Ezredvég, 2000 (10. évfolyam, 1-12. szám)

2000 / 10. szám - OLVASÓLÁMPA - Kristó Nagy István: "Töri" : (Tizenöt könyvről) ; [könyvismertetés]

KRISTÓ NAGY ISTVÁN Tizenöt könyvről A mai fiatalok így nevezik a történelmet: „töri", amit tanulmányaik során közülük sokan fölöslegesnek, sőt tehertételnek éreznek. De még a mai ifjak is kénytele­nek megtanulni: „Historia est magistra vitae", amit a magamfajta öregek több mint fél évszázaddal ezelőtt tudomásul vettünk - s vele azt is, hogy a történelmet afféle tanítómesternek tartjuk, mely ta­nulságaival a jövő útját is megmutatja. Ám így van-e? nincs-e igazuk azoknak a fiataloknak, akik nem akarnak történel­met tanulni, s a történelemből okulni? Hiszen nemcsak az ifjúság jó része tekin­ti problematikusnak a történelmet, mint tantárgyat, hanem komoly tudósok is akadnak (és nemcsak olyanok, akik elu­tasítják a - hegeli nyomán továbblépett - marxizmust), akik kétségbe vonják a történettudomány objektivitását, tehát nemcsak tanúságát, hanem tanulságát is. Ebben a cikkben csupa történelmi, vagy történelmet idéző, netán a jövő számára dokumentum értékű könyvvel foglalko­zom, de az áttekintést épp ezzel az alap­­problémával kell kezdenünk. Tudomány-e a történelem, létezik-e egyáltalán, s mi­lyen történetfilozófiának van helye a nap alatt? Az nyilvánvaló, hogy nem élhet a természettudományok követelményei­nek megfelelő kísérleti s matematikai módszerekkel, viszont akkor egzaktsága kétségbe vonható. Mégis, szinte beideg­zésünk, hogy minden emberi (sőt, termé­szeti!) jelenséget, fejleményt történeti módszerrel nézünk, amivel együtt jár a fejlődés feltételezése. Ehhez nem volt szükség a marxizmus tanítására - így lát­tuk ezt már hetven évvel ezelőtt, s még csak nem is hegeli filozófikum nyomán, inkább a darwinizmus általánosítása­ként. Az nem lehet vitás, hogy az embe­riség, ha lassan is, de halad, aminek bi­zonysága a világszerte több és hosszabb élet, noha nem az oly sokszor visszavá­gyott „ősi" nyugalomban s ha nem is bol­dogság: valamiféle természetes­ termé­szeti egyensúlyban, ami egy keleti (vagy törzsi, „paraszti") szemlélet ideája és ide­álja. Mindenesetre e kiterjedtebb, de keve­sebb szenvedéssel sújtott élet (ha másban nem, az orvostudományban - fájdalom­­csillapítás­­ jóvoltából) - kétségkívül egy­fajta haladás. Mégis: „halad-e" a történe­lem, s vele az emberiség? Van-e tartalma a történelemnek, vagy csak az ember lát bele valamiféle rendet? És ez a kérdés nemcsak a dialektikus és történeti mate­rializmus (olykor vulgáris) kritikájaként vetődik fel, hanem a korszerű történet­filozófia egyik alapkérdése. Erről szól a fiatal történész, Gyáni Gá­bor új könyve, amit a Párttörténetiből lett Politikatörténeti Alapítvány kiadója, a Napvilág jelentetett meg a legutóbbi könyvhétre: Emlékezés, emlékezet és a törté­nelem elbeszélése. Gyáni főként Hayden White „posztmodern" történetfilozófiá­ját mutatja be, noha maga az amerikai szerző nem tekinti magát posztmodern­nek. De megszokhattuk, hogy akikre leg­inkább ráillik ez a - divatja által máris le­járatott - terminus, tiltakoznak ellene. Áru az, hogy White is „metafizikának" tekinti a történelem immanens folyama­tainak történészi megítélését, önmagá­ 84

Next