Făclia, iulie-septembrie 1970 (Anul 24, nr. 7353-7430)

1970-07-01 / 7353. szám

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, MNIJI-UÂ! ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CLUJ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Obiective de prim ordin Semănatul suprafețelor restante, urgentarea praștiei și a pregătirilor fie recoltări In cadrul teleconferinței organizată luni, 29 iunie, cu direcțiile agricole județene, conducerea Ministerului Agriculturii și Silviculturii a subliniat sarcinile de răspundere ce revin organelor agricole județene, tuturor unităților agricole pentru executarea lucrărilor de care depinde recolta din acest an Insămînțarea tuturor suprafețelor restante cu porumb constituie sarcina de maximă urgență. In județul Cluj au mai rămas de însămînțat la începutul acestei săptămini peste 9 000 hectare cu porumb. Suprafețe mai mari mai sunt de însămînțat mai ales în cooperativele agricole care au fost calamitate de inundații, cum sînt cele din Cuzdrioara, Vauivium, viile Dejului, Iclod, Fizeșul Gherlei, precum și într-o serie de unități din zona deluroasă. Conducerile și specialiștii cooperativelor agricole și ale secțiilor de mecanizare sunt datoare să asigure folosirea cu maximum de randament a mijloacelor mecanizate pentru ca în cel mai scurt timp nici o parcelă de teren să nu rămînă neînsămînțată. Cea mai mare atenție trebuie acordată și grăbirii prașilelor. Cu toate că mai mult de o treime din suprafețele însămînțate cu porumb n-au fost prășite pînă acum nici măcar o singură dată, se constată că în multe unități din județ mijloacele mecanizate sînt slab utilizate la întreținerea culturilor. Capacitatea de lucru a cultivatoarelor aflate în dotarea secțiilor I.M.A. a fost folosită pînă acum în proporție de numai 6 la sută. Inginerii șefi ai cooperativelor agricole și șefii secțiilor de mecanizare se fac direct răspunzători de utilizarea cu maximum de randament a mijloacelor mecanice la întreținerea culturilor, acei care neglijează aceste lucrări făcîndu-se pasibili de aspre sancțiuni. Toată atenția trebuie acordată în această perioadă și acțiunilor de combatere a dăunătorilor la culturile de cartofi, in și cînepă, executîndu-se tratamentele necesare atît pe tarlalele cooperativelor agricole, cit și pe loturile personale ale cooperatorilor. Condițiile climatice favorizează atacul de mană la viță de vie și alte culturi. Pentru prevenirea pagubelor care pot fi cauzate de mană, se impune ca în fiecare unitate să fie executate la timp stropirile cu zeamă bordeleză, sub supravegherea și îndrumarea directă a specialiștilor. Paralel cu aceste lucrări, în fiecare I.A.S., I.M.A. și cooperativă agricolă trebuie încheiate grabnic pregătirile de recoltări. Cu ajutorul organelor agricole județene se va efectua de urgență recunoașterea culturilor destinate pentru sămînță. Punerea în funcțiune a întregului parc de mașini și tractoare care va fi utilizat în campania de recoltări, a mijloacelor de transport, asigurarea spațiilor de depozitare a recoltei, precum și buna organizare a muncii vor sta în centrul preocupării conducerilor unităților agricole, pentru ca lucrările de strîngere a recoltei să poată fi la timp declanșate și terminate într-un interval scurt, spre a se evita orice risipă din producția acestui an. Interes major față de proiectele noilor legi Cadrul legal pentru îmbunătățirea întregii activități în agricultură Proiectul de lege privind organizarea producției și a muncii în agricultură constituie un puternic stimulent pentru întărirea disciplinei în muncă, a răspunderii fiecărui lucrător din agricultură față de rezultatele obținute în producție. Statul nostru se îngrijește în permanență de sprijinirea multilaterală a unităților agricole socialiste și a celorlalți producători agricoli acordîndu-le ajutoare pentru asigurarea cu semințe din soiuri și hibrizi valoroși, material săditor, animale de prăsilă cu însușiri biologice superioare, aprovizionarea tehnico-materială, credite pentru investiții și pentru producție, mijloacele necesare pentru executarea mecanizată a lucrărilor agricole, efectuarea lucrărilor de îmbunătățiri funciare, combaterea bolilor și dăunătorilor, asistență tehnică de specialitate, condiții avantajoase pentru valorificarea produselor. Totodată, statul se îngrijește de pregătirea și perfecționarea profesională a cadrelor de conducere și a specialiștilor din agricultură. Noul proiect de lege, privind organizarea producției și a muncii în agricultură, supus în aceste zile dezbaterii publice, dă posibilitatea țărănimii, lucrătorilor din unitățile agricole de stat, specialiștilor,, tuturor oamenilor muncii din agricultură, să-și spună întreaga contribuție pentru înfăptuirea neabătută a programului partidului de dezvoltare puternică a agriculturii. Experiența unităților fruntașe din județul Cluj ca și din întreaga țară, arată că aplicarea largă a cuceririlor științei și tehnologiilor avansate, folosirea judicioasă a tuturor mijloacelor de producție pentru asigurarea unei productivități și a unei eficiențe economice ridicate pot avea loc numai în condițiile marii producții socialiste agricole și care se apropie tot mai mult de specificul producției industriale. Folosirea chibzuită cu maximum de randament a fondului funciar, a efectivelor de animale, a plantațiilor și, a tuturor mijloacelor materiale și bănești de care dispune agricultura județului nostru, a constituit și va constitui și in viitor nu numai o necesitate obiectivă, ci și o obligație de cea mai înaltă răspundere a fiecărui lucrător. De aceea, toți oamenii muncii din agricultură — în dubla lor calitate de proprietar și producător — trebuie să înțeleagă pe deplin înalta lor responsabilitate de a-și îndeplini, zi de zi, clipă de clipă, sarcinile de muncă ce le revin, de a contribui la realizarea planurilor de producție, la înfăptuirea tuturor măsurilor privind perfecționarea activității economico-organizatorice a unităților agricole socialiste. Respectarea riguroasă a regulilor agrotehnice, fitosanitare, zootehnice și sanitarre ing. Ion MURĂȘAN, director al Direcției agricole a județului Cluj (Continuare în pag. a lll-a) m. Controlul activității de administrare a patrimoniului Proiectul de Lege privind răspunderea conducerilor organizațiilor socialiste pentru gospodărirea mijloacelor materiale și bănești, organizarea și funcționarea controlului financiar, se înscrie în ansamblul de măsuri cu privire la perfecționarea conducerii și planificării economiei naționale, la creșterea eficienței activității economice, stabilite de Conferința Națională și Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român. Deoarece pentru unele obiective proiectul de lege reprezintă numai cadrul ce urmează a fi precizat prin hotărîri ale Consiliului de Miniștri, cum este: controlul financiar preventiv și controlul financiar intern, ne propunem a analiza în continuare noul — după părerea noastră — în noua reglementare, controlul activității de administrare a patrimoniului. Controlul propriu al organizațiilor socialiste, prevăzut în capitolul II, reprezintă pe de o parte o îmbinare reușită a răspunderii colective cu răspunderea personală a fiecărui conducător pentru îndeplinirea sarcinilor în compartimentele ce-i sunt repartizate, iar pe de altă parte concretizează tendințele noi din literatura de specialitate cu privire la control. Pornind de la funcțiile întreprinderii de cercetare, dezvoltare, producție, comercială, financiară și de personal, care sunt încredințate unui membru al colectivului de conducere, trebuie să arătăm că fiecărei funcții îi corespund sarcinile de previziune, organizare, comandă, coordonare și control. Mijlocul prin care conducătorii cunosc și cercetează în permanență drumul unității spre obectivele stabilite este controlul. A controla în seama Augustin NASAUDEAN, contabil șef la uzina „Metalul roșu“ Cluj (Continuare in pag, a lll-a) Plenara Consiliului județean al sindicatelor Ieri, 30 iunie a.c., a avut loc ședința plenară a Consiliului județean al sindicatelor Cluj. Înrședință au participat asmbrii și membrii supleanți ai Consiliului județean al sindicatelor, directori de întreprinderi și de instituții,, președinți ai unor comitete sindicale din întreprinderi și instituții, invitați. A participat, de asemenea, tov. Roman Morar, secretar al Comitetului județean Cluj al P.C.R. Pe baza unui referat prezentat de biroul executiv al Consiliului județean al sindicatelor, participanții la plenară au dezbătut activitatea depusă de colectivele întreprinderilor industriale și economice pentru îndeplinirea angajamentelor luate în întrecerea socialistă la chemarea organizației județene de partid Cluj. Membrii Consiliului județean al sindicatelor au fost informații a îupra activității biroului executiv depusă în perioada scursă de, la ultima ședință plenară. Totodată, a fost aprobată componența comisiilor pe probleme ale Consiliului județean al sindicatelor. Participanții la discuții au relevat activitatea depusă de sindicate în vederea asigurării îndeplinirii sarcinilor de plan și angajamentelor, făcând cunoscute metodele aplicate în mobilizarea oamenilor muncii. In încheiere, tov. Roman Morar a precizat sarcinile ce revin sindicatelor și conducătorilor întreprinderilor în perfecționarea organizării producției și a muncii, în creșterea exigenței față de muncă în toate compartimentele de activitate, precum și în modernizarea conducerii și îndrumării Activității colectivelor de muncă. Tov. Ioan Udrea, președintele Consiliului județean al sindicatelor, în cuvântul său de încheiere a ședinței, a indicat direcțiile principale în care va trebui îndreptată atenția sindicatelor în perioada care ar•ilează, relevînd că întreprinderile dispun de rezerve importante și posibilități încă neidentificate privind creșterea capacității de producție, mărirea potențialului de transport, reducerea consumului de materiale, utilizarea rațională a forței de muncă etc. inmînarea diplomelor de doctor și doctor docent Ieri, la prînz, a avut loc ultima ședință de lucru din acest an școlar a Senatului Universității. La ședință au participat tovarășii Aurel Duca, prim-secretar al Comitetului județean Cluj al P.G.R., președintele Consiliului popular județean, Roman Morar, secretar al Comitetului județean Cluj ■i al P.C.R., Remus Bucșa, primsecretar al Comitetului muninicipal Cluj al P.C.R., prima ■ [UNK] [UNK]n rul Clujului, și Grigore Drondoe, secretarul Comitetului de partid pe Centrul universitar. Deschizînd ședința, prof. univ. dr. docent Ștefan Pascu, rectorul Universității „Babeș- Bolyai“, a spus: „Astăzi, cu ocazia Zilei învățătorului, ziua tuturor slujitorilor școlii, inaugurăm o festivitate în semn de cinstire față de cadrele didactice, vîrstnice și tinere, a căror activitate științifică onorează Universitatea noastră, și le înmînăm diplomele de doctor și doctor docent, cu speranța de a fi ,o pildă și pentru alți tineri universitari“. Transmițînd salutul Biroului Comitetului județean de partid și al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, tovarășul Aurel Duca i-a felicitat pe sărbătoriți, pe toți slujitorii Universității, ai școlii. „Pentru Centrul nostru universitar, focar al culturii și științei, solemnitatea înmînării diplomelor atestă un climat propice cercetării științifice, evidențiat și de existența unor presti................. groaise școli de cercetare în diferite domenii ale științelor. Spiritul academic și universitar, colaborarea universitarilor români, maghiari, germani și de alte naționalități — a spus în încheiere d-sa — demonstrează trăinicia și succesul eforturilor tuturor de făurire a culturii României socialiste“. In continuarea ședinței, prof. univ. dr. docent Ștefan Pascu a dat citire textului general al diplomelor, în limba latină, iar secretarul științific al Senatului, Păi Arpad, a citit lista celor 2 doctori docenți și 81 doctori, cărora li s-a înmînat diploma. In încheierea ședinței, prof. Ștefan Pascu a mulțumit doctorilor docenți și doctorilor pentru sîrguința lor în cercetarea științifică și activitatea didactică, care sporește și mai mult prestigiul Almei Mater Napocensis. La Universitate „Contribuția I.F.A. Cluj in domeniul calculului analogic’ Ieri dimineață a avut loc simpozionul „Contribuția I.F.A. Cluj în domeniul calculului analogic“, organizat de Secția a III-a Cluj a Institutului de Fizică Atomică și de Catedra de automatică a Institutului politehnic Cluj,cu ocazia împlinirii a 10 ani de la darea în funcțiune a calculatorului analogic „ANCA-1“, creație a I.F.R. Cluj. La simpozion au participat —— tovarășii ing. Roman Morar, secretar al Comitetului județean de partid, ing. Jakab Iuliu, secretar al Comitetului municipal de partid, prof. dr. docent Victor Mercea, șeful Secției Cluj a I.F.A., prof. univ. Liviu Mânduc, decanul Facultății de electromecanică, cercetători de la I.F.A. Cluj, Institutul politehnic Cluj, Institutul de electronică și tehnică de calcul, I.M.F., întreprinderi clujene. Cuvîntul de deschidere a simpozionului a fost rostit de prof. dr. docent Victor Mercea. Tovarășul Roman Morar a transmis participanților salutul organelor județene și municipale de partid și de stat. In cadrul simpozionului, conf. dr. ing. Marius Hăngănuț, șeful Catedrei de automatică, matematician principal Ion Covaci, cercetător principal ing. Costin Miron, ing. ................. principal Marina Ioanoviciu și asistent ing. L. Peteanu au prezentat referate despre apariția și dezvoltarea preocupărilor de calcul analogic la I.F.A. Cluj, probleme rezolvate cu ajutorul calculatorului analogic „ANCA-1“, preocupări actuale și tendințe pe plan mondial în domeniul calculului analogic. După vizitarea expoziției de lucrări de diplomă, de doctorat și studii consacrate calculului analogic, participanții la simpozion au vizitat laboratorul de calcul și au continuat discuțiile, libere, asupra problemelor calculului analogic la I.F.A. Cluj. SIMPOZION Anul XXVI Nr. 7353 • Miercuri 1 iulie 1970 4 pagini 30 bani Azi, etapă In divizia A de fotbal C.F.R. — F.C. Argeș Azi este programată etapaa XXIV-a a diviziei A de fotbal. La Cluj, cu începere de la ora 18 (și nu 17:30 cum a fost anunțat inițial), pe stadionul din parcul orașului, are loc partida C.F.R. — F.C. ARGEȘ. In deschidere (de la ora 16), partida dintre echipele de tineret-rezerve. Iată și programul celorlalte întîlniri ale etapei: Steaua — Steagul roșu, A. S. Armata — Dinamo Bacău, Dinamo București — Farul, Politehnica —Petrolul, Crișul — „U” Cluj, Jiul — Rapid și U.T.A. — Universitatea Craiova. Ieri, Șahinșahul Iranului, Mohammad Reza Pahlavi Aryamehr, împreună cu președintele Consiliului de Stat, Nicolae Ceaușescu, au vizitat Craiova După cum este cunoscut, timp de două zile, Șahinșahul Iranului și soția sa au fost oaspeți ai litoralului Mării Negre. Marți, împreună cu președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, Șahinșahul Mohammad Reza Pahlavi Aryamehr a vizitat Craiova. Au sosit, de asemenea, la Craiova vicepreședintele Consiliului de Stat, Emil Bodnaraș, și oficialitățile române atașate pe lângă șeful statului iranian, Constantin Stătescu, secretar al Consiliului de Stat, Pavel Silard, ambasadorul României la Teheran, general locotenent Constantin Popa, locțiitor al șefului Marelui Stat Major, precum și Ardessir Zahedi, ministrul afacerilor externe al Iranului, Sultan Sanandaji, ambasadorul Iranului la București, și alte persoane iraniene care-l însoțesc pe Șahinșah. Drapele ale celor două țări împodobeau străzile străvechii cetăți a banilor, iar portretele Șahinșahiului și al soției sale erau expuse în vitrinele magazinelor. Și, bineînțeles, subiectul la ordinea zilei al volubililor craioveni era sosirea în urbea lor a celor doi șefi de stat. Discuțiile se centrau invariabil asupra semnificației întâlnirii dintre șeful statului român și șeful statului iranian, asupra bunelor relații statornicite între Iran și România. România și Iranul au un limbaj comun în foarte importante probleme ale contemporaneității , respectarea suveranității și independenței, respectul reciproc, colaborare reciproc avantajoasă. Animate de dorința de a sluji cauza înțelegerii în viața internațională, România și Iranul acționează pentru cooperarea și prietenia între popoarele lumii și oferă, prin ceea ce întreprind în planul relațiilor bilaterale, un model de colaborare între state cu orînduiri sociale diferite. Exprimând sentimentele de adevărată prietenie si stimă (Continuare în pag. a IV-a) Festivitățile prilejuite de „Ziua învățătorului" Adunarea de la Teatrul Național Cu fiecare an, cu fiecare 30 iunie, s-a împămîntenit un firesc și emoționant obicei sărbătorirea acelora care prin știință, cultură și, mai ales, prin suflet sădesc și transmit milioanelor de inimi tinere flacăra cunoașterii, a omeniei și spiritului adevărului, a buneicuviințe și spiritului de ordine, a dragostei și respectului față de tot ce s-a clădit cu trudă și dăruire de către înaintași, față de clipele luminoase și certe ale prezentului, față de tot ceea ce vor realiza ei înșiși in viitorul comunist — DASCĂLII. Educatoarelor, învățătorilor, profesorilor, universitarilor clujeni le-a fost închinată adunarea festivă de ieri de la Teatrul Național. In prezidiul adunării au luat loc tovarășii: Aurel Duca, Remus Bucșa, Péterfi Ștefan, Constantin Daicoviciu, Trofin Simedrea, Ștefan Pascu, Leontin Stoica, Garofița Pavel, Demeter János, Octavian Fodor, Bazil Popa, Emil Negruțiu, Grigore Drondoe, Augusta Ciobanu, Szölösi Francisc, Vasile Brînzei, Baba Charlota, Kemeny Alexandru, Toth Eva, Ion Macarie, Ion Rusu, Ion Radu, Ion Deleanu, Arghir Moceanu, Emil Rusu, Aurica Podea, Alexandru Dărăbanțiu. Cuvîntul de deschidere a fost rostit de tovarășa Garofița Pavel, vicepreședinte al Consiliului popular municipal Cluj. Aducând un călduros salut întregului corp didactic clujean, tovarășul Aurel Duca, membru supleant al Comitetului Executiv al C.G. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Consiliului popular județean, a arătat că Ziua învățătorului este o frumoasă și de acum tradițională zi de cinstire și prețuire a muncii dascălilor tuturor școlilor. Ea a devenit, totodată, o zi însemnată, festivă pentru întregul nostru popor, care înconjoară cu toată dragostea și solicitudinea pe cei ce pregătesc generațiile viitoare, a căror menire va fi să dezvolte înfăptuirile de azi și să apere cuceririle dobândite de poporul român sub conducerea înțeleaptă a partidului. Expresia cea mai înaltă a grijii și aprecierii de care se bucură slujitorii școlii noastre de pretutindeni o constituie consolidarea, de la an la an, a bazei didactico-materiale a învățământului, extinderea și diversificarea rețelei școlare, îmbunătățirea continuă a condițiilor de viață și de muncă ale elevilor și cadrelor didactice. In zilele noastre, școala este pusă în totalitatea sa în slujba celor ce muncesc, servind interesele națiunii noastre socialiste. In diferitele forme și tipuri de șocli, în care învață aproape un sfert din populația țării constituită din tineri români, maghiari, germani și de alte naționalități, se pregătesc cadrele necesare tuturor ramurilor economiei și culturii noastre. Apreciem că școlile din județul nostru, împreună cu instituțiile de învățământ superior, își înscriu la loc de cinste bilanțul lor în ansamblul rezultatelor obținute în munca instructiv-educativă desfășurată în anul școlar pe care l-am încheiat de citind Deși activitatea școlară a fost, în numeroase unități școlare din județ, stingherită de gravele calamități naturale ce s-au abătut asupra țării, și care au afectat destul de puternic și județul nostru, prin eforturile cadrelor didactice și ale elevilor, prin angajarea de multe ori eroică a acestora în acțiunea de salvare a persoanelor și bunurilor amenințate, prin aportul lor la acțiunea de refacere, perturbarea activității didactice și pierderile suferite au fost considerabil diminuate. Tocmai de aceea folosesc acest prilej pentru a adresa călduroase felicitări cadrelor didactice, care dînd dovadă de curaj și spirit de sacrificiu, de înaltă ținută patriotică și civică, au venit cu tot ce le-a stat în putință în ajutorul populației sinistrate. Emilia CRIȘAN (Continuare in pag. a ll-a) Ieri dimineață, în municipiile și orașele județului au avut loc festivități consacrate sărbătoririi „Zilei învățătorului". La festivități au participat membri ai Biroului Comitetului județean de partid, ai Comitetului executiv al Consiliului popular județean, reprezentanți ai Inspectoratului școlar județean, ai comitetelor U.T.C., consiliilor Organizației pionierilor, ai organelor locale de partid și de stat. La festivitatea de la Casa de cultură a studenților au participat tovarășii Aurelia Dănilă, membră a Biroului Comitetului județean de partid, președinta Comitetului județean al femeilor, Maria Cristian, activistă a Comitetului județean de partid, loan Luca Grecu, inspector șef la Inspectoratul școlar județean, la Turda — tovarășul Alexandru Galoș, secretar al Comitetului județean de partid, Ion Vedeanu, prim-secretar al Comitetului municipal de partid, Letay j Lajos, membru în Biroul Comitetului județean de partid; Ion Bindea, inspector general al Inspectoratului școlist județean; la Cîmpia Turzii — tovarășul Toader Moldovan, membru în Biroul Comitetului județean de partid; la Dej — tovarășii Soos Manea Carol, secretar al Comitetului județean de partid, Aurel Ianceu, vicepreședinte al Consiliului popular Județean Aurel Stoica, secretar al Comitetului județean al U.T.C.j la Gherla — tovarășii Kovács Iosif, membru supleant în Biroul Comitetului județean de partid, și Dumitru Mircea, președintele Comitetului Județean pentru cultură și artei la Huedin — tovarășii Clement Rusu, membru în Biroul Comitetului Județean de partid, președintele Colegiului Județean de partid, și Ștefan Tompa, vicepreședinte al Consiliului popular județean la Iclod — tovarășii Ioan Murfișan, membru in Biroul Comitetului Județean de partid, vicepreședinte al Consiliului popular Județean, Gheorghe Oprea, membru supleant in Biroul Comitetului Județean de partid. Membrii Biroului Comitetului Județean de partid au transmis profesorilor, învățătorilor și educatoarelor salutul Biroului Comitetului Județean de partid. Cu prilejul acestor festivități, au fost prezentate bilanțuri ale rezultatelor munciionstructiv-educative în anul școlar recent încheiat, evidențiindu-se aportul celor mai valoroși membri ai corpului didactic, și au avut loc discuții pe marginea activității școlare desfășurate și a celor mai importante probleme ale anului școlar următor. De asemenea, au fost aduse la cunoștință distincțiile acordate unor cadre didactice cu merite deosebite in activitatea școlară și obștească. Festivitățile s-au încheiat cu reușite programe artistîos. Aspect de la adunarea care a avut loc la Teatrul Național din Cluj cu prilejul Zilei învățătorului