Fejér Megyei Hírlap, 1967. augusztus (23. évfolyam, 179-205. szám)

1967-08-27 / 202. szám

Szépirodalmi Kiadó könyvei, az év végéig A Szépirodalmi Könyvkiadó gazdag programot nyújt olvasóinak az év második felében, megjelenő művei színvo­nalban és választékban bizonyára örömet okoznak majd az immár több milliós olvasótábornak. A megjelenő számos könyv között várhatóan sikere lesz Karinthy Ferenc Szellemidézés című regényének. Az író fiatalkori regénye ez, s elsősorban apjának, a zseniális Ka­rinthy Frigyesnek idézése. Karinthy alakja és a művészba­rátok sora úgy vonul el az olvasó előtt, mint egy színes hír­adó. Mesterházi Lajos Férfikor című regényében egy ma­gyar forradalmár útját követi 1915-től napjainkig. Az írás a legújabbkori történelem regénye, vonzerejét növeli, hogy alaphangja őszinte önvizsgálat és a realista számvetés. Hidas Antal Más muzsika kell című írása is az olvasó kezébe kerül az év második felében. A regény főhőse a fia­talság — többek között az a fiatalság, amely messze földön hazájától elszakítva, hadifogolyként él, majd részt vesz a szovjethatalom oldalán az emberiség legnagyobb forradalmi csatájában. A Szépirodalmi Kiadó második félévben megjelenő könyvei között található Illyés Gyula 65. születésnapja al­kalmából megjelenő Poharaim című versgyűjtemény, amely a kiváló költő verseinek minden eddiginél teljesebb kötetét nyújtja. Lengyel József Tükör című könyvében, az író közéleti és esztétikai vonatkozású írásai találhatók. A 70. születésna­p­­ján, a közelmúltban kitüntetett Fábry Zoltán Csehszlovákiá­ban élő magyar író és publicista válogatott írásai szintén megjelennek. Minden bizonnyal sok olvasó asztalára kerül majd a Költészet és Szépprózai Antológia — magyar írók és köl­tők írásai a Nagy Októberi Szocialista Forradalomról. Klasz­­szikusaink közül többek között Ady, Arany, Katona József, Kemény Zsigmond, Jókai Mór művei, az olcsó könyvtár sorozatban pedig Gárdonyi, Krúdy, Móricz és Csehov írásai jelennek meg a Szépirodalmi Könyvkiadó gondozásában. (K. ) Én a netartásjegyek ám? — Vajon kapánk-e­ majd támogatást a könyvtárépí­téshez vagy azt mondják: magad uram, ha szolgád nincsen? — Ingyenes maradhat-e a középiskola? Ilyen és hasonló kérdések­kel naponta találkozunk. Az új gazdasági mechanizmus előkészületei a kulturális közvéleményt is megmozgat­ták, s e hullámverés naponta új problémákat sodor a dis­kurzusok középpontjába. Nem valószínű, hogy ebben a percben bárki is minden­re — árakra, költségvetési adatokra, gazdálkodási rész­letszabályokra — kiterjedő tájékoztatást adhatna ezek­kel a kérdésekkel kapcsolat­ban. Az alapvető elvi és gyakorlati problémák azon­ban már tisztázottak. Elsősorban is az, hogy kul­túrpolitikánk fő céljai to­vábbra is változatlanok, nem igényelnek módosítást. Ami változás várható a népmű­velés területén az új mecha­nizmus keretében, az elsősor­ban az ésszerűsítésben, a munka hatékonyabbá tételé­ben várható. A Művelődés­­ügyi Minisztérium egyik ve­zetője így fogalmazott: „Kor­szerűsíteni és a reformokhoz igazítani kell a népművelés gazdálkodását is. Az a köz­ponti gondolat, hogy nem le­het egyaránt ráfizetéses a jó is meg a rossz is, s hogy egyszer majd el kell érni ahhoz, amikor csak a jó a nyereséges...” Ez egyebek között azt is jelenti, hogy a kulturális vállalatok, intézmények munkáját módosítani kell Bizonyos korszerűsítésre szo­rul ennek során a különféle beléptidíjak rendszere. En­nek nem a mostani árszín­vonal emelkedése, hanem differenciáltabbá válása lesz a következménye. Már ebből is nyilvánvaló, hogy a művelődésügyi mi­niszter árhatósági jogkört gyakorol. Ez a tény pedig ar­ra jelent biztosítékot, hogy a kulturális termékek és szol­gáltatások árképzésének alapelvei és gyakorlata első­sorban a közművelődés álta­lános érdekeit szolgálja. Minisztertanácsi határozat is született a közelmúltban e kérdések szabályozása érde­kében. Általános megelége­dést váltott ki a határozat­nak az a része, mely leszö­gezte: a művelődésügyi intéz­mények ellátásának jelenlegi szintjét meg kell tartani, ugyanakkor biztosítani kell az összhangot a tervekben szereplő fejlesztési célok és a rendelkezésre álló anyagi eszközök között. Hogy változatlanul a be­vált szocialista kultúrpoliti­kát folytatjuk az új gazda­sági mechanizmus keretei között is, azt egyebek között a szóbanforgó kormányhatá­rozat alábbi döntései példáz­zák: A tankönyvek és a tansze­rek kivételével továbbra is változatlanul ingyenes az ál­talános iskolai, a gyógypeda­gógiai iskolai, s a középfo­kú oktatás, a szakmunkás­­képzés, a dolgozók általános iskolai oktatása. Fenn kell tartani továbbra is a­z alsó- és középfokú ok­­tatásban a szociális juttatá­sok (diákszoba, tanulószoba, menza, napközi otthon) je­lenlegi térítési szintjét, de ennek egyénenként jobban kell alkalmazkodnia a szü­lők anyagi helyzetéhez. A felső­oktatásban olyan új tandíj-, ösztöndíj- és szociális támogatási rendszert kell ki­dolgozni, ami a jelenleginél jobban serkenti tanulásra a diákot, és a mostaninál érzé­kenyebben ügyel arra, hogy a szociális szempontból job­ban ráutaltak nagyobb arányban részesüljenek a társadalom támogatásából. Alighanem nagy érdeklő­dést vált ki az a döntés is, amely szerint a művelődés­­ügyi miniszter rendelkezésére álló kulturális alap létesül. Ennek rendeltetése, a fontos kultúrpolitikai célok útig­va­lósításának anyagi támoga­tása, a művelődéspolitikai szempontból értékes művek alkotásának ösztönzése, nép­szerűsítésüknek elősegítése. Az alap anyagi bázisát — egyebek között — a szóra­koztató jellegű kultúrtermé­­kekre, a szolgáltatásokra ki­vethető úgynevezett kulturá­lis járulék biztosítja. Kétségtelen, hogy az új helyzetet az is jellemzi majd, hogy az eddiginél jobban megnézik az illetékesek min­den fillér helyét. Azok a népművelési helyi vezetők, akik eddig minden apró­­cseprő gondjuk megoldását „föntről” várták , nehéz helyzetbe kerülnek. A mun­ka továbbfejlesztésében ezen­túl a mainál nagyobb mér­tékben kel támaszkodni a helyi kezdeményezésekre, erőforrásokra. Persze ez — mivel a vállalatok, szövetke­zetek is hatékonyabb gazdál­kodásra törekszenek — nem lesz könnyű. De a népműve­lőknek meg kell értetniök a gazdasági élet helyi irányító­ival, hogy a népművelési ke­­retek-alapok biztosítása ké­sőbb mennyire gyümölcsözik. Ahhoz, hogy az ilyen érvek diadalmaskodjanak, a vitá­zó szavak egymagukban ke­vesek. A népművelés min­dennapi gyakorlatának színe­sedése, ésszerűsítése, a nép­művelésen belüli gazdálkodás szembeötlőbb fegyelme vál­hat a leghatásosabb szószóló­jává a jó ügynek, melyet a tervezett intézkedések is csak szolgálni kívánnak. Bajor Nagy Ernő A közművelődés érdekében Leány népviseletben (Kiss Attila rajzai SZÖVŐNŐK ÁLMA A művész odaáll eléjük. Fonógépek állnak katonás rendben, sor­ban, nagy szabad térséget hagyva a fonó­­csarnok közepén. Az oda elhelyezett szék­sorokban ülnek az új üzem fonónői. Fiata­lok, idősebbek. Olyanok, akik negyven­évesen, vagy harmincévesen, csöppentek be­le a zúgó, a fonalat végeláthatatlanul ere­gető, sodró, pörgető gépek közé és olyanok, akik az iskolából kikerülve itt ismerkedtek először a munkával, az el-elpattanó szálak­kal, amelyeket mindig kötni kell. Olyanok is vannak — kevesen — akik régi gépek, régi üzemek üzenetét hozták, kezük régi szövetek szálaira emlékezik. A miniszter már készülődik a beszédre, már elrendezte gondolatait. Már a fegyelem erős fonalát gombolyította érzéseire, ame­lyek elfogják, amint az új fonodát nézi, szemléli és maga előtt, maga mellett a fo­nónőket látja. Osztályos társait, akiknek ke­ze, a fonal után nyúló mozdulata hasonlít az ő mozdulatára, a régire, amivel ő nyúlt a szakadt szálak közé. Magát láthatja, ami­kor először hallgatott okos, pontos szavakat az életről, a munkások sorsáról. A művész egy pillantással körülnéz. Meg­szólal. És már omlanak, hullámzanak, rin­gattak József Attila szavai — Keres Emil ajkáról .. .Csönd, — lomhán szintté lábrakap, s mászik a súrolókefe, fölötte egy kis fal­darab azon tűnődik, hulljon-e. S olajos ron­gyokban az égen megáll, sóhajt az éj... Az új fonoda gépei állnak. Fönn, a meny­­nyezeten egyenletes, megnyugtató fényt árasztanak a fénycsövek. A gépek friss zöld színe, a padló parkettja, a csarnok kemény vasbetonoszlopai — mind nyugalmasak, magabiztosak. ... IS a szövőgyárak ablaka® kötegébe szál a holdsugár, a hold lágy fénye a fonál a bordás szövőszékeken s reggelig, míg a munka áSV a gépek mogorván szövik szövőnek omló álmait... ■-■7 Az idősebbek visszalibbennek a szürke gépekkel, szálló, pihés levegővel teli, zörgő munkatermekbe, ahol suttogva adták tovább egymásnak a hírt és­­a röpcédulát. A fiata­lok, akik itt nőttek föl, itt születtek, az új földön, a jövőről, a holnapról, a műszate­­utánról álmondnak, amikor majd kint vár­ja őket valaki. És esetleg arról, hogy majd az ősszel, vagy a tavasszal új lakásba köl­töznek és rugdalódzó kisfiúkat, kislányukat csicsítgatják... Álmondnak. Szabad, boldog, mai álmukat, amilyeneket József Attila láthatott, látomá­saiban. Valósággá váló álmokat, mert meg­született már a „piros kisded”, akit a „vas­öntő ércformákba álmodott”. Piros kisded, — vörös csillag — magasodik az új fonoda fölött. .. Szegények éje! Légy szenem, füstölögj itt a szívemen, olvaszd ki bennem a vasat, álló üllőt, mely nem hasad, kalapácsot, amely cikli van pengve, a sikló pengét, a győzelemre, óh­éj! A művész meghajol. Megköszöni a figyel­met. A szövőnők tapsolnak. Nem sok idő múlva megindulnak a gépek. Ügyes, gyors kezek, zümmögő gépek fonják az álmokat — valósággá Dunaújvárosban. Vincze István mmmmmwmhmmMn A­z ünnepi kavargás majdnem elválasz­totta őket egymástól. Ami­kor ismét kiértek az em­­bergyűrűből, észrevették, hogy sörösbódé előtt áll a hosszú sor. Akik megkap­ták a maguk poharát, vil­­■ lámgyorsan kiürítették, majd ismét visszanyújtot­ták a csaposnak, aki izzad­va töltötte újra őket. Néme­lyiknek valóságos bajsza képződött a sörhabtól, má­sok pedig vidáman körbe­álltak, beszélgettek, nevet­géltek. A szabadságuk utolsó vasárnapja­­ volt ez.­­ A kö­vetkező héten kellett Pis­tának, aki kettejük közül az idősebbik lehetett, az is­kolában jelentkeznie, Már­ton pedig ismét megkezdte minisztériumi szolgálatát. Véletlenül akadtak össze, s most céltalanul cselleng­tek a tömegben. Ezen az utolsó augusztusi vasár­napon mintha mindenki még egyszer megízlelte volna a nyár örömeit. — Gyere, üljünk be ide, mutatott Pista a zöldven­déglő egyik üres asztalára. Sört rendeltek. Amint az első kortyok után visz­­szahelyezték a korsót az asztalra, elgondolkozva né­zegették egymást. Régen találkoztak, s most mind­ketten azon csodálkoztak, mennyire megöregedett a másik. Véletlenül találko­zott a tekintetük, és akkor egyszerre mosolyodtak el. — Sok a munkád? — kérdezte Pista, mint egy rajtakapott diák. — Szóval öregedtem. — Nem, nem, szó sincs róla, csak ... — Öregem, ne mentege­tőzz. Az ember nem fia­talodik sajnos. Te sem le­szel évről évre fiatalabb. Kicsit hallgattak, aztán Márton törte meg a csen­det: — Egyébként, ha érde­kel, nagyon sokat dolgo­zom. Bizony kellett a sza­badság, hogy kifújjam ma­gam egy kicsit. És te? — A jövő héten kezdődik az iskola. — Várod? — Szeretek tanítani. — Persze... persze... — és töprengve nézett maga elé — Persze... a tücskök.. Furcsállkodva nézett Mártonra. Hiszen látta, hogy megöregedett, de eny­­nyire. . . ki hitte volna? S az még mindig mereven elrévedezve valahová a messzeségbe, megismételte: — A tücskök... — Miféle tücskök? Márton úgy nézett fel, mint aki messzi útról ér­kezik. Aztán zavartan el­mosolyodott. — Bocsáss meg, csak eszembe jutott valami. — De micsoda? — Apám mondta mindig annak idején: „Fiam, jól figyelj, mihelyt erősebben szólnak a tücskök, tudod, hogy közeledik az iskola”. De akkor én még nem tud­tam, mi az iskola. Akkor készültem elsőbe, negyven­­kettőben. Emlékszem, azon az es­tén nagyon sokat játszot­tunk az unokatestvéreim­mel. Ott laktak az utca másik végén. Csak arra eszméltem fel, hogy besö­tétedett. Rémülten rohan­tam hazafelé, apám nem ismert tréfát az üyesmi­ben. Csodálatos este volt, a ligetnél megálltam egy pillanatra, s belehallgattam a tücsökzenébe, s elmoso­lyodtam, mert sosem szól­tak még ilyen erősen. „Itt van hát az iskola”, gondol­kodtam, és szaladni kezd­tem. Egyszerre gyökeret vert a lábam. A házunkból — éle­sen láttam az utcai lámpa fényénél — kis csoport bukkant ki, önkénytelenül az árokba lapultam. Ott mentek el előttem. Apám keze hátra volt kötve, ket­ten kísérték, az egyik épp azt sziszegte neki: „Te csi­náltad a röplapokat! Ne tagadd!”. Nem is tudom, hogy ér­tem haza. Anyám nem sírt, csendesen csomagolta kék papírba a könyvemet. Ké­sőbb is csak ennyit mon­dott: Úgy igyekezz, hogy hamar megtanulj írni! És tégy úgy, mint az édes­apád!”. Nem sokat értettem a szavaiból. De azt nagyon elhatároztam, hogy olyan leszek, mint apám. Aztán, talán emlékszel, ötvenháromban megnyer­tem azt a pályázatot. Apám — szegény öreg, nagyon megtörték, nem is tudott dolgozni már, csak lézen­gett — belenézett, s cso­dálkozva azt mondta: „El Marci, milyen szépen meg­tanultál írni!” Elszorult a torkom, és csak annyit tudtam kinyögni: „Igen, a tücskök miatt!” De ő sem értette már. Úgy nézett rám, mint te az előbb. Pedig milyen szép, figyeld csak! Belehallgattak az éjsza­kába. S most minden eddi­ginél hatalmasabban és erősebben megszólalt a lát­hatatlan zenekar. Rónay László A TÜCSÖK

Next