Esztergom és Vidéke, 1891 (13. évfolyam, 1-103. szám)

1891-11-26 / 95. szám

ESZTERGOM. XIII. ÉVFOLYAM. 95. SZÁM. CSÜTÖRTÖK, 1891. [T­­­A •IR 26. MEG­JELENIK H­ETENKINT KÉTSZER : VASÁRNAP ÉS CSÜTÖRTÖKÖN. lil.ÖFSZETIJSI AR: Eg esy, évre Fél évre 6 frt — le r 3 Irt — kr Negyed évre.....................................................................I ö­ t 50 kr egy szám­ára 7 kr. Városi és megyei érdekeink közlönye. S­Z­E­R­K­e­sZ­TŐSÉG: PFALZ-HÁZ, FÖLDSZINT, hová a lap «7.ellem­i részét illető közlemények küldendők. KI­ADÓ-hIV­ATAL: SZÉCHENYI­ TÉR 331, hová a lap hivatalos és m­agán­hirdetései, a nyilttérbe szánt közle­mények, előfizetési pénzek­ és reklamálások intézendők. HIRDETÉSEK: HIVATALOS HIRDETÉSEK 1 szótól 100 szóig 75 kr, 1 Ód­tól 200-ig 1 frt 50 kr, 200-tól 300-ig 2 frt 95 kr. Bélyegdij 30 kr. MAGÁN HIRDETÉSEK megállapodás szerint legjutányosab­­ban közöltétnek. NYILTTER sora 20 kr. © Vasutunk megnyitása. Esztergom, nov. 25. Éppen fél század­dal vetett minket vissza a fejlődésben az a szerencsét­lenség, hogy az osztrák pénzen épült •első vasúti vonalak egyike nem Pár­kányban, hanem Esztergom­ Má l­án volt k­énytelen állomást építeni. Eszt­ergom talaja egész napjainkig a vasúti forgalomra nézve érintetlen, hasznavehetetlen maradt. Mikor már a legszerényebb mezővároskák és falvak is érezni tudták a vasút áldásait s alkalmazkodni kezdtek élelmesség dol­gában a vasút újjáalakító viszonyai­hoz. Esztergomban még mindig nem lehetett máskép bejönni, mint krimi­nális után, kriminális kocsin és krimi­nális fuvarbérrel. Nem csoda, ha a kényes fővárosi fiskálisok zúgolódni kezd­tek s megpendítették a pamási székhely áthelyezését Budapestre. Hi­szen egyébért úgy sem igen tévedtek Esztergomba. Egy-két nap múlva megnyílik az esztergomi első vasút. Esztergom tör­ténetében egy elkésett fejezet kezdő­dik. Mert habár az uj vasút inkább fekete gyémántunknak és piros márvá­nyunknak kedvez, pályaháza pedig sze­­rencsétlenül félreeső, mégis új időket jelent, mert a vasúti összeköttetés folytatása és befejezése a központtal rövid idő kérdése. Örömmel üdvözöljük így is az ese­ményt. Egy elkésett város elkésett fejlődésének elkésett vívmánya ez. Iparkodjunk már most a késedelmet serény iparkodással jóvátenni s akkor méltóak leszünk arra, hogy sineinben nemsokára berobogjon hozzánk egy egész uj korszak szelleme. Összehasonlitások. Esztergom, nov. 25. Nagy figyelemmel olvasom­­, szerk. ur mindazt, a mi Esztergom szebb jö­vőjét mozdítja elő-és igy mindig örü­lök, mikor az egyesítésről olvasok va­lamit, mert úgy látom, hogy az eszme még mindig él, habár a kivitelhez szükséges viribus unitis hiányzik is. Egész Esztergom lakossága a leg­­ujabb népszámlálás szerint tizenötezer kétszázharminczkét lélekből áll. Igen tisztességes alap külön törvényhatóság kiépítésére. Maga a királyi város ki­­­lenczezer háromszázötven lakosa kény­telen azonban a legtöbb kulturális­­ terhet viselni. Milyen egész más közigazgatásunk lehetne ! Milyen egészen más anyag­gal dolgozhatna új főpolgármesterünk, Helcz Antal, ha nem garasokkal fizet­­nők tisztviselőinket­. Csak néhány pél­­­dát: G­yőr közigazgatása negyvenezerbe, Székesfehérváré negyvenötbe és Ko­­­­máromé h­etvennyolcz ezerbe kerül. Is­koláién tartásra áldoz Komárom éven­­­kint tizenhat ezer forintot. Nem foly­tatom az összehasonlításokat, csak azt kívánom, hogy legyen Esztergomnak mentős több intelligens és önzetlen képviselője, a­ki apró garasos kérdé­sek feszegetése helyett nemcsak megérti, de tovább is fejleszti városunk nagyobb conceptiók felé iparkodó programmját. szektor­a és Mottója. Béke az állam és egyház közt. Budapest­, nov 25. Nagyon jelentősek azok az em­ncziá­­cziók, melyekkel Vaszary herczegpri­­­más a nyilvánosság elé lépett. Igen­­ őszintén nyilatkozott az állam és az­ egyház közti viszonyról s az erre vo­­­natkozó fejtegetései annál élénkebben­­kell, hogy érdekeljenek bennünket, mert hisz az ő nézetei mérvadók az útra s módra, hogy egyházi részen mint gondolkodnak a függő egyház­­politikai kérdések békés elintézése fe­lől. Nos tehát, a­ki az egyik vagy a másik rész iránti elfogultság nélkül mérlegeli az új egyh­ázfejedelem sza­vait, annak lehetetlen azokból mást, mint koncziliáns értelmet kimagyaráznia. Midőn a herczegprimás egyrészt a lel­kiismereti ügyekben csalatkozhatlan pápa hű és engedelmes fiának vallja magát, másrészt a királynak tett es­küjére hivatkozik, mely arra kötelezi őt, hogy «az állam és egyház közt helyreállítsa és fenntartsa a békét és szívélyes viszonyt» ; midőn továbbá nyíltan bevallja, hogy ezt épp oly szük­ségesnek tartja az egyház, mint az állam érdekében , akkor ezt a kijelen­tést lehetetlen másként magyarázni, mint hogy az új prímást azon óhaj lelkesíti, hogy száműzze a konfliktust, mely jelenleg az államhatalom és a kath. egyház közt létezik Magyaror­szágon. Emlékeztetett arra, hogy az enge­delmességnek és a hűségnek két es­küjét kelle letennie : az egyiket a pá­pának, a másikat a királynak. Azzal a nyíltan kifejezett szándékkal jelle­m­ezi, hogy megértesse, miszerint ő nem csak lehetségesnek tartja, hogy egyen­lően megfelelni lehet mind a két es­künek, hanem erre kötelesnek is te­kinti magát. Hogy az elkeresztelési ügyben fontos véleménykülönbségek vannak az egyház és állam közt, azt tudja a herczegprímás és ha mégis két esküjére hivatkozik, határozottan ki­jelentve, hogy az egyháznak s az ál­lamnak is érdekében van a békés és szívélyes viszony helyreállítása, nem kell-e feltételeznünk azt, hogy ő már előre megszerezte a bizonyosságot, hogy ez ügynek békés elintézése, egy kis jó­akarat mellett mind­két részen lehet­séges ? Azt az esetet, hogy az állam és az egyház közt megzavartathatik az öszhang, ha feh­ér­elesén is, kifejezetten tekintetbe vette a herczegprímás be­széde, azon hozzáadással, hogy ily eset­ben mindent elkövetne az előforduló ellentétek kiegyenlítése végett. Íme, ez az eset tényleg fennforog az elke­­resztelési konfliktusban. És nem logi­kai kényszerűséggel következik-e ebből, hogy a magyar katholikus egyház fel­világosodott feje, megemlékezve mind a két esküjéről, most legszentebb s legsürgősebb kötelességének tartja, békét szerezni a két tényező közt, melyek mindegyikének egyforma en­gedelmességet, egyforma hűséget es­küdött. Valóban, csak azok, kikben a párt­­szenvedély elfojtotta az okosság hang­ját, olvashatnak ki Vaszary beszédéből Almanach 1892-re.*) Meddő kornak szerették gúnyolni ezt a mi mostani időnket azon a révén, hogy az irodalom mezején nem termettek cso­portosan kárpóztatóan csillogó tehetsé­gek, melyeknek alkony fényével egy félig­­meddig már leáldozott korszak ragyogta be a jelenkor álmosságát. Igazában pedig talán soha sem volt olyan kor, melyben egyszerre pattantak ki a tehetségek s népesitették be a Parnasszust. Mindig bizonyos lassú, fokozatos fejlődés érlelt meg egy-egy irodalmi korszakot, csakhogy a távolság melyből az utókor az előbbi időszakot nézi, megkurtitja, összébb húzza a körvonalakat és úgy tünteti fel, mintha egyszerre, minden átmenet nélkül, állt volna elő az a kép, melyet magunknak a múltról festünk. Minden jelenkornak a sajátsága az, hogy kicsinyít magát, vissza­kéri a múltat s nem vár semmit a jövő­től, legkevesebbet pedig a közvetlen jövőtől. Csak néhány éve még, hogy minuntalan felhangzott a panasz az iró tehetségek hiánya miatt, s e panaszok alatt fokozatosan serdült föl az egész hadserege az uj, eredeti Íróknak kik­nek száma még ma is szinte szemmellát­­hatólag gyarapodik. Ha annakelőtt egy­két névnél alig tudott többet felsorolni az ember, mikor arról volt szó, hogy el­beszélő irodalmunk jelenkori képviselőit megnevezze, ma alig győzzük előszám­lálni az érdemes veteránok mellett a jelesnél jelesebb fiatal és fiatalabb tehet­ségeket. Ennek a meg-megújuló és folyvást na­­gyobodó sorozatnak többéves tanúja az Egyetemes Regénytár derék kiadóinak, Singer és X Wolfnernek minden esztendő­ben megjelenő Almanachja, mely megszo­kott találkozó hely immár a legkiválóbb magyar novellistáknak. Minden év néhány új nevet csatolt a régi sorozathoz s ma már valóban csodaszámba menne, ha nem látnánk egy-egy újabb tehetséget csat­lakozni az előbbi ismerősökhöz, fény­es c­áfolatául az irodalom meddőségéről való pesszimisztikus felfogásnak. A kiadói buz­­góságnak ép ugy megvan a maga része ebben az örvendetes eredményben, mint a a nemzeti művelődés egyre intenzívebb terjedésének. A milyen kitűnő eszme volt meginduláskor az Almanach, olyan üdvös­nek és szinte nélkülözhetetlennek bizonyult az évek során. Az írók, kik különben szétszórtan különféle lapokban és egyes kötetekben vegyülnek a közönség közé, itt mintegy testületileg lépnek minden eszten­­dőkben egyszer az olvasók elé, kölcsönö­sen támogatva egymást értékekkel. Van, aki megvesz egy kötetet Jókaiért és meg­ismerkedik benne Herczegh. Berenczczel, vagy Mikszáthért s kellemes ismeretséget köt Lipcsey Ádámmal. És ez a mindnyá­jokra és mindnyájunkra nézve előnyös. Mert megszoktuk, hogy az Almanach tar­talma mindég olyan, hogy minden egyes darabja külön-külön megérdemli a figyel­met. A mostani kötet, melyet a régi szerkesztő Mikszáth Kálmán gondos keze állított össsze tizenhat kisebb-nagyobb elbeszélést és rajzot hoz ugyanannyi író­tól. Mikszáth humoros előszava után, mely alapjában véve igen komoly intelemmel fordul az író világhoz, hogy a jelenkori hazai élet ismertetésének szentelje magát, Jókai Mór kezdi meg a sorozatot «A glóriás hölgy» czimű tréfás elbeszélésével, mely tele van az ő aranyos humorával és pompás leírásával. Azután­ Beniczkyné Bajza Lenke következik egy «Égi sugár» czimít megkapó kis vázlattal, melyben egy leánysziv története van elmondva. Tóth Béla «A beszélő kert»-ről ír tréfás bon­­domáival és zamatos magyarsággal török mesét. Vadnay Károly distinguált tolla «Az elsülyedt asszony »-ban kellemes folyékonysággal ír meg egy szomorú és és megható történetet Bródy Sándor «Mese a tulipánról» czim alatt bizony­ságot tesz arról, hogy a naturalisták, ha még olyan fiatalok is, igen szépen tudnak mesélni és ábrándozni ha akarják. Békefi Antal «Véröröklés»-e irói izmos tehet­ségének a szüleménye. Porzó (Ágai Adolf) «A bős» czim alatt gyermekkori reminisz­­ciencziát ád a forradalom napjaiból. Justh Zsigmond «Veres kakas» czimű rajza meg­rázó a maga egyszerűségében. Hevesi Jó­zsef néhány lapon nagy közvetlenséggel vázolja egy ősi család utolsó sarjadékának lelki állapotát a — «Dobszó előtt», mely birtokát idegen kézre juttatja. Herczegh Ferencz, a fiatal nemzedék legkiválóbbja, remek képet fest egy festő modelljéről «A szent» czim alatt. Kozma Andor jó­ízűen ir le egy vadmagyar «szegény atyafi»-t, kit a gazdag rokonok jószívűsége semmikép sem bír meglágyítani. Lipcsey Ádám a nagyvilági élet sötétségét festi, biztos vonásokkal, az «Eladó lányok» czimű elbeszélésében. Rákosi Viktor az ő számtalan pszeudo alakjainak egyikében jó­kedvű dévajkodással írja meg, hogy «miért nem lett ő dalárdista». Tábory Róbert az az «Arany lelkiismeret» czim alatt érdekes elbeszélést ad egy mult­ századi temesvári királybíróról. Bársony István, a remektollú iró «Örökre» czim alatt állít élére egy társadalmi kérdést, melyre még folyvást nincs más megoldás, mint a kard:­pár­bajt , s klankuziója az, hogy a nő, ha eli­téli is, gyávasága miatt, azt, kit szeret, azért mégis tovább is szereti. A díszes sorozatot Mikszáth Kálmán rekeszti be «Az elképzelt méz» czimű tréfás raj­­zával. Egészben tehát az uj Almanach méltó utóda a korábbiaknak s beváltotta azt, a mit az előbbiek ígértek. A közönség pedig fogadja jó szívvel s élvezze e kis irói gárda szellemiségét, jókedvét, szivmelegségét, gazdag tehetsége hamvas gyümölcseit. *) Almanach az 1892. évre. Szerkeszti Mikszáth Kálmán. Egyetemes Regénytár VII. évfolyam III. és IV. kötete. Singer és Wolfner kiadása. Ára diszkötésben 1 forint.

Next