Esti Kurir, 1927. október (5. évfolyam, 222-247. szám)

1927-10-22 / 240. szám

6. oldal A­UTO-RURIR Csaknem négy és félezer személy­­autó és 2500 motorkerékpár­ szalad ma Budapesten Kovács Alajos 1­. államtitkár, a Központi Sta­tisztikai Hivatal igazgatójának szerkesztésében jelenik meg a Magyar Statisztikai Szemle, amelynek legújabb számában érdekes adato­kat találunk Magyarország gépjárműállomá­nyáról. Hivatalos megállapítás szerint az ország területén augusztus hó folyamán 758 gépjármű-A kereskedelmi miniszter tudvalévően a par­lament megnyitásának napján formaliter be­terjesztette új törvényjavaslatát az automobilok közúti megadóztatásáról. Minthogy a javaslat intencióit az érdekeltek már ismerik, ebből az alkalomból felkerestük Rock Istvánt, a Ma­gyar Automobilkereskedők Országos Egyesüle­tének elnökét, a budapesti Steyer autóvállalat igazgatóját, aki kérdéseinkre a következőket válaszolta: A miniszterközi ankéton először azt a C­hrilliP elsőrangú AUTÓKKERESKEDELMI javaslatot terjesztették elő, hogy az autók megadóztatása benzin alapon történjék. Fel­szólalásaink után a miniszterközi ankéton a megadóztatásnak ezt a formáját a szakmi­nisztérium képviselője is keresztülvihetetlen­­nek találta, úgyhogy végül a később megtar­tott szű­kebbkörű­ ankéton a kereskedelmi mi­niszter is a motorlóerő alapjára tért vissza s a megadóztatásnak ezt a formáját foglalták törvényjavaslatba. Meg­előzőleg természetesen meghallgatták a Ki­rályi Magyar Automobil Clubnak vélemény­ét is. A szűkebb körű ankét eredménye a most benyújtott autó-adó törvényjavaslat. Termé­szetesen nem lehet hozssannázni az új autóadó­javaslathoz de azt el kell ismerni, hogy a lóerő alapján most kivetendő adók lényegesen alatta maradnak a mai budapesti közlekedési adóknak, s eredmény az is, hogy újabb további meg­terhelést ez az új adónem nem jelent. Az új adó tehát valamivel előnyösebb lesz a mai­nál, igaz, hogy nem sokkal. Ezzel szemben azonban, ha komolyan összevetjük a nálunk behajtott vám, a luxusadó és a legújabb köz­úti adót, minden más állam autóterheivel, akkor kiderül, hogy mi sokkal rosszabb hely­zetben vagyunk. Ezek a nagy költségek nagy mértékben gátolják még mindig az automobi­lok szükségszerű elterjedését Magyarorszá­gon. Egy közepes erősségű autónak az anyagi megterhelése például vám s luxusadó lefizeté­sével kitesz majdnem 3600 pengőt s ehhez járul még majd az uj adó, amely évenként kb. 3—4—500 pengőre rúg majd. Éppen konstrukciója SULIIG utólérhetetlen RÉSZVÉNYT­ÁRSASÁG ezért sokat várunk az uj luxusadó törvénytől, illetőleg a pénzügyminisztériumban előkészü­let alatt álló luxusadó rendelettől. Reméljük, hogy ez is könnyítést hoz majd az eddig fennálló helyzettel szemben. Természetesen nagyon kívánatos volna ezeknek a kérdések­nek a gyors elintézése, mert az autószakmá­ban a jelenlegi megcsappant üzletmenet annak tudható be, hogy ezek a problémák nincsenek megoldva. Sokáig elhúzni a luxus­adó kérdését sem szabad, mert az autókeres­kedelmet az országban súlyos válságba ker­getik. Rock István, a Magyar Automobilkereske­dők Országos Egyesületének elnöke nyilat­kozik az új autóadó-törvényjavaslatról Chrysler MELLMER ALFRÉD -et helyeztek forgalomba, viszont a forgalom­ból kivont gépjárművek száma 29 volt. Részle­tezve a statisztikát, a múlt hónapban 440 darab automobillal és 289 darab kerékpárral fut több az országban. Az előző hónaphoz hasonlítva, a gyarapodás 4,7%-ot tett ki. A motorbiciklik az automobi­loknál­ sokkal jobban szaporodtak, amennyiben az előző havi 6.1%-os növekedéssel szemben augusztus hó folyamán 6.8%-os gyarapodást mutatnak fel, míg a gépkocsik állománynövekedése, mely jú­lius folyamán 4.3%-ra rúgott, augusztusban 3.9%-ra szállott alá. A motorkerékpárok na­gyobb számú gyarapodása folytán szeptember 1-ével az ország gépjármű-állományának már 27.6%-át tették ki, az előző hónapban 27.1% volt az arány. Végsummája a statisztikai számoknak a kö­vetkező: Személyautomobil volt szeptember ha­vában (ez az utolsó statisztika) az egész ország területén 7139, ebből Budapesten fut 4389 automobil. Az egész országban 2516 teherautomobil van, ebből Budapesten 1508. Az autóbuszok száma az egész országban 338 darab, ebből Budapesten van 90 darab. A bérautók száma a szeptember hó elejei statisztikai összeállítás szerint 1058, ebből Budapesten 819. Egyéb gépkocsikból van az országban 472, ebből Budapesten 352. Tehát végeredményben mindenféle gépkocsik szánta az országban 11.823, ebből Budapesten van 7158. A motorkerékpárok statisztikája a követ­kező: van az országban melléküléses motorke­rékpár 566, ebből Budapesten 327. Mellékülés nélküli motorkerékpárok száma összesen 3950, ebből Budapesten 2685 darab. Az autórovat, amelyet rendesen csütörtökön közlünk, tegnapi számunkból anyagtorlódás miatt a mai számra maradt. s­seEtaxinIBIS i­IIHT­r TiMMII'TOnt ' VULKÁN I f IviHIJfiUÍTÁ RT. ; Csidapest, Rózsa ucca so. szám,­­ Magyarország legnagyobb és leg­modernebb autogumijavító üzeme Szavatosság meneti. I Chrysler alacsony Budapest, Liszt Ferenc-tdr 11. Az olaszországi gyártmányokból volt: A Központi Statisztikai Hivatal rövid idő­ óta állandóan foglalkozik az ország automobil­statisztikájával. Most állítják össze az ez évi gépjármű-adatokat. Érdekes azonban a múlt évi statisztika is, amely eddig csupán a Statisz­tikai Hivatal közlönyében jelent meg. Az 1927 január 1-i összeírás szerint a személyautók gyártmányok szerint való statisztikája a követ­kező : ME TÖRJE A FEJÉT, HA egy gyors, stabil és megbízható motorkerékpárra van szüksége A. J. S. m­o­torkerékpárt TEGYEM Legújabb 1928. évi typusú modelljei leszállított árban már 1520 P-től raktárról szállíthatók Elismerten a világ legkényelmesebb, legmegbízhatóbb, legtartósabb motorkerékpárja a HARLE­Y DATIDSOM motorkerékpár HIT. NÉHÁRT VIDÉKI Tk/r A TT­­­FTTT HUHYAM-TÉR 13 SZ. KÉPVISELŐ KERESTETIK ifl/UXi/l 1­01 TELEFON: 081-85 Miért van a Méray-motorkerékpár a statisztika élén? Miért került 1927. évi­én a legnagyobb számban forgalomba? Mert m­indenben a legjobbat nyújtja! A nagyobb számban való gyártás, lehetővé Régi ár Új ár tette az árak leszállítását Méray 750 ccm.....................P 2320 P 2160 . ... .. Méray (iOO ) ......................2160 „ 2000 Leszállított áraink a következők: Méray 500 „ ..................„ 2000 „ 1846 Méray 350 „ O. H. V. .. „ 1970 „ 1820 Méray 350 „ S. V.............. 1730 „ 1640 Méray Motorkerékpárgyár R. T., VI., Váci­ utca 1-3 Telefon: 224-99 g Áraink typusok szerint: A VILÁGON MINDEN D­IK AUTOMOBIL 5320, 6820, 6950, 8320, 8750, 9200pengő­­ teher ____ vagy személy CHEVROLET Centrumául!) Rt. mert kis benzin fogyasztása, nagy teljesitőképessége elpusztíthatatlan Budapest, ut., andrássy-út 8. szerkezete közismert TelefonT.256-86 T.245-30. T. 103-90 „FIT“ gummi javító üzem, Bálint Ernő okt. mérnök | Bpest, V., Arany János­ u. 15 Telefonszám: 14­9 — 64 milLLER mérnök | Akkumulátor-eladás, töltés és j­a­v­í­t­á­s. Budapest, VI. kerület, Liszt Ferenc­ tér 6. Telefo­nszám: 149—39.G­OODYEAR PNEU Budapest Fiat ....... Budapesten 553, vidéken 304 0. ••••*•» 50, „ 42 Lancia . . . » . 99 65, „ 23­­» 48, „ 23 Egyéb olasz . . 99 102, „ 74 Az Amerikai Egyesült­ Államok gyártmányai közül : Ford ....... Budapesten 155, vidéken 467 Buick.............. 134, „ 26 Chrysler . . . . 9­ 76, „ 20 Essex . . .­­ .„ 45, „ 22 Studebaker . . . *» 26, „ 19 Egyéb.............. »* 160, „ 71 Franciaországi gyártmányok közül: Renault...........Budapesten 189, vidéken58 Peugeot ........... »» 104, „ 63 Citroen........... 111, 26 Berliet ........... 40, 29 De Dión Bouton 29, „ 30 Talbot ........... 48, „ 10 Egyéb............. 99 214, „ 84 Németországi automobilok közül : Benz ........... Mercedes . . . . Opel ...... . 99 »» en 194, v 128, 58, idében M 91 72 54 37 Presto ...... 23, 99 23 Prolos . , 27,n 18 Wanderer . . . 15, 9» 25 Egyéb •••••» H 173, i, Magyarországi gyártmányok közül: 160 Mag ....... Budapesten 555, vidéken 135 Márta .­­ . . . . 179, 9»­17 Rába •••«•• *1­20,M 12 F­ajcs 99 10, 911 Egyéb............. »» 18, 917 Szombat, 1927 október 22 IsiTKuriír A volán mellei ... Az autószakiakban és a társaságokban nagy részvéttel beszélnek a Citroen vezérképviselet igazgatójáról, Rácz Lászlóról, aki a múlt hét végén megbetegedett. Lappangó foggyulladása elmakacsosodott, annyira, hogy súlyos csont­hártyalábot kapott. Rácz Lajost a vas­ utcai Pajor-szanatóriumban egymásután kétszer meg­­operálták. A két műtétet Hal­ti professzor vé­gezte.* Kilenc nemzet autóipara vesz részt az e­ső 13-án megnyílt londoni nagy autókiállításon. A kiállítás október 22-ig marad nyitva. Az Olympia Hallban kiállított autók értéke meg­haladja az 1.000.000 angol fontot. Az egész világ autó iránt érdeklődő publikuma most London felé tódul. A magyar automobilkeres­kedők is nagy számban utaztak Londonba, sokan közülük a párizsi Autó-Szalon meg­tekintése után hajóztak át az angol fővárosba. A budapesti automobilkereskedők és szakfér­fiak itthon fogják hasznosítani külföldi tapasz­talataikat. A Wollemann István cég fuzionál a Citroen­nel. Ez alkalomból új részvénytársaságot ala­pítottak, amelynek a neve Gépjármű Import rt., amelyet így rövidítenek: „ Girt“. Az új autó részvénytársaságot a Jelzáloghitelbank fi­nanszírozza, amelynek kitűnő igazgatója, Lux, most tért haza Párizsból, ahol az új vállalko­zás tárgyalásait befejezte.

Next