Fejér Megyei Hírlap, 1970. augusztus (26. évfolyam, 179-203. szám)

1970-08-07 / 184. szám

A TARTALOMBÓL: Van itt minden... * Pannon­halmán is István királyra emlékeznek * Hivatásos pártfogók Befejezték az aratást A dunaújvárosi járásban elsőként a ráckeresztúri Bú­zakalász Tsz jelentette csü­törtökön délután, ho­gy befe­jezték az aratást. A termelő­­szövetkezet 320 hold átlagá­ban 15,3 mázsás búzatermést takarított be. A szövetkezeti gazdaság egy SZKVZ-es kombájnja mától az ercsi Béke Termelő­­szövetkezetkent segít a ter­més betakarításában. • *Ünnepi készülődés Szabadhídvégről jelentke­zett levelezőnk, Blázsovics Jáno­sné. Beszámol arról, hogy a szabadhídvégi Vörös Csillag Termelőszövetkezet augusztus 16-án ünnepli meg­alakulásának 20. évforduló­ját. Ebből az alkalomból kö­szöntik a közös gazdaságban húsz év óta dolgozó tagokat, valamint azokat az alapító tagokat is, akik időközben nyugdíjba vonultak. E napon tartják a község­ben a hagyományos falunapot is. ­ Napirenden Fehérvár fejlesztése Lakásépítés C­ser­élik a to­l-O’O a város Egy ipari nagyváros fejlő­désében fél esztendő is jelen­tős változásokat hozhat. Ez a benyomás szűrődhetett le mindazokban, akik tegnap részt vettek a Székesfehérvá­ri Városi Tanács végrehajtó bizottságának ülésén. Az ülés egyik legfontosabb napirendi pontja Fehérvár fejlesztésének értékelése volt. Mennyit fejlődött a város az esztendő első napja óta? Terv szerint haladnak-e a közér­dekű beruházások városszer­te? Ezeket a kérdéseket vizs­gálta meg a végrehajtó bi­zottság a tervosztály előter­jesztése alapján. A „legizgalmasabb” téma­körben, a lakásépítéssel kap­csolatban megnyugtató kép alakult ki. Új lakótelepein­ken jó ütemben folynak a pa­nelházak építéseinek mun­kálatai. A Felszabadulás lakótele­pen elkészült a II-es (41 la­kásos) lakóépület, s megtör­tént a III-as épülettel kap­csolatos hiányok pótlása. A közművesítés befejezése itt december közepére várható. Sajnálatos késedelem tapasz­talható viszont az utak, jár­dák, parkok és a közvilágítás megteremtésével kapcsolat­ban: 1971-re húzódik át a munka egy része. A November 24 lakótelepen befejeződött a G. épület (57 lakás) építése. Az F. épület (37 lakás) módosított befeje­zési határideje augusztus 15. Folyamatban vannak a lakó­telep közművesítésének mun­kálatai is. A Münnich lakótelepen már megtörtént a B—2, B—3 és B—4 épület összeszerelése, s már újabb két lakóépület alapjait készítik az építők. Az Építőipari Vállalattal és a Be­­rm­azásd Vállalattal kötött megállapodás alapján lehető­ség nyílik arra, hogy­ a már összeszerelt épületeket ha­táridő előtt át lehessen adni rendeltetésének. A lakótelep fűtéshálózata előreláthatóan a tél elejére elkészül. A Velinszky lakótelepen három 50 lakásos toronyépü­let panelszerelése fejeződött eddig be, s a negyedik is rö­videsen elkészül. Fontos kommunális feladat megyeszékhelyünk szenny­vízgondjainak megoldása. E tekintetben is biztató jelek tapasztalhatók. A szennyvíz­­tisztító telep próbaüzemelése sikeresen folyik, s az 1—0—0 szennyvíz főgyűjtő csatorna még hátralévő szakaszával is előreláthatóan terv szerint elkészül majd a kivitelező vállalat. — m —1 ­n fillér A sarkkör-diploma nyomában... Finn rádióriport Fehérvárról ban sem, hogy „diplomájuk” lenne az Északi Sarkkör átlé­péséről. A finn—magyar ba­rátsági hét alkalmából észa­ki testvérvárosunkban, Re­miben járt fehérvári delegá­ció tagjai megszerezték ezt a kuriózum­számba menő ok­mányt, vidám szertartások közepette, Lappföldön, az Északi Sarkkör áthaladásá­nak földrajzi helyét megjelö­lő tábla alatt. A testvérváros-látogatás természetesen más eredmé­nyekkel is járt. Kulturális kapcsolataink bővülését jelzi az a tény is, hogy csütörtö­kön délelőtt a Finn Rádió ri­portere, S. Lamatainen asz­­szony Fehérvárra érkezett, s rádióriportot készít kérni idősebb s nagyobb testvéré­ről, Székesfehérvárról. A hel­sinki rádió számára készített öt magyarországi riport egyi­ke tehát megyeszékhelyünk életéről, hétköznapjairól szá­mol majd be a finn rádió­­hallgatóknak. Aligha dicsekedhetik sok magyar vele, sőt túlságosan sokan Európa más országai- Fogadás a munkásszállón Tegnap kirándult a konferencia Sok vendég baráti, szocia­lista országból érkezett a II.­ könnyűszerkezeti konferen­ciára, de szép számban jöt­tek szakemberek a kapita­lista államokból is. Így ért­hető, hogy a szerda délutáni fogadáson nemcsak a Köny­­nyűfémmű termékeit csodál­ták meg a vendégek, de őszinte elismeréssel — né­­hányan bizony hitetlenked­ve! — vették tudomásul, hogy a tízemeletes, repre­zentatív épület, amelynek társalgójában Juhász János igazgató tájékoztatta őket a gyár termeléséről, termékei­ről, nem protokoll célokra készült létesítmény, hanem a rohamosan fejlődő gyár­óriás munkásszállója. Csütörtök reggel nyolckor indultak az autóbuszok a II. székesfehérvári könnyűszer­kezeti konferencia résztve­vőivel, pihenőnapra. Úti­­céljuk a Balaton volt, előbb azonban Veszprémet tekin­tették meg. A népes vendégcsoportot az IBUSZ a tihanyi motelbe vitte ebédre, ebéd után né­hány óra strandolást bizto­­sítottak számukra, majd fel­frissülve egy rövid orgona­hangversenyen vettek részt az apátságban. Az estét a füredi Tölgyfa csárdábant töltötték, termé­szetesen magyaros vendéglá­tás közepette. A konferencia ma munka­­programmal folytatja ta­nácskozását. Különjáratú autóbuszokkal érkeztek a vendégek a Köny­­nyűfémmű munkásszállásá­hoz. ­­­ VILÁG PROLETÁRJAI. EGYESÜLJETEK! A hatalmas daruk szorgalmasan rakják a krivojrogi vasércet a dunaújvárosi vagonokba. Fotó: Kabaczy Kikötő a Duna partján Ez a kikötő egyáltalán nem olyan, mint amilyen­nek az ember egy kikötőt elképzel, regények és színes riportok után. Nincsenek matrózkocsmák, hatalmas óceánjárók, hangoskodó, vi­tatkozó kikötői emberek. Az öböl — ami tulajdonképpen a Duna holtága — csendes vizén lomha uszályok him­bálóznak a nyári napsütés­ben. Embert csak itt-ott lát­ni, csupán a hatalmas mar­kolók méltóságteljes mor­­mogása hallatszik, amint puttonyukat leeresztik az uszályok gyomrába, s a fel­markolt krivojrogi vasércet halk­­urranással a vagonok­ba eresztik. A kikötő irodájában Né­meth Ferenc főművezetővel, a „parancsnokkal” beszél­getek munkájukról. — ötvennégy óta vagyok itt — mondja — de még ilyen forgalmas nyakunk nem volt. Csupán júliusban — habár négy napot nem is dolgoztunk — 130 000 ton­na árut tettünk ki a part­ra, vagy éppen az uszá­­lyokba. A kikötőt napi 4000 tonna megmozgatására ter­vezték, s júliusban a har­madik dekádban 55 390 ton­na „húzta meg” a daruk kötelét. — Milyen a kikötő for­galma, pontosabban,­­hány­féle áruval van dolguk? — Elsődleges a vasérc, hiszen tulajdonképpen ezért is vagyunk. Ebből évente egymillió tonnát kell kirak­nunk, ennyit „esznek” meg a Vasmű kohói A ’gyár ter­mékeiből is szállítunk, ép­pen most raknak meg egy uszályt dunaújvárosi lemez­zel, s aztán irány Regens­burg. De innen indul útnak a kohósalak Bécsbe, Linzbe és Jugoszláviába is. A mun­ka folyamatos, éjjel nappal, hétköznap, vasárnap dolgo­zik a 11 darus és a 16 ra­kodó. — Meddig tart a kikötő­ben a szezon, s télen mit csinálnak a kikötői embe­rek? — Általában — ez tizen­hét éves megfigyelésem — december végéig, huszadiká­ig lehet a Dunán hajózni, akkor leállnak a vontatók és az uszályok. A darusok, rakodók felmennek a vas­műbe és ott segítenek, vár­va, hogy megkezdődjön a hajózási idény. Február vé­gén aztán megjelennek az uszályok a folyó hátán, s akkor újra eljön a mi időnk. A tél a karbantartóké. Ilyen­kor végezzük el a nagyjaví­tásokat, amitől aztán egész évi munkánk függ. Hiszen ha teemkásaink ,fa- a­nyag, nemtörődöm munkát végeznének, nemcsak a mi tervünk kerülne veszélybe, hanem a Vasmű termelése is. De itt olyan emberek vannak, akik nemcsak ér­tik, szeretik szakmájukat, hanem tudják azt is, mi a felelősség. — Idén hogy állnak a tervteljesítéssel? — Bár a tél kissé elhú­zódott, azért nem panasz­kodhatunk. Idáig 611000 tonna vasércet raktunk ki, s a hajózási szezon nagyobbik fele még hátra van. Napon­ta négy, öt uszályt tudunk kirakni, reméljük az idén sem lesz semmi probléma a kikötő munkájával. — Kiss — . Gorsiumot húszezer ember lakta Is kövek megtanulnak beszélni Kövek, kövek. Mindig csak kövek. Vajon mit tudnak vallani egy földbe temetkezett civi­lizáció gazdája-vesztett om­ladékai a huszadik század emberének? "A táci lankán, ahol valaha az ókori Pan­nónia virágzó nagyvárosa emelte az ég felé házgerin­ceit, oszlopait és timpanon­jait a régészek naponta meg­­vallatták a köveket. A tudós mestersége sok­szor hasonlít a detektív mun­kájához. Előbukkan egy le­let, amely új ötletet sugall. Az ötlet megadja a hipoté­zis magvát — már ezt kell bizonyítani, céltudatosan ke­resett újabb leletanyaggal. S ha ismét másra lel az ásó a földben, lassanként, mint megannyi mozaikdarabkából, összeáll a teljes kép: az igaz­ság. Dr. Fite Jenőt, a gorsiumi ásatások vezetőjét megkér­­deztem, segítik-e most mun­kájában az olaszországi ta­­nulmányútján szerzett ta­pasztalatok. Válaszul az ása­tás talán legrégibb keletű problémáját említi fel. A ba­zilika-ügyet. Mióta előkerült ez a jellegzetes alapvonalú római építmény a föld alól, sokat vitatkoztak róla a szak­emberek. Alaprajza tanúsága szerint ókeresztény bazilikának tűnt. Csakhogy: állhatott-e Gor­­sium falai között ókeresz­tény bazilika az ötödik szá­zadban? A kétely újabb fel­­tételezést szült: egy előkelő római úr villájáról van szó tulajdonképpen. Az Itália földjén feltárt rokon rendel­tetésű építmények analógiá­ja aztán most meghozta a végleges választ. Igenis, ke­resztény templom volt, s kul­tikus, vallási célokat szolgált még az ötödik században is, túlélte a római világbiroda­lom bukását. Ilyen vonatkozásban tehát Gorsium, mint vallási szék­hely, túlélte megteremtőit. (A római uralom fénykorá­ban Gorsium volt a tartomá­nyi gyűlés székhelye — amo­lyan ,,másod-főváros” szere­pet töltött be Pannóniában, akár a középkor egyes­­szá­zadaiban utóda, Székesfehér­vár.) Mikor pusztult el Gorsium?. Az ásatások megmutatták: többször is. A Dunántúl óko­ri civilizációjának ez a köz­pontja nem esett olyan távol a Duna barbárlakta keleti partjától, hogy ne fenyeget­ték volna időről időre no­mád betörések. Most kiderült: nem pusz­tult el véglegesen még a kö­zépkorban sem. A római utak maradvá­nyai, ahol csak előkerülnek a föld alól, mind azt bizo­nyítják, akár ma is használ­hatnánk őket. Csak be kel­lene fednünk kavicstörme­lékkel a hatalmas kődara­bokkal kirakott utakat — a rómaiak is sódert használtak a mai aszfaltburkolat ren­deltetésében — s már meg is indulhatna rajta a forga­lom. A középkorban nem építet­tek utakat. N­­m javították ki a régi római hadiutakat sem­ csak használták őket. (Folytatás a 8. oldalon.)

Next