Falvak Dolgozó Népe, 1969 (25. évfolyam, 1-52. szám)

1969-12-03 / 48. (1173.) szám

Világ proletárjai, egyesüljetek ! rr­rr AZ ELLENŐRZŐ BIZOTTSÁG A SZÖVETKEZETI VAGYON VÉDŐJE A termelőszövetkezetek gazdasági­­szervezeti megerősítése s a szövet­kezeti tulajdon, a társadalmi vagyon védelme és fejlesztése szempontjá­ból döntő fontosságú a mezőgazda­sági termelőszövetkezetek ellenőrző bizottságainak tevékenysége. Mun­kájuk jelentős mértékben javíthatja a munkafegyelmet, a munka­menetet. Az mtsz vagyonának védelme min­den egyes szövetkezeti tag alapvető kötelessége. Ennek tudatában amel­lett, hogy becsületesen kiveszi részét, a termelőmunkából a tagok nagy többsége éberen őrködik a közös va­gyon felett. Az alapszabály előírásainak értel­mében minden mtsz-ben egy-egy el­lenőrző bizottság működik, amely a tsz-nek arra hivatott szerve, hogy el­lenőrzést végezzen. Tehát nem ope­ratív vezető szerv. Feladatát az alap­szabály a szövetkezeti vagyon keze­lésének, a közös gazdálkodásnak, a tagokkal való elszámolásnak, a bel­ső pénzügyi műveleteknek, a termé­szetbeni és pénzbeni jövedelem nyil­vántartásba - vételének és elosztásá­nak, a kiadásokat illető előírások betartásának, a szövetkezet javai megfelelő tárolásának és őrzésének ellenőrzésében jelöli meg. Feladata ezen kívül annak ellenőrzése is, hogy a vezető tanács miként oldotta meg a tagok kéréseit és folyamodvá­nyait. Nyilvánvaló tehát, hogy az ellen­őrző bizottság operatív feladatkörrel nem rendelkezik. Ki kell emelnünk azonban, hogy az év végi zárszáma­dáskor a közgyűlés addig nem dönt­het a jövedelem végső elosztása fe­lől és a jövő évi tervről, amíg meg nem hallgatja az ellenőrző bizottság következtetéseit, amelyeket a köz­gyűlésen kötelező módon elő kell terjesztenie. A fentiekből megállapítható, hogy az ellenőrző bizottság kifejezetten és kizárólag ellenőrzésre hivatott szerv. Ellenőrzésének alá van vetve a tsz. mindennemű működése. Nem foga­natosíthat azonban olyan intézke­dést, amely az alapszabály szerint a vezető szervek hatáskörébe esik. Az ellenőrző bizottság nem hivatott arra sem, hogy a belső viszályokat, vagy a tagok panaszait megoldja Ezzel nem szeretnénk azt a hiedel­met kelteni, mintha a tsz-ekben ellen­őrzést más szerv nem végezne, il­letve nem végezhetne. Az ellenőrzés általában a tágabb értelemben vett irányítás, vezetés része, nyilvánvaló tehát, hogy a vezető szerveknek, a közgyűlésnek, a vezető tanácsnak, sőt e tanács tagjainak és a vezető tisztséggel rendelkező szakemberek­nek elengedhetetlen feladata a ha­tározatok és egyéb intézkedések tényleges és helyes végrehajtását rendszeresen ellenőrizni. Az ellen­őrző bizottság emellett és ezen túl­menően végzi munkáját és — mint kizárólag a közgyűlésnek alárendelt szerv — elsősorban ennek határoza­tait, illetve végrehajtásukat hivatott ellenőrizni, annál is inkább, mert a tagok összeségéből (vagy küldöttek­ből) álló közgyűlés plénuma önmaga nem alkalmas folyamatos és opera­tív ellenőrző tevékenység kifejtésére. Az ellenőrző bizottság tehát a köz­gyűlés ellenőrző szerveként illeszke­dik bele a tsz-en belüli, demokra­tikus alapokon nyugvó, általános irányító munkába. Feladatköre álta­lában megegyezik azoknak a szer­veknek a feladatkörével, amelyek az állami gazdasági egységekben, vagy egyéb szövetkezeti és társadalmi szervezetekben kizárólag ellenőrzés­re hívatottak, így a való helyzet fel­tárása alapján, ténymegállapítás, információ­szerzés és azokból megfe­lelő következtetések levonása az el­lenőrző bizottság fő feladata. A hi­bák és hiányosságok okainak feltá­rásával s azáltal, hogy a vezető szervek figyelmét ezekre irányítja je­lentős mértékben segíti a gazdaság vezetését. Az ellenőrző bizottság kötelező erejű határozatokat csak saját tagjai számára hozhat. Helytelen és alap­szabály ellenes, ha az ellenőrző bi­zottság olyan határozatot hoz, a­­mellyel kötelezné akár a vezető ta­nács egészét, akár annak valame­lyik tagját vagy más vezető tisztsé­get betöltő személyt bizonyos csele­kedet elkövetésére. Az ellenőrző bi­zottság bármilyen következtetésre is jut a vezető tanács vagy a felelős tisztséget betöltő személy munkájával kapcsolatosan, nem tehet mást mint azt, hogy felhívja az érdekeltek fi­­­igyelmét az észlelt hibákra vagy hiányosságokra és javasolja a köz­gyűlésnek azok kiküszöbölésére a megfelelő intézkedéseket. A közgyű­lés azután az ellenőrző bizottság ja­vaslata alapján megfelelő intézkedé­seket foganatosíthat, amelyek kötele­zőek. Az ellenőrző bizottság nem hozhat fegyelmi szankc­ókat sem az esetleg vétkesnek bizonyuló vagy ha­nyagság, felületesség miatt hibásnak vélt szövetkezeti taggal szemben. Erre kizárólag a közgyűlés, illetőleg ha vezető funkcióval fel nem ruhá­zott szövetkezeti tagról van szó, ak­kor a vezető tanács illetékes. Az alapszabály értelmében, ha az ellen­őrző bizottság arra a megállapításra jut, hogy a vezető tanács valamely tagja vagy bármely más ellenőrzött személy súlyos kihágást követett el, úgy javasolhatja a vezető tanácsnak, hogy az hívja össze a közgyűlést az eset megtárgyalására. A fentiekből az is következik, hogy sem a tsz elnöke, sem annak vezető Dr. LUPÁN ERNŐ egyetemi előadó tanár (Folytatása a 3. oldalon) A hagymádfalvi piacon (EVELŐCZ LÁSZLÓ felvétele) Talán ott, akkor kezdődnek el a köz­ügyek, amikor az egyén belekerül a társadalmiság láncolatába, s tettei, személyes érzelmei, gondolatai talál­koznak a másokéval. Amíg csak magamnak cselekszem, nem közügy. De ha tetteim másokat is érintenek, már az. ★ Befröcskölt az autó sárral. — Nem közügy. Miért nem vigyáz­tam Befröcskölt az autó­sárral. — Közügy, mert sem az autó nem tudja kikerülni a sarat, sem én az autót. A közösség ügye, feladata: meg­teremteni a feltételeket, hogy ne fröcs­köljenek le embereket az autók. Hogy ne legyen sár. ★ Vannak objektív okok, amelyek léte rajtunk kívül áll, s amelyek ellen tehet a társadalom, amilyen mértékben az ereje megengedi, de nem tehet az egyén. Az ő dolga nem lehet más, mint tudomásul venni, esetleg munkálkodni a társadalom erejének a növelésén, hogy az majd legyen képes segíteni a bajon... De belőlünk is jöhetnek az okok. Belegázolhatunk egymás emberségébe. S ha megtesszük közügy ez is. És ne­hezebb. Súlyosabb. Mert sokszor köny­­nyebb megértésre bírni a társadalmat, mint az egyént. * Rövid a történet. Fáért ácsorogtam a kisvároska rak­tárhelyiségében. Ott állt néhány le­­ürítetlen vagon az udvaron, arra vár­tunk. Hátra volt még a hivatalos átvé­tel... Gazda József KÖZÜGY Aztán jött a főnök. Átvette az elsőt, nekiestek az embe­rek, és ürítették egyenesen a szekerük­re. Átvette a másodikat és harmadikat is. Azok mellé is odakerültek a szeke­rek... Jött volna a negyedik. Már a gyep­lőt is kezébe vette a soron következő ember, hogy odaálljon, amikor hideg­vérrel közölte a „főnök", hogy ahhoz nem nyúlhat senki, mert ellenőrző mé­rést fog végezni rajta. ...De nem lett abból a mérésből sem semmi. Hanem csak az történt, hogy megérkezett valaki, (bizonyára egy magas beosztású valaki lehetett, mert senki sem mert ellene szólni), s el­kezdte kétfelé hányatni a fát. A javát kiválogathatta, s a maradékból meg­engedték, hogy a többi szekerek is ra­kódjanak... * Sem annak nem pirult el az arca, aki hazudott. És annak sem, akiért hazudtak. Nekem ökölbe szorult a zsebemberi a kezem. Abban a pillanatban talán ölni is tud­tam volna. Átéreztem a megalázottak minden szégyenét, gyűlöletét,­­ Kell segítenünk a magunk közügyein. Sokszor aprók, törpék. Alig vesszük észre. Máskor vaskosabbá, súlyosabbá terebélyesednek. És ütnek, sújtanak, esetleg meggyaláznak... Aki a közös­ség ellen cselekszik azt a közösségnek kell megbüntetnie, és védelmet is csak a közösség ad­hat az egyénnek. ...De a közösség is egyénekből áll... Szerkesztőség és Kiadóhivatal BUCUREŞTI. PIAŢA SCIIVTEN­ Nr. 1. Tel. : 18­ 52-92. Előfizeté­seket felvesznek a postahivata­lok és levélkézbesítők. Előfizetési díj negyedévre 3 lej, fél évre 6 lej, egy évre 12 lej. BZOKSZERKESZTŐSÉGEINK : Kolozsvár, Horea u. 6, Tel: 11535, Nagyvárad, Decebal u. 4. Tel: 12015. Brassó, Horea u. 22 Tel: 21283.

Next