Evenimentul, aprilie-iunie 1920 (Anul 28, nr. 40-108)

1920-06-03 / nr. 86

ANUL AL XXVIII-LEA NO: 86 *» jL&ministc&țtal A ȘI PMțA UNIRE! 50 Bani Orfan al partidului Semo era Alegerea la Senat a d-lui D. Gresiațu, șeful partidului democrat din Iași, cu un număr covârșitor de voturi, este cel mai bine meritată răsplată care se dă acestui om politic. A luptat împreună cu regrele Filipescu pentru intrarea Romniei in răsboi alături de Aliați și in momentul intrării noastre in răsbii, a crezut de datoria sa să dea exemplu, mergând pe front, unde și’a făcut mai mult ca datoria, pănă ’n clipa când a fost numit ministru. Ca ministru al lucrărilor publice, in zile grele, prin energia și tactul său, a restabilit transporturile noastre, cu totul desorganizate. A fost cel dintâi in a recunoaște necesitatea de a se proclama pe Take Ionescu ca șef al partidului democrat, pe Take Ionescu, a cărui politică patriotică a reușit pe deplin. Cetățenii ieșeni care cunosc pe Dimitrie Grecianu, a cărui viață este limpede ca și cristalul, s’au grăbit a’i vota, acordându’i întreaga lor simpatie. REZULTATELE Toți acei cari făceau profeții electorale, ziceau că alegerile vor fi o surpriză. Unele ziare, cum e Chemarea sconta chiar căderea guvernului. N’a fost nici o surpriză, nu va fi nici o cădere. Generalul Averescu a fost și este foarte popular la sate și cam satele dau un procent de 80 Îs sută din massa eletorală, succesul guvernului era mai prejos de orice îndoială. .Fără reprezentarea minorităților, guvernul ar fi avut unanimități parlamentare. Opozanții s’au ales, grație acestui sistem, iar unii candidați liberali, ci d-nii G. Mârzescu și Vasile P. Sassu abia s’au strecurat. In aprecierile noastre, seamă numai de rezultatele ținera din vechiul regat, căci in Bucovina și Basarabia, unde sunt alte legi electorale, generalul Averescu n’a mai înregistrat acelaș succes. In ce privește partidul liberal, el a fost completamente S’au ales numai 6 liberali, infrînt: d-nii I. Brătianu (București, colatscu (Prahova) Abdul Ion Ni Curci (Guiacra), Matei Lissu (Brăila), Vasile P. Sassu (Vasui) și George Mârzescu (Iași) Au căzut d-nii I G. Duca la Vâlcea, Al. Constantinescu la Bacău, Victor Antonescu la Teleorman, Vintilă Brătianu la Argeș, Dinu Brătianu la Muscel, dr. V. Sion și dr. C I. Angelescu ln Bucov na, etc. Iată ce a renrus din puternicul partid liberal de altă dată: Cu toată organizația lui de tagmă călugărească, cu toată disciplina lui de fier, cu toate cointeresările, băncile, creditele, etc., partidul brătienist a fost ca politicește de alegerile și desființat prin vot universal. Cu această infrîngere, guvernul de sub preșidenția generalului Averescu își asigură o guvernare liniștită și îndelungtă, căci nu mai are adversari puternici in față. Partidul socialist și partidul țărănist au luptat bine și au avut succese, in afară de căderea d-lor P. Bujor și I. Boccea. E de așteptat ca aceste partide să capete cu timpul destulă maturitate politică, spre a părăsi unele procedee și veleități bolșevicofoane, devenind organe de guvernâmânt. Ce să mai zicem de gruparea nemțofilă a d-lui Al. Marghiloman ? Nu s’a ales nici un „progresist“, nici chiar șeful. D. Marghiloman a căzut și la Ackerman. Basarabenii n’au ținut socoteală că fostul prim-ministru mackenzist a făcut unirea cu Basarabia cel puțin, așa zice Steagul și l’au trimes la plimbare. Seniorul dela „Albatros” va face meditații politice, cu un pronunțat parfum de melancolie,la villa sa de la Buzău. Ce să zicem da partidul democrat? Acst partid din 1914 a neglijat organizația lui, du-se și luptînd numai la preocuptnchestia națională. In Parlament va fi reprezentat de un număr mic de membri, dar va fi totuși bine reprezentat de șef și de statul său major. El se va bucura de o mare autoritate morală, din cauza serviciilor mari ce a adus cauzei românești și din pricina prestigiului de care se bucură dl. Take Ionescu in Țară și in străinătate. Generalul Averescu are astăzi aparatul de guvernare : să-l așteptăm acum la lucru ! Un fost ales al Iașului Alături de vechii luptători politici din orașul nostru, a căror popularitate a trecut de mul dincolo de zidurile bătrânei capitale a Moldovei, apare astăzi un nou ales. El este unul din acele elemente de rară valoare, pe care Bucureștiul, ce ne-a răpit atâția oameni de mare valoare ni l trimete nouă printrun schimb fericit. D și nu a născut in Iași, s’a identificat insă intr’arăta cu nevoile și năzuințele acestui județ și a prins așa de multă dragoste de cei care il locuesc, incăt Aceștia au sfârșit prin a’l considera ca unul dintre ai lor, și încă din cei mai buni. Luptele politice, in curs până in ajun, au un dublu învățământ; ele constitue pe deoparte o dovadă, iar pe de altă parte dau prilejul unei preziceri. Dovadă de deplina încredere un fiu" adoptiv al Moldovei, pe care locuitorii județului și orașului Iași l’au trimis in parlamenten un surplus de 200 voturi peste cel mai favorizat dintre ceilalți candidați. Au fost secțiuni de votare, cum e aceea de la școala Lambilor la cari alesul a obținut cele mai multe voturi, cu toate că lista din care făcea parte se clasifica a treia la acea secțiune. O astfel de popularitate, îi dă autoritatea morală, de care fără îndoială se vor folosi in primul rând acei ce și-au pus increderea intr’ânsul. Prezicerea este, că acest om franc și loial, care prin munca lui a ajuns să cucerească cele mai inalte trepte ale învățământului secundar, va fi destinat și celor mai inalte situațiuni politice la care îi dă dreptul alesele lui însușiri sufletești. Partidul democrat e fericit să con state meritele deputatului Ierie Dragomirescu, acest fruntaș dintre fruntașii partidului amic și aliat al poporului. î Ev. \ [■.»« mMmuatanunun »K.nm 831818 C0TOi«»»-agCTif i.a»i»J»imri- i I *Pr*jați informații Mâni Joi, fiind serbatoare, Sfinții Constantin și Elena, ziarul nostru nu va apărea. Aflăm cu plăcere că Duminecă a avut loc logodna d-rei Suzana Pogor, fiica d-nei Elena și a d-lui T. Pogor, cu d-l Dim. Ghiea, funcționar superior din Direcția generală a C. F. R. EoouH elBOtoralo«— Un a gent liberal, care știa evreiește, se amestecă intr’un grup de 70-80 de alegători evrei și ’i întreabă: — Eu, pe cine votăm ? — Blocul. — Bine, blocul, dar^să ștergem pe Cuza, ca să nu se aleagă. Acei cari au votat după sfatul „coreligionarului“ lor, au avut voturile anulate Se pare că, grație acestui l uc, s’a ales d. Mărzescu. ** * la Tatarași, d. Gh Tanase a avut 7 voturi mai mult ca drul Ghelerter. Alți 8 alegători au șters glumele doctorului, inlocuindu-1 cu acela al d Iui Al. Cuza. Astfel s’a ales Tanase și nu Ghelerter. Serbările de la Copou organizate de „Reuniunea Femeilor Române“ și „Societatea Ortodoxă“ pentru „Grădinele de copii“ vor avea loc in silele de Mercuri 2, Joi 3 și Vineri 4 Iunie : trei mari serbări populare de vară Tombola cu splendid basar de obiecte și picturi original« Ruleta, Carusel-lebede bărc', Concurs de frunusețe pentru copii O platformă specială pentru dans aranjată in mijlocul grădinei lăngă teiul lui Eminescu Muzica Militară adusă din Bacău și alte două orchestre vor cănta in tot timpul Torturi și champagnie se vor pune la loterie, biletele sunt la doamnele din comitetul organisator. Restaurantul stabilit, din grădină asortat cu mâncări și băuturi fine Măre serbare școlară are loc Joi dimineața 3 Iunie D. P. Bujor a fost ales senator al Universității din Iași. D. Dmitrie Alexandrescu a plecat azi la Cernăuți unde va ține o conferință, ca invitat din partea universitaței din capitala Bucovinei D. D. Alexandrescu a plecat, însoțit de mai mulți studenți. D. D. A Grecianu dimpreună cu dna, a plecat astăzi după amiază cu automobilul,a Grumăzești din județul Neamț, unde mâni joi se va celebra căsătoria nepoatei sale prințesa Lurie Caradgea, fiica prințesei și prințului Al. Caradgea, cu d. Aliot, prim secretar la legația elvețiană din București. D. ministru de justiție M. Cantacuzino, părăsește mani lașul, plecând in Capitală. Doi indivizi, astă noapte pe la ora 1 jumătate, au încercat să prade pe cărciumăreasa Cipra Berlă din str. Moara de Vănt No. 3. Ei erau imbrăcați in haine gri, cu capete in cap. Fiind sițiți, au dispărut, trăgând după dânșii două focuri de revolver. D-1 Basili Stancov a fost avansat registrator la secția III Iași, in locul vacant, prin demisiunea D-lui D. Andronic mmmaem Resultatul general al alegerilor de Cameră 1—minim-infirrnTiw murit Ziarul „Îndreptarea“, publică următorul resultat oficial al alegerilor de Cameră din întreaga țară, afară de Ardeal: Partidul Poporului 159 mandate Liberalii ß Socialiștii 14 Federația 32 „ Țărăniștii basarabeni 25 ,, Independenți 3 Partidul Nistor 19 Evreii 1 German oficios 1 Deci, 159 guvern față de 83 opoziție. Hildri iartU EK a sosit in localitate, socialistul Oprescu Alex. din București, pentru a însufleți pe lucrători greviști din Iași să continue încă vreo două săptămâni greva. Lucrătorii greviști au fost convocați aseară in localul casei poporului din strada Socolei. Solemnitatea transferărei tabloului „Executarea lui Horia“, de la universitatea din Iași la cea din Cluj a fost fixată pentru 10 iulie Pentru acoperirea cheltuelilor, ministerul de instrucție a acordat suma de 10000 lei . Sergentul Balan din punctul Trei Erarhi a fost pedepsit cu amendaos 5 zile fiind că a arestat pe un șofer din București care a schimbat, 1000 franci, pentru că acesta n’a vrut să dea explicații sergentului de unde are acești bani. S’a pierdut o sacoșă de mâttse japoneză verzie cu flori, in care se afla o pudristă de aur emailată cu alb și flori albastre. Găsitorul este rugat a o aduce la redacția ziarului nostru. Greva de la gara Iați Referitor la greva de la Depoul de mașini din gara Iași, pe ziua de 31 Mai, s’au insporst la lucru dintre lucrătorii greviști, un număr de 6, iar pe ziua de er ,alți lucrători și-au reluat lucrul. Un număr de 60 prost luate fin I și, in urma măsurilor de higienă și de moralitate luate de prefectura poliției Iași, au părăsit orașul du% cănduse la munca câmpului. Iosef Betlin mecanic la „Lumna Moldovei“ a fost tipografia internat in spitalul St Spiridon in urma unui accident de mașină, care i-a rupt degetele de la măna dreaptă. Pungașul de buzunare Băni Grigare de foc din Galați, a fost prins pe cănd scotea din buzunarul unui locuitor o pungă cu bani. M cui parchet va avea ultimul cuvint, Concentrarea medicilor In vederea unei concentrări pe serii a medicilor, direcția VI sanitară din ministerul de răsboi, a trimis acestora ordine individusle. E vorba de o concentrare pe termen scurt. De altă parte aceeaș Direcție a trimis ordine individuale medicilor pentru a clarifica situația acestora. Mulți dintre medici fiind prizonieri situația lor trebue clarificată in special in vederea avansărilor. Domnul M. Ștefăniu, Președintele Camerei de Comerț și Industrie din localitate, a convocat Consiliul Camerei de Comerț și Industrie Iași pentru Mercuri 2 Iunie a. 0. ora 5 p. m. spre a sa disputa și decide asupra controlului militar in Comerț, precum și alte chestiuni de ordin economic» JO.ls r • Festivalul artistic Religios-cultural din Tg.-Frumos In seara zilei de 23 Mai st. n. in localul școalei primare de fete din Tg.-Frumos, a avut loc un mare festival cu caracter religios-cultural-litarar și muzical, organizat de comitetul restaurat al bisericei Sf. Niculai de sub președinția d lui I.Tersaro, cu concursul Cercului Cultural „Progresul” din Tg. Frumos. Festivalului acestuia, dar in folosul bisericei Sf. Neculai, publicul nostru a știut să-i imprime nota reală a insemnătăței lui religioase, participănd într’un număr neașteptat de mare și subliniindu - prin o generozitate demnă de toată landa. Festivalul se incepe printr’un soart curănt de deschidere plin de căldură, rostit de d. Gh. Vlascu, președintele de onoare al Cercului cultural „Progresul“, Dl. Raul Tarasio, din partea Cerculul Cultural „Progresul“, intr’o frumoasă și mișcătoare cuvântare iși desvoltă conferința sa „Despre Biserica și Religia Creștină“. începe prin a face istoricul bisericei Sf. Neculai, in folosul căreia se dă această serbare, arătând marea necesitate a restaurărei bisericei, cara esta aproape isprăvită cu lustfirile. Vorbind de religia și biserica creștină printr’o perorația de o neîntrecută frumusețe, e înfățișată ca altarul unde vin oamenii cu sufletul ușurat și cu gândul înseninat, nităind putabile giurile din lume și mălțănda și sufletul către bunătatea lui D-zen, se inchină acelnia care s’a sacrificat pentru noi gi pentru dreptate Isus Hristos ca a dat omen’rei liniștea gi fericirea pe pământ. Arată cafea in toate invățăturila sale el n’are , la bază de oăt singurul gi marele percept „iubirea“, cea mai nobilă gi fruasoasa învățătură da pe pământ, pentru care omul sa sacrifică pe sine pentru binele nostru iar in biserică găsește credințe, crea putere mere, măutoare și binefăcătoare care ne întărește ei fletele pentru fapte bune. Prin religie, omul ce sufere in mijlocul nenorocirilor și amărăciunilor vieței, sar cel care se jertfește pentru o cauză dreaptă, iși alină amarul, se înviorează, prinde putere și luptă Înainte găndidu-se lo D zeu. Creștinismul arată că omul cu propriile lui forțe nu poate să învingă răul, că mai are nevoie de ajutorul lui D-zeu, numit dar, ce el a câștigat femei prin patimile Măntuitorului. Religia face puterea de existență a unui stat, care a avut mai cu s samă pentru poporul românesc un rol determinat și hotărător. Pentru ca să fie o patrie puternică trebuie să existe mai latăi religia strămoșească care încălzește sufletele prin adorația celor ce au fost și cari nu au lăsat tot ce am avut mai scump, Patria ! " Prin religie și biserică s’a putut păstra acea admirabilă unitate sufletească a poporului pe temelia căreia s’a înfăptuit astăzi unitatea politicănațională (Aplanse). Vorbind mai departe documentează strânsa legătură dintre morală și religia creștină, care are o bază sigură și neclintită, care rămăne aceiași cu toate schimbărie vremurilor și care se găsește numai la Veșnicul Dumnezeu 00-a făcut din Voința-I divină ofiliază tuturor acțiunilor omeneștii