Észak-Magyarország, 1981. február (37. évfolyam, 27-50. szám)

1981-02-17 / 40. szám

ÉSZAK-MAGYARORSZÁG 4 A képernyő előtt Vasárnapi időtöltések Vasárnap délelőtt akkor kapcsoltam be a készüléket, amikor a Zsákbamacska adás orosz nyelvi vetélkedőjén a népszerű Szergej Kuperov a csinos zsákokba rejtett díjakat adta át a győztes gyerekcsapatoknak, aztán a vidám gyerekes eltűntek és „Mesejáték nagyobb gyerekeknek” alcímmel megjelent a Maskarák — írta Horgas Béla, rendezte Sándor Pál —, hogy ismert mesék birodalmába kalauzoljon el egy olyan keret­­játékkal, amelyben a Táncosnő, meg a Bohóc szelíd erőszak­kal magával viszi a mogorva, csupa pókhálóvilágban élő Ki­rályt, hogy hárman valamit változtassanak a mesehősök éle­tén, annak fordulatain. (A felvételek idején Sándor Pál a me­gyénkben, az aggteleki barlangban akarta a filmet forgatni, de végül is — tudomásunk szerint — a film nem itt készült el.) Hófehérke, az Óz bádogembere és madárijesztője, meg más ismerős figurák sorjáznak a mesében, eljutunk a pokolba is, hiszen a mesében semmi sem lehetetlen, s a három tiszta szándékú utas, a Táncosnő, a Bohóc és a Király, ha végérvé­nyesen nem is változtathatja meg a már-m­ár örökéletűnek tartható meséket, az egyes hősök sorsán valami kis „igazítás” mégis történt, s közben a nagyobb gyerekek — meg bizonyára a felnőttek közül is nem kevesen — remekül szórakoztak.­­ A délutáni adás is olyan műsorral indult, amelyet gyermek-, vagy ifjúsági műsornak vélhetnénk, bár ezt nem jelezték. Tamási Áron Ördögölő Józsiás című művére épült Doró János játéka, a Sík Ferenc rendezte Lámsza király szivárvány or­szá­ga. A 45 perces műsorból az első húszban igen gyenge folklór­­bemutatókat láttunk Tyll Attila és Szerencsi Éva jövés-mené­sével, majd a továbbiakban igen felszínesen kezelt rendezés­ben bomlott ki a népi ihletésű történet. Akár fiataloknak, akár felnőtteknek szánták, több gondosságot, fegyelmet kívánt vol­na, hogy méltó legyen a rendezőhöz és ne tűnjék „nagyvona­lúságával” a nézőt lebecsülő produkciónak. A Vasárnap délutánná változott — korábban Vasárnap dél­előtt — kétórás magazinból most hiányzott a vetélkedő, hi­ányzott a magvasabb műsorszám, mint például régebben a lakáscsere-börze megteremtése volt. Megmaradt a több hely­­színes keret, a sokféle szórakoztatásra, színességre törekvés. Így kerülhetett egymás mellé a mesterszakácsok, a kaszkadő­rök, végzős művészeti főiskolások — Palántapódium —, a 25 éves Nádas Gábor zenei együttes, egy itt tanuló japán egye­temista, a Gellért mixelnője bemutatása, meg Heltai András csevegése amerikai témákról és hét ikerpár vetélkedő játéka —, igencsak hullámzó színvonallal. Nehéz lenne azt állítani, hogy ez a műsor fejlődik, pedig hajdan, Vitray vezetésével délelőtt is a képernyő elé bilincselt. De hol van most benne olyan téma, m­int például az Esztramos hegy tájvédelme és kőbányászata körüli vita volt!? Lehet egy kérdéssel több? — kérdezi rendületlenül Egri Já­nos. A műsor — jellegéből adódóan — egyenetlen, a játékosok véletlenszerű kiválasztásától nagyrészt, függ a színvonal, de olykor, több műsor számbavétele után nem lenne oktalan a játék mechanizmusán valami kicsit változtatni. A Vasárnapi muzsika szórakoztató műsor. Talán nem ártott volna jellegé­nek, ha utólag elmondják: a karmester, Gyulai Gaál Ferenc a felvétel,és az adás között elhunyt. Nem mindenki tudhatta. A Hét változatlanul újszerű minden vasárnap. Az a tény, hogy maga a főszerkesztő vezeti mindig a műsort, több biz­tonságérzetet ad a nézőnek is. Most is jók voltak az arányok a kül- és belpolitikai témák között, s különösen jó volt, hogy a magyar filmgyártás anyagi vonatkozásainak megvilágításá­­val kimondatlanul is reflektált egy sor, napjainkban felszínen levő kérdésre és mendemondára. A tenger meggyilkolása című francia tévé­fi­lm a környezetet fenyegető veszedelmet és a maffiával összefonódott tőkés em­bertelenséget mutatta be művészi vádiratban, izgalmasan, ér­dekesen. Méltó, emlékezetes és szép lezárása volt a napnak Bárányi Ferenc költői estje. A szülőfaluban, Pilisen tartott író—olvasó" találkozó minden erőszakoltságtól mentes keretet biztosított az oldottságra, otthonosságra, hogy a képernyőről más műso­rokból is jól ismert kitűnő költő legalább nagy vonásokban feltárulkozzék, és ars poeticájából valamit e formában is meg­hallhasson. Anna néni Pál Gyula festménye M­alottat latonk a televízióban Folytatja a nagy filmmű­vészek életművét bemutató sorozatát a televízió: Korda Sándor alkotásaival március 1-től vasárnap délutánonként ismerkedhetnek meg az ér­deklődők. A Túrkevén született mű­vész fiatalon, haladó szelle­mű újságíróként szerzett ne­vet magának, filmkritikus­ként kezdte pályafutását. Filmrendezőként a tízes évek­ben tűnt fel. A Tanácsköz­társaság idején direktóriumi tag, a filmgyártás művészeti vezetője volt. Emiatt később el kellett hagynia Magyaror­szágot. A húszas évektől Né­metországban, Hollywoodban, Párizsban, majd Londonban dolgozott és számos filmvál­lalat alapítása, felvirágozta­tása fűződik nevéhez. Sok irodalmi művet vitt filmvá­szonra, többek között Mik­száth Kálmán Szent Péter esernyője, Jókai Mór Az aranyember című regényét. Az angol filmipar markáns alakjaként számon tartott Korda Sándor — mint pro­ducer — nagy gondot fordí­tott filmjei pompázatos ki­állítására, s elsősorban a kosztümös műfajt kedvelte. E filmjei közül elsőként az 1933-ban forgatott VIII. Hen­rik magánélete címűt tűzi műsorára a televízió. Az öt­részes sorozat további adásai­ban képernyőre kerül az 1936-ban készült Rembrandt, az 1941-es „születésű” Lady Hamilton és Az eszményi férj, amely utolsó önálló ren­dezésében, Oscar Wilde szín­művéből 1947-ben készült. Bemutatja a televízió A bag­dadi tolvaj című, Michael Powell rendezte filmet is, amelynek a producere volt Korda Sándor. Csendes februári estén be­szélgetünk az iparváros egyik üzemi ifjúsági klubjában. A helyiség hangulatos, a rész­vevők száma elég kevés, de — mint utóbb kiderül — azok sem ismerik mind egy­mást. Nemrégen ért véget egy korábbi, éppen öteszten­dős magyar film vetítése, a kis, tizenhat milliméteres ve­títőt már leszerelték a bár­pultról. E filmről és ennek kapcsán néhány, a mai ma­gyar filmművészetet érintő kérdésről beszélünk. A fiata­lok ugyanis részt vesznek a KISZ sz­ervezte országos művészeti akcióban, s a be­szélgetés ennek szerves tar­tozéka. Ők választották a filmet és a vendéget. A rövid, mintegy húszperc­nyi bevezető után igen élénk a gondolatcsere. A vélemé­nyek szélsőségesen megosz­­lók. Ami a konkrét film megítélését illeti, ez nem baj. S az sem baj, ha egy-egy ilyen alkalommal a vitave­zető már-már teljesen ma­gára marad korábban kifej­tett véleményével. Jó, ha egy ifjúsági klub vitáján nem tiszteletköröket írnak le a gondosan fésült felszólalások, jó, ha őszinték a beszélgető­­partnerek. Az sem baj, ha valami kis kötekedésféle is felbukkan. Nem baj mindad­dig, amíg a vitatkozó felek közös nyelvet beszélnek, amíg egy azonos alapról fej­tik ki gondolataikat, s nem ürügyül használják fel a gon­dolatcsere lehetőségét a tárgytól idegen témák felve­tésére és a közös alapállást már itt-ott bizony nélkülöző állásfoglalások kifejtésére. Nem jó, ha mind erőseb­ben hangot kapnak és kife­jezésre jutnak — még a vita kezdetén másképpen véleke­dők újabb megnyilatkozásai­ban is, mintegy egymásra li­citálva —­ olyan álláspontok, amelyek a szocialista társa­­­­dalomban a pozitív hős lé­­tezhetését tagadják, amelyek szerint a mindez­ek előtt a munkájára figyelő fiatal so­főr nem létező, kitalált figu­ra, az egész didaktikus tantör­ténet, agitáció stb. Egy en­­­nyire hétköznapi munkásfia­tal ügye nem téma." — hang­zott el többek között, s egyébként is ez a vígjáték nem vígjáték. Több helyeslés mel­lett elhangzott: „engem egy vígjáték ne akarjon meg­győzni, tanítani, ne legyen eszmeisége, mondanivalója, hanem röhögni tudjak raj­ta”, csinálnának inkább fil­met ezzel és azzal, s felso­rol néhány kabarészínészt. A filmről hát leszedték a szen­teltvizet, s vele együtt a ha­zai újabb, szocialista töltetű filmtörekvésekről is. Ez volt a hosszúra nyúlt beszélge­tés egyik legjellemzőbb mo­tívuma. Késő este zárult gondolat­­cserénk. Nem fejeztük be, nem összegeztük, egyszerűen belefáradtunk, abbahagytuk. Ismét feljegyzendő: a filmet, az öt éve játszott és a je­lenvoltak többsége által nem először látott filmet ők vá­lasztották vitatémának. Az úton hazafelé menet gondol­kodva és azóta sem tudtam rájönni: ha ennyire egyértel­műen elítélik ezt a művet, vajon a KISZ akciója kere­tében ajánlott százhat film közül miért pont ezt válasz­tották­? D>n*i Esti klubvita után 1981. február 17., k«M Szakmunkásképzés Mezőkövesden A feltételek kiült, de az akarat, a; egy Nem volt nagy dolog „le­lépni” a mezőkövesdi aszta­losok tanműhelyét. Mindös­­­sze hatszor nyolc méter, s ha valaki egy picit maga­sabbra nőtt, ujjhegyével már eléri a plafont. Varga Má­tyás tizenöt gyereke — ő a tanműhely vezetője — dobo­zokat készít, ezekkel cserélik majd ki az üzemben a ré­gi egészségügyi ládákat. Új anyagot vesznek — mondja —, nem szeretné, ha rosszul gyakorolnák be, így azután nem tart velünk. A tanmű­helyben viszont nehéz beszél­getni, minden talpalatnyi hely foglalt. Már nem sokáig, mondja Persze László, a szövetkezet műszaki vezetője... Alapoz­zák már az új tanműhelyt. Hat éve egyfolytában pályáz­ták a szakmunkásképzési ala­pot, utoljára már közösen az építőipari szövetkezetiekkel és a városgazdálkodási vál­lalattal, most végre megkap­ták. Igaz, végül­ is csak asz­talos szakmára. Az alapozá­son már túl vannak, az új telephelyen építik fel, ahová majd kiköltöznek. Milyen lesz? Huszonháromszor ti­zenöt méter ... Szabadkézi és gépműhellyel, öltözővel, mos­dóval. A szociális létesítmé­nyek a majdan kiköltöző saját üzemnek is szolgálnak. Szol­gálhatnak ... Mert úgy tart­ják, már ez a mostani kis helyiség is több, mint a szét­szórtság, de a korszerű tanu­lóképzéshez többre van szük­ség ... Lépnek hát a feltéte­lekben, és nemcsak magukra gondolnak. Ott, az új helyen a környékbeli szövetkezetek, üzemek hasonló gondján is enyhíteni tudnak majd. Mert a szakma utánpótlása gon­dokkal küzd. Az öreg, min­dent tudó asztalosok lassan leteszik a szerszámot. Nekik pedig fiatalokban is mindent tudókra van szükségük... Hát ezért gyűjtik a régi szer­számokat is... Szakmunkásképzés ügyében jártunk Mezőkövesden. Az is­kola maga — a miskolci 101- es kihelyezett iskolája — kicsi. Viszont a városban és a környéken ma már elsősor­ban a szakmunkás-utánpót­lásra van szükség. Mezőkö­vesd lakosságának 60 száza­léka az iparból, ipari jellegű termelésből él. Kilencféle szakmát oktatnak. (Nagy sé­relmük — jogosan —, hogy a pályaválasztási tájékoztató füzet mindössze ötöt sorol fel, s ez akkor is megboly­gatja a sorokat, ha egyéb­ként gondosan ápolt iskolai kapcsolataik vannak, s helyi­leg korrigálták a hibát.) S a környéken tíz olyan üzem, vállalat van, amellyel kap­csolatban állnak. A tízből kilencben egyébként van már tanműhely. S ez náluk u­gyon fontos. A gyakorlati képzésnek csak itt van szí­­v­tere. Molnár József iskolaveze­­­tővel nem véletlenül beszél­gettünk éppen a tanműhe­lyekről. Egyikbe-másikba — nyakunkba véve a várost — be is kukkantottunk. Mert az igaz, hogy nem mindegyik­ tanműhely olyan, mint a Kis­motor- és Gépgyáré, ahol — idézem Dorogi István sze­mélyzeti vezetőt — „még a Csonka János-féle gyárból megvannak a képzés hagyo­mányai.” Szintén a szak­munkásképzési alap segítsé­gével hozták létre évekkel ezelőtt a tanműhelyt, az első üzemi épületben. Most hat­vanegy tanulójuk van. Igaz, mementóként őriznek egy régi, Csonka-féle marógépet, de a tanulók mégsem ilye­­neke­t tanulnak. Amikor kezdték — mondta a sze­mélyzeti vezető, és megerő­sítette ezt Kovács Gáspár tanműhelyvezető is —, a hu­szonhárom gépből majd mindegyik „0”-ra leírt volt. A mostani géppark „átlag­­életkora” viszont 3—4 eszten­dő. Néhány hete szereltek be öt vadonatúj esztergagépet .. — Nézze — mondták mind­annyian — szakmunkásokat képezni csak kifogástalan, jó gépeken lehet. A jó szak­munkás azután már kön­­­nyebben tud dolgozni ros­­­szabb gépen is. Mert a gép paramétereit már ellensú­lyozhatja a szakmai képes­ség, a tudás ... Különben nemcsak ők. Az iskola vezetőjével beszélgetve a többiek is sorra kerültek. Ahol már régóta jók a felté­telek, s ahol rövidesen azzá válnak. A mezőkövesdi Ma­­­­tyó Termelőszövetkezetben rövidesen elkészül az új sze­relőcsarnok , megoldódik az autószerelők alapképzése. Az építőipari szövetkezetben is keresik a megoldást. A Mezőnagymihályi Állami Gazdaságban pedig 82-re ké­szülnek el a tanulóműhellyel. Az ÉMÁSZ-nál a tanműhely berendezését újítják fe. Ez már egy régi műhely. Jó ha­­gyományokkal... Szóval — mondta Molnár József, az is­kola vezetője —, a partner­üzemek lehetőségei ugyan el­térőek, de a segíteni akarás, az egy. jól értelmezett saját és helyi érdek is ezt dik­tálja. S ami nem mellékes: az anyaiskolától megkapják azt a segítséget, hogy egyre inkább önállóbban dönthet­nek. Csutorás Annamária Irodalmi esték A Mezőkövesdi városi és já­rási könyvtár évek óta vis­­­szatérően megrendezi a téli irodalmi estéket. E sorozat keretében találkoztak tegnap, hétfőn este a szentistváni könyvbarátok a Matyóföld szerkesztőivel, a helyi mű­velődési otthonban. Ma, ked­den este a bogácsi olvasókör tagjai Bajor Nagy Ernő új­ságírót látják vendégül. A találkozókhoz kapcsolódva a könyvtár bemutatja az írók, szerkesztők munkássá­gát — kiállítás keretében —, s a mai bogácsi irodalmi es­ten tombola is lesz az ,,Író­­szemmel” című riportkötet példányaiból. A legközelebbi irodalmi es­tet Mezőnagymihályban ren­dezik meg február­­ 23-án. A BAFAFÉM Szövetkezet vállalja lenféle műszaki aumifakrészek gyártását vállaljuk továbbá gépkocsiköpenyek lutfizását a kívánt (hő- és olajálló, saválló stb.) minőségben . Cím: Rakamaz, Vörös Hadsereg u. 6. Telefon: 19.

Next