Fejér Megyei Hírlap, 1977. február (33. évfolyam, 26-49. szám)

1977-02-08 / 32. szám

Kedd, 1977. február 8. —­—— SZALMA ÉS KOMPUTER NEMCSAK A HULLÁMVERTIKUM... A Papíripari Vállalat du­naújvárosi gyárában öt éve kezdődött a nagy munka, a hullámpapírt gyártó és rész­ben feldolgozó — dobozkészí­tő — üzem építése. Az építők, szerelők több éves erőfeszíté­sének jegyei: a papírgyár mel­lett már áll egy újabb gyár. Mi több, tart a próbaüzem, és az üzemszerű termelés a ter­vezettnél három hónappal ko­rábban kezdődik. A figyelem fél évtizeden át elsősorban er­re irányult és a közvéleményt is — érthetően — a hullám - vertikum foglalkoztatta. De a papírgyáriak is élték a ma­guk életét, gondokkal, nehéz­ségekkel és sikerekkel is. Arról, hogy a „sztár” a hul­lámvertikum, így nyilatkozott Tomcsányi Elemér igazgató: — Ezt így mi nem igen mondtuk, hogy a „sztár”. Ter­mészetesen több törődést és új, néha kevésbé ismert fela­datok megoldását jelentette. De ne higgyék, hogy a papír­gyárral ezalatt nem volt gon­dunk. Először is a szalma. — Annak is a hiánya? — Igen. Zavarokat okozott a termelésben, mert mi szal­­macellulóz alapanyaggal dol­gozunk. Már a korábbi évek­ben is akadozott az ellátás, a mezőgazdasági üzemek külön­böző okokból — munkaerő- és szállítóeszköz-hiány stb. — nem adtak el nekünk ele­gendő szalmát. Tavalyelőtt már szinte kataszrófális mére­teket öltött a szalmahiány. Olyannyira, hogy tavaly az el­ső félévben emiatt 900 tonnás lemaradásunk keletkezett. , — De ez év végére jelentő­sen csökkent — Több mint 600 tonnával. Ehhez viszont párt- és kor­­mmányszerveink hathatós támo­gatására volt szükség. Most nyugodtan várjuk a követke­ző aratást, mert tárolóink tel­ve vannak és jelentős szalma­tartalékkal is rendelkezünk. Ezen felül bízzunk abban, hogy a mezőgazdasági üzemek — azon felül, hogy rájöttek: jó üzlet szalmát eladni a gyárnak — a jövőben talán jobban együttműködnek ve­lünk. — Miben kellene megnyil­vánulnia a jó együttműkö­désnek? — A szalma bálázásában. Szalmacell gyárunk tárolójá­nak technikai berendezései — de maga a tárolókapacitás is — 1961-ben a 60—70 kilo­grammos bálákra készült. Akkor a mezőgazdaságban a bőséges munkaerő miatt nem önjáró bálázógépeket hasz­náltak. Igaz, kiszolgálásuk nagyobb munkaráfordítást igényelt, de főleg férfiak moz­gatták a nehéz bálákat. Idő­vel változott a helyzet, ön­járó bálázógépek kerültek az üzemekbe, amelyek 12—15 kilogrammos, laza és elég rosszul kötözött „csomago­kat” produkáltak. A szalma zömét a gazdaságok ilyen gé­pekkel takarították be. Ezért a papírgyártáshoz szükséges szalmamennyiség nagyobb tér­fogatot igényel, a daruk tel­jesítményét sem tudjuk meg­felelően kihasználni, a laza kötések ki­bomlottak, hogy ne is folytassam sok-sok hátrá­nyát. — Ez volt a közelmúlt, mi­lyen megoldás kínálkozik az eredeti munkafolyamat meg­közelítésére? — Az NDK-ban gyártják a K4—53-as típusú bálázógépe­ket. Ezek 25—30 kilogrammos bálák készítésére alkalmas jó konstrukciók. A mezőgaz­dasági üzemeknél — termé­szetesen elsősorban legna­gyobb szállítóinknál — mi is szorgalmazzuk az ilyen gépek beállítását és előtérbe helyez­zük a K4—53-mal bálázott szalma felvásárlását. — A szalmacell-gyártás gaz­daságossága ezek szerint te­hát javulni fog. És a papír­gyártásé? — A magyar papíriparban, a papírgyártó gépsoron első­ként gyárunkban alkalmazunk számítógépes technológiai fo­lyamatszabályozást. A kom­putert az első negyedévben építik be. Az újhoz sohasem könnyű alkalmazkodni. Ezt még tovább nehezíti, hogy a berendezést saját erőből sze­reljük be­ és még egy klimati­­zált terem felépítésére is szük­ség volt. — Mit tud a számítógép? — Az amerikai cég, amely­től vásároltuk — és amely már több száz ilyen kompu­tert adott el különböző orszá­gok papírgyárainak — garan­tálja a 10 százalékos többlet­­termelést és a kétszázalékos anyagmegtakarítást. Ez ná­lunk évente körülbelül há­romezer tonnával több papírt jelent, tehát nagyon gyorsan megtérülő beruházásról van szó. — Igényelte-e a korszerű technika a hozzáértő szakem­berek „importálását?” — Nem. A technológiai sze­mélyzet hathetes tanfolyamon sajátította el a számítógép kezelését — mondta Tom­csányi Elemér igazgató. — Várjuk a bemutatkozását! — bognár — K­eresztkérdés — Lepedőt hoztak? — hangzott a keresztkérdés, amikor az ifjú pár albérlet után tudakozódott egy öreg­úrnál. Nyaralóhelyen, a várostól nem messze. Télvíz idején. Úgy hallották még a nászút előtt, hogy ez az öreg nagy szobakiadó. — Nem, azt nem hoz­tunk ... — tépelődött a há­zaspár. Morfondírozott az öreg, az­tán: — Ha megteszi a használt lepedő is ... Nyolcvan forint a szoba ára. Szabadkoztak azok jobbra is, meg balra is, hogy ők nem így gondolták, szóval, hogy nem úgy, hanem hónapos szobának, illetve albérletnek, szóval hogy... Törte fejét az öreg, nehe­zen döntött. Majd elsuttogta: — Odaadom maguknak a szobát, de az ára naponta nyolcvan forint. Naponta nyolcvan, az any­­nyi mint kétezernégyszáz, ha jól számoltak abban a nagy rögtönzésben. Hát az sok, mert ha ugye összeadják a kettejük fizetését... Akkor inkább továbbállnak. Mondhatnánk: ez még a jobbik eset, mert hogy kette­jüknek is kiadná a szobát. Dehát semmiképp sem mondhatjuk. Amellett, hogy ugye ez... Amellett: ugyanaz a szemlélet mutogatja itt ma­gát, mint ami a hónapos szo­bát kiadók jó részére jellem­ző. Hogy például: — Én csak egy személynek adom ki a szobát, érti ugye, kedves? Kertelés nélkül így hang­zana: barátot, vendéget, fiút vagy leányt ide ne hozzon föl. Legföljebb kettőtől ötig. No persze, délután. Szóval ugyanaz a szemlélet, csak másfelől. „Meglesték suhanó lépteid neszét, Mikor jöttél hozzám, Volt háborodás, volt szörnyülködés, Hogy ez minő botrány! Két hét a felmondás — örülj, nevess, Én édes angyalom, Azalatt legalább járhatsz­jöhetsz Bátran és szabadon.” Érdekes, már akkor is két hét volt a fölmondás. Kiss József valamikor a századfor­dulón írta ezt a versét, illetve A hónapos szoba című költe­ményének e két versszakát. S így van ez az újabb század­­forduló előtt is... Na igen. Amit szabad Jupi­ternek (a háziúrnak), azt nem szabad a hatökörnek (a hó­napos szobába kényszerülő­nek). Dehát valahol meg kell kezdeni a háromgyerekes­ család alapítását. Ha nem maradt más hátra, ha más nem jut eszünkbe, apelláljunk a szobakiadók hazafias érzelmeire. Kereszt­kérdésnek ez se rossz. Sarusi Mihály ------------HÍREAP-------------­ szász tanácskozás Hétfőn, a SZOT-székház­­ban megkezdődött a Szak­­szervezeti Világszövetség gazdasági és szociális kérdé­sekkel foglalkozó konzultatív bizottságának tanácskozása. E bizottságot 1974 végén hozták létre azzal a céllal, hogy tudományos eszközök­kel tanulmányozza a gazda­sági-társadalmi fejlődés kérdéseit, elemezze a dolgo­zók helyzetét a különböző társadalmi rendszerekben, hogy ezzel hatékony sgítsé­­get nyújthasson a dolgozók harcaihoz. A tanácskozáson 21 ország szakszervezetei képviseltetik magukat. ____ _ _ A nagy kék országút Ha kimondjuk megyénk nevét, kevés embernek j­ut eszébe róla a Duna, még folyóparti helységeinkről is más, nevezete­sebb dolgokat emlegetünk — Ercsiről a cukorgyárat, Dunaúj­­városról a vasműt —, s ha a nyári „vizes” örömökről esik szó, soha nem a Dunára, mindig a Velencei-tóra gondolunk. S talán méltán. » Ám méltatlan volna elfe­ledkeznünk arról, hogy a nagy kék országútnak, Eu­rópa egyik legnagyobb és legfontosabb víziútvonalának derekából egy» szerény da­rabka — vagy ötven kilomé­ter — a miénk, Fejér me­gyéé, s miénk, elődeinké volt történelmünk , sok évszáza­don át, mint az ország leg­fontosabb kerekedelmi és hadászati víziútja. Vessünk egy pillantást a mi Dunánk közelmúltjára. Nos, néhány évvel a pári­zsi Bastille ostroma után egy Ernst Arndt nevű német utazó érdekes feljegyzéseket tett Bécstől Pestig tartó du­nai hajóútjáról. Maga a vízi­ót természetesen sokkal ol­csóbb volt, mintha postako­csin, előfogatos kocsin vagy éppen az úgynevezett „gyors­­ paraszttal” utazott volna, de az olcsóságot időben kellett megfizetnie. Gyorskocsival egy nap alatt megjárhatta volna az utat Bécstől Pestig, hajón három napig tartott. Déli fél egy órakor taszítot­­ák el hajójukat a bécsi part­tól, a Hugelmann-kávéház elől. A víz sodra vitte őket lefelé, de ha lehetett, a vi­torlát is kifeszítették, ahol pedig a Duna kiszélesedett, és folyása meglassúdott, eve­zőt ragadtak azok az uta­sok, akik ilyesfajta szolgála­taik ellenében ingyen utaz­hattak. Alkonyatkor Po­zsonyban kötöttek ki, s ott éjszakáztak. Abban az idő­ben a szeszélyes mederben, az elvadult vizen csak a nappali hajózás volt bizton­ságos. Másnap reggel hatkor indultak, és este Komárom­ban éjszakáztak, majd Vi­­segrád alatt elúszva kora délután érkeztek meg Pestre. Harminc-egynéhány évvel később, 1830-ban indult út­nak a „Desdemona” nevű, ötszáz forintot érő hajón Széchenyi István, Waldstein János és Beszédes József mérnök társaságában Pest­ről, hogy Galacig lehajózva tanulmányozzák a dunai ha­józást gátló körülményeket. A hajó — amelyet Széchenyi „nyomorúságos”-nak nevez naplójában — dereglyeszerű vízi jármű volt, elöl-hátul egy-egy kormánylapáttal, fe­délzetén kis házikóval az utasok részére, hátsó fedél­zete alatt ablaktalan kamrá­val a legénység számára. A házikó tetejére lépcső veze­tett, itt fedett ülőhely várta az utasokat. .A gálya sze­mélyzete nyolc ember volt: egy szakács, három szolga és négy Hajós, akik közül kettő a kormánynál állt,­kettő pe­dig az evezőlapátokat húzta. A Desdemonát a víz sod­rán kívül tehát két evező is segítette, s még így is csak három óra alatt tudott meg­tenni két mérföldet (kb. 15 kilométert). „A legrosszabb gőzhajó is megtenné egy óra alatt ugyanezt az utat”, kiált fel Széchenyi, megfigyelve, hogy egy-egy fatörzs vagy tuskó gyorsabban úszik a vi­zen, mint hajójuk. Ellenszél miatt sokszor teljesen meg­állt vízijárművük. Az első nap kora reggeltől déli harangszóig Adonyig jutnak el, de alkalmasabb­nak találják leúszni Pentelé­­ig, és ott frissen fogott hal­ból­ főzetni maguknak ebédet, dereglyéjüket a Szalki-szi-­ geti csendes vízben pihentet­ve. Este fél tízkor megáll­nak Földvár és Paks között éjszakázni. Széchenyi azt ír­ja naplójában, hogy „tizen­nyolc óra alatt mindössze tizennégy mérföldnyi”, azaz százöt kilométernyi utat tet­tek meg, s ez nem több mint öt és fél kilométer óránként. Ebben a tempóban folyik tovább útjuk a méltóságtel­jesen mozgó vizen, le egé­szen Péterváradig, s útköz­ben csaknem teljesen kihalt partokat látnak; a csendet csak néha-néha szakítja meg a hajóvontatók egyhan­gú kiáltozása, önmagukat vagy lovaikat-ökreiket nó­gatva. A gőzhajó már nem ismeretlen ebben az időben odaát Angliában, s a hajó­vontatók lármájára Szé­chenyi elszomorodva tűnő­dik : „Mily elmaradottak vagyunk! Elhinné-e egy an­gol farmer vagy egy yankee, hogy­ a magyar paraszt oly helyzetben és állapotban van, hogy önként vontatja a hajót, mint a barom ,—­­ holott e foglalkozás ellen ta­­­­lán még a legutolsó rabszol­ga is fellázadna!” Másutt — hasonló látványra — ezeket a sorokat jegyzi fel: „Lát­tunk több ember vontatta ha­jót. Kétszáz mázsát számíta­nak egy emberre. Napi ti­zenöt bécsi garas fizetést kapnak. Nota bene, ha ha­józnak — mert ha vesztegel­nek, például az ellenszél mi­att, akkor nem kapnak sem­mit. S még hozzá szívesen is végzik ezt a munkát, szíve­sebben, mint más egyebet. Ilyen országban azután ho­gyan versenyezhetne a gőz­hajó­•• A gőzhajó nem bar­bároknak való, hanem civi­lizált népeknek.’­ És azonnal fel is sorolja a gőzhajózás feltételeit: „Tehetős közép­réteg, oly zsellérek, akik nem hagyják el földjüket, hogy hajót vontassanak, to­vábbá neveltség, erkölcsiség, törekvés valami jobbra, em­beribb életre... A feudaliz­mus leghalványabb árnyala­ta nélkül!” Hol voltunk mi akkor még ettől a ma már megmoso­lyogni való ábrándtól, s hol tartunk már azóta! Ha Széchenyi István, a re­former gróf ma feltámadna,­ és — hogy végül újra csak Fejér megyéről beszéljünk — egy pillantást vethetne a Dunai Vasmű érckirakó ki­kötőjére, utána pedig szár­nyashajón siklana vissza Bécsbe néhány óra alatt — azt hiszem, nekiülne fan­tasztikus regényt írni. — kd — Az adonyi Sudár-közben Városi lakóházak Az ember nem is hinné: városi házak épülnek az adonyi Su­dár-közben. A most még parlag, vagy kukoricát termő földön összesen 64 — egyenkint három szoba-összkomfortos, 102 négy­zetméter alapterületű lakás — lesz itt néhány éven belül. És minden lakásnak lesz majd 150 négyszögölnyi kertje is. A két­szintes házak alatt alagsor, ami — ha tetszik — akár garázs­nak is kialakítható. A Fáy András Lakásépítő Szövetkezet tagjai kezdték itt meg a fészekrakást. Iglódi­ István tanácselnök és Révész Ferenc, a MÉ­SZÖV lakásszövetkezeti tit­kárságának vezetője mond­ják el az adonyi lakásszövet­kezet indulásának nem min­dennapi történetét. Tulajdonképpen három év­vel ezelőtt alakult meg ez a szövetkezet, és csak azért nem kezdhetett munkához, mert a húsz tag közül néhá­­nyan nagyon „álmodozók” voltak. Igaz, nekik megvolt az anyagi fedezetük a 120 négyzetméteres lakások épí­téséhez, de a többség csak reális alapokról indulhatott el, így az egyetértés hiánya miatt,­­ a hosszas huzavona folytán feloszlott, illetve új­jáalakult a szövetkezet, most már egyetértő tagokból. Csu­pa fiatal tagság, közülük mindössze két házaspár idő­sebb 30 évesnél.­­ A lakásépítő szövetkezet újjáalakult formájában alig egy éve kezdte meg működé­sét, az épületek alapozását, ta­valy májusában kezdték el, két épületbe, vagyis nyolc la­kásba hamarosan beköltöznek a lakók, a harmadikba a tavasszal. Ritka eset, hogy szövetke­zeti lakóház ilyen gyorsan el­készül. Hogy ez mégis lehet­séges, annak a község tanács­elnöke és a megyei lakásszö­vetkezeti titkár adja a ma­gyarázatát. — Itt, az újjáalakult szö­vetkezetben csupa fiatal, ki­zárólag kétkezi munkásem­ber fogott össze azért, hogy lakásuk legyen- A tanács a rendelkezésre álló terület közművesítésével sietett a se­gítségükre. A község üzemei — a termelőszövetkezet, a Költ­ségvetési Üzem, a VÍZÉP, a Kavicsbánya, a Beton-telep — fuvarral és nyersanyaggal segítik az építkezőket. Szinte egy emberként segítenek a vállalatok, köszönet érte! Az épületek alapozását a lakók, illetve a tulajdonosok végzik el. A Dunaújvárosi Épületelemgyár az előregyár­tott elemeket a helyszínen rakja össze, a belső szerelési munkákat a szövetkezeti ta­gok egymást segítve, kaláká­ban végzik. Egy lakás általá­ban 360 ezer forintba kerül, ebből leszámítják a szociál­politikai kezdvezményt — ál­talában 60 ezer forintot.­­ A fennmaradó összeg 25 száza­lékával kell a tulajdonosnak rendelkeznie, ami lehet saját fizikai munka, anyag vagy pénz. Általában 25 ezer fo­rint készpénzzel kell rendel­keznie az építtetőnek. Az adonyi Sudár­ közben az ötdik ötéves tervben 32 ha­sonló lakás épül. És még újabb 32 lakás számára van hely, így néhány éven belül 16 kétszintes „városi” ház áll majd az adonyi új lakótele­pen.­­ (Balogh)

Next