Ezredvég, 2004 (14. évfolyam, 1-12. szám)

2004 / 4. szám - OLVASÓLÁMPA - Kristó Nagy István: "Standard" művek : Öt könyvről ; [könyvismertetés]

len „mondanivalótól" a kifejezésbeli vívmányokig, amelyekkel épp az utol­só 40 év során (Ottlik Iskola a határon­­jától kezdve) sikerült a magyar regény­nek először korszerűvé (nemzetközi te­kintetben is figyelemre méltóvá) len­nie. A „magas" mértékből következőleg népszerű s olvasott írókról, például, Bárányról, Végh Antalról szó sem esik, viszont felfedez olyan műveket, me­lyeket szégyenszemre magam sem ol­vastam és kedvet csinál azok tanulmá­nyozásához (Szilágyi: Kő hull apadó kútba, Sándor Iván: A szefforiszi ös­vény, Krasznahorkai: Háború és hábo­rú. ) Olasz nem szűkkeblű: Bodor vagy Kertész Imre éppúgy megtalálja he­lyét, mint - mondjuk - Grendel, Háy vagy Závada - ám korántsem kritikai értékelés nélkül. A magam részéről Szentkuthy, Albert Gábor és Hernádi Gyula méltánylását hiányolom - utó­végre sok mindent épp az utóbbi indí­tott el. Olasz érdeme viszont, hogy az elmúlt félévszázad teljes kritikai iro­dalmát feldolgozza, s főként Balassa Péter és Thomka Beáta sok fontos ész­revételét hasznosítja. Előbbire érdekes példa Balassa észrevétele, mely „az ag­nosztikus lét megismerhetetlenségé­nek" protestáns hagyományára utal, különben épp Ottlik kapcsán. Sokszor abszolút általános megállapításokat ma­guktól az íróktól vesz át, pe­grendeltől azt, hogy „realizmusnak — úgy ahogy az ötvenes, hatvanas években értelmez­ték - nincs jövője. " „Ez a gondolat egy­becseng García Marqueznek azzal a fel­ismerésével, hogy „ez a »másképpen« a valószínűség határainak átlépését je­lenti". Másfelől újból megjelenik a „cse­lekményesség" iránti igény, amit mind többen igyekeznek kielégíteni. Kissé keveselltem viszont a külföldi párhuza­mot (Bernhard, Faulkner stb.), ami azért is érdekes, mert Olasz Sándor a külföl­di szakirodalmat Barthes-tól De Manón át Hayden White-ig nagyon okosan hasznosítja, s ezzel megint tovább ta­­nulmányoztatásra késztet. Fontos, mondhatni, alapvető Olasz regénytörté­nete. Kár, hogy ez a kiváló összefoglalás csak a regénnyel foglalkozik. Ha a drá­mára is sort kerített volna, nyilván ész­reveszi a szintén vidéken élő Mar­­schalkó Zsolt kötetét, a Holdkirály-t (Palócföld könyvek. ) A címadó szín­mű II. Frigyes porosz királyról szól, s arról az átformálódásról, amely a hata­lom révén a voltaire-i szabadelvűségből háborúpárti, kegyetlen uralkodóvá te­szi a „jobbra érdemes" fiatalembert. Bravúros Voltaire jellemrajza is: nem éppen magasrendű önzése, kapzsisá­ga, érdeke ellenére sem változtatja meg alapvető, bátor magatartását, mellyel a királlyá lett Frigyesnek is szemébe mondja az igazságot. No de, mi az örök igazság? Talán a hősiesség? Erről író­dott a füleki vár feladásáról szóló Ho­mokvihar, amely a hősiesség értelmét és értelmetlenségét vizsgálja. Ugyan­ezzel a problémával néz szembe, most már fergeteges vidámsággal is, nem­zeti korlátainkat megmutatva, a Zsar­­nokölők című komédia, mely még a kel­leténél is több ötletsziporkával mutat­ja fel a Ferenc József-i idők ellenzékisé­gét és megalkuvását. Akárhogyan is, ezek a drámák színpad után kiáltanak! Majd csak sort kerít rájuk valamelyik dramaturg és rendező. Nem kevésbé érdekesek a való élet komédiái is, mégha csakugyan élet-ha­lál kérdéseit vetik is fel. A neves kiadó leányának, Cserépfalvi Katinak emlé­kezése a Mimikoko illegális élete az 1944-es vészkorszak gyermekfővel át­élt megpróbáltatásait mutatja be, mond­

Next