Fejér Megyei Hírlap, 1969. december (25. évfolyam, 279-302. szám)

1969-12-04 / 281. szám

­! MAI SZÁMUNKBÓL: ^7)álla­szolunk \ @ munkajogi kérdések?? s * cd pusztá­ul szabolcsi mozi \ \ kálváriája \ \ * \ Segítség \ a pálya- \ választáshoz ! 23 ezer tonna A fűtési szezon — és a sok-sok döccenővel megol­dott tüzelőellátás — kezde­tén vagy akár azt is mond­hatjuk, hogy kellős közepén jó hírt kaptunk a Balinkai Szénbányák vezetőitől. Ugyanis a kisgyóni akna kollektívája 1969. december 2-án teljesítette éves terv­feladatát. Tekintettel azon­ban a közismerten nehéz tü­zelőellátásra, a kisgyóni bá­nyászok nem csoportosítják át erőiket az ilyenkor szoká­sos feltárási, előkészítési munkákra, hanem továbbra is teljes erővel a szénterme­lőhelyeken folytatják a munkát, s terveik szerint az év végéig 23 000 tonna több­lettermeléssel járulnak hozzá a megye és a környező du­nántúli területek szénellátá­sához.­­ Dicséretes már önmagában az a teljesítmény is, hogy a kisgyóniak, egy közismerten lefogyófélben levő bánya kol­lektívája december első nap­jaira teljesítette éves feladat­tervét. Annak külön örü­lünk, hogy megértik a megye és az ország lakosságának indokolt, de kielégítetlen szénkeresletét. Ám ismét fel­vetődik a kérdés: jól szá­moltak e országos szerveink, amikor meghatározták az olyan gazdaságosan működő bányák feladattervét, mint a Balinkai Szénbányák vagy a többi dunántúli szánbánya? S ugyancsak joggal kérdez­zük, hogy miért visszatérő gond már néhány éve a ház­tartások szénnel való ellátá­sa? Ugyanis a szénnek, mint energiahordozónak a jelen­tősége nyilvánvalóan ponto­san kiszámítható mind az ipar, mind a háztartások vo­natkozásában, hiszen függvé­nye az olaj és a földgázprog­ram végrehajtásának. S e programok döccenői is mér­hetőek voltak már az év kö­zepén, s mi több, az elmúlt évek kialakult gyakorlatával. Tehát semmiképpen nem ii­­ szon­ dokolt, hogy ilyenkor, fűtési szezonban állítsuk kényel­metlen helyzet elé akár a la­kosságot, akár a bányászsá­­got Igaz, a magyar bányá­szok még soha nem hagy­ták cserben az országot. Ha kértek tőlük, a legnagyobb erőfeszítések árán is adtak többletszenet. Véleményünk szerint azonban pontosabb számolással, alaposabb ter­vezéssel, s talán a kereske­delem gondosabb igényfel­mérésével mentesíteni lehe­tett volna az ipart a hajrá­tól, a lakosságot a sorban­­állástól. K. A. I VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK ! ! M/_.|_______ —~—JÓL* J1MC3k 93 1969. december 1. |& XXV. évfolyam, 281. sz. Arm. tv fillér. ■ .. ■ '­­ Ünnepi díszbe öltözve köszöntötte felszabadulásának 25. évfordulóját Előszállás Fejér megye területére 25 évvel ezelőtt 1944. december 3-án Előszállásnál léptek a szovjet hadsereg katonái. A harc ezután még sokáig — több mint három hónapig — folytatódott Fejér megye felszabadításáért, de az első Fejér megyei faluban rövide­sen hozzá­kezdtek a volt egy­házi birtokok felosztásához, hogy 1123 volt gazdasági cse­lédnek, aratónak, napszámos­nak juttassanak földet. Ma az ünnepséget a jól gazdálkodó Lenin Tsz, és az egyre szépü­lő falu tagjai, lakói köszöntöt­ték. A fellobogózott Előszálláson reggel zenekar ébresztette a lakosokat, majd a Tolna me­gyei Dunaföldvárról érkeztek úttörők, hogy köszöntsék Fe­jér megye először felszaba­dult községének ifjait, idősebb dolgozóit. Az egész nap az ünnepség jegyében telt el, kisdobosokat, úttörőket avattak, majd ün­nepi filmvetítésre került sor. Délután a művelődési ház nagytermében a felszabadulás 29. évfordulója alkalmából ünnepi nagygyűlésre került sor. Részt vettek az ünnepségen és az elnökségben foglaltak helyet: Gyenge Károly, a me­gyei pártbizottság titkára, Pillék János, a járási pártbi­zottság első titkára, Listár Sándor, a­­járási tanács vb­­elnöke, a­­ társadalmi és tö­megszervezetek képviselői és a meghívott szovjet elvtársak, valamint a község vezetői és aktivisták Id. Sólyom Márton meg­nyitó szavai után Tóth Gyula, a megyei tanács vb-elnök­­helyettese mondott ünnepi be­szédet. Tóth elvtárs ünnepi beszé­dében méltatta a szovjet had­sereg hősies harcát. Többek között elmondotta, hogy 25 év­vel ezelőtt 1944. december 3- án szabadult fel Előszállás — először Fejér megye falvai kö­zül. — Ez a nap Előszállás, és Fejér megye lakossága szá­mára is történelmi jelentősé­gű. Ekkor vette kezdetét me­gyénk felszabadulása, mely március 23-ig tartott. — A történelemben 25 év nem nagy idő, de számunkra ez az időszak hatalmas válto­­­­zásokat, a népi hatalomért való harcot, a szocializmus építését jelenti —, mondotta az ünnepség szónoka, majd hangsúlyozta, hogy mily sok történt ez alatt a 25 év alatt az országban, Fejér megyé­ben is. A továbbiakban többek kö­zött arról beszélt Tóth Gyula, hogy hazánk ipari termelése ma hét és félszerese az 1938. évi termelésnek. Ez alatt az idő alatt jelentősen emelkedett a szocialista útra lépett mező­­gazdaság termelése is. A szónok, aki 1945. előtt ezen a vidéken élt, visszaem­lékezett arra a nehéz életre, mely az uradalmi birtok cse­lédeinek, napszámosainak, aratóinak jutott osztályrészül. Ezután azokra a harcosokra emlékezett, akik Magyaror­szág, Fejér megye felszabadu­lásáért áldoztál­ életüket. Az ünnepi beszéd után Lis­tár Sándor a járási tanács vb-elnöke adta át a járási ta­nács jutalmát a község lakói­nak a falu csinosításáért vég­zett kiemelkedő munkáért. Az ünnepség után a falu lakói leleplezték a felszabadu­lás 25. évfordulójára létesített emléktáblát Az ünnepi rendezvény után a felszabadulás 25-ik évfordu­lója tiszteletére a megyei népi együttes adott műsort Ma délelőtt 10 órakor a mű­velődési otthonban kiállítás nyitik, mely a felszabadulás negyedszázada óta bekövetke­zett fejlődést, az alkotó mun­ka eredményeit mutatja be. Gondoskodás a dolgozókról A Fejér megyei Állami Építőipari Vállalat vezetősége még a zord időjárás beállta előtt gondoskodott arról, hogy a dolgozók ne a szab­ad ég alatt várják az autóbuszt. Képün­kön a Seregélyesi úti központi telep személyportája mellett épített korszerű buszváró­helyet ábrázolja. (Fotó: Szilasi László) Megkezdődött a moszkvai találkozó Moszkva Moszkvában megkezdődött Bulgária, Csehszlovákia, Len­gyelország, Magyarország, a Német Demokratikus Köztár­saság, Románia és a Szovjet­unió párt- és állami vezetői­nek találkozója. A résztvevők — mint már jelentettük — véleménycserét folytatnak az időszerű nem­zetközi problémákról. Mint várható, a találkozó egy-két napig tart. (TASZSZ) Havel József, az MTI tudó­sítója jelenti: Valamennyi moszkvai lap előkelő helyen közli a szocia­lista országok párt- és állami vezetőinek , köztük hazánk képviselőinek, Kádár János­nak, Fock Jenőnek, Komócsin Zoltánnak és Erdélyi Károly­nak — Moszkvába érkezését. A szovjet fővárosban a szo­cialista országok vezetőinek ma reggel megkezdődött talál­kozója iránt különleges érdek­lődés nyilvánul meg. A Moszkva felé forduló figyel­met teljes mértékben indo­kolja egyrészt a találkozó részvevőinek „protokollja” mind a hét szocialista ország a legmagasabb szinten van képviselve, másrészt a megvi­tatásra kerülő témakör, a nemzetközi helyzet időszerű kérdései. Megfigyelők vélemé­nye szerint a találkozó egyet­len „napirendi pontjának” át­fogó jellege lehetővé teszi, hogy a részvevők a nemzet­közi helyzet egészét tekintsék át, s mind az állandó jellegű, mind pedig a változó ténye­zők mérlegelésével jussanak egyeztetett következtetésekre. A szovjet főváros lakói elé­gedettek, hogy házigazdái le­hetnek a nagyfontosságú ta­­lákozónak, melynek puszta té­nye is a szocialista országok­nak a béke és biztonság meg­teremtésére irányuló nagyfo­­­kú aktivitásáról tanúskodik. (MTI) Leonyid Brezsnyev, az SZKI­ KB főtitkára üdvözli Kádár Jánost, az MSZMP KB első titkárát a szovjet főváros Kijevi pályaudvarán. Baloldalt Alekszej Koszigin szovjet miniszterelnök. (Telefoto — TASZSZ—MTI—RS) Kozmosz—313 Moszkva A Szovjetunióban szerdán Föld körüli pályára juttatták a Kozmosz—313 jelzésű mes­terséges holdat, hogy műsze­rei segítségével folytassák a régebben bejelentett szovjet űrkutatási program megvaló­sítását. A szputnyik rátért pá­lyájára, kezdeti keringési ide­je 89,1 perc. A Föld felületé­től számított legnagyobb el­távolodása 276 kilométer, leg­kisebb eltávolodása 204 kilo­méter. A szputnyik berende­zése kifogástalanul működik. M­egyénk minden útja járható Jótanácsok gépjárművezetőknek Tegnap a késő esti órák­ban kértünk tájékoztatást a KPM Közúti Igazgatóság hő­­ügyeletén Tóth Ernő főmér­nöktől arról, hogy lapzár­takor mi a helyzet megyénk közútjain? — Fejér megye valamennyi főútvonala járható, illetve a Sárosd—Sárkeresztúr közötti bekötőút három kilométeres szakaszát csütörtökön teszik szabaddá gépeink — mondta a főmérnök. Most, hogy az el­ső hócsatán túl vagyunk, el kell mondanom, váratlanul korán jött a hófúvás, hiszen szinte a szép őszből csöppen­tünk bele december elsején 15 órakor a hófúvásos télbe. Ráadásul a havazás 36 órás viharos erejű széllel párosult. S hogy ez nem túlzás, azt műszereink is bizonyították, hiszen talajközelben a 8-as úton 95 kilométer óránkénti sebességet mértünk, s egy­másfél méterrel a talajszint felett a vihar ereje megha­ladta a száz kilométert is. Ha­vat és földet hordott egyidő­­ben a bakonyi orkán, s nem ritkán még a nehezebb súlyú embereket is eldöntötte az úton.­­ December elsején délután három órakor 38 hóekénk és hómarónk indult el, s keze­lőik kisebb pihenésekkel 24— 30 órát dolgoztak egyfolytá­ban. Különösen Fűzi Imre és Kántor János hómaró-kezelők, Vinklár József, Horváth Gá­bor, Molnár István és Fehér László hóeke-kezelők végez­tek szinte emberfeletti mun­kát. Természetesen minden dolgozónk képességeinek leg­javát adta ebben a koratéli erőpróbában. — Melyek azok a legfonto­sabb tapasztalatok, amikről beszélni kellene? — A türelmetlenség. Hiába vonultunk ugyanis fel negy­ven géppel, a száz-száztíz ki­lométeres szél gyorsan visz­­szaépítette a hóbuckákat, átfú­­vásokat, torlaszokat. Ennek ismeretében a megyei összesí­tés mintegy 120 kilométert ki­tevő útszakaszokról kívántuk elterelni a forgalmat. De igen sokan — több száz gépjármű, s főként magán-gépjárművek vezetői — nekivágtak a kriti­kus szakaszoknak. Vontatókö­tél, tartalékbenzin és hólapát nélkül! Volt akinek éppen csak Székesfehérvártól Veszp­rémig lett volna elegendő az üzemanyaga, s elképzelhető, hogy néhány óra hófúvásban töltött kényszerpihenő után mekkora gondot okozott szá­mukra a már felszabadított úton a továbbjutás. De az utak tisztítását, hófúvás-men­tesítését is akadályozták a bentragadt járművek. Tehát az lenne a tanácsunk minden gépjárművezetőhöz, s egyben kérésünk is: fogadják meg a KPM hóügyeletének tanácsát: ne vágjanak neki a járhatat­lan, vagy nehezen járhatónak minősített utaknak. És ha mégis elindulnak, vigyenek (Folytatás a 2. oldalon)

Next