Evenimentul Zilei, ianuarie 2013 (Anul 22, nr. 6688-6712)

2013-01-17 / nr. 6700

Evenimentul zilei, joi, 17 ianuarie 2013 Fotbal Sports 2 3 In timpul deplasărilor în străinătate, "W ■» Carol Haidu trebuia să-l anunțe pe antrenorul Ilie Savu (în picioare, primul din stânga) și când mergea la toaletă! FOTO: FO STEAUA.RO n CAROL HAIDU □ Numele: Karol Haydi (comuniștii l-au obligat să-și „românizeze” numele) □ Data și locul nașterii: 3 iunie 1942, Râșnova Postul: portar □ Echipe: Steagul Roșu (n.r. - actuala FC Brașov) 1961-1964 Steaua 1964-1974 □ Trofee: un campionat și cinci Cupe ale României (toate ci Steaua! □ Meciuri în Liga 1:158 □ Meciuri în cupele europene: E □ Meciuri la echipa națională: 5 „Viorel Năstase era cleptoman!” Viorel Nastase, eroul Stelei din „dubla“ cu FC Barcelona (n.r. a marcat toate cele trei goluri!), era un fotbalist foarte talentat, dar avea o mare problemă. Povestește Carol Haidu: „Tuturor ne dispăreau bani. La unul 10 lei, la altul 25 de lei, Nea Piști Kovacs s-a hotărât să investigheze și mi-a zis la un antrenament: «Du-te-n vestiar, vezi că închid după tine!». M-am băgat după o perdea și am așteptat. L-am văzut pe Năstase că a intrat, nu știu sub ce motiv plecase de la antrenament. Dintr-o haină a luat o bancnotă de 10 lei, dintr-un alt buzunar una de 25 de lei. Mai lăsa, nu lua toți banii! N-am mai rezistat și am ieșit: «Tu-ți biserica mă-tii! Ce faci, mă furi de la colegi? Ești o nulitate!». Piști Kovacs l-a pedepsit, i-a luat bani din indemnizația lunară. Prin ’79 a fugit din țară. A fost prin Italia și prin Germania. L-or fi «mierlit» ăia pe acolo dacă l-au prins furând!“. Viorel Năstase (născut pe 7 octombrie 1953) a jucat la Steaua în perioada 1971-1979, după care a fugit în Germania. A mai jucat la TSV 1860 München, Catanzaro și SV Salzburg. Din 1998, când a vorbit ultima oară cu Florin Marin, nu se mai știe nimic de el. Un coleg l-a fotografiat cu un străin și l-a «turnat»! „In ianuarie - februarie ’67, am mers cu Steaua întrun turneu în RDG. Am jucat trei meciuri, apoi am trecut poarta Bradenburg, în RFG, unde am întâlnit-o pe Hertha Berlin. I-am bătut cu 1-0. După meci,la masă,m-a chemat portarul lor, un sârb, Petar Radenkovici. L-au pus păla să discute cu mine fiindcă știa și maghiara. Mi-era și frică să vorbesc cu el. Mi-a zis: «Vrei să rămâi aici?», l-am răspuns pe loc «Nu» și gata”, ne-a povestit Haidu. Acasă a urmat adevăratul șoc: „După trei zile, m-au chemat la Securitate și m-au întrebat: «Ce ai discutat cu ăla?». Leam spus că mi-a propus să rămân acolo: «Și ce i-ai răspuns?», m-au întrebat, i-am zis: «Nu rămân, pentru că România e țara mea!». După aia mi-au arătat și poză cu mine și cu Radenkovici când discutam! Cine știe cine o făcuse, securist „oficial“ n-aveam cu noi. Eu n-am văzut nimic (n.r. - atunci nu erau aparate performante ca astăzi). Unii din echipă, nu știu cine, lucrau și pentru ei (n.r. pentru Securitate)! Ei știau tot, cu cine am discutat, ce am discutat. Pe mine m-au chemat să vadă dacă recunosc“ „Antrenor era Ilie Savu și ne zicea «Când mergeți la toaletă, mă anunțați!». Cum să fug, aveam familia aici. Nici nu aveam acte, fiindcă eram plecați pe pașaport colectiv“ a continuat Haidu. Carol Haidu a stat 10 ani la Steaua, dar a luat un singur titlu (1967-1968). Fostul stelist recunoaște că rivala de la Dinamo era mai puternică, dar spune că se folosea și de „metode specifice“. „Dinamo a luat multe titluri cu «dosare» în perioada aceea, așa am auzit și eu. Dar era mai bună ca Steaua. Noi ne răzbunam în Cupa României, am luat trei trofee la rând contra lui Dinamo. Eram prieteni cu dinamoviștii lunea, la Baia Centrală, vizavi de Intercontinental, acolo unde făceam recuperarea“ și-a amintit, cu exactitate, Carol Haidu. „Blat cu Dinamo? Niciodată. Aici mi-e crucea!“, a jurat fostul portar. Metode specifice A mâncat câine ca să nu-i supere pe nord-coreeni! „în ’67, am fost în Coreea de Nord, cu o selecționată din jucători de la Steaua și de la Dinamo. Acolo am mâncat doar orez cu câine și neau dat o tărie care, în interiorul sticlei, avea un șarpe!”, ne-a mai dezvăluit Haidu. De ce a acceptat să mănânce patrupede? Ca să nu-i supere pe nord-coreeni: „Datcu mi-a zis odată: «Darol, ia du-te prin spate, vezi ce fac ăia!». M-am strecurat eu pe acolo și am rămas mască. ăia alergau un câine! I-am zis lui Datcu și el mi-a spus: «Nu le spune nimic!» (n.r. colegilor). Am mâncat toți câine. Dar nu era câine vagabond, era câine de rasă“, a râs Haidu. „în Coreea de Nord am făcut numai egaluri. N- aveam voie să-i batem“, și-a amintit râzând Haidu. Mănușile de la Iasin .Tot în ’67, am fost într-un turneu la Tașkent cu România B. Acolo am jucat cu Traktor Tașkent, Neftci Baku și Dinamo Moscova, în primul meci i-am bătut cu 3- 0 pe cei de la Baku, în finală am jucat cu Dinamo Moscova, la care apăra marele Lev Iașin. Am pierdut cu 1-0, dar la banchetul de după joc l-am urmărit pe Iașin și m-am dus la el. Mi-a zis: «Ești portarul din România? Bunicel portar!». Eu i-am făcut semn că aș vrea niște mănuși (arată ca și cum și-ar pune o mănușă). A înțeles și a trimis un ospătar la mine. I-am dat ăluia adresa din Veteranilor și, peste două săptămâni, au ajuns două perechi de mănuși negre de la Sev Iașin“ ne-a mai povestit „gardianul“ Stelei. □ Cum a ratat Mondialul din Mexic Carol Haidu a jucat doar cinci meciuri în echipa națională a României, într-o perioadă în care, totuși, tricolorii jucau mult mai puține partide pe an decât în ziua de azi. Marele său regret este că, din pricina unei accidentări care l-a ținut pe tușă un an și jumătate, a ratat prezența la Campionatul Mondial din Mexic -1970. „La națională am fost titular în cinci meciuri. Am mai fost și rezervă de câteva ori: în ’68-’69, am stat un an și jumătate din cauza accidentărilor. Dacă nu aveam probleme cu piciorul după operație, prindeam Campionatul Mondial din Mexic, la care au mers Adamache, Răducanu și Gornea. Cred că pe Gornea l-ar fi lăsat acasă”, susține fostul stelist. rin Surprizele lui Piți: Buzbuchi și Chitu t f Victor Pițurcă (foto) a anunțat lista jucătorilor pe care se va baza în cantonamentul de la Estepona (Spania), din perioada 27 ianuarie - 7 februarie, acolo unde România va susține două amicale, cu Polonia (2 februarie) și Australia (6 februarie). Surprizele selecționerului sunt Buzbuchi, A. Chițu, Alibec și M. Bălașa, toți de la Viitorul Constanța, Iată convocații cărora, ulterior, li se vor adăuga și „stranierii”: Portari: S. Lung jr., Buzbuchi, Bălgrădean. Fundași: Mățel, C. Nica, D. Grigore, Luchin, Găman, Bărboianu, Bălașa, Sepsi, Mijlocași: I. Neagu, Răduț, D. Nistor, Al. Maxim, Mateiu, Antal, N. Stanciu, A. Chițu, Atacanți: Budescu, Gh. Grozav, M. Alexe, Alibec.(Andrei Călin) □□□ Sorana Cîrstea s-a calificat în turul 3 Sorana Cîrstea s-a calificat, ieri, în turul al 3-lea la Australian Open, după ce a depășit-o pe Kristina Pliskova, din Cehia, scor 1-6, 6-3, 6-2. Chinezoaica Na Li va fi adversarul peste care va da, în faza următoare, jucătoarea din Târgoviște. Tot ieri, Irina Begu a părăsit turneul, după ce a fost învinsă de po loneza Agnieszka Radwanska, scor 3-6,3-6. Rusoaica Maria Șarapova a izbutit o performanță rară: n-a pierdut niciun game în primele două jocuri ale competiției. (Andrei Călin) □ac SPORT LA TV 10.00- Eurosport-TENIS Australian Open 20.00- Digi Sport 2 - BASCHET Bros Basket - Anadolu Efes 23.00 - Digi Sport 1 - FOTBAL Atletico Madrid - Betis 01.00- Digi Sport 1 - FOTBAL Rezumate Italia