Fejér Megyei Hírlap, 1995. január (51. évfolyam, 1-26. szám)

1995-01-31 / 26. szám

8. OLDAL FEJÉR MEGYEI HÍRLAP Beszélgetés Szabó Péter református lelkésszel, a vértesaljai egyházmegye esperesével „A nagy lehetőségek ideje ez a számunkra” Bár már túl voltunk vízke­reszten, a feldíszített fenyőfa még ott állt a cecei református lelkész, a Vértesaljai Egyház­megye esperese, Szabó Péterék nappalijának sarkában. De, a szobába lépve, talán nem is a ka­rácsonyfa ragadta meg elsőként az ember figyelmét, hanem sok­kal inkább a számos ülőalkal­matosság. A foteleken kívül több puff is állt a dohányzóasztal körül. Mint a beszélgetés során kide­rült, a tiszteletesnek népes csa­ládja — öt gyermeke — van, kell hát a hely, ha valahányan le akarnak ülni a szobában. — A nagy lehetőségek ideje ez a református egyház számára. Kellő figyelmet fordíthatunk a gyermekek nevelésére. Cecén 180 hittanosunk és 20 konfir­mandusunk van — büszkélke­dett Szabó Péter, aki nem felej­tette el megemlíteni: az egy­házmegye területén az iskolák mindenütt készek az együttmű­ködésre a hitoktatást illetően. A szentírás oktatásából, az if­júság neveléséből egyébként a lelkész felesége is derekasan ki­veszi a részét. Férjével egye­temben konferenciákat, táboro­zásokat szerveznek nyaranta a Velencei-tó partján, Gárdony­ban, illetve a múlt évben már Velencén is, az egyháznak visz­­szajuttatott egykori református iskola átalakított épületében. Cece sajátos helyzetben van, hiszen míg Fejér megye többi részén eléggé szórvány jelle­gűek a református gyülekeze­tek, addig itt szép számban, mintegy 1500-an élnek Kálvin követői. Erre e tényre alapozva tervezik, ha nem is református iskola, de felekezeti osztályok indítását — tudom meg Szabó Pétertől. A lelkipásztornak nem csak a hitbéli dolgokban, de a közéletben is tekintélye van: másodszor választották meg de­cemberben önkormányzati kép­viselőnek. Jó a kapcsolata a ka­tolikus plébánossal, Horváth Lászlóval is — mondja. „A ked­ves, melegszívű, idősödő atyát tavaly választották a község díszpolgárává” — fűzi hozzá a tiszteletes. A szűkebb pátria után a tá­­gabb környék, az egyházmegye kerül szóba. A Vértesaljai Re­formátus Egyházmegye 35 egy­házközségének mintegy 25 ezer tagja van. Érdekesség, hogy te­rületén több lelkésznő is műkö­dik. Egyikőjük férje pedig az a Martonvásáron szolgáló Borsos István, aki — alezredesi rang­ban — a budapesti katonai kör­zet tábori lelkésze, református esperese is egyben. A hitoktatás terén, különösen a hetvenes évek közepéhez ké­pest, amikor — mint ekkor hal­lottam — még a harangozógye­reket sem akarták engedi az is­kolában, hogy hittanra járjon, kétségtelenül óriási a változás. De történt-e változás a hitélet, a hitgyakorlás más területein 1990 óta? — tudakoltam az es­perestől. Helyette azonban a fe­lesége válaszolt. Cecén mindvé­gig ragaszkodtak vallásukhoz az emberek. Idestova negyed­­százada élnek a községben, de ez idő alatt csak néhány társa­dalmi temetést tartottak a köz­ségben. „Valóban úgy hittük, sokkal többen járnak majd isten­­tiszteletre, mint korábban. Eb­ben a reményünkben azonban — legalábbis bizonyos mérté­kig — csalatkozni kellett” — mondta el az asszony, amit a fér­je azzal egészített ki, hogy ré­szes ebben a mai élet is. Az ada­kozó lelkűlét egyébként meg­van a ceceiekben: karácsony előtt 65 ezer forintot adtak össze az egyház által szervezett jóté­kony gyűjtés során. — De talán nem is ez a lé­nyeg. Fontosabb ennél az, hogy mindig vigaszt nyújtsunk a rá­szorulóknak. Mert mindenkinek eljöhet az életében egy olyan pillanat — váratlan haláleset, gyógyíthatatlan betegség —, a­­m­ikor rásejt az isteni kegyelem­re — folytatta, hitvallását meg­fogalmazva a lelkész. — Egyfelől nagyon nehéz a mi munkánk, hiszen olyat hir­detünk, amit nem tudunk be­bizonyítani. Ugyanakkor azon­ban könnyű, hiszen a meggyő­ződésünket a saját életünk hite­lesíti. B. Kiss László Fotó: Pati-Nagy Bence Szabó Péter: Mindenkinek az életében eljöhet egy olyan pil­lanat, amikor rásejt az isteni kegyelemre „Mit ér az ember, ha keresztény...?” Evvel a mondattal nyitotta meg szentbeszédét dr. Takács Nándor megyés püspök jan. 20- án Szivár-Felsővároson tett lá­togatása alkalmából, a Szt. Se­­bestyén-napi fogadalmi búcsún. Az 1739-es pestisjárvány le­küzdésére a városnak nem csak ez a környéke, hanem egész Székesfehérvár fogadalmat tett. Ezt ünnepeljük visszatérően minden évben jan. 20-án. A fő­pásztor meleg szavakkal kö­szöntötte a híveket és Szt. Se­bestyén példáján keresztül ele­mezte a keresztény ember magatartását modern világunk­ban. Rámutatott arra, hogy min­dennapi életükben a szentek kö­zül Sebestyén példája lebegjen szemünk előtt, segítségül a ne­hézségek elviselésében. A szentmise után a helybéli hagyományoknak megfelelően az asztalra került a specialitás­ként számontartott szalagos fánk és a forralt bor is... Rábaközi József Kérdések a teológushoz MIÉRT KATOLIKUS? Az elnevezés annyira magá­tól értetődő ma már, hogy a kí­vülállók is velünk kapcsolato­san, mint a katolikus egyházról beszélnek, és mi magunkat is katolikus keresztényeknek vall­juk. Nem tudom, egy kifejezés vagy meghatározás jogosságát fel lehet-e vetni? Tény az, hogy ez a görög kifejezés nagyon ko­rán meghonosodott. Az I. és II. században, amikor az egyház­ban mindenki görögül írt és ol­vasott, az ókeresztény iratokban már szerepel. Mit értettek azon, hogy az egyház katholikosz, azaz katoli­kus? A szó közvetlenül az egye­temességet és az elterjedtséget jelentette, azt, ami mindenfelé megtalálható. Közvetve pedig utalt a sokféleségben mindenhol felismerhető azonosságra is, ar­ra, ami az egyházban a sokfélét egyesíti. A katholikosz kifeje­zés tehát az egyház elterjedését és egységét hangsúlyozza, a ko­rai keresztény különvélemé­nyekkel és szakadásokkal szem­ben. Azt is mondhatnánk: az egyház ismertetőjegyei között kiemeli azt, hogy egy és egyete­mes. A Krisztust követő híveket azonban a legkorábban christiá­­nusoknak, krisztusiaknak ne­vezték. Ezt örömmel vállalták is, hiszen ez a legfontosabb hit­igazságot fejezte ki. Ebből a szóból lett a keresztény kifeje­zés. A kettő együtt, jogos” iga­zában. A két kifejezés összefüg­gését a jeligeszerű mondással fejezte ki Szt. Pacianus (390): keresztény a nevem — katolikus a melléknevem. (Megjelent a Keresztény Élet legutóbbi számában) Ötéves A Budapesti Németnyelvű Katolikus Közösség 1995 januárjában ünnepelte fennállásának 5. évfordulóját a Budapesti Németnyelvű Katoli­kus Közösség. Ebből az alka­lomból a Fő utca 43. szám alatti Szent Ferenc Sebes templomban ünnepi szentmisét tartottak ja­nuár 29-én 10 órai kezdettel. A szentmisén részt vett Paskai László bíboros, a magyar püs­pöki kar elnöke, valamint a né­met, az osztrák és a svájci püs­pöki kar képviselői. Annak idején sokat fárado­zott e közösség létrehozatalán a magyar és a német katolikus egyház Franz Walper német prelátus és Paskai László prí­mással az élen. A német újrae­gyesítés után állami szinten is szót emelt a katolikus közösség érdekében Alois Mock, akkori osztrák külügyminiszter, Hel­muth Kohl, szövetségi kancel­lár, Beck Tamás egykori keres­kedelmi miniszter. Az elmúlt öt év bizonyította a katolikus kö­zösség életképességét, mely nem csak az istentiszteletekben, hanem magyar és német katoli­kus egyházi ünnepek megtartá­sában is. HITELÉT EGYHÁZI HÍREK Tamás-istentisztelet. Tamás volt János evangéliuma szerint az a tanítvány, aki nem akarta hinni Jézus feltámadását, míg a feltáma­dott Úrral nem találkozott. Tudjuk, hogy ma is sokan vannak, akik kételkednek. Talán a feltámadás hihetetlensége miatt. Talán az egy­házi szervezetektől vagy szertartásoktól idegenkednek. Őket sze­retnénk megszólítani azokon az istentiszteleteken, amelyeket min­den hó 1. péntekjén 17.30-kor tartunk a Székesfehérvári Evangéli­kus Templomban. Legközelebbi ilyen alkalmunk február 3-án lesz. Szeretettel várjuk az érdeklődőket. Az Evangélikus Ifjúsági Kör * * * A dömösi református misszióról. A Székesfehérvári Reformá­tus Nőszövetség kérésére az Országos Kékkereszt Egyesület Veze­tősége nevében ismertető előadást tart Balogh Zoltánná a dömösi református Iszákosmentő Misszió munkájáról. Elhangzik még: Dö­ntősen gyógyult volt alkoholbeteg bizonyságtétele. Az előadás he­lye: Öreghegyi Művelődési Ház, Fiskális u. 93, ideje: 1995. február 2., este 6 óra. Dóczi Istvánné a Nőszövetség Vezetősége nevében * * * Katolikus sajtó a mai Magyarországon. A fenti címmel vetít a Magyar Televízió kétrészes riportfilmet. Az első részben Az Új Ember szerkesztőségébe látogatnak el, mely az idén ünnepli ala­pításának 50. évfordulóját. Bemutatják a Keresztény Élet-et is. A műsort február 1-jén, 17.45-kor vetítik a TV 1-es programján. 1995. JANUÁR 31. KEDD ÖKUMENIKUS EGYHÁZI NAPTÁR 1995. január 31 -től február 6-ig Január 31. Kedd Katolikus naptár: Bosco Szent János napja. Görög katolikus naptár: Cirusz és János ingyenorvosok napja. Ortodox naptár: Január 18. Ata­náz és Cirill főpapok napja. Zsidó naptár: Sívát hónap 30. Raus chaudes 1. napja. Újhold. Bosco Szent János (1815-1888) a szaléziánusok rendtársulatának ala­pítója, a modern nevelés területén ért el kiváló eredményeket. A rend nagy gyorsasággal terjedt el Itáliában és külföldön is, iskolái híresek és kere­settek voltak. 1980-ban világszerte 1341 házban 16900 rendtag,közülük 11 ezer felszentelt pap foglalkozott fiúneveléssel. Az egyháztörténelem egyik leghatásosabb szerzetesrend­jének alapítóját XI. Pius pápa avatta szentté 1930-ban, a római kalendári­umba 1936-ban vették fel ünnepét. Február 1. Szerda Görög katolikus naptár: Trifon vértanú napja. Ortodox naptár: Január 19. E­­gyiptomi Szt. Makáriosz remete nap­ja­ Zsidó naptár: Ádáz hónap 1. Raus chaudes 2. napja. Újhold. Szt. Tryfon Decius alatt Niceában szenvedett vértanúságot, 250-ben. A zsidó naptárban Raus chaudes a hó­nap első napja. A bibliai időkben kü­lönleges jelentősége volt, ünnepnek tarották. Sámuel könyve is megemlí­ti, hogy Saul király udvarában újhold napján lakomát rendeztek. Ha a hó­nap 30 napos, akkor Raus chaudes 2 napos, első napja az előző hónap 30. napja, a második napja pedig az új hónap első napja, mint ma is. Február 2. Csütörtök Katolikus naptár: Urunk bemu­tatása (Gyertyaszentelő Boldogasz­­szony). Ünnep. Görög katolikus naptár: Jézus találkozása Simeonnal. Gyertya­szentelő. Nagyünnep. Ortodox naptár: Január 20. Nagy Szt. Euthymiosz (Eutim atya) napja. Zsidó naptár: Ádáz hónap 2. A keresztény egyházak február 2- án ünnepüik azt az eseményt, amikor Jézust születése után negyven nappal a mózesi törvény szerint bemutatták a templomban. Egy Simeon nevű fér­fi a Szentlélek ösztönzésére Jézust karjaiba fogta, és mint megváltót di­csőítette. Ezen a napon szentelik meg a gyertyákat, melyeket már az óke­resztény korban is Krisztus jelképé­nek tartottak, a viasz emberi termé­szetére, fénye pedig istenségére em­lékeztet. Más értelmezés szerint a magát fölemésztő gyertya a halandó­ságot jelképezi. Február 3. Péntek Katolikus naptár: Szent Balázs püspök és vértanú, valamint Szent Anszgár (Oszkár) püspök napja. Görög katolikus naptár: Si­meon és Anna napja. Ortodox naptár: Január 21. Szt. Neolytosz vértanú és Szt. Maximosz hitvalló napja. Zsidó naptár: Ádár hónap 3. A legrégibb kalendáriumok is számontartották Balázs püspök nap­ját, aki a kora középkortól a torokba­jok orvosaként, az éledezni kezdő növények, a jószág patrónusaként E­­urópa-szerte nagy tiszteletnek ör­vendett. Legendája szerint egy hal­szálkát nyelt, fuldokló fiút mentett meg, akinek özvegy édesanyja a bör­tönbe jutott püspöknek ennivalót és egy szál gyertyát vitt hálából. A szent arra kérte az asszonyt, hogy ezentúl évenként ajánljon fel gyertyát az ő tiszteletére. Ennek emlékére része­sülnek a hívek a torokbajtól és egyéb betegségektől szabadító Balázs-ál­­dásban. A gyermekek nyakát két ke­resztbe tett gyertyával a pap megsi­mogatja, otthon pedig a szülők színes sodrott szálakkal tekerik körül, hogy megóvják őket a torokfájástól. A Ba­­lázs-alma, melyet szintén ekkor szentelnek, ugyancsak a torokbajok megelőzésére szolgál. A naphoz fű­ződő népszokás a ma már al­i­g gy­ako­rolt Balázsolás. Maskarába öltözött gyerekek csákóval a fejükön végig­járták a falut, adományokat szedtek, mely a tanítók, iskolamesterek jöve­delemkiegészítését szolgálta. Február 4. Szombat Katolikus naptár: Szent Veroni­ka és Szent Hrabanusz Maurusz nap­ja­ Görög katolikus naptár: Izidor atya napja. Ortodox naptár: Január 22. Szt. Thimóteosz apostol napja. Zsidó naptár: Ádáz hónap 4. A keleti egyházban Veronikát az­zal az asszonnyal azonosítják, aki ti­zenkét évig szenvedett vérzékeny­ségtől, s ő lett volna az, aki a Megvál­tó verejtékes arcát megtörölte kendő­jével, amint a Golgotára vezető úton Jézus összeroskadt a kereszt súlya alatt. A legenda szerint arcának le­nyomata látható maradt a kendőn. O­­lyan jámbor hagyomány is élt, hogy Veronika később Rómába ment, s ez­zel a kendővel meggyógyította Tibe­rius császárt. A kendőt a római Szt. Péter bazilikában őrzik. A váci var­rólányok védőszentje volt. Február 5. Vasárnap Katolikus naptár: Évközi 5. va­sárnap. Szent Ágota szűz és vértanú, valamint Szent Adél napja. Református naptár: Szeretet­­szolgálati vasárnap. Evangélikus naptár: Vízkereszt utáni utolsó vasárnap. Görög katolikus naptár: Pün­kösd utáni 33. vasárnap. Ágota vérta­núnő napja. Ortodox naptár: Január 2­3. Szentlélek eljövetele utáni 32. vasár­nap. Ankéri Szt. Kelemen papvérta­­nú napja. Zsidó naptár: Ádár hónap 5. Ágota a keresztény ókor leghíre­sebb szentjeinek egyike, Szicíliában született előkelő család gyermeke­ként. A szent életű leányt a kéjvágyó helytartó akarta a maga számára megszerezni, és egy örömtanyára vi­tette. Ő azonban ellenállt a feslett élet csábításainak. Bíróság elé állították, kegyetlenül megkínozták, végül izzó szénnel kevert cserépdarabok között megölték. A kínzásokba belehalt le­ány tiszteletét az indította el, hogy a legenda szerint megóvta Catania vá­rosát az Etna lávájától, mely tűzvész­szel fenyegetett, ezért Ágota azóta is a tűz ellen nyújt oltalmat. A művészi ábrázolásokon tállal a kezében jele­nik meg, amelyben levágott kebleit tartja, továbbá késsel és nyesőolló­val. A középkorban tálban hordozott kebleit tévedésből cipónak nézték, innen ered az a szokás, hogy ünnepén kenyeret szenteltek. Azt tartják, hogy a szentelt kenyér megóv a tűz­vésztől, és vízre téve megmutatja a vízbefúlt halott helyét. Február 6. Hétfő Katolikus naptár: Miki Szent Pál és vértanútársainak emléknapja. Szent Dorottya napja. Görög katolikus naptár: Bukói főpap napja. Ortodox naptár: Január 24. Szentéletű Római Xénia hitvalló a­­nya napja. Zsidó naptár: Ádáz hónap 6. A Távol-Kelet első kanonizált szentjei, Miki Szent Pál és társai ja­pán vértanúk voltak. 1593-ban feren­cesek érkeztek Japánba, s a tilalom ellenére nyíltan hirdették az evangé­liumot, két konventet és kórházakat alapítottak. 1596-ban elfogták őket, velük együtt három jezsuita hívőt és tizenöt japán ferencesrendi szerze­test. Valamennyit megkínozták és keresztre feszítették. Dorottya napját virág- és gyümölcsszenteléssel ün­nepelték valamikor Magyarorszá­gon, valószínűleg bolognai diákok hozták a szokást. Újabban Sziléziá­ban, Csehországban és a Felvidéken terjedt el tisztelete. Itt játsszák a Do­­rottya-játékot, amit hat fiú házról házra járva ad elő. Megelevenítik a szent legendáját, akit a Dioklecián féle keresztényüldözéskor fejeztek le, és halála előtt bíborpalástos fiú je­lent meg neki, kezében virágkosárral.

Next