Esti Ujság, 1942. november (7. évfolyam, 248-272. szám)

1942-11-21 / 265. szám

6 V­ery Ulászló riportja: Kossut­hi Lajos egykori határ­át Kazaszállítják­ Szerbiából Belgrád, november hó. A belgrádi Schenker szállítmá­nyozó cég dunaparti raktárában a napokban ormótlan, megviselt fe­kete bárkakocsihoz ácsoltak hatal­mas ládát a munkások. A múlt­­század elejéről származó alkot­mányt csodálkozva mustrálgatták. Az idő alaposan megtépázta az öreg hintát. Az idegen munkások nem ér­tették, hogyan lehet ilyen féltő szeretettel bajlódni egy öreg kocsival. Idegeneknek a hintó alig lehet több bámészkodás tárgyánál. Bi­zony a kocsi ügy lebeg négy szál időrágta bőrszíjra függesztve az enyészet és a történelmi megdicsőülés között, mint Mohamed koporsója. Mégis az a kis magyar csoport, amely a határt Bolla Gyula belgrádi ma­gyar főkonzul vezetésével körül­­állta, megilletődötten ügyelt a cso­magolás minden kis részlet­ére. Kossuth Lajos történelmi neve­­zetességes hintóját készítették elő szakavatott kezek utolsó útjára, amelynek végállomása egyik budapesti múzeum lesz. Ott fogja aludni jól megérdemelt örök álmát, amelyet a késői utókor hálás simogató tekintete fog meg­édesíteni. Ideje régen lejárt, alapo­san megszolgálta a békés öregsé­get, hiszen több mint kilencven eszten­deig élt az emigráció keserű kenyerén. ♦ Kossuth — mint ismeretes — a szabadságharc szomorúemlékű vi­lágosi befejezése után Orsován keresztül menekült Magyarországból. Szerbián át Törökországba igyeke­zett. Egy szerb kerületi főnök, amolyan főispán féle, jókora határt bocsátott Kos­suth rendelkezésére. A kocsi as F-V. K. monogramot és egy elmosódó nemesi koronát visel oldalán. A pesti történészekre vár a feladat, kideríteni, várjon a hintó egy magyar arisztokrata­ családé volt-e, mint a szerbiai szájhagyomány tartja, vagy a szerb kerületi főnök átal lefoglalt ismeretlen eredetű jármű. A vizsgálatok fényt deríte­nek majd a h­atár származására. Annyi azonban már tény, hogy Kossuth Lajos a hintóval csak Paracsin községig jutott el. Ez a kis falu mintegy száz kilo­méterre fekszik Belgrádtól délre. A hintó rossz úton nehéznek bizo­nyult. Még ma is olyan masszív állapotban van, hogy le lehetne vele kocsikázni Konstantinápolyig. A menekülőknek azonban sürgős volt az útja. Kossuth Paracsinban egy Smiljanic nevezetű gazdánál elcserélte hintóját egy köny­­nyebb kocsira és azzal folytatta az utat. Nem tudni ma sem, hogy mi­nél vezette a szerb parasztot, amikor könnyű homokfutóját felajánlotta a ma­gyar szabadsághősnek. Anyagi szempontok nem igen vezethették, mert a hintót sohasem kísérelte meg értékesíteni, Kossuth Lajos pedig akkoriban még sokáig nem látszott üzletnek lenni egy szerb gazdálkodónak. Smiljanic a kocsit egy fa fél­­szerben helyezte el. Az unalmas téli estéken színes történeteket mesélt róla gyermekeinek és a ki­váncsi szomszédoknak. Becsületére váljék, hogy utódainak is lelkére kötötte, őrizzék, ápolják a hintót és sose váljanak meg tőle. Így került a kocsi az unokához, ő felismerte a becses magyar tör­ténelmi emléktárgyban rejlő érté­két és már évekkel ezelőtt felajánlot­ta a belgrádi magyar követsé­gen keresztül Magyarország­nak.♦ Nemsokára kitört a háború Ju­goszláviával és így a hintó továbbra is a paracsini fészerben pihent. De átvészelte a tomboló háborút. Mind­össze annyi történt, hogy az állítólag szintén Kossuthtól származó aranygombos séta­­pálca, amelyet szintén a falu­ban őriztek, eltűnt. Kis véletlenek a határkövei a nagy eseményeknek Történt, hogy a pancsovai német Feldkommandant­­ot, Hesterberg alezredest hasonló minőségben Vrnacke Banja-ra he­lyezték. Ő az első világháború alatt német összekötőtiszt volt Pflanzer Boltin osztrák-magyar hadsereg­­csoportjánál és ott több magyar tiszttel barátságot kötött. Most, amikor meghallotta, hogy az isten háta mögötti szerb faluban értékes magyar történelmi emlék korhad egy fészerben, levelet irt Lócz Ákos Pál dr. pancsovai ügyvédnek, a bán-. C­fit’ szerkesztőségének CStt IllöGfy telefon,zár­a : 144400­­,­­ ■. A tizenegy órás zárórával di­­vatba jött a félhosszú estélyi ruha. A szaténokban azonban ennek elle­nére is készülnek nagy estélyi ru­hák a habkönnyű muszlinból, tüll­­ből. Rajzunk­on bemutatjuk a szalon­jaink bemutatóján látott legnagyobb sikert arat­ott modelleket: 1. Rozsdabarna estélyi ruha, elöl magas csukással, hátul bevont gombokkal, deréktól nyakig gom­­bolódik. A tunikaszerű részt és az ujj mandzsettáját paplantüzés dí­szíti. A paplantüzés sarkaiban apró pontszerű stiff gyöngy hímzés van. S. Világoskék fémszálas, hosszú estélyi ruha, háromnegyedes ujjak-Imi, ráncos szoknyával. Nagyon érdekes a nyakmegoldás, a nyak egészen magas, két gomb díszíti, míg a mellnél nagy, háromszögű dekoltásba szélesedik ki. S. Fekete sima szatén szoknyája, ez az estélyi ruha, hátul az erős harangszabás kissé tüm­örös. A kis kabátrész szintén szatén, hosszú sárgallérral, az ujjakat ezüstreka­­mandzsetta disziti. 4. Ez az igazi báli ruha. Fekete tüli, magasan csukódó a felső része. A rövid ujj japánszabású, a dere­kánál pedig erősen húzott. A na­gyon be süillsoknya fehér tüli, míg az öv és zsebes kiképzésen arany gyönyhimzés. Szű­ts Mária. isti Visót ségi magyarság egyik vezető­jének és felhívta figyelmét az ereklyére. Az alezredes gondoskodott a hintó biztonságba helyezéséről, Smiljanic gazdát pedig megnyugtatta, hogy az ügyet az ő megelégedésére fog­ják rendezni. A gazda különleges kívánsággal állottt elő: egy cséplőgépszekrényt és va­lamilyen „látható magyar hi­vatalos elismerést“ kért, azért, hogy Kossuth Lajos hintóját oly hosszú időn át híven meg­őrizze. Lócz Ákos Pál jelentést tett az ügyről Kállay Miklós miniszterel­nöknek, aki kilátásba helyezte az élelmes szerb gazda kívánságának teljesítését, azzal a megkötéssel, hogy a cséplőgép leszállítására csak a háború befejezése után kerül sor. Erről a paracsini gazda annak rendje, módja szerint „hivatalos papírt“ kapott a belgrádi magyar konzulátustól. Smiljanics erre megnyugodva a felsőbb döntésben, a hintót bera­katta a Belgrádból küldött külön vagonba, így Kossuth történelmi hintója, magas korára való tekin­tettel, az utat a szerb fővárosig vonaton tette meg. A pályaudvar­tól a szállítmányozó raktáráig azonban saját kerekein gurult be. Most már csak napok kérdése, hogy megérkezzék Budapestre és elfoglalja megérdemelt múzeumi díszhelyét. Meglopta gazdáját­­ bosszúból Flaschner Endre Dohány­utca 3. számú házban lévő üveg­csiszoló üzemében volt alkal­mazva Bedö Kálmán üvegcsi­szoló segéd- Részeges ember volt, állandóan botrányokat rendezett és ezért elbocsátották állásából. Bedö elhatározta, hogy bosz­­szút áll volt gazdáján. Érdekes módját eszelte ki a bosszúnak. Tudta, hogy Fla­schnerék a Nagyatádi Szabó­utca 20. számú házban laknak és őt is ismerték a házban, mert többször megfordult gaz­dája lakásán.. Két nappal ezelőtt barátjával, Hartmann István szabósegéd­­del megjelent a házfelügyelőnél. Elkérték a pincekulcsot az­zal, hogy tüzelőanyagot kell felvinni Fiaschnerék laká­sára. Bede és barátja több zsákot hoztak magukkal, lementek a pincébe, leütötték a lakatot Fiaschnerék pincéjéről és négy mázsa fát hoztak fel onnan. Amikor az udvarra értek, az egyik lakó megkérdezte tőlük, hogy nem lehetne-e megvenni a fát. Igent mondtak és a négy mázsa fát azonnal eladták 26 pengőért. Megörültek, hogy ilyen jól si­került a dolog és később egy kiskocsival tértek vissza és arra nyolc mázsa fát raktak fel. Ezt a fát is perceken belül eladták a Nagyatádi Szabó­ utcában. Azt hitték, hogy napokon ke­resztül folytathatják ezt a jó üzletet, azonban rajtavesztetek a falopáson. Tegnap ismét megjelentek egy kiskocsival a ház előtt és ami­kor a lopott fát a kocsira rak­ták, Flaschnerné épen arra ment, megkérdezte Bedőt, hogy honnan van a fa, mire zavarba­­vött és bevallotta az igazságot. Rendőrt hívtak és a két fatolvaj a főkapitány­ságra került, ahol letartóztatták őket. SZOMBAT, 19. NOVEMBER 21. Három hónapra ítéltek egy hitelsértő kispesti zsidó pékmestert A pestvidéki törvényszék vitéz Somody János dr. tanácsa ma tár­gyalta Morgenstern Adolf 71 éves, kispesti zsidó pékmester bűnügyét, aki ellen az ügyészség hitelsértés bűntette miatt emelt vádat. A vád szerint Morgenstern Adolf na­gyobb összeggel tartozott az Egye­sült Magyar Malomipari Rt.-nek, de hitelezőjének a kielégítését szán­dékosan meghiúsította azáltal, hogy péküzemét Poós Pál neve alatt folytatta, miáltal az üzemből, eredő jövedelmét hitelezője szá­­­mára hozzáférhetetlenné tette. Morgenstern rábírta Poós Pált, hogy váltson sütőipari engedélyt, amikor ez megtörtént, Morgen­stern előmunkásként alkalmazta Poóst. Minthogy az iparengedély Poós nevén volt, Morgenstern ellen nem lehetett végrehajtást vezetni. A bíróság a bizonyítási eljárás lefolytatása után Morgenstern Adolfot háromhónapi fogházzal súj­totta. Péós ellen a törvényszék az eljárást megszüntetné, mert idő­közben meghalt. Héczey Lajos dr. ügyész súlyosbításért, az elítélt pékmester enyhítésért jelentett be fellebbezést. A Sárga-folyóttón 15.000 kínai katona megadta magát a japánoknak SANGHAJ, nov. 21. . Már eddig 15.500 csungkingi hadseregbeli katona adta meg ma­gát a japánoknak a Sárga-folyó mentén. A japánok ezen a harci­erületen egy hónap alatt töb mint 3000 foglyot ejtettek. A kínai csa­patok ezenkívül mintegy 3560 ha­lottat hagytak hátra a csatatere­ken. A japán csapatok nagy zsák­mányra is­­szert tettek. Többszáz kínai teljes felszerelésével átment a nankingi nemzeti kormány csa­pataihoz. Nagy veszteség érte a kínaiakat Wuhan­­ vidékén is, ahol a japánok tisztogató műveletbe kezdtek. (MTI.). A Salamon szigeteken máig sem siker­ült kiölni a kannib­alizmust A Salamon szigetek Új-Guineá­­tól mindössze 600 kilométernyi tá­volságra terülnek el, mégis a világ legkevésbé ismert vidékeihez tar­toznak. Eddig csak alkalmi hajó­­forgalma volt s alig 300 fehér ember — ültet­vényesek, kereskedők vagy misszionáriusok — telepedett meg rajtuk. Most a japán tengeri erők előnyo­mulásával kapcsolatban kerültek a világ érdeklődésének központjába. Németország és Anglia osztozkodása A Salamon szigeteket a spanyol Alvaro de Mendana fedezte fel. Az új szigetcsoport ezután hosszú ideig visszamerült a feledés homá­lyába, míg 1707-ben a­ francia Bou­gainville ismét felfedezte őket. A 19. század végéig azonban­­ senki sem törődött velük. Anglia figyelme 1884 végén terelődött a Salamon szige­tekre, amikor Németország a Bismarck szigetcsoportot és Új-Guineát bir­tokába vette. A még szabad Sala­mon szigeteken Németország és Anglia úgy osztozkodtak meg, ho­gy a Bismarck szigetcsoporthoz közel fekvő Buka, Bougain­ville, Choiseul és Isabel német fennhatóság alá kerültek, a többi sziget pedig Angliának ju­tott. Amikor 1899-ben a Samoa szigetcsoportot Németország és az Egyesült­ Államok egymás között felosztották, Choiseul és Isabel an­gol birtokba mentek át. Buka és Bougainville német kézen marad­tak. 1920-ban ez a két sziget pedig brit koronatartomány lett. Alig nag­yobb Svájcnál A Salamon szigetek területe 44.000 négyzetkilométer, tehát valamivel nagyobb Svájcnál. Azokhoz a hatalmas ívben húzódó szigetcsoporthoz tartoznak, ame­lyek a Bismarck szigetcsoporttól az Új-Hebridgeig terjednek. A Salamon szigetek és Auszt­rália közötti legrövidebb tá­volság 1500 kilométer. Eredetileg Új-Guineával állottak tektonikus összefüggésben. A szi­getcsoport hét nagyobb és számos apró szigetből és korállszlitből áll. A legjelentősebb szigetek Bougain­ville 10.000, Guadalcanal és Ma­latta külön külön 6500, Choiseul és Isabel külön-külön 5850 és Bauro (vagy San Cristoba) 3100 négyzetkilométernyi területtel. A szigeteken sok a kialudt vulkán, meleg forrás és gyakoriak a föld­rengések. Bougainville szigetén még két működésben levő vulkán található. Majdnem minden sziget előtt korallszirtek emelkednek, me­lyek a szigeteknek hajókkal való m­­­eg­közelítését roppant megnehezí­tik. A legveszélyesebb a Candela­­ria-szirt. Az Isabel-szirt 200 kilométer hosz­­szú, a sziget és a korallszirt között a tenger 800 méter mély. A Buka és Bougainville közötti szorosban helyenkint 3 méternél nem mélyebb a tenger. A leghasználhatóbb ki­kötő Tulagi szigetén van. A kannibálok hazája Nem csupán a szigetek megköze­lítése jár nehézségekkel, a belse­jükbe való behatolás is rendkívül körülményes. A partok meredeken emelkednek ki a tengerből s a vul­­kánkúpok rendkívül magasak. Guadalcanalon 2500 méter ma­gas hegyek emelkednek s a Bedgainville-en levő Balbit 3000 méternél magasabbra becsülik. A trópusi klíma áthatolhatatlan őserdők kifejlődését segítette elő, ami a szigetek felkutatását na­gyon megnehezíti. A benszü­löttek töretlen vad­sága szintén elrettentően ha­tott a fehér telepesekre. A világháború előtt német kézen levő szigetek lakói melanéziai pá­puák. A többi szigeteken erős a sglinéziai keveredés. Az őslakók hatalmas termetünk, gyakorlottak a fegyverforgatásban — noha" a fegyvereik kőko­rszakbeli primitív­­ségűek é­s rendkívül öntudatosak. Kultúrájuk a Bismarck szigetcso­port kultúrájához hasonlít. A kannibalizmust még a mai napig sem sikerült teljesen ki­irtani. A Salamon szigetek geopolitikai jelentősége abban áll, hogy Auszt­rália felől nézve a Korall-tengert északkeleten elzárják és Új-Guineá­­val együtt fontos előretolt állást képeznek. Egy észak felől támadó hatalom szempontjából viszont fontos támaszpontot képeznek a tengeri és légiflotta számára, ahonnét Ausztrália keleti partjai, a keletre fekvő polinéziai sziget­­csoport, sőt a délre fekvő Új-Zéland és az Amerika és Ausztrália kö­zötti hajóutak ellen­ nyílik táma­dásokra lehetőség.

Next