Fejér Megyei Hírlap, 1989. április (45. évfolyam, 77-100. szám)

1989-04-13 / 86. szám

I ^^^^^^^^Művelődéspolitika^^^ Úgy érezte szabadon él címmel fotókiállítás nyílt Székesfehérváron, az Építők Művelődési Házában. Ambrus Tibor fotóit április 28-áig tekinthetik meg az érdeklődők. Itt látható felvétele a Beatrice sorozat része Minden megmagyarázható? A HANYATTESÉS ELEGANCIÁJA Angyal Ádám ördögi mó­don gúnyolja ki napjaink el­lentmondásait, visszássága­it, a stabilizációs a koordi­nációs, a mobilizáló és dina­mizáló programokat. A gyakran nyilatkozó, cikkező közéleti ember, a Ganz Da­nubius Hajó- és Darugyár vezérigazgatóig könyvvel is jelentkezett Hulló levelek címmel. A Hátaztáni Tudományos Akadémia leveleinek kötegé­­vel azt kívánja bizonyítani, hogy Hátaztán polgárai ké­pesek a fejtetőre állás racio­nalitását a hanyattesés ele­ganciáját és a vízfejűek há­borgását is természetesnek tekinteni, ha megfelelő ér­telmezést találnak hozzá. Fő tétele: életünk minden mar­hasága megmagyarázható. Gyilkos iróniával állítja: azok, akik a világ megvál­toztatásán fáradoznak ahe­lyett, hogy egyszerűen meg­magyaráznák, még sokáig munkálkodhatnak. Központi tételének a következő cse­lekvési modell felel meg: a sors vihara bárhova is ves­sen, az első dolgod legyen kimagyarázni magad. Valóban minden marhaság megmagyarázható? Angyal gyűjteményében számos pél­da igazolja ezt. Levelei kö­zül néhány számomra eről­tetett, túlírt marhaságnak tűnt, de lehet, hogy ezen íté­letemet elégtelen élettapasz­talatom motiválja. "Milyen ország Angyal Hát­­aztánja? Hazánk huszadik megyéje, amelynek fő ter­méke a mese, a pletyka és a blabla. Adómentes, szabad véleménykifejtési övezet, amelynek parlamentje a du­ma, jogrendszere a farkas­törvény. . Lakossága deka­dens, jelszava: Lesz, ami lesz! A hátaztáni alkotmány­nak két paragrafusa van: az egyik azt szögezi le, hogy mindig a későbbi vélemény az igaz, a másik szerint, minden megmagyarázható. A levelek közül ezúttal csak egyet emelek ki, a Heu­réka címűt, amelyben a szer­ző megosztja velünk örömét, amely abból a felismeréséből fakad, hogy kezében a kulcs, a szocialista gazdaság meg­teremtéséhez. Képlete po­fonegyszerű: pont az ellen­kezőjét kell tenni annak, amit eddig tettünk. Ha azt akarjuk, hogy növekedjen a jövedelem csökkenteni kell az adókat. Ha több teljesí­tést akarunk, többet kell fi­zetni. Ha valamiből kevés van, azt nem elosztani és be­osztani kell hanem többet csinálni belőle. Nem kell előre megmondani, kinek, miből, mennyi kell, tudja azt magától mindenki. Aki nem akar dolgozni kapjon keve­sebbet, mint aki dolgozik. A vállalat vállalkozzon, a bank bankárkodjon, a pénz annyit érjen, amennyi. A szakszer­vezet az érdekeket védje, a párt politizáljon a kormány vezesse az országot, a parla­ment meg vigyázzon rá. Félelmetesen egyszerűnek tűnnek a dolgok, talán emiatt csűrik-csavarják, bonyolít­ják. Engem némi reménnyel tölt el, hogy Angyal Ádám ott van, ahol a dolgok dől­nek, a termelés első frontja mellett kerületi párttitkár­ságot is vállalt. A reménysé­gembe némi aggodalom is vegyül, mert tudjuk, a ma­gyarázat mellett van még néhány más eszköz a hely­zet megvilágítására. Ilyen többek között a bunkósbot, a hazugság, a statisztika, az ideológia. * Zágoni Erzsébet Szünidei foglalkoztatás, diáktáborok Pályázatok, díjazások A Fejér Megyei Tanács V.B. ifjúságpolitikai pénzeszközei­nek felhasználására kiírt pá­lyázatokról szakértői bizottság döntött, a hetvenegy pályázó közül negyvenheten részesül­tek 770 ezer forintnyi díjazás­ban. Egyébként a pályázók igénye 3 millió forint volt. Az általános és középiskolás diákok szünidei foglalkoztatá­sára benyújtott pályázók közül a bizottság a következőket dí­jazta az alábbi forintösszegek­kel : Petőfi Sándor Művelődési Központ Bicske 5000, Velinszky László Ifjúsági és Úttörőház 38 000, Városi Művelődési Köz­pont, Mór 5000­, Megyei ifi ta­nács 10 000, Megyei Művelődési Központ 5000, Vajda János Vá­rosi Könyvtár, Bicske 5000, M­unkás Művelődési Központ, Dunaújváros 20 000 forint támo­gatásban részesült. A szakértői bizottság döntése szerint az általános és középis­kolás diákok nyári bentlakásos táborainak támogatása a kö­vetkezőképpen alakult: Megyei­­családvédelmi tanács, nagy­­családosok tábora 15 000, Bur­dos László Szakközépiskola, Dunaújváros diákvezetőképzés, csillagtábor 10 000, Városi út­törőelnökség Bicske, vezető­­képzés 5000, MHSZ megyei ve­zetősége, honvédelmi úttörőtá­bor 85 000, Megyei Pedagógiai Intézet tehetséggondozó tábo­rai 50 000, megyei gyermek- és ifjúságvédő intézet életmód tá­borai 15 000, Általános Iskola és Diákotthon, Martonvásár, álla­mi gondozott gyermekek tábo­ra 5000, Magyar Vöröskereszt megyei vezetősége, fogyatékos gyermekek tábora 40 000, FMT V. B. Ifjúsági Otthon életmód tábora 10 000, HNF megyei bi­zottsága, humán szolgáltatásra felkészítő tábor 25 000, HNF megyei, bizottsága szakmun- Tristánálók olvasótábora 25 000, Általános Iskola, Zámoly szá­mítógépes tábor 10 000, Bartók Művelődési Központ, Dunaúj­város, történelmi játszóház és tábor 81 000, megyei könyvtár cigánytanulók olvasótábora és napközis táborok könyvellátá­sára 55 000, Megyei művelődési Központ színjátszók, pop-rock együttesek, néptáncos, népze­nészek ifjúsági közösségek ve­zetőképzésére 75 000, termé­szetvédelmi tábor 5000*, Móri Városi Művelődési Központ, képzőművészeti alkotótábor 10 000, Móricz Zsigmond Műve­lődési ház, Szabadbattyán, tör­ténelmi tábor 5000, megyei mú­zeumok igazgatósága, honis­mereti tábor 30 000, dunaújvá­rosi MEGVÉD Egyesület Káni Köre, kulturális táborra 10 000, Közép-dunántúli Környezetvé­delmi és Vízügyi Igazgatóság környezetvédelmi tábor 20 000, Komarov Ifjúségi Klub kör­nyezetvédelmi célokra 10 000, agárdi Madárvárta természet­­tudományi tábor 15 000, Megyei diáksporttanács term­észetvé­­delmi találkozó 10 000, termé­szet és környezetvédelmi ok­tatóközpont tábor 10 000 forint. A nyári vándortáborok pá­lyázó résztvevői (tizenhárom pályázó) közösség személyen­­ként 100 forint hozzájárulást kapott a költségekhez. A szakértői bizottság ezek­ben a napokban tovább foly­tatja a többi pályázat értéke­lését. Személyiségfejlesztés az Ybl-iskolában A cél: gyermekközpontú iskola A Székesfehérvári Ybl Általános Iskola tantestülete olyan helyi nevelési rendszer megvalósításán dolgozik, amely egy­felől segíti a pedagógusokat a diákok megismerésében, ugyanakkor pedig a gyerekeket is önismeretre neveli. A gyermekközpontú személyiségfejlesztő programban az is­kola minden pedagógusa részt vesz. Hogy is van ez? — kérdez­hetnénk. Az iskolának nem az a feladata, hogy gyerek­központú legyen? Hogy fej­lessze a diákok személyisé­gét? Természetesen az új is­meretek átadása, a feleltetés, a számonkérés, azaz a szűken értelmezett „oktatás” nyil­vánvalóan elválaszthatatlan a „neveléstől”, s ezzel együtt a személyiségfejlesztéstől. Az Ybl-iskolában sem hi­szik, hogy felfedezték volna a „spanyolviaszt”. Ezt vall­ja az igazgató, Gulyás Antal­­né is; csupán olyan progra­mot dolgoztak ki, amely­­a pedagógus számára könnyeb­bé teszi a gyerekek megis­merését, s amelynek alapján felmérhetik az egyes diákok helyét, szerepét az osztálykö­zösségben. A jó pedagógus apró jelekből is következtet­het, amelyből sejti,­ hogy mi történik, ha „kihúzza a lá­bát” az osztályból — sejti, ám mégsem mindig tudja biztonsággal, milyen érték­rend alapján alakulnak ki az osztályon belül a baráti cso­portok, apró közösségek. S nem mindig veszi észre, ha egy-egy gyerek „rosszul érzi magát” az iskolában, ha kon­fliktusai vannak a többiek­kel, vagy ha teljesen magá­nyos. Ám ha észre is veszi, az okát nem mindig tudja. Horváth Lászlóné az egyik hatodik osztály vezetője nagy szociometriai „térképet” mu­tat. A pedagógusok rendsze­resen felmérik az osztályo­kat, s a diákok válaszai alap­ján nyomon követhető, mi­lyen szerepet tölt be egy-egy gyerek a közösségben, kik köré szerveződnek a csopor­tok, s kik azok a ,,peremem­berek”, akiket senki sem vá­laszt elszigetelve, magányo­san élnek az osztályközösség­ben. Horváth Lászlóné is fontos dolgokat tudott meg „gyerekeiről”. Olyan apró „felfedezéseket” tett, amire érdemes odafigyelni. Soha­sem gondolták például, hogy az osztály egyik legtehetsé­gesebb diákját —, aki nem csupán jó tanuló, de minden­kivel kedves segítőkész, s akit a pedagógusok jó közös­ségi embernek ismertek meg — mégsem választják barát­nak a gyerekek. Vajon mi le­het az oka? Talán túlságosan „felettük állónak”, „tökéle­tesnek” tartják? Vagy a túl sok dicséret inkább irigysé­get váltott ki a többiekből, s nem rokonszenvet? Kérdé­sek, amelyekre egyelőre nem tudják a választ, a szocio­metriai felmérés eredményét mindenesetre figyelmezte­tésnek tekintik a tanárok. Akad osztály, ahol olyan gyerekek köré szerveződtek csoportok, akik valamilyen kevésbé pozitív, a többiek számára mégis „imponáló” tulajdonsággal váltottak ki csodálatot, rokonszenvet. A rendszeres szociometriai felmérések így meghatároz­zák a közös beszélgetések té­máját az osztályfőnöki órá­kon, s útmutatást adnak a pedagógusok számára a gye­rekek értékrendjének kiala­kításánál. — Persze nemcsak az osz­tályfőnöki órákon adnak pontos támpontot ezek a „térképek” — mond­j­a Gu­lyás Antalné igazgató. Amió­ta ezt a programot elkezdtük, minden pedagógus tudatosan ragadja meg az alkalmat a személyiségfejlesztésre asze­­rint, hogy a tárgyalt tan­anyag mire nyújt lehetősé­get. Az irodalomórákon pél­dául nagyon sok alkalom adódik, ám ha csak egyetlen művet, tekintünk, például az ötödikben tanult „János Vi­tézt”, azt látjuk, hogy a gye­rekek itt elsősorban az esz­ményi értékekkel, tulajdon­ságokkal ismerkedhetnek meg: a rettenthetetlen bá­torsággal, hűséggel, hazasze­retettel. Természetesen ezek a fogalmak is nagyon fonto­sak, de a hétköznapi érté­kekkel már kevésbé vannak tisztában a diákok. Az osz­tályfőnöki órák beszélgetései inkább ezeket ,,veszik cél­ba”. Ezt úgy is felmérhetjük, hogy megkértük a gyerekeket, írják fel, milyen pozitív és ne­gatív tulajdonságokat ismer­nek. A lapokat beszedtük, de bármikor elkérhették, ha újabb tulajdonságot „fedez­tek fel” környezetükben. Az a tapasztalatunk, hogy egyre többször használják — egy­más között is — azokat a fo­galmakat, amelyekre a be­szélgetésekben ráirányítot­tuk a figyelmüket. A múlt­kor néhányan rendetlenked­tek az egyik osztályban. Az egyik kisfiú feltartotta a mu­tatóujját és figyelmeztetően azt mondta: „Önfegyelem!” Erről épp akkoriban volt szó az osztályokban . . . A felmérések egyébként — a pedagógusok szerint — a felnőttek világáról is árul­kodnak, arra a kérdésre, hogy milyen tulajdonságok alapján választasz magadnak barátot? — a legtöbb gyerek ezt írta: legyen nyugodt, csendes, megértő, jól tudjunk beszélgetni, ne kiabáljon, ne veszekedjen ne legyen ide­ges, türelmetlen. A következ­tetés egyszerű: minden bi­zonnyal azért jelentenek ér­téket számukra ezek a tulaj­donságok, mert ezek hiá­nyoznak a legjobban min­dennapjainkból. Gábor Gina HANGVERSENY DÉLI­DŐBEN. A Magyar Rádió kétheten­ként jelentkező Hangverseny délidőben című műsora klasszi­kusok zeneműveit mutatja be, amelyet a Magyar Nemzeti Galéria Kupolaterméből közvetítenek (MTI fotó: Hámori Szabolcs) AUTÓTULAJDONOSOK ,,Figyelem” 1989. április 14-én 8—16 óráig, 15-én 8—13 óráig. Használt karambolos autó kiárusítása, ezen felül használt bontott alkatrészek árusítása — amíg a készlet tart. Szeretettel várjuk vásárlóinkat. Autójavító Kisszövetkezet 7083 Szivár, Móri út 154. Emlékművet állítanak Gárdonyban „Soha nem késő szembe­nézni az igazsággal és pó­tolni erkölcsi tartozásun­kat” — így fogalmaz felhí­vásában a Hazafias Nép­front Gárdony Városi­ Bi­zottsága, melyet minden vá­roslakónak megküldött. Em­lékeztetnek a negyvenhárom békében töltött időszakra, az elmulasztott kötelességre azokkal szemben, akik életü­ket áldozták hazánkért. Gárdonyban, a katolikus templomkertben tervezik feállítani a II. világháború áldozatainak emlékművét. Ehhez minden városlakó anyagi hozzájárulását kérik. Az önkéntesek felkeresik a település lakosságát, a Haza­fias Népfront pecsétjével és sorszámmal ellátott gyűjtő­ívvel. A hozzájárulás ösz­­szegét mindenki maga dönti el, és nincs az a csekély összeg, melyet ne fogadná­nak örömmel. Az emlékmű tervezése, engedélyezése folyamatban van. Ennek ellenére minden javaslatot, észrevételt, mely­­lyel segíteni szándékoznak,­­ azt a védnökség tagjaihoz­­ lehet eljuttatni. " I

Next