Ex Symposion, 1999 (25-29. szám)

1999 / 26-27. szám

Megváltó. Ahol úgy éreznék, hogy a textus túlfeszíti a húrt — Hitler mint kárho­zatra ítélt Ábrahám, mint új Mózes —, ott mindig történik valami. Némelyek úgy vélik — így a nem-filmet szerintem termékenyen félreér­tő Susan Sontag is —, hogy a syberbergi mű alfája és ómegája a projekció. Egy biztos: e projekció sajátos, nagyon bensőséges, nagyon német öngyűlölet. Jelenkép: a „bennünk lévő" arra is utal és reflektál, hogy mennyiben va­gyunk örökösök. Hát eléggé. Kapunk egy villanásnyit a hetvenes évekből, felsorolásszerűen. Ellenzé­kieket elmegyógyintézetbe zárni, mindenkire lőni, aki át akar jutni a berlini fa­lon. S persze a nyugatnémet lélektelenség és sivárság. Meg Chile, Dél-Afrika, Idi Amin, Kambodzsa. Mindez ma már nem olyan „érdekes" (leszámítva a koránt­sem nyugatnémet lélektelenséget és sivárságot), ma más „érdekes". Aztán megszólal a mindent túlélő Hitler-bábu. Köszöntöm a terroristákat és anarchistákat, új híveket szereznek nekünk. Éljen a nőmozgalom, az új rasszizmus. S hogy világszerte, de nálunk a legradikálisabban. Vagy: ha nem az anyaságért vagyunk, akkor éppen ellene, a fő az, hogy győzünk. És mit mond ma mindenki: a munkanélküli­ség a legnagyobb problémánk, legyőzéséért minden áldozatot meg kell hozni. Mindent? El tudom magyarázni, hogyan kell csinálni. Az előző bekezdés első mondatában a hangsúly a mindent túlélőn van. Ma már nem „érdekes" a húsz évvel ezelőtti politikai gengszterélet, miért lenne az a hatvan évvel ezelőtti? Miért pont Hitler? Ha valaki ma esszét ír vagy (nem­)filmet készít, tehát nem tudományos vállalkozásba fog — nagyvonalúan eltekintve itt az úgynevezett demarkációs problémától, vagyis attól, hogy mi a lórúgás az a tudomány, merre fekszenek a tudományos békeszerződések által rögzített és a tudomány vámszedői által szigorúan őrzött határai —, nem akmé­­ját írja, de ír/alkot, és számot tart arra, hogy olvassák/nézzék és dialogice értel­mezzék, akkor érdemes zárójeleznie a politikatörténetet. Ez persze nem zárja ki a Hitler-tematikát — hátha valaki nem ismeri, bármi kapcsán lehet dialogizálni —, de azt igen, hogy — ismét csak — adjon Hitlernek egy pofont. Ám Syberberget tulajdonképpen nem izgatja a politikatörténet, az leg­följebb háttérként szolgál nála. Nem­ filmjének éppen azért volt komoly recepció­ja — nem nálunk és nem is Németországban —, mert a történeti Hitleren túl­mutató (előre és hátra) Hitler-jelenség érdekli. Valahol valaki megjegyezte: Sy­­berberg rá akar venni minket, hogy vegyük végre komolyan azt, amit Hitler mondott , hogy a nem­zetiszocializmus micsoda kulturális forradalmat és szellemi katasztrófát jelentett és jelent mindmáig. Elvetted tőlünk Caspar David Friedrich naple­mentéit. Amennyiben Syberbergnél a projekció Krant, annyiban a jelenkép Thomas Mann folytatása más eszközökkel. Doktor Faustus: Paliiodikus zár­lat. Leverkühn visszavonja a VII. szimfóniát, a nem­film vége „visszaénekli" az Örömódát. Szó szerintiség, a giccs komolyan vétele, a tömegkultúra születése. Sontag: Syberberg: a roman­tikától Hitlerig, Wagnertől Hitlerig, a Caligaritól Hit­lerig, a giccstől Hitlerig, Hitlertől a pornóig, Hitlertől az NDK-ig, a szövetségi köztársaság belső ürességéig. Konfessionslos, aber gottgläubig. Felekeze­­ten kívüli, de istenhívő. Mint előszeretettel náci hit­vallás. Tényleg náci? Kertész Imre: Use Kochnak, a buchenwaldi lágerparancsnok feleségének feltétle­nül szüksége volt Istenre (istenre). „Eleinte mindenki nevetett rajtam, ma már csak kevesen nevetnek, hamarosan eljön az idő, amikor senki sem fog nevetni (rajtam)." (Az egykori hallgató­közönség harsány derűvel és tapssal reagál a Führer szavaira.) Eljött ez az idő, s úgy tűnik, nem is na­gyon akar elmúlni. Crux philologorum: Erich Fromm: Adolf Hitler: a nekrofília klinikai esete. In: 2000, 1994. júl. és aug. Arbeitsheft Film Hauser 1. Carl Hauser Verlag, München—Wien, 1980. Miskolczy Ambrus: Gondolatok a könyvtárról. In: 2000, 1997. dec. és 1998. jan. Ormos Mária: Hitler, T-Twins, 1993. Rüdiger Safranski: Schopenhauer. Európa, Bp., 1996. Valamint Ágoston (Szt.), Kertész Imre, Ernst Nolte, Albert Speer, Szilágyi Ákos, Hayden White, Rainer Zittelmann. És sokan mások. Ceterum censeo Carthaginem esse non delendam. 86

Next