Fejér Megyei Hírlap, 1977. november (33. évfolyam, 257-281. szám)

1977-11-13 / 267. szám

io­i hírl­ap.■ Új hullámok A legújabb női­ frizura a hullámos, lágy esésű. Az új hajviselet az alapja a gyenge tartós hullám. Ezután egy kis ügyességgel mindenki egyedül is elkészítheti­ frizu­ráját, ha az új vonalak ízlé­sének és egyéniségének meg­felelnek. Mosás után ajánlatos a ha­jat balzsammal bedörzsölni, így a hullámok esése még lá­­gyabb lesz és a haj fényesebb és egészségesebb. Az új for­mát minden hajhosszból el­készíthetjük. A sok változat­ból mindenki kiválaszthatja arcformájához a legmegfele­lőbbet. Képeinken néhány új fri­zurát mutatunk be. FOGLALKOZÁSA MANEKEN .Magyarországon ma tizen­öt-húsz vezető maneken van. Közülük való Szentpéteri Györgyi. Nem könnyű ta­lálkozni vele. Mikor keresem, először Kijevben van, később Hamburgban. Utána itthon, de vidéki turnén. Nincs más, két út között kell megtalálnom. * Százhetvenkét centi ma­gas, ötvenhat kiló. Arca kes­keny, alakja, megjelenése len­ge. Lenge és üde. Mindjárt eszembe is jut, vajon azokat, akik a manökenek szerepét írják, mire csábítja ez a vé­kony, fiús alkat? Én diák­lánynak öltöztetném. Főisko­lásnak. És persze, a ruhája! De eb­ben már segítségre szorulok. Szentpéteri Györgyi segít. — A szoknyám fekete gyapjúzsörzset. Fiúzott szok­nya. A blúzom fehér jersey. A piros-lila kötött mellényt külföldön vettem kiárusítá­­son. — Valamilyen övét is lá­tok. — Gyöngyből van. Muta­tós apróságok, ezekkel szok­tuk földobni a ruhát. — A személyazonosságija szerint foglalkozása mane­ken? — Voltaképpen a Divat In­tézet cipőtervezője vagyok, maneken csak később lettem. A legtöbben így vagyunk, ki­zárólagosan manekenségből nehéz megélni nálunk. — Mondja el egy napját. — Reggel nyolckor kezdek az intézetben. Minden nap­ra esik egy próba, ezekre azért is mert nagyon fárasz­­tóak, általában a délelőtti órákban kerül sor. A próbák a Divat Intézetben, a Kézmű­ipari Vállalatnál, az OKISZ Laborban vagy egy-egy gyár­ban vannak. A ruhapróbák mellett táncpróbákra járunk, és ki-ki különféle privát órákra. Van aki jazz-balet­­tet tanul, van aki másféle mozgásművészetet. Én a marxista-leninista egyetem esztétika szakát végzem. Ez a munkánk egyik része, a másik amit már a közönség is láthat, a bemutató. — Magyarország nem di­­vatnagyhatalom. Úgy tudom, sokan kifogásolják a manöke­nek mozgását. — Valóban, bemutatóink ér­zékeny pontja a mozgás. Na­gyon jó zenére, nagyon sza­badon kellene mozogni. Ak­kor olyan volna a bemutató, mint egy jó házibuli. Vagy mint egy hapening. Oldott és szabad. — Hányféle bemutató lé­tezik? — Vannak hagyományos bemutatók és koreografáltak. A hagyományoson végigmegy egy-egy lány a színpadon, esetleg zene, vers színesíti az előadást. A koreografált bemutatókon ezzel szemben jeleneteket csinálunk. Külön elkészítik a ruha és külön a mozgás forgatókönyvét. Itt megfelelő cselekményt adunk elő, jobban előtérbe kerül a mozgás és a színészi készség. — Mi a titka annak, hogy valaki jó maneken legyen? — Mindenekelőtt a testi­­adottságok. Százhetven centi alatt nem szabadna senkit foglalkoztatni. Fontosak az arányok is. Ami ezen kívül lényeges, az a szakmai alázat. Soha nem szabad megfeled­kezni arról, hogy nem ma­gunkat, hanem a ruhát ad­juk elő. Ennyi a szerepünk és nem több. De szerepnek ez is szerep. Ha valaki saját egyé­niségéből nem tud eleget hoz­zátenni a ruhához, ha nem talál kontaktust a közönség­gel, akkor nem jó maneken. — Tíz éve dolgozik ezen a pályán. Mennyi ruhát mu­tatott be ez alatt az idő alatt? — Fogalmam sincs róla. Van úgy, hogy egyetlen alka­lommal ötven ruhát kell be­­mutatnunk. Én gyerekkorom óta úgy képzelem a manekeneket, hogy lakásukban nagy szek­rények vannak, teli szebbnél szebb ruhákkal. Természete­sen az Intézet adja őket, hi­szen az ő érdeke, hogy a ma­neken utcán, postán, szóra­kozóhelyen, mindenütt feltű­nően csinos legyen. Meg is kérdezem Szentpéteri Györ­gyitől, így van-e? Jót nevet a kérdésemen. | ^ ^... — Egy­ kezemen meg tud­nám számolni, hogy a bemu­tatottak közül hány ruha lett az enyém. Míg eladásra ke­rül, rajtam van vagy kétszáz­szor, végighurcoljuk az egész országon. Lehet, hogy nem is érdemes már megvenni. Ha meg igen, nem biztos, hogy én kapom meg. Aki előbb odaér a kiárusításra... El­árulhatom, hogy én is és a legtöbb lány “maga varrja a ruháját. Az sem titok, hogy gyakori vásárlói vagyunk az alkalmi boltoknak... a mara­dékboltoknak. .. a kiárusítá­soknak. .. __ Mikor elbúcsúzom, akkor jut eszembe, hogy elfelejtet­tem az év divatjáról érdek­lődni. Megtörtént, nem lehet változtatni rajta. De ha elő­érzetem nem csal, akkor bi­zonyára ennek az évnek a di­vatja is bolondos lesz. Ha nem az volna, unnánk. VATHY ZSUZSA Fontos táplálékunk a tej Évezredek óta kedvelt táp­lálékunk a tej. A jóízű élve­zetes, mindenhol beszerez­hető, nem túl drága ital igen változatos formában fogyaszt­ható. Mindenki ismeri a kel­lemes érzést, amely egy po­hár hideg, friss tej elfogyasz­tása után tölti el az embert, de a savanyított tejtermékek, aludtej, joghurt, kefir, gyü­mölcsjoghurtok kellemes üdí­tő hatását sem kell különö­sebben bizonyítani. A tej él­vezeti értéke közismert. A tej és tejtermékek „erőt, egészséget” adó tulajdonsága is köztudott — de vajon mi­től ilyen értékes a tej? A tej összetétele és bioló­giai értéke igen kedvező a többi táplálékhoz viszonyít­va is. Energia értéke — ka­lóriatartalma — ,meglehető­sen nagy, 1 dl-ben 60 kalória van a tejzsír és a tejcukor­tartalom miatt. Fél liter tej elfogyasztásával a szervezet napi energia-szükségletének 10—15 százalékához jut. A tejfehérje a tej egyik legér­tékesebb tápanyaga: tartal­mazza azokat az elemeket — aminosavakat —, amelyeket az emberi szervezet nem ké­pes előállítani, tehát kívülről, a táplálékkal kell megsze­rezni. Ezekből az elemekből építi fel a szervezet a saját fehérjéit, a sejtek, az izom­­zat, a csontok, a vér stb. anyagát. Fél liter tejjel, 10 dkg túróval, az­­egész­­ napi állati fehérje szükségletnek felét lehet fedezni. A tejfe­hérje különösen fontos a nö­vekvő szervezet, a gyerme­kek, valamint az öregedő szervezet, az idősek számára, ezért a gyermekek és idős emberek tejet, tejterméket naponta fogyasszanak! A­ tejben értékes ásvá­nyi sók is vannak, amelyek közül legfontosabb a mész. Különösen kiváló mészfor­­rás a tejtermékek közül a túró. A mész nélkülözhetetlen a csontok szilárdságához, mészszegény táplálkozás a csontok mész­hiányához, csontritkuláshoz, illetve a csontok görbüléséhez vezet­het. Ennek megelőzésére kü­lönösen a gyermek- és idős­korban igen alkalmasak a tej- és tejtermékek. Az egyoldalú táplálkozás vi­taminhiánnyal jár. A tej nagy szolgálatot tesz ennek meg­előzésében, különösen az A- vitamin, D-vitamin és B-vita­­mmiin csoport tartalmánál, fogva. Ezek a vitaminok jelentős mennyiségben vannak a tej­termékekben is, vajban tej­színben, tejfölben, túróban, sajtokban. Az A-vitamin­­hiány — fáradtság — ki­alakulásával számolni kell minden tavasszal, amikor a szervezetben a máj A-vita­­minraktára már kimerülő­ben van. A rendszeres tej­­tesitermék fogyasztással meg­előzhető a tavaszi farkas­­vakság, azaz a szürkületi lá­táscsökkenés, a szem rossz alkalmazkodása a sötétség­hez. Igen fontos szempont ez a gépkocsivezetőknek. A D- vitamin különösen gyermek­korban és az idős ember szá­mára fontos. A tej cukor- és zsiradék­tartalma hozzájárul a bélmű­ködés rendbentartásához, a rendszeres székletürítéshez is. Dr. U. Őszi-téli kosztümök Minden idényben a leg­általánosabb viselet a kosz­tüm. Minden típus és korosz­tály jól és célszerűen öltözött a kosztümben. Természete­sen a mindenkori divatstílus, szín és anyag befolyásolja a kosztüm-divatot is. A kiegé­szítő tartozékok is megvál­toztatják a kosztüm viseletét szöget vagy kötött mellény, az öv és a többféle anyagkombináció és a paszpolozás is. A nadrágkosztüm igen sok nő ruhatárában a kedvenc helyet foglalja el. Minden el­lenkező híresztelés ellenére, ma is divatos. Divat a bő nadrágszár, valamint a „ci­garetta” vonal is, amely igen szűk és tapad a lábszárhoz. I Vasárnap, 1977. november 13. Az iskolás gyermek táplálása Az iskolás gyermek napi kalóriaigénye testsúlykilo­grammonként 60—70 kaló­ria. Tehát 7—9 éves kor­ban naponta kb. 2000, 10— 12 éves korban kb. 2500 ka­lóriát tartalmazó táplálékot kell fogyasztania. A gyermek zavartalan testi fejlődéséhez különösen fontosak a fehér­jék, ásványi anyagok és a vitaminok. A napi fehérje­szükséglet testsúlykilogram­monként 2—2,5 gramm. A fehérjeszükséglet kb. 60 szá­zalékát teljes értékű — ál­lati eredetű — fehérjével kell fedezni. Ezért lehetőleg min­den étkezés tartalmazzon hús­félét, halat, tejet, tejterméket vagy tojást. A vitaminokat, ásványi anyagokat pedig a zöldfőzelékek, gyümölcsök rendszeres fogyasztása biz­tosítja. Fontos szabály: az étrend legyen minél változa­tosabb. Néhány gyakorlati példa: Reggelire, uzsonnára ad­junk tejet, aludttejet, tejeská­­vét, kakaót vagy­ gyümölcsös tejturmixot, mellé vajas­­gyümölcsízes vagy vajas-mé­zes kenyeret. A tea zsíros ke­nyérrel biológiailag nem ki­elégítő táplálék. A gyermek a reggelijét nyugodt körülmé­nyek között fogyassza el. Ha a tanuló nem reggelizik, az iskolában figyelmetlen, nyug­talan lesz, szédülés, fejfájás is felléphet, amelynek legna­gyobb részt a reggeli éhezést­­követő vércukorszint csök­kenés az oka. Tízórai nélkül ne engedjük el a gyermeket az iskolába. Ha éhes, figyelmetlen lesz az órákon, megkívánja más gyermekek tízóraiját. Leg­jobb, ha tízóraira vajaske­nyeret és gyümölcsöt adunk. Ha kapható alma, egyetlen nap se hiányozzék az iskolás étrendjéből! Kitűnő tízórai: két deci tej egy péksütemény­, nyel. (Iskolatej) Ebédre változatos étrendet állítsunk össze, amelyben szerepeljen hús- vagy tojás­étel, nyers saláta vagy főze­lék. Desszertként adjunk ke­vés tésztát vagy gyümölcsöt, gyümölcskészítményt. Étke­zések után gyümölcslét, limo­nádét igyon. A gyermek táp­lálása szempontjából jelen­téktelen szerepük van a le­veseknek, mert a leves elfo­gyasztása után kevesebbet eszik a többi, lényegesen ér­tékesebb ételekből. Ha szere­pel az étrendben leves, (hús­leves, zöldségleves, gyümölcs­­leves stb.), keveset adjunk belőle. A gyermek gyomrá­nak befogadóképessége ki­csi, ezért fontos, hogy étele kis mennyiségben minél több értékes tápanyagot tartal­mazzon. Ha a gyermek tész­tafélét kap ebédre, a tészta ízesítésére elsősorban állati eredetű élelmiszert használ­junk fel (túró, sajt, tojás, hús). Vacsorára könnyen emészt­hető ételféleségeket tálal­junk a gyermeknek, lehe­tőleg a kora esti órákban, hogy ne terhelje meg a gyom­rát és nyugodtan aludjon (tejbedara, tejberizs gyü­mölcsízzel, kakaóporral; dél­ről maradt főzelék, utána egy pohár tej; kenyér felvágottal, gyümölcstúró; sültburgonya vajjal, hagymával citromos teával; sajtos kenyér, tej, gyümölcssaláta stb.) Néhány általános tanács: étkezések előtt a gyermek mosson kezet; az ételt ala­posan rágja meg; étkezések alatt ne foglalkozzon mással (könyvolvasás, tévénézés, stb.); édességet étkezés után fogyasszon; kultúráltan ét­kezzen; szoktassuk rá a gyer­meket, hogy főétkezések után mosson fogat ha erre nincs módja, akkor legalább öblítse ki a száját. Figyelem! Tilos a gyermeknek alkoholos italt adni! Téves nézet, hogy a vö­rös bor, vért csinál”, a rumos tea pedig növeli az étvágyat. A sör is alkoholt tartalmazó it­al. A feketekávé sem gyer­meknek való étkezési cikk, ne adjunk neki sem reggelire, sem étkezés, plán. A gyerme­künk egészséges fejlődése ér­dekében. .. ___ f. U.

Next