Esti Hírlap, 1986. december (31. évfolyam, 281-305. szám)

1986-12-23 / 300. szám

Markója Imre törvényhozókról és törvényalkalmazókról Nehezebb vizsgák előtt az igazságügy Sajtó, illeték, család • Nemzetközi kapcsolatok és a jog ? Az igazságügyi tárca állami életünk több fontos területéért felelős. Feladat­körébe tartozik — egyebek közt — a törvények előké­szítése, az igazságszolgál­tatás működési feltételei­nek megteremtése, a bün­tetésvégrehajtás felügyele­te. Figyelembe véve e ten­nivalók társadalmi össze­függéseit és hatását, mit hozott Markója Imrének, mint miniszternek az 1986-os esztendő? — Jót is, meg gondokat is. Az Igazságügyi Minisz­térium két fontos intéz­ményéről — az ítélkezés­ről és a büntetésvégrehaj­tásról — elmondhatom: ebben az évben is megfe­lelő színvonalon teljesítet­ték törvényes kötelezettsé­geiket. Működési feltéte­leik javultak, a bírák és a büntetésvégrehajtási dol­gozók fizetése emelkedett. A törvény-előkészítéssel kapcsolatos feladatainkat az 1986—1990. közötti idő­szakra ez év januárjában a kormány jelölte ki. Je­lentékeny tennivalókat adott: segítenünk kell a gazdaság fejlesztését, a társadalmi gondok megol­dását, a politikai intéz­ményrendszer tökéletesíté­sét. A jogalkotás betöltöt­te szolgálati szerepét. Tör­vény készült — mint is­meretes — a sajtóról, az illetékekről és a családról. Változó viszonyok — Bizonyos gondjaink azonban megmaradtak. Nem sikerült kellően előre­lépnünk a jogrendszer sta­bilitásának növelésében, a túlszabályozás visszaszorí­tásában. Ennek csak rész­ben oka a társadalmi, gaz­dasági viszonyok gyors vál­tozása. Saját munkánk gyengeségei is kedvezőtle­nül hatottak. Nem mindig volt körültekintő, alapos a szabályok előkészítése, a szakemberek olykor formá­lis, bürokratikus szemlé­lettel végezték feladatukat.­­ Az utóbbi időben bő­vültek az igazságszolgálta­tás nemzetközi kapcsolatai, a bűnözés is mindinkább nemzetközivé válik. Van­nak-e új, aktuális megol­dások az együttműködés­ben? Gyakran jár-e kül­földre? — Az utóbbi években valóban jelentékenyen bő­vültek az igazságszolgálta­tás nemzetközi kapcsolatai. Ez elsősorban azzal függ össze, hogy hazánk nem­zetközi tekintélyének nö­vekedésével együtt nagyobb lett az érdeklődés a Ma­gyar Népköztársaság jog­rendszere, jogalkalmazása iránt is. Az együttműkö­dés bővítését természete­sen az is indokolttá teszi, hogy a világon manapság sok az olyan gond, amely­nek megoldása nemzetközi összefogást tesz szükséges­sé.­­ A kapcsolat legfonto­sabb formája, hogy egy sor országgal jogi szerződések kötnek össze bennünket büntető, polgári, családjogi, s konzuli ügyekben egy­aránt. Az igazságügyi tár­cának több keleti és nyu­gati ország hasonló minisz­tériumával van együttmű­ködési megállapodása a jogi információk rendsze­res cseréjéről, s szakértők tapasztalatcseréjéről. Gya­koribbá váltak a miniszte­ri találkozók is. Az idén például lengyel, jugoszláv, kubai, szíriai, spanyol, fran­cia és török kollégáimmal találkoztam. Aktuális témakörök — A minisztérium és jómagam is fontosnak ítél­jük a nemzetközi kapcso­latok ápolását, fejlesztését. Ez jelentékeny politikai és szakmai haszonnal jár. A jövő esztendő kiemelkedő rendezvénye lesz az a nem­zetközi értekezlet, amely várhatóan májusban ül össze Budapesten, és amely­re csaknem 20 ország igaz­ságügyi minisztereit hív­tuk meg, hogy véleményt cseréljenek a jogalkotásról és a jogalkalmazásról.­­ A nemzetközi együtt­működésnek természetesen sok más aktuális témaköre van jelenleg. Ilyen például az emberi jogok védelme, a kábítószer-fogyasztás és a terrorizmus elleni küzde­lem. Szeretnénk, ha rend­szeressé válna, hogy a kül­földön bűncselekményt el­követő polgárok ügyeiben kölcsönösen felajánljuk egymásnak a büntetőeljárás folytatását, illetve a bünte­tés végrehajtását. • S a törvényhozás? An­nak idején ön javasolta az Országgyűlésben a válasz­tójogi törvény módosítását. Ezzel — bár közvetve — azt hiszem, megnehezítette sa­ját feladatát is. Hiszen az új szabályok szerint meg­választott törvényhozó tes­tület nehezebb vizsgák elé állítja a minisztereket, s önt, a törvény-előkészítés­re hivatott tárca vezetőjét is. Mi a véleménye az 1985 júniusában megválasztott Országgyűlésről, milyennek ítéli meg kapcsolatát a par­lamenttel? Vannak-e forró pillanatai? — Az új választójogi tör­vény megalkotása fontos lépés volt a szocialista de­mokrácia fejlesztésében. A jelöltek — a jelenlegi kép­viselők — már a választási előkészületek idején érez­hették: minden eddiginél nagyobb a politikai felelős­ségük. Megítélésem szerint, a képviselők döntő többsé­ge átérezte ezt, és arra tö­rekszik, hogy megfeleljen a várakozásnak. Az ország­­gyűlési bizottságokban, s a parlament plénumán érde­mibb, élénkebb, nyíltabb és kritikusabb a vita, a hang­vétel.­­ Az Országgyűlésnek ez az új tartalmú és stílusú munkája nagyobb körülte­kintésre, felelősségre ser­kenti a kormányt, a minisz­tereket, köztük jómagamat is. Nem véletlen, hogy a Minisztertanács ebben az évben irányelveket, határo­zatokat hozott arról, ho­gyan váljék rendszeresebbé, tartalmasabbá kapcsolata az Országgyűléssel és a képviselőkkel. Hatásuk máris érezhető, úgy gondo­lom, ezt a képviselők is igazolhatják. Talán nem szerénytelenség, ha kijelen­tem, hogy ez a megállapítás a törvénytervezeteket leg­gyakrabban előterjesztő igazságügyi miniszterre is érvényes, aki, lehet, hogy néha forró pillanatokat él át a Parlamentben, de ezt — ha véleményét kifejt­heti, s ha szükség esetén ő is vitatkozhat — a demok­rácia természetes velejáró­jának tartja.­­ Mint említette, az idén alkotta meg az Országgyű­lés a sajtótörvényt. Véle­ménye szerint, hogyan ha­tott ez a tájékoztatás gya­korlatára, s mit adott ön­nek, mint állampolgárnak? — Közéleti és magánem­berként is várakozással te­kinthettem a jogszabály elé. Emlékezetes feladat volt számomra, hogy a kormány megbízásából a parlament elé terjeszthettem. A tájé­kozódás jogához kapcsolód­va határozta meg a sajtó és az informátorok feladatait, kötelességeit, jogait — ezt garanciális jelentőségűnek tartom. Ma ugyanis, amikor az információrobbanás ko­rát éljük, nélkülözhetetlen a gyors és hiteles tájékoz­tatás nemcsak a munkában, a hatalom gyakorlásában, a közügyek intézésében, ha­nem az emberek magánéle­tében is. Sokrétűbb tájékoztatás — A sajtótörvény megal­kotása óta viszonylag rövid idő telt el. Már most is lát­szik azonban: jótékonyan, pezsdítően hatott. A tájé­koztatás színesebbé, sokré­tűbbé, tartalmasabbá, pon­tosabbá és frissebbé vált. De a változás még nem ki­elégítő. Különböző anomá­liákról, konfliktusokról ma­gam is többször értesültem. Ne legyünk azonban türel­metlenek, a gyakorlat most formálódik. Meggyőződé­sem, hogy nem túlságosan hosszú idő múltán a tör­vény magas színvonalú ér­vényesüléséről számolha­tunk be. • Milyen teendői marad­tak az év utolsó napjaira? Mit vár az 1987-es eszten­dőtől? — A kormány megbízá­sából az Elnöki Tanács ülé­sén elő kell még terjeszte­nem egy-egy határozat, il­letve törvényerejű rende­let tervezetét a gazdasági társulásokról, s a bírósági végrehajtásról, illetve a sza­bálysértési törvény módosí­tásáról és a jogalkalmazás jogpolitikai elveiről. — Hogy mit várok a kö­vetkező esztendőtől? Több sikert mindannyiunk, az ország számára. Azt hogy következetesen, fe­gyelmezetten, magas szín­vonalon oldjuk meg felada­tainkat, amelyekről az MSZMP Központi Bizottsá­ga és az Országgyűlés leg­utóbbi ülése is határozott. Azt várom, hogy mindeh­hez jogalkotásunk és jogal­kalmazásunk is az eddigi­nél több segítséget ad. Kí­vánom, hogy gondjaink ne a széthúzás szellemét táp­lálják, hanem népünk ösz­­szefogásáét, egységéét. Családi körben . Mivel tölti az ünne­peket? — A család és barátok körében, pihenéssel, mint oly sokat a jövő esztendei tennivalók megoldása előtt. Kulcsár Anna Pollack Mihály első, 1833-ban készült kiemel­kedő pesti alkotása ez a háromszor épült palota. Bálok, hangversenyek otthona, Strauss 33 bécsi muzsikusával játszik, Liszt az árvízkárosul­taknak hangversenyez. ’48-ban a forradalmi országgyűlés ülésezik itt, ’49-ben Hentzi a budai Várból ágyúival rommá löveti. Majd Feszi kelti életre romantikus stílus­ban az új Vigadót. Dísz­lépcsőin Wagner, Salja­­pin megy fel, Casals, Sztravinszkij, Berlioz, Dvorák, Debussy hang­versenyez. Az ostrom romba dönti. Harmad­szorra a Duna-partnak ez az elsüllyedt palotája 79-ben támadt fel. / / A KÉPVISELŐ MUNÍCIÓJA Mellette szavazott a­­ Ház Állítólag, amikor egy magas rangú kínai vezető nálunk járt, azt mondta: „Milyen szép kis ország a maguké, itt biztos min­denki ismeri egymást.” Hát, ha nem is ismeri egymást min­denki, vannak emberek, akik hirtelen közismertté válnak. S nem rangjuk vagy pozíciójuk okán, hanem azért, mert tesznek valamit, amire mindenki felfigyel. Kipiszkálnak e­rv-egy ho­mokszemet társadalmunk gépezeteinek kerekei közül - s az olajozottan forog tovább . . . Emlékezetes szűzbeszéd volt az Országgyűlés ta­vaszi ülésszakán dr. Talló­­sy Frigyesé. Benne két módosító javaslattal, az il­letéktörvénnyel kapcsolat­ban. Hosszú évek után elő­ször fordult elő, hogy egy képviselő, a törvényt elő­terjesztő miniszter válasza — elutasító válasza — után is fenntartotta módo­sító javaslatait, s a Tisz­telt Háznak szavaznia kel­lett. A Tisztelt Ház szava­zott é s a javasolt mó­dosításokat elfogadta. • Mit érzett akkor? — Azt hiszem, se eleven, se holt nem voltam. Mert én akkor nem számítottam arra, hogy a javaslataim­­sorsát szavazás dönti majd el. Én­­egyszerűen úgy éreztem, hogy miután más aspektusból — az egyedül maradt idős emberek as­pektusából — vizsgáltam a törvénytervezetet, szólnom kell, mert igazságtalansá­got érzek. Pénzügyileg egyébként nem volt nagy horderejű a kérdés; a költ­ségvetés szempontjából sem pro, sem kontra nem je­lentett sokat. De én úgy gondoltam, roppant mél­tánytalan lenne, ha azokat a gyermektelen idős embe­reket, akik saját lakásuk­ban vagy házukban lak­nak ugyan, de ehhez egy cét munkája kellett, házas­­társuk elhunytakor még il­letékekkel is sújtanánk. Ha­sonló volt az Indítéka má­sik javaslatomnak is. S úgy látszik, a parlament többségének is ez volt a véleménye, hiszen így fog­lalt állást. • De azt ugye nem ta­gadja, hogy büszke volt? — De tagadom, mert itt egészen másról volt szó. Büszkeséget csak akkor érezhet az ember, ha va­lami egyéni akciót vitt véghez. Én nem ezt tet­tem. Biztos voltam benne, hogy az én szerepem a tolmácsé, aki egyfajta tár­sadalmi érdeket közvetít. Amit éreztem, az legfel­jebb a megnyugvás volt, hogy nem tévedtem. • Akkor végül is ho­gyan ítéli meg az egyéni fellépés jelentőségét a Par­lamentben?­­ Bevett munkamódszer­ként nem tartom helyes­nek. Mert a törvényalko­tás kollektív munka, amely­ben csakis a „több szem többet lát” elve alapján lehet boldogulni. Olyannyi­ra így van ez, hogy pél­dául a családjogi törvény, amelyet az őszi ülésszakon fogadott el a Parlament, már kemény és nyílt viták­ban alakult ki. Tehát az a véleményem, hogy általá­ban a bizottsági üléseken kell egyetértésre jutni. Per­sze, az is előfordulhat, hogy maga a bizottság ja­vasol módosításokat egy­­egy törvénytervezet parla­menti vitájában. Az legfel­jebb a ritka kivétel lehet — mint az én esetemben, amikor is a bizottsági ülé­sen csupán egyetlen ja­vaslatomat fogadta el a törvény előterjesztője, én pedig továbbra is meg vol­tam győződve a többi jo­gosságáról —, hogy a nyil­vános vitában próbáljon az ember érveinek híveket to­borozni. • Ha viszont ön a kol­lektív bölcsességet minde­­nekfölött valónak tartja, mi ad jogalapot arra, hogy megannyi elutasítás után is fenntartsa véleményét? — A szakértelem és a lelkiismeretesség. Egy tör­vény módosításakor, nyil­vánvalóan, az embernek először át kell rágnia ma­gát a régi szabálygyűjte­ményen, hiszen csak az összehasonlítás mutatja meg a különbségeket. S amit én legalább ilyen fon­tosnak tartok, konzultál­ni kell kollégákkal. Mert VITÁBAN A MINISZTERREL csak a legalaposabb tájé­kozot''.ság és a ..legvérre­­menőbb­” viták közepette alakulnak ki azok az ér­vek, amelyekben már biz­tos lehet, s amelyek, ha meggyőzőek, elfogadhatóvá válnak mások — nem szak­emberek — számára is. S ez ugyanakkor biztosítéka lehet annak is, hogy a Parlament mind jobban funkcionáljon — mert, hogy erre szükség van, abban, azt hiszem, mindenki egyet­ért. • Ezek szerint ön a kol­lektív bölcsességet kiter­jeszti a képviselőházon kí­vülre is? Van erre egyál­talán lehetősége a képvise­lőnek? — Az esetek többségé­ben természetesen van. S jó is, hogy van, hiszen így a képviselőnek, aki csupán egy szakember a sok közül, nem kell egyedül a saját — esetleg szubjektív — véle­ményére hagyatkoznia. Én kifejezetten büszke vagyok rá, hogy olyan kollégákkal dolgozom együtt, akik kész­ségesen konzultálnak ve­lem. Talán nem okvetlenül kell a névtelenségben ma­radniuk, hiszen elismert és neves jogászok: dr. Je­szenszky Ferenc, dr. Tóth Béla Károly, dr. Bodai Ist­ván és a többiek. S amiért a leghálásabb vagyok: nem­csak konzultálnak, hanem „veszekszenek” is, vállal­ják az „ördög ügyvédjé­nek” szerepét. Így aztán a velük folytatott vita bősé­ges és hatásos munícióval lát el engem . .. Gyémánt Mariann • • ÉRDEKEKET KÖZVETÍT • • TÁRSAI IS VANNAK

Next