Familia, 1877 (Anul 13, nr. 1-52)

1877-10-23 / nr. 43

ADIO LA ILUZII. Dorinti, iluzii, visuri, momente de plăcere V’ati stinsu precum se stinge o flacara de vântu ! V’ati stersu din alu meu sufletu sub brazde de durere Asia precum în tomna tristu frunzele ’n tăcere Murmura si cadu nóaptea uscate la pamentu! De-atunci eu multu voiu plânge, căci n’au se mai revia Acele vremi trecute si fara de hotaru; O lume ideala, frumoasa, aura, De ce din ale tale aripi de ^lselia M’ai aruncatu în nóaptea jmestui doru amarii ?! . . . Nu-i pre cu putintii cai azi se mai apara, Se mai revedu odata macar unu singur visu? O singura steluita se me conducă iara, Acolo unde veselu traiam odinioara, Departe de-acestu negru si ’ngrozitoru abisu! Trecutu în tine dóarme a tineretiei flore, Si totu ce pentru mine au fost mai iubitoru ! . . . Tu astazi esti mormântulu cuprinsu de întristare Sub care se ascunde averea mea cea mare, Comoru mea de gânduri, de visuri, de amoru . . . Sburati, sburati iluzii si stati în veci perdute Si-a voastra amintire oh !ie lasati se cânta ; Căci numai pentru-aceasta traiti, sânteti născute, Lăsând păreri, tristetia si voci necunoscute, Reci, sarbede si mute se mergeți în mormântu ! Duceti-ve iluzii, duceti-ve oriunde, Căci în a voastra lume destulu m’ati amagitu; Trăiţi numai câtu Horea, câtu lun’asta prin unde .. . Si-apoi ve stingeţi grabnicu, voindu a mai ascunde Durerea ’n care astazi me simtu mai fericitu ! 1871 Noembrie. Petru V, Grigoriu. CALENDARULU POPORALU. — Credintie, datine si moravuri romane. — X. împărţirea nopţii. Nóaptea o împartiescu în : „Amurg“, — „murgu“ seu si „murgitulu de sera“, când serele a apusu, a sfintîtu, când nu se vede dar este o lucire în urm’a lui si întunericu încă nu s’a facutu, adica când lumin’a se amestica cu întunericulu,') seu după cum se esprima poporulu din Bucovin’a „când începe a se îngână diu'a si nóptea.“ „Sér'a“, când începe a se întuneca. „A trei'a straja.“ * 2) „Pe la culcare“, timpulu culcării. „Mediulu-noptii“ seu „la căutători“, adica când sânt doue-spre-diece ore de noapte sau când cânta cocosii ântâi’a-data nóaptea. La Rost. M. Marienescu , Seranu si Cioranu, Serila, Medila si Ciorila, doue povesti poporale. Editur’a Albinei. Pest’a. 1873 pag. 50. 2) V. Alecsandri op. cit. pag. 395.