Familia, 1888 (Anul 24, nr. 1-52)

1888-09-11 / nr. 37

fl ___________________ _____________________________________n 1 ORADEA-MARE INAGVVARADI JEse in fiecare duminecă, jW nf! ANUL XXIV. Preţul pe un an 10 fl. Pe V2 de an 5 fl.; pe V2 de an 2 fl. 70 cr. 11 septembre st. v. Redacţiunea: Hr. 37, 1888. S 23 septembre st. n. Strada principala 375 a. Pentru România pe an 25 lei. Dr. Nicolau Pop. In o seră de august in 1862, in ajunul memorabilei adunări generale din Braşov a Associaţiunii transilvane, tocmai atunci a sosit acolo, când se dădea un conduct de făclii in onoarea episcopului Andrei br. de Şaguna, care pe vremea aceea se află ’n culmea autorităţii sale convârşitore şi totodată eră primul president al Associaţiunii înfiinţată ’n anii precedenţi. Abia sosii, grăbii şi eu să asist la acea imposantâ manifestaţiune româneascâ, de care nu mai avusem ocasiunea a vedé. Când ajunsei acolo, tocmai se ţinea cuvântarea salutătore şi ’ntrebai numele oratorului. Un vecin îmi respunse: »Nicolau Pop, un student, care ’n luna trecută a terminat cursul gimnasial«. Atunci vătrui intâia oră pe Nicolau Pop,care—după ce-şi incheia studiile la universitate — deveni profesor, conrector la gimnasiul român din Braşov, autor al mai multor cârţi de şcolă, bărbat cu nume bun pe terenul învăţământului şi plin de zel pentru desvoltarea şi înaintarea culturei noastre, pe carele vise moartea ni l’a răpit in tăria etăţii bărbăteşci. El s’a născut la 1 decembre 1840, in comuna Ghimbav, de lângă Braşov, unde părintele seu a fost preot, care i-a dat şi primele instrucţiuni. In etate de 8 ani a fost dus la Braşov in şcola gr. or. română primară de trei clase, apoi la 1850, deschidându-se gimnasiul inferior românesc, studia in acela, făcând classele gimnasiului superior in cel evangelicluteran din Braşov, unde depuse şi examenul de maturitate cu succes strălucit. Inclinaţiunea lui fireascu îl îndreptă spre cariera profesorală. Se duse dar la Viena, se înscrise la facultatea filosofică şi făcând cursul de patru ani, se rentoarse cu gradul de drin filosofie. Intr’ aceea, la 1862, gimnasiul românesc din Braşov se ridică la opt classe. Tifterul profesor fu numit îndată titular pentru catedra de istorie, or la 1881 ajunse conrector la acelaş gimnasiu. In timpul acesta şi până când a funcţionat ca profesor, a contribuit, mult la prestigiul acelui institut de învăţământ. Ca profesor a fost la inălţimea ştiinţei moderne, ca autor a ştiut să compună manuale practice şi ca membru al societăţii române totdeauna s’a silit a fi la postul său. Din scrierile sale didactice amintim următorele: Istoria evului vechiu pentru gimnasiul inferior, Istoria evului mediu pentru gimnasiul inferior, Istoria Ungariei şi Elemente din istoria generală pentru şcolele poporale, Geografia Ungariei şi Elemente de geografie generală pentru şcolele poporale, adaugăm că unele din acestea au eşit in mai multe ediţiuni. Afară de acestea manuale didactice, a mai scris »Monografia Braşovului cu specială considerare la România, după un manuscris din secolul al XVIII, care s’a împărţit intre membrii adunării generale a Associaţiunii transilvane, ţinută la 1883 Brăş in Braşov. Apoi a publicat articole in feluriteziare şi reviste române, mai cu seama din sfera istorică. Ca fiu al bisericei sale, i-a servit in mai multe 37