarui. Az NDK ki­állítási területén például látható a világ legnagyobb vasúti daruja, persze ezt is csak kis modellben mutat­ják be a közönségnek. A szövetkezeti kiállítók kö­zül érdemes­ felhívni a szakemberek figyelmét az ARMAFILT Ipari Szövet­kezet és az Egyesült Jár­műipari Szövetkezet kiállí­tására; az előbbi olaj- és levegőszűrőket készített a tehergép­járművekhez, az utóbbi egy új, tárgyalóko­­csi-típust. Az idei BNV járműipari kiállítása egyben sereg­szemléje a KGST-ben ki­alakult integrációs törek­véseknek is. A szocialista országok kiállítói sorában olyan, nálunk is régóta jól ismert cégekkel találkoz­hatunk, mint a szovjet AVTOEXPORT. A szovjet vállalat tehergépkocsikat mutat be a vásári közön­ségnek. A kétoldalú szako­sítás, a magyar—szovjet járműipar együttműködé­sét bizonyítja a Kamaz te­hergépkocsi, amelynek hátsóhídját a magyar partner szállítja. A cseh­szlovák Motokov speciális járműveket, a lengyel Re­­mex alkatrészeket, és az NDK-beli Transportma­schinen haszonjárműveket, különféle tartozékokat, szerviz- és kiképzőállomást, valamint utánfutókat mu­tat be. Az NDK és Ma­gyarország közötti jármű­ipari együttműködéshez tartozik, hogy az Ikarus­­autóbuszokhoz az NDK- beli vállalat szállítja a ve­zetőülést, a fűtőberende­zést, és több, más nélkü­lözhetetlen alkatrészt, tehergépkocsit és a 4300-as jelű rakodógépét állította ki, míg az olasz Corazza Carlo sokféle alkatrészvá­lasztékából ad ízelítőt. Békés Attila Vontató, takarító Nagy érdeklődés kíséri a járműipari kiállítás tő­kés országainak termékeit is. Az angol Vauxhall Mo­tors Co. cég ezúttal egy vontatótraktor típusát­­hoz­ta a BNV-re. A szakem­berek körében nagy tet­szést aratott egy Tennant márkájú utcatakarító be­rendezés. Az osztrák Josef Zimmer járműalkatrésze­ket állított ki. Az idei ta­vaszi BNV-n igen sok NSZK-beli, svéd és olasz cég is bemutatja jármű­ipari újdonságait. A Bosch például járműmotorokat, a Volvo egy F—10 típusú új Fodrászok világbajnoksága Párizsban rendezik meg az idén az immár hagyo­mányos fodrász-világbaj­nokságot. Hazánkat hat versenyző képviseli a Ma­gyar Fodrász-Kozmetikus Egyesület színeiben. Holnap indulnak modelljeikkel, edzőikkel együtt a francia fővárosba. — Milyen versenyszá­mok lesznek? — Három frizurát kell elkészíteni. Az első ver­senynapon, 23-án harminc perc alatt kell megfésülni, egy úgynevezett hordható gála­, a második napon hat perc alatt egy nappali fri­zurát, ezután húsz perc alatt levágni és harminc percig meleg levegő fúvá­­sával, szakmai szóval fő­­nözéssel megszárítani egy tetszés szerinti frizurát — mondja a női fodrászcsa­pat egyik edzője, Kisger­­gely Zoltánné, a Borsod megyei Fodrász Szövetke­zet dolgozója, sokszoros versenyző, nemzetközi baj­nokságok nyertese. — Mi a kedvenc frizurá­ja? — A koktélfrizura. Min­den versenyemen ez volt az erősségem. — És a mostani verseny­zőknek? Hajas László Budapest­ről: „A haj­vágással, főnö­­zéssel alakított hajviselet.” Láda Zsuzsa Buda­pestről : „A koktélfrizura”. Szeverényi Mihály Békés­csabáról: „A jelenlegi di­vatfrizura, azaz az arcból kifésült, elől hosszú, min­den más helyen rövid haj­szálakra vágott frizura”. „ Milyen színű hajat fésülnek szívesen? „Melírozottat.” „Meleg­szőkét.” „Világos vöröset.” A készülődéshez hozzá­tartozik még, hogy a mo­dellek más ruhát viseljenek az alkalmi, és mást a nappali frizurákhoz. Hiba­pont, ha egy versenyző modelljén nem kellő az összhang, a frizura, a ruha, a hajék, a cipő és a smink között. A harmónia sokat számít. A világverseny három­napos. Női és férfifodrá­szaink (a férficsapat tagjai: Bálányi Péter, Ress Károly és Popovics János), még edzenek. Jövő kedden tud­juk meg az eredményüket. (pálffy) LEKASZÁLTÁK A SÓSKÁT Megkezdték a sóska feldolgozását a győri hűtőház­ban. Az alapanyagot a darnózseli Magyar—Csehszlovák Barátsági Tsz szállítja. A gazdaság mintegy 10 hektáron termeszti a sóskát és megoldotta a termés gépi kaszálá­sát. A sóskát a nyár folyamán többször is kaszálják, és így folyamatosan ellátják nyersanyaggal a feldolgozót. A győri hűtőház úgy tervezi, hogy az idén 450 tonna sóskát tartósít gyorsfagyasztással. A szezon megindulása előtt korszerűsítették a technológiai sorokat, s ez a készter­mék minőségének javulásával jár. ZÁRT TÁRGYALÁSON DÖNTENEK Sértenek karmolnak-e a macska­körmök? — a jeles kérdés, mint később majd kiderül, nem annyira állattani, mint inkább jogi problémát okoz. S így már érthető, hogy a válasz megadásával jelenleg a bíróság foglalkozik. Még jobban érthetővé vá­lik a történet, ha eláruljuk, hogy azok a bizonyos macs­kakörmök nagy kezdőbetű­vel írandók; a Macskakör­mök című, nemrég elké­szült, de be nem mutatott dokumentumfilmről van szó. A filmet egyelőre csak a szakmai közönség láthat­ta — a nyilvános bemutatás késik. Ugyanis a filmen szereplő „macskások”, a Magyar Macskabarátok és Tenyésztők Országos Egye­sülete (amely nem tévesz­tendő össze a TIT­ Stúdió macskatenyésztő szakköré­vel, a FAMKAT-tal!) pert indított a Híradó- és Doku­mentumfilm Stúdió ellen. Pontosabban: az egyesület „cégére” mögött az elnök és két vezetőségi tag pereske­dik, kérik az elkészült film forgalmazásának betiltását. Miről is van szó? — idéz­zünk néhány mondatot ke­resetükből : „Szobolits Béla rendező fordult egyesületünkhöz, hogy rólunk, elért eredmé­nyeinkről, gondjainkról is­meretterjesztő filmet kíván forgatni. Örömmel fogad­tuk jelentkezését, támogat­tuk a film tervét... Az egyesület október 10-én tar­totta közgyűlését, azon is megjelentek, s engedélyünk­kel forgattak. A közgyűlé­sen azonban, sajnos, olyan egyéni és csoportérdekek, indulatok csaptak össze, amelyeknek kifejleteként botrányos jelenetek, elra­gadtatott kinyilatkoztatások történtek... Ez az egyesü­let saját belső problémája, ám ezen felszíni jeleknek az ismeretéből a kívülálló nem megfelelő és ellenséges ér­zületű következtetéseket vonhat le. A filmet készítő rendező kész produktumának a Macskakörmök címet adta. Az egyesület tagjainak vé­leménye szerint a rövidfilm jelenlegi állapotában sérti az egyesület és a filmen sze­replő tagok jóhírét. A ren­dező a filmet úgy állította össze, hogy azon túlnyomó­­részt a közgyűlésen lezajlott viták, nyílt veszekedések, kirohanások és egyéb felfo­kozott érzelmi töltetű meg­nyilvánulások dominálnak... Az egyes tagok a filmen ... nevetség tárgyaként jelenít­­tetnek meg.” A kereset később még kitér az egyesület nemzet­közi kapcsolataira, amelyet a film alapvetően veszé­lyeztetne, illetve az egyesü­let prominens tagjainak azon félelmére, hogy a film bemutatása munkahelyü­kön, illetve a társadalmi életben hátrányos lenne számukra. A kérés tehát a rövidfilm megsemmisítése, illetve betiltása. A filmesek, természete­sen, a kereset elutasítását kérik. Hivatkoznak arra, hogy engedéllyel forgattak — nemcsak az egyesület, hanem a felügyelő minisz­térium is megadta az enge­délyt —, azt vették fel, ami történt, ahhoz semmit hoz­zá nem tettek, el nem vet­tek. Az igaz, hogy az élet egyszerű rögzítésén túl, a rendezi­ alkotást is teremt, ez a művészi folyamat vi­szont nem változtatta meg az alapvető történést. Arról nem is szólva — mondják —, hogy a filmet elkészülte után bemutatták az egyesü­letnek, s a jelenlévők nagy többsége a filmet elfogad­hatónak minősítette. Leg­feljebb annyit tettek hozzá szomorúan: „Sajnos, való­ban ilyenek vagyunk .. Úgy tűnik tehát, hogy a filmről, a több pártra sza­kadt egyesületen belül sincs egységes vélemény. Mondjuk így: a jelenlegi vezetőség néhány tagja félti személyiségi jogait, a töb­biek viszont úgy látják, a mozi tükrözi az egyesületi életet. A vita eldöntése — sze­rencsére — nem a mi fel­adatunk. A szakkritikusok, akiknek volt szerencséjük megismerkedni a Macska­körmökkel, lelkesen nyilat­koztak a látottakról. Sze­rintük ez egy modellfilm, amely bemutatja az „ön­­agyonülésezők”-nek vitára, közösségi életre képtelen csoportját. Mindenesetre nincs köny­­nyű dolga a Pesti Központi Kerületi Bíróságon dr. Fe­kete Ervin tanácsának. A per az ítélethirdetésig, a sze­mérmes egyesület kérésére, zárt ajtók mögött, a nyilvá­nosság kizárásával folyik. A bíróság is zártkörű vetí­tésen ismerkedett meg az inkriminált filmmel... Szűcs Gábor a Macskakörmök?

Next