Esti Hírlap, 1983. augusztus (28. évfolyam, 181-204. szám)

1983-08-13 / 192. szám

DALIAS IDŐK Festményfilmen a Toldi Alkotó animátorok ♦ Először a világon Megvalósult a megvaló­síthatatlan­­ kép lett ab­ból, aminek megoldása kép­telenségnek tűnt: elkészült a Toldi-trilógia animációs filmváltozata, bemutatóra vár az első magyar fest­ményfilm. Sőt, hogy pon­tosabbak legyünk, Gémes József rendező Daliás idők című filmjének módszere nemzetközi tekintetben is újdonság. Sehol a világon nem készült eddig egész es­tés festményfilm. Olajjal celluloidra Arany János művének filmrevitele a Pannónia Rajzfilmstúdióban tehát mindenkinek, aki munka­társa volt, egészen szokat­lan feladatot adott. Az ed­digitől alapjában eltérő megoldásokat és részvételt követelt a rendező első szá­mú partnereitől, az an­imá­­toroktól is. Hírről beszélget­tünk Zsilli Máriával, aki többedmagával festette a Daliás időket. — Csodálatos volt ezen a filmen dolgozni. Egyrészt, mert Gémes József nagyon pontosan tudta, mit és ho­gyan akar megvalósítani, s az ilyen rendezői attitűd rendkívül fel tudja lelke­síteni a munkatársakat. Gémes kikísérletezett egy olyan olajfesték-keveréket, amellyel jól lehet cellu­loidra festeni, s 1-2 nap alatt meg is szárad. Más­részt izgalmas volt a tel­jesen új módszer miatt. Nekem egyszerűen meg kel­lett tanulnom olajfestékkel dolgozni, mert az, amit va­laha erről az iskolában ta­nultunk, vajmi kevés volt. Nálam könnyebb helyzet­ben volt két animátor kol­légám, Szabó Gyula és Dé­káni­ István, mindketten festő szakon végeztek a fő­iskolán. Nekik viszont az alkalmazkodás ment nehe­zebben ... — Alkalmazkodás — mi­hez? — A rendező elképzelé­seihez. Az animátor mun­kája a maximális alkalmaz­kodás művészete. — A hétköznapi fülnek titokzatosan hangzik ez a szó: animátor. Ki ő? Mi a feladata? — Tervező. Ha valakihez hasonlítani akarjuk, olyan, mint a színész. Ahogyan az élő szereplős filmek forga­tásakor a rendező a maga elképzelését a színész já­tékában kapja vissza, az animációs film esetében úgy teremt figurát — tes­­tet-lelket! — a rendező gondolatából a tervező, azaz az animátor. — Hogy történt ez a Da­liás idők esetében? — Úgy, ahogy eddig még soha. A rendezőtől meg­kaptam a rám jutó részek dossziéját a történések le­írásával, ezután önállóan dolgozhattam kii mindent. Nemcsak a fő motívumo­kat, mozgásokat terveztem meg, hanem teljes egészé­ben minden fázisképet ma­gam festettem. Az elkészült epizódokat egyenesen az operatőrnek, Varga György­nek adtam át, tehát nem volt szükség mások közre­működésére. Akár a far­kaskaland, akár Toldi Mik­lós emlékképe a bátyjával történt összetűzésről, s a többi rész, amit én festet­tem — azonos kéz munká­jaként, egységes stílusban készült el. Gusztáv, Bubó, Ludas Matyi Zsilli Mária 1961-ben fá­­zisrajzolókén­t kezdett a Pannónia Rajzi filmstúdió­ban, majd úgynevezett kulcsrajzoló lett, s a Méz­­ga-sorozat idején lépett elő animátorrá. Olyan közked­velt filmek animátoraként dolgozott a Mézgán kívül, mint a Gusztáv-sorozat, meg a Bubó-széria, és az egész estés Lúdas Matyi. — Hogy dolgozik az ani­mátor? — A rendező elképzelé­seinek megvalósításához az a legideálisabb helyzet, ha a tervezőnek színészi te­hetsége is van. Én nem di­­csekedhetem különösebben ilyen képességekkel, a moz­gásokat viszont rendkívüli élvezettel dolgozom ki. A tervezők mindig kapnak egy magnószalagot is, a fel­vett dialógusokkal. A szí­nészek játéka nagyon so­kat segít. A hangjuk jelle­mez, atmoszférát sugall, ötleteket ad a komikum­hoz, s az ember elkezdi látni a figurát, a szituá­ciókat. Olyan esetben, ha nincs dialógus — például a Gusztávban — akkor egyik ötlet hozza a mási­kat. De ez veszélyes is te­het, mert érezni kell, hogy hány gégét visel el a film. A túltelítettség, tudjuk, ha­tástalanít, csömört okoz, a poénok a rajzfilmben is akkor jönnek be, ha éppen annyi van belőlük, am­eny­­nyit a néző azonnal befo­gad. Várakozás — A Daliás idők után mi következik? — Három évig készült a Toldi-trilógia, most Sze­pp Józseffel dolgozom fel a Hó­fehérkét. Nepp az a rendező, aki előjátszik, bemutatja, milyen arcmimikát kíván, hogyan mozognak a figu­rák, mi hogyan tükröződik a testi megjelenésükön.. A Hófehérke szereposztás sze­rint készült, s a szereposz­tás szerint nekem a cím­szereplő megteremtése ju­tott. Titokban bevallhatom, új munkáim közben is a Daliás idők bemutatójáig tele vagyok várakozással: hogyan fogadja majd a kö­zönség azt a filmet, ami nekünk gyönyörűség volt, s amihez fogható új és ér­dekes feladattal eddig még nem találkoztam. (bársony) CODOLLOI PARADE Népművészek, néptáncosok A gödöllői Petőfi Sándor Művelődési Központban idén augusztus 27-én és 28-án rendezik a hagyo­mányőrző népművészek és táncegyüttesek találkozóját. A rendezők — az Ama­tőr Néptáncosok Országos Tanácsa, a Népművelési In­tézet, a Pest megyei és a Gödöllői Művelődési Köz­pont — gazdag programot álítottak össze. A nagyobb néprajzi , tájegységekből mintegy húsz együttest lát­nak vendégül. Az idősebb és fiatalabb nemzedékhez tartozó zenészek, énekesek számára a találkozó tapasz­talatcseréje is jó alkalom, a fiatalabbak ilyenkor ta­nulhatják meg mindazt, amit az öregek még tiszta forrásból merítettek. Az idei találkozón bemu­tatkoznak többek között Somogy megyéből a buzsá­­kiak, Tolnából a mado­csaiak, bogyiszlóiak, váral­­jaiak és az izményi Szé­kely Népi Együttes, Bara­nyából a zengővárkonyia­k, Pest megyéből a bagiak, galgahavíziek, zsámbokiak, galgamácsaiak. Az Alföld­ről a tápiószecsői, aszódi és öcsödi népi együttes hozza el műsorát.­­ Mindezt kiegészíti Koós Károly emlékkiállítása és Kútvölgyi Mihály néprajzi fotótárlata. Érdekesnek ígérkeznek a kamaraprog­­ramok: előadások a népi gyógyászatról, a népmesék­ről és a hiedelmekről; tánc­ház; tárgyalkotó népművé­szek kiállítása és vására; valamint ritkaságszámba menő — 30-40 évvel ez­előtti — táncfilmek vetí­tése. A találkozó első estjén a népművészet mesterei mu­tatják be gálaműsorukat. —id— Van egy Körszínház Bu­dapesten, a Városligetben, amely tulajdonképpen négy­szög. A huszonötödik év­fordulót ünnepelték na­gyon szerényen, csendesen. A Fővárosi Tanács elnöké­nek köszöntő levele, egy ízléses műsorfüzet, gratu­lációk ... ... és az emlékek. • • — Az Antigonét rendez­tem Miskolcon — mondja az alapító, létrehozó és az­óta minden bemutatott da­rabot kikereső, kiválasztó és rendező Kazimir Károly. — Úgy éreztem, ezt a drá­mát be lehetne mutatni másként, más körülmények között is. Többször láttam külföldön rendhagyó szín­házat. Láttam, hányféle előadás, nézőtér, színház van a megszokotton kívül, s hogy mindez milyen le­hetőségeket rejt. Gondol­tam, meg kellene próbálni. Csodálkozás, némi ellen­kezés, igen kevés pénz és rendkívül nagy ambíció, színészi odaadás — ez volt huszonöt évvel ezelőtt. Ne­ves színészek kedve, támo­gatása, segítőkészsége — színészeké, akik pihenni szeretnének nyáron, de ha olyan feladatot kapnak, amihez kedvük van, szíve­sen vállalják a munkát. Szerény lehetőség — egy vásári pavilont szemeltek ki. Telefon az építésügyi miniszternek, a szerény berendezés összehozása sok helyről — ezzel kezdődött. Könnyű Kazimirnak — mondják most, pedig a kö­zönséget megnyerni soha nem egyszerű, de a közön­ség szava a döntő. A műsorfüzetben ezt írták a többi között a Körszín­ház programjáról: színház­­történetünk egy fejezete. Antigoné, Iphigeneia Au­­liszban, az örök Amphyt­­rion, hogy az első évek be­mutatóit soroljuk, folytat­va Shakespeare III. Ri­­chardjával, Brecht-, Caldle- Körszínházba teremtett világ­ ­on­, Thomas Mann-mű­­vekkel, Petőfi Sándor szin­te ismeretlen színműve, a Tigris és hiéna, Dante Is­teni színjátéka, aztán a Rámájana, a Csúsingura, a Karagőz — a Körszínház ide teremtett egy világot —, a világnak azokat a mű­veit, amelyeket érdemes és meg kell ismerni. Szenvedély. Kihívás. Nyu­godtan használhatjuk ez esetben e szavakat. Meg­szállottság, makacs próbál­kozások, olykor sikeresek, olykor kevésbé azok. Heves viták, kritikusok jogos és jogtalan ellenvetése, száj­­biggyesztések — annak ide­jén mintha dzsungelban vágtak volna utat az alko­tók — hányan mondták: micsoda ötlet, nyáron, ká­nikulában, ógörögök?! • • A Kazimir-stáb meggyő­ződése volt — és ma is az —, hogy nyáron is lehet, sőt kell igazi irodalmat ad­ni, van ennek valami kü­lönleges íze, zamata, ro­mantikája — a résztvevők­nek, a közreműködőknek izgalom, szépség. Évről évre konokul járja a maga útját a Körszínház, a műfordítók, zeneszerzők, színészek köre részben vál­tozik — de a kedv mindig marad. A színészek — az évadtól megfáradtak —, szeretik és vállalják ezt a munkát, megszakítják a vakációt, es­téről estére igyekeznek megújulni, jót produkálni, segíteni egy­mást és a rendezőt. És tény: az utolsó elő­adáson is telt ház volt — hétszáz nézőnek van itt helye — a Jedermannt ját­szották, egy bécsi szerző szinte klasszikusnak tűnő alkotását, amely rendsze­resen helyet kap a salz­burgi ünnepi játékok prog­ramján. A rendező Kazimir Károly örül, hogy bemu­tatták, de kicsit fáj a szí­ve, amiért a körülmények szerényebbek, mint Salz­burgban vagy más, nyári, gazdagabb színpadon. • • Körszínház. Vannak segítők, drukke­rek és ellendrukkerek. S egy közönség, amely már összeszokott, s amelyhez mindig csatlakoznak újak. Van, aki idegenkedve fo­gadja, nézetek csapnak össze, de a Körszínház van, működik a program Bu­dapesten. A huszonhatodik év mű­sortervéről még nem esik szó. De valami új, valami vitát keltő lesz bizonyosan. Ez a hagyomány. És gazdagabb lesz tőle a színházművészet. Bende Ibolya BUDAPEST UTÁN SZEGEDEN Giselle és koncertmű­sor A Kirov Opera és Balettszínház a Dóm téren Tegnap este Adolphe Adam Giselle című fan­tasztikus balettjének elő­adásával Szegeden is be­mutatkozott a fennállásá­nak­ kétszázadik évforduló­ját ünneplő leningrádi Ki­rov Opera és Balettszínház együttese. A világhírű társulat a múlt héten fővárosunkban a Budai Parkszínpadon vendégszerepelt. Sajnos, az időjárás nem volt kegyes hozzájuk. Két estjük elma­radt — ezek közül egyet pótoltak az esőnapon, egyet pedig megzavart a zápor. Remélhetően a Dóm té­ren nem lesznek hasonló gondjaik, s a közönség za­vartalanul gyönyörködhet Irina Kolpakova és Galina Mezenceva (Giselle), Szer­­gej Berezsnoj és Konsztan­­tyin Zaklinszkij (Albert), valamint a többi nagyszerű táncos művészetében. A Giselle-t ma este má­sodszor is eltáncolják, hol­nap pedig koncertműsorral lépnek föl, amelyben a Chopiniane balettszvitet láthatjuk, továbbá részle­teket Minkusz Paquita cí­mű balettjéből és néhány más híres Kirov-balettszá­­mot. Benkő Imre (MTI-fo­tó) felvételén a Budai Parkszínpadon bemutatott műsor fináléjának jelenetét láthatják. (mtg) • Nem vált különöseb­ben sikeres akcióvá, hogy tegnap az Ablak kilépett a budapesti stúdió falai kö­zül. Nem színesebb, moz­galmasabb , egyszerűen hervatagabb lett. Érdemes eltöprengeniük a műsor felelőseinek, hogy a körze­ti stúdiók bekapcsolása ré­vén mivel gazdagodjék az adás kínálata, mert az bi­zonyos, hogy a hatósugár tágításában több az előny, mint a buktató. Vegyék a tegnapi fiaskót iskolapénz­nek. Az igazsághoz tartozik, hogy az Ablak elkényeztet­te nézőit, oly módon volt „szolgáltató műsor’’, hogy közben nem mondott­­ le véleménye közléséről, azaz távol állt munkatársaitól a tények kritikátlan tovább­adása. Erre a mindenkép­pen megőrzendő vonására utalt a tegnapi adás két ri­portja. Az őrmezői lakóne­gyedben fotografált képte­lenségek komikuma egy bo­hózat komikumával veteke­dett. A befalazott ajtókról, a vízköpő víznyelőkről, a lépcső­­eljárás, illetve „tankcsapdával” variált ga­rázsokról szóló beszámoló láttán az ember nem is te­het mást — nevet. A Hun­gária körúti csomópont jel­zéseinek veszélyes diszkré­cióját tette szóvá a másik riport, kritikus megjegyzé­sét a tanácstalanul csa­­linkázó járművek látványá­val támasztva alá. Végre, gondolhattuk magunkban, végre egy műsor, amely bí­rálja ezt a naponta bosz­­szantó és fenyegető velejá­róját az autózásnak. Re­méljük az Ablak a város más pontjain is tapasztal­ható hasonló jelenségeket a jövőben ugyanígy szóvá­­teszi. (be) □ IVÁNYI KATALIN festőművész kiállítása 18- án délután 6 órakor nyílik a margitszigeti Thermál­­szálló galériájában. A tár­latot — amely október 23-ig látogatható — Révész Zsuzsa művészeti író nyit­ja meg, közreműködik Ilosvay Katalin érdemes művész. □ A CORELLI KAMA­RAZENEKAR koncertjét augusztus 25-én rendezik a Mátyás-templomban, este 8-tól. Művészeti vezető El­la István, közreműködik Pászthy Júlia. □ RÓZSA ANNA textil­tervező emlékkiállítását augusztus 13—október 2. között láthatják az érdek­lődők a kőszegi Jurisics Miklós Múzeumban.

Next