Fejér Megyei Hírlap, 1970. június (26. évfolyam, 127-151. szám)

1970-06-07 / 132. szám

Rég­ holtak porai fölött já­runk. Hétszáz esztendő viharai által betemetett harcosok, polgárok, mesterembereik és tőzsérek, urak és szolgálók porladnak itt Budavár mere­délyein, ahol kipattantak és teljes szépségükben illatoz­nak a vöröslila gesztenyék. A Várhegy déli részén járunk, ahol már rend van: áll a vár, ahogy száz évekkel ez­előtt állt kápolnáival, kaza­matáival, lovagtermeivel. Láthatók az ősi kövek, a cso­dálatra méltó masszív falak: így tudott építeni a középkori ember cement nélkül, vas nélkül, csupán kővel és mész­szel. És a fal csúfolja ma is az időt... Reggel kezdtük a bolyon­gást a Várban, ám lefelé haj­lott már a Nap, amikor ki­jöttünk a szabadba. És nem lehetett betelni a látnivaló­val. Látogató és kalauzoló egyaránt belefeledkezik az időbe, nem lehet a nézelő­dést, a múltba való látogatást abbahagyni, annyi a a nép, az érdekes, a tanulságos. Reg­gelig folytathatnék. * Ez a sziklás-agyagos, mátr­gás dombtető, amelyen já­runk, hétszáz évvel ezelőtt még sivár birkalegelő volt. Lent az egyik feltárt folyo­són láttuk kőbe vésve IV. Béla egy 1255-ben kelt okle­veléből az idézetet: „In mon­te Pestiensi castrum quod­­dam exstrui fecimus” — igen, a király várat emeltetett az előretörő tatár hordák ellen. Később — XIV—XV. század­ban — a domb déli végébe te­lepült királyi udvartartás, az Anjou-k, Luxemburgi Zsig­­mond, Corvin Mátyás egyre fényesebb várkastélya von­zotta a főurakat, módos pol­gárokat, kézműveseket Emlékezzünk csak a Szép Ilonká­ra, a királyi udvarba felránduló „ősz Peterdi” mondja szerelmes lányának: „Jobb nekünk a Vértes vado­néban ..Félelmetesen ide­gen volt nekik a zajos udvar, a nagy pompa, a zakatoló fényűzés. Most nyugalom és csend van itt. A Budapesti Történeti Mú­zeum csak nemrégiben meg­nyílt termeibe hal­kan, meg­­illetődött tisztelettel lépnek be a látogatók, hogy elmerül­jenek a szemlélődésben. Tud­ni kell ugyanis azt, hogy a­ budai vár déli szárnyát már csaknem teljes egészében helyreállították és a közép­kori rész feltárása nagyjából befejeződött, az alsó terme­ket és pincéket is megnyitot­ták a közönség előtt. 1947- ben kezdődött a feltárás és a budai vár teljes rekonstruk­ciója — mint kísérőnk azt ve­lünk közölte — igencsak 1975-re fejeződik be. A vár­rekonstrukciójába fektetett pénz megközelíti majd a két­milliárd forintot.­­A közelmúltban bolognai régészek és építőművészek jártak a budai várban és megtekintették az ásatások nyomán helyreállított várré­szeket. Kijelentették: ilyen szakszerű és gondos munka még Itáliában is ritka, ahol pedig nagy összegeket fordí­tanak a feltárt műemlékek helyrehozatalára és konzer­válására.) Kísérőnk mondja, aki kez­dettől fogva itt dolgozik a középkori rész feltárásán: —A Vár sorsa a hét év­század alatt bővelkedik tra­gédiákban, örömökben, meg­próbáltatásokban. A törökök­től való visszafoglaláskor olyan mértékben megsérült, hogy lakható háza nem ma­radt. Aztán újra épült, kor­mányzati negyed lett, 1848- ban ismét súlyos harcok, vé­res ostrom színtere. A máso­dik világháborúban annyira elpusztult, hogy a budai vár­nál siralmasabb romhalmazt aigha lehetett látni. És ismét éledezik, egy ré­sze már talpon, régi pompá­jában. * Mit láthatunk az alsó ter­mekben, pincékben, folyosó­kon? (Ezúttal ne menjünk fel az emeletekre, ahol Buda és Pest történetének millió emlékével találkozhatunk.) Művészettörténész és histori­kus legyen a talpán, aki min­dent be tud fogadni, amit itt lát, aminek tanúja. Az „Arany alma palotájá”­­nak nevezték a törökök Bu­dát, olyan sok volt benne az aranyozott cseréppel fedett tető, kupola. Aztán a külön­féle fajasszok, majolikák, csempék, amelyek a romok alól előkerültek! Itt látható például V. László korából va­ló kályhacsempék tömkelege, amelyekből teljes kandalló­kat állítottak helyre. Chimet­­ti Camicia építész és Gio­vanni Dalmata olasz szob­rászmester — és velük sok­száz művész — Mátyás ide­jén buzgólkodtak az udvar­ban. Műveikkel itt találkoz­hatunk, előkerültek a törme­lékekből. Az ónmázas majolika pad­lótéglák azt bizonyítják, hogy Itália után hazánkban volt a legnagyobb majolika­­készítő üzem Európában. Johannes Lapicida — Nagy Lajos főépítésze — ugyan­csak számos alkotását hagy­ta ránk. János mester nagy koncepcióinak maradványai a középkori építészet iránti csodálatot váltják ki az em­berből. Oroszlánfejes vízköpők a Zsigmond-kútról, ugyaneb­ből a korból női szobortoro­­­zók, reneszánsz párkánydí­szek vörösmárványból, sze­ráf fejek a kazettás mennye­zeten, királyi címerek, hasz­nálati tárgyak, emlékek — tömegével. És Mátyás király kútja a maga és felesége cí­merével. Mis persze a rekonstruált épületek. A Zsigmomd-ká­­polna, a pompázatos egysze­rűségében meghökkentő lo­vagterem, csarnokok, lakó­szobák, a rondella, a Lihegő­kapu és lépcső, a börtönök és a gyilokjáró­ emlékei egy dús történelmi kornak, ame­lyek most már hozzáférhe­tők a nagyközönség számára A feltárt középkori várré­szek mélysége sokhelyt el­éri a 10—14 métert Több száz vagonnyi évszázados ro­mot, törmeléket kellett el­hordani innen, hogy az épü­letek kiszabaduljanak. Ho­gyan történt a T,kiszabadítá­suk”? — Húsz év alatt óriási munkát végeztek itt a feltá­ró régészek, — mondja kísé­rőnk. — Tudni kell ugyanis azt, hogy a kiszabadítandó részekre omlott törmelék maga is értékes lehet, való­sággal úgy kellett elkanalaz­ni, hiszen egy-egy rög, ki­sebb kőtörmelék sokszor ma­ga is pótolhatatlan. Aztán még valami: a fel­tárásra kerülő középkori épületeken, pincéken, al­templomokon rajta fekszik a több emelet magas mai épü­let. Hogyan történik ezek ki­szabadítása? A középkori vár haránt­irányban fekszik a mai épü­let alatt, csak egyes helye­ken épült rá a mai főfal. A szabadon maradt térségben könnyebb volt a régész mun­kája. Ahol azonban a két épület találkozik, már nagy elővigyázatossággal kell dol­gozni, nehogy a felső épület megsérüljön. Bányászok hozzá, óriási türelem, nagy munkája? Igen, hasonlatos tudományos felkészültséggel ,és olthatatlan szakmai szen­vedéllyel párosulva. Mint mondottuk: a budai vár déli szárnya már készen és a Budapesti Történeti Mú­zeumnak adott otthont. A többi szárny építési munká­latai teljes erővel folynak.­ Itt kap majd méltó helyet a Széchenyi Könyvtár, a Nemzeti Galéria, a Várszín­ház, a Színháztudományi In­tézet, egyszóval a magyar tudományos és kulturális élet legszámottevőbb intéz­ményei. Az „Oroszlános udvar”-on most teherautók gázolják a tengelyig csapódó port, óri­ás rakodó gépek markolják az elszállításra váró törme­léket. Bent a hatalmas ter­mekben szerelik a legkorsze­rűbb világítást, a fűtést. A lépcsők már várják a vörös­márvány borítást, öt év múlva ismét teljes szépségében ragyog majd a Vár. Szöveg: Balogh József Fotó: Rabáczy Szilárd A vasbeton-héjazattal helyreállított kupola ismét letekint Budára és Pestre. Tíz méter magas törmelék takarta ezt a több száz éves falmaradványt, amelynek „gyilokjáró” a neve. Három mé­ter széles a falkolosszus, amelyen a vigyázók sétáltak. Az alsó — fedett — részen ugyancsak az őrök járóhelye volt. A mai kor embere­ hozzászokott a monumentális látvá­nyokhoz. Ám a középkorban is kacérkodott az ember a hatalmas arányokkal, íme: a budai vár középkori Zsigmond-kápolnájának egyik gótikus ablaka. Kecses, méltóságteljes arányával egyik legérdekesebb látni való a Zsigmond-kori lovag­terem, amelyet ugyancsak az évszázados törmelékek alól szabadították ki a bányászok. A benne felállított majtilika kályha bármelyik mai lakásban megtenné. Vasárnap, 1970. június 7. H­ÍRLAP­­.

Next