Esti Hírlap, 1984. május (29. évfolyam, 102-127. szám)

1984-05-25 / 122. szám

ÜNNEPI KÖNYVHÉT ♦ ÜNNEPI KÖNYVHÉT TUSSAL ÉS KRÉTÁVAL Szerelmeim, évek múlva Két fejedelmi szín, a vö­rös és az ezüst hívja fel a figyelmet Illés Endre új kötetére, amelyik Szerel­meim, évek múlva címmel jelent meg a Magvető Ki­adónál. Most jöhetnének a megszokott sztereotípiák. Illés Endre orvostanhallga­tói időszakáról, precizitásá­ról, lényeget kutatásáról. Kritikusi pályakezdéséről, kiadói-szerkesztői tevékeny­ségéről. Roppant olvasott­ságáról, zenei tájékozottsá­gáról, képzőművészeti 's­ Illés Endre méreteiről. Portréinak utá­­nozhatatlanságáról. Találó jelzőiről. Stílusának lényeg­re törő tömörségéről. Bár mindez új könyvére vonatkozóan is igaz, mégis félő, hogy aki csak ezeket sorolja-ismétli, felületesen lapozgat. Aki olvasás köz­ben igazán beleéli magát ebbe a kötetbe, azt először is a szöveg költőisége ra­gadja meg, a prózában új kötete megnyilatkozó Illés Endre szép líraisága. Bámulatos, hogy a többször „megéne­­keltekről” is tud mást mondani és újszerűen szól­ni. Számára nincs, nem le­het „agyonírt” téma. Három ciklusba terelve sorakoznak a kötet írásai. Nem sorolhatjuk fel mind, példákra kell szorítkoz­nunk. Az első ciklusból — amelynek címe egyezik a kötetével — tessék erőseb­ben figyelni talán a Déry Tiborról, a Hatvany Lajos­ról s a Babits Mihályról rajzolt szokatlan, érdekes irodalmi képre. Első elol­vasása után érdemes mind­járt még egyszer végigcso­­dál­kozni az Eretnek vallo­más című írást, amelyből nyilvánvalóvá válik, hogy Stendhal Vörös és fekete című regényéből több feje­zet „hiányzik”, de — mint Illés Endre fogalmaz —: „Így is remekmű”. Ezt a ciklust az Illyés Gyula ra­vatalánál elmondott búcsú zárja. AZ ALBUM CÍME: LELETEK Fotózástörténet A fotózás történetének egyik legszebb honi emlé­ke az a dagerrotípia, mely Petőfi Sándor elmosódó, ám mégis kétségbevonha­­tatlanul hiteles arcvonását őrzi. Kicsit szimbolikus­nak is tekinthetjük, hogy a magyar fotográfia történe­tét bemutató, Leletek cí­mű, rendkívüli értékű al­bum éppen ezt az ereklyét hozza egyes számmal jelölt képeként. Aki figyelmesen végiglapozza a Képzőmű­vészeti Kiadó majdnem öt­száz oldalas könyvét, egy viszonylag fiatalnak szá­mító művészet kibontako­zását követheti nyomon a kezdetektől napjainkig. (Fiatal művészet, írjuk, s valóban, még csak „teg­nap”, 1839-ben volt, hogy a francia kormány megvá­sárolta Daguerre úr talál­mányát, és nagyvonalú gesztussal a világnak aján­dékozta azt.) Találó cím, hiszen a fo­tózás valóban leleteket mentett át a későbbi korsza­kokba, az örömnek, a bá­natnak, a különleges em­beri helyzeteknek a lele­teit, a történelem pillanat­ba zárt lenyomatait. A lapokról föltűnik előttünk a népélet számos, azóta már letűnt mozzanata, más képekről neves személyi­ségek pillantanak ránk; emberek, akik egykoron a társadalmi, a művészeti élet meghatározó szemé­lyiségei voltak. Neves profik és érzékeny lelkű, jámbor amatőrök, jó üzleti érzékkel megáldott múlt századi „fényírók” — mert így nevezték, magya­rítva akkoriban a fotográ­fusokat —, invenciózus mesterek, múltbéli és mai riporterek, meg ismeretlen fotósok felvételeit szer­kesztették egybe a kiadó munkatársai. Képek a kez­detekről: múlt századi fest­mények kompozícióját idé­ző, merev mozdulatba pré­selt, cifra ruhás delnők, túlöltöztetett, esetlen kis­gyerekek, teátrális Kos­­suth-szobor pózban feszítő, lelkesült arcú férfiak. S mellettük — ugyancsak a kezdetekből — Rosti Pál táj- és városképei, a fény és árnyék olyan tudatosan hozott szépségével, ame­lyek valóban művészetté emelik munkáit. шзввЕвшзг&ваш S fokozatosan bontako­zik ki előttünk a képek nyomán az a folyamat, hogy az ünnepi idillek fennköltségén túllépve, hogy s miképpen fordult a fotósok érdeklődése a rea­litás irányába, s hogyan örökítették meg fokozato­san a hétköznapok valósá­gát, az élet sokatmondó pillanatait, és a tárgyak fotó­ban ábrázolható különle­gességét. Plohn József, majd Escher Károly és Kálmán Kata fényképező­géppel írt szociográfiái pe­dig mindennél beszéde­sebben vallanak az akkori jelenről. Nem kívánom, hi­szen képtelenség is lenne fölsorolni azt a témabeli gazdagságot, a felvételek­nek azt a sokféleségét, ami e könyv lapjaira került, s amely immár fotótörténet. Csak épp a pillanatfelvé­telek stílusában: itt van­nak Székely Aladár híres portréi (Ady szavaival, a fotós „íme, elmondja eset­leges és hiábavaló pózain­kon keresztül is , hogy kik vagyunk”). Kertész André felvételei, Pécsi Jó­zsef különleges hangulatot árasztó kompozíciói, vagy hogy a maiak közül is említsünk valakit, Korniss Péter realista munkái. Rendkívül érdekes: szá­mos fotó kapcsán festésze­ti párhuzamok idéződnek fel, s valóban, szinte alig elképzelhető, hogy a felvé­telek ne inspirálták volna a század számos neves ma­gyar festőjét, vagy éppen fordítva, az általuk megra­gadott pillanat ne ihlette volna a fotóművészeket hasonló motívum felkuta­tására. Szinte azóta, hogy a fo­tózást fölfedezték, a fen­tebb stíl szószólói vitat­ják: művészet-e a fotó. Egy ilyen rövid írásban ér­telmetlen és hiábavaló len­ne ennek kifejtését meg­kísérelni. Tessék megnézni a kötet képeit, s az itt-ott föllelhető kuriózumok mel­lett a fotók önmaguk ta­núi. S álljon itt végül egy szép gondolat, amelyet ter­mészetesen nem perdöntő végső érvként idézek. Thomas Mann mondta a művészi fényképezésről: „Az egyes tárgyat a jelen­ségek tömegéből kiválaszt­ja, elszigeteli, kiemeli, je­lentőssé teszi, lelket ad bele: szeretném tudni, mi mást csinált valaha a mű­vészet, mi mást csináltak a művészek?” ... Harangozó Márta Székely Aladár felvétele Lédáról A Tussal, krétával feje­zetcím alatt sorakozó írások közelebb állnak a megszo­kott formájú elbeszélések­hez. Életnovellák. (Lehet, hogy Illés Endre megró majd magában ezért a kife­jezésért, hiszen minden no­vella élet,novella, de nem találván jobb kifejezést, az írások ismert, létező sze­mélyekhez való kötődését szándékoztam jelezni.) Egy irodalmi remekkel, a Tüdő­­gyulladásom első éjszakája című írással zárul ez a fejezet. A harmadik ciklus címe: Mozaik. Nehéz röviden szólni róla. Olvasni kell sorról sorra, és nagyon fi­gyelmesen .. . Majd újra és újra, külön-külön megszem­lélni mindegyiket, többször engedni, hogy belénk ivód­jon ezeknek az írásoknak a gondolatisága, üzeneteik, figyelmeztetéseik. Mara­dandó írói pillanatfelvéte­lek sorakoznak ebben a fe­jezetben, a mesterség leg­magasabb csúcsáról. Az értelmes emberi élet­ről s az elmúlás ugyancsak emberi, méltóságteljes fo­gadtatásáról vall Tilos Endre. Arról, hogy nem­csak önmagunk, hanem má­sok számára is hasznosan szabad csak élni, alkotni, dolgozni. Hogy maradandó nyomot kell hagynunk ma­gunk után a világban. Mi­ként teszi ő is, évtizedek óta immár, s most ezzel a könyvével is. ­ Húsz tévéreklám fu­tott le szűk negyedóra alatt a tegnap esti kis há­ziverseny során. Az össz­benyomás, amit maguk után hagytak, nem sokkal több, mint a jóravaló igye­kezet. Ezt, ha akarjuk, ve­hetjük biztató jelnek, ha például a Corso cipők, a Leo jégkrém vagy a zseb­kendőbe tüsszentés népsze­rűsítésének humorát tekint­jük. A szellemes megoldá­sok nem tengtek túl, egyéb­ként a meglepő is keve­sebbszer volt jelen, mint ahogy azt a pillanatnak ez a sajátos műfaja megkí­vánná. Ami ugyancsak fel­tűnő volt , a dinamika hiánya. Mindössze két iga­zán energikus reklám sze­repelt az összeállításban. Az egyik a MÁV, a másik a Méta „színeiben”. A női bájak közhelyszerűen je­lentek meg, körülbelül azon az alapon, hogy vonzó, mert kerek, izgalmas, mert csücsörít; jó cégér, mert domborodik. A romantikus stílus­t nevezzük így jobb híján az Azúr és a Sport kávé reklám-előadásmód­ját — viszont a maga ne­mében tökéletes. Hangula­ta, sejtelmessége, a tárgyak eleganciája, az emberi szépség — mind összhang­ban van a szöveg előadás­módjának meleg és lágy tónusával. Kedvet és bizal­mat ébreszt. S függetlenül attól, hogy az ember va­csora előtt, vagy után volt e tegnapi versengéskor, az „önjáró” hamburger ki­mondottan gusztust keltett maga iránt. Nem kis rész­ben azért is, mert saját maga készítette magát — s ez igazán nem utolsó do­log, igaz? (be) A SZÁZADIK ÉVAD A cédrus és mi Operabalettünk, kilenc évvel a darab megszületése után, felújította Seregi László tánclátomását, me­lyet a tragikus sorsú Csontváry Kosztka Tivadar festői látomásai ösztönöz­tek. A vállalkozás akkor is figyelmet érdemelne, ha csak azt tükrözné, hogyan alakul a színház századik évadja körül legnagyobb társulatunk tehetségkészle­te — abban a műfajban, mely a maga művészeinek a legkönyörtelenebb felké­szülést és a legrövidebb pá­lyaívet szabja ki. Mostanában mintha túl­ságosan is gyorsulna a ro­táció, a generációs váltás, például a legendás Laka­tos—Falsíp—Kun—Ha­vas—Orosz—Róna-kor­szakhoz képest. Nevek bukkannak fel, igazi tehet­ségek nevei, de mire jól az emlékezetünkbe vésődhet­nének, már el is tünedez­­nek. Az Operaház renová­lása miatt megcsappant feladat is közrejátszhatott abban, hogy ez így alakult, de éppen ezért jogos az aggály, hogy mi lesz ősztől, amikor ismét két színpadon kell helytállni?! Vajon tényleg csak a részleges tét­lenség űz el, vagy koptat le egyes neveket idő előtt a színlapról? Vagy olyan rohamos lenne a fejlődés, a képzés teljesítménye, hogy az újonnan pályára lépők, az alig, vagy még nem is végzettek lesöpörhetik előd­jeiket mielőtt azok kifut­hatták volna a formájukat? Talán az új arcok, a ham­vas ifjúság varázsa valami helyett kell, pótlandó ne­tán, ami akár a művekből, akár a megelevenítőkből hiányzik? Most ért volna ide a filmek, színházak rendezőcentrikus hulláma? (Azelőtt a színészek és tán­cosok nevére váltott jegyet a néző, ma már csak a rendezők, koreográfusok neve forog közszájon.) • • Ezernyi kérdés vetődik fel, köztük a legfontosabb: mivel fenyegeti, vagy mivel biztatja mindez operabalet­tünk holnapját? A választ — elméleti viták helyett — csak a teljes üzem, a mind­két színházban beinduló program fogja megadni. A cédrus felújítása azon­ban ennél izgalmasabb problémákkal is szolgál. Mindenekelőtt azzal a meg­hökkentő felismeréssel, hogy ez a balett ma más­képp hat, mint a kilenc év előtti bemutatón. Anélkül, hogy Seregi bármi lényege­set változtatott volna rajta. Akkor hát miért? Nyilvánvaló, hogy ha egy élmény forrása változatlan, akkor a hatása csakis a be­fogadók változásával mó­dosulhat. Tehát mi változ­tunk kilenc év alatt! A cédrus előnyösen meg­változott hatása azt mu­tatja, hogy Seregi művészi érzékenysége apró jelekből felfogta annak idején a köztudat és közérzet alaku­lását, hogy mire kezdünk élénkebben figyelni, milyen élethelyzetek, hírek, benyo­mások iránt mutatunk friss fogékonyságot, miféle vágyak és szorongások hal­ványulnak, mik erősödnek bennünk öntudatlanul. S amilyen mértékben terjed­tek és erősödtek később ezek a tünetek a közösség­ben, olyan arányban foko­zódott művének hatása a közönségben. Mert az élet tényei egyszerre hatnak az egyes ember idegrendsze­rére (tovatűnő és tartós nyomot hagyó ingerekkel), meg az önálló szellemi „szuperszervezetként”, de ugyancsak az agyakban működő kultúrára — erre az emberiség méretű (4 és fél milliárd!), egymással összefüggő és a lényegét soha nem gépesíthető kom­puterhálózatra. Egyéni és háttéringerek, személyes és közös beideg­ződések, folytonos lélektani és társadalmi átrendeződé­sek kulturális eredménye, ha például ma nő a sze­cessziós művészi hatások ázsiója és kelendősége, s így bizonyos szecessziós vo­nások A cédrus eleven kép­soraiból is erősebben meg­ragadnak. Hidas Frigyes ze­néjét az ősbemutatón affé­le idézetgyűjteménynek hallottuk, melyből a Wag­ner—Mahler—Strauss Or­chester, a franciás imp­resszionizmus, Stravinsky és Bartók modernsége egész témányi hanghatá­sokban bukkant elő, vi­szont mai érzékeinkben ez a mesteri szaktudással megírt muzsika már ponto­san illeszkedik a koreográ­fiai és szcenikai látvány­együtteshez, akárcsak a század eleji ruhák tónusa, vagy Csontváry vetített szín- és formakompozíciói. Seregi látomása tehát ma aktuálisabb, mint volt. Költői hangulatot és erő­teljes drámai feszültséget ébreszt a nézőkben. Ilyen, az idővel egyre erősödő ha­tás a remekművek ismerte­tőjele. Ezt a hatást már csak a klasszikus táncmoz­zanatok némi töredezettsé­gének a (Balanchine-nál bevált) folyamatos feloldá­sával lehetne tovább fo­kozni — és a kitűnő, új táncosok belső átélésének felszításával. Lőcsei Jenő (a Művész), Hágai Katalin (Múzsa), Szabadi Edit (Fekete Asz­­szony) és társaik: kifogás­talan tudású és alkatú tán­cosok. Jelenségek a szín­padon, akik mozdulataik kifejező szépségével érze­­lemkavaróan testesítik meg a koreográfiai látomást. Művészetük továbbfejlesz­téséhez azonban minőségi fokokkal járulna, ha az együttesnél ugyanúgy­­ be­vezetnék a szellemi-idegi tréninget a lelki ábrázolás­hoz, mint a rúdgyakorlato­­kat a testi alakításhoz. Nem színészi etűdöket kel­lene persze a kész tánco­sokkal próbálgatni, hanem egyfajta lelki rugalmasság és hivatásbeli fanatizmus irányába edzeni. Hogy a színpadról ne a verejték­­szagú munka, hanem a művészet hite sugározzák. Fodor Lajos

Next