Fejér Megyei Hírlap, 2018. április (63. évfolyam, 76-99. szám)
2018-04-12 / 84. szám
12 FEJÉR MEGYEI HÍRLAP TAZTÓi TANULÁS Én, József Attila Április 11., József Attila születésnapja a költészet napja. A minap néztem meg az Én, József Attila című musicalt a Madách Színházban. A darab József Attila életéről, illetve szerelmeiről szól, egész pontosan a Vágó Mártával és Kozmutza Flórával való kapcsolatáról. A mű ajánlójában is olvashatjuk, hogy akadnak olyan kivételes pillanatok az emberiség történetében, amikor zseni születik. És igen, 1905. április 11. pontosan egy ilyen pillanat volt. József Attila minden egyes szava, mondata hol egy késszúrás a szívbe, hol pedig egy léleksimogató csoda, nem lehet úgy a verseit olvasni, hallgatni, hogy ne ültesse el gondolatok millióit a fejünkben, vagy ne hagyjon mély nyomot bennünk. A musical tökéletesen tükrözte ezt a kettősséget, az író költészetét, érzéseit, egyszerűen szavakba nem lehet önteni, ami ott és akkor a színpadon történt. Képzeljük el, hogy a már felnőtt József Attila a kis József Attilát átölelve szavalja a Mama című verset lágy zene kíséretében, miközben a háttérben „a ruhák fényesen, suhogva, keringtek, szálltak a magasba”. Itt egy pár perces részletről van szó, de a darab minden másodperce aranyat ér, kendőzetlenül mutatja be József Attila mentális betegségét, s az ezzel járó szenvedését, hogy hogyan küzdött nap mint nap a saját gondolataival, saját magával, s démonjaival, az ember már-már magáénak érezte a költő fájdalmát. Hajszálpontosan megjelenítettek egyes részleteket, például a levelezéseket vagy a halálát, amiről csak kevesen tudják, hogy testét Nagy-Magyarország régi vasúti térképével takarták le. Ezek a kis részek is hozzájárultak ahhoz, hogy tényleg egy teljes történet rajzolódhasson ki a nézők előtt. Biztosan nem én voltam az egyetlen, akinek patakokban folyt a könnye, kihozta belőem az összes létező érzelmet, gondolatot, megelevenedett előttem maga a költő, legszívesebben csak visszamentem volna az időben és megöleltem volna. Major Alexandra 12. B./Konolányi gimnázium, Székesfehérvár Segítsünk, ahol csak tudunk! A segítségre mindenkinek szüksége van, gyermekeknek a szülőkre, felnőtteknek a barátokra és családra, idősebb hölgyeknek és uraknak pedig a fiatal unokákra, hiszen csak így tudunk az életben előre haladni, és elérni álmainkat. Nemrégiben sikerült nekem egy idős hölgyön segíteni, ez az az élmény, amit az olvasókkal most meg szeretnék osztani. Körülbelül egy hónappal ezelőtt, óriási hóesés és nagy hideg lepte el az országot, az én városomban sem volt ez másként. A közlekedések helyén megbénult va.lelassult, hiszen a nagy hór miatt veszélyessé váltak az utak, a hókotrók pedig sajnálatos módon nem voltak túl aktívak. Egyik este ebben az óriási „hóviharos” időszakban autóval jöttem haza az edzésemről körülbelül fél 10 tájban, amikor egy körforgalomhoz érve megpillantottam egy piros autót az egyik kijáratnál, de a szembe sávban. Egy-két kör megtétele után felmértem, hogy mit is kereshet egy autó a körforgalom kijáratának szemközti sávjában. Ez idő alatt sok-sok kocsi ment el a láthatólag problémával küszködő autós mellett, anélkül hogy megálltak volna segíteni... Eldöntöttem, hogy megpróbálok megtenni mindent annak érdekében, hogy folytatni tudja útját a „bajba jutott”, hisz ki tudja, mióta állhat már ott a nagy hidegben, és hogy milyen problémája van. Miután leálltam mellé, kiszálltam és láttam, hogy egy idős hölgy ül a volánnál, aki próbálja beindítani a gépkocsit - nem túl sok sikerrel. Kiszállásomat követően odasétáltam hozzá és megkérdeztem, hogy mi is a probléma, illetve tudattam vele, hogy sajnos rendkívül rossz helyen áll, hiszenelfo£lalja az egész sávot, valamint világítása sem volt, ami a rossz látási viszonyok miatt nagyon balesetveszélyes. Az első pár mondata nem gyorsan levettem a bízatéből, hogy a hölgy elég zavarosan viselkedik, öszszefüggéstelenül és számomra érthetetlen dolgokról beszélt. Néhány perc után leszűrtem, hogy a hölgy nagyon nincsen tisztában jelenlegi állapotával és tartózkodási helyével, emiatt úgy döntöttem, szólok egy jó barátnak, aki a rendőrségnél dolgozik, hogy küldjön egy járőrt, és segítsék hazajutni a hölgyet, mert nagyon nagy a hideg, és semmiképp sem szerettem volna, hogy még akár emiatt más probléma is történjen vele. A rendőrök pár perc múlva megérkeztek, pártfogoltamat hazakísérték, nekem pedig megköszönték a segítséget. Véleményem szerint, ha én nem érkezem oda, akkor nagyobb baj is történhetett volna, akár a hideg miatt a nénivel, vagy esetleg egy baleset sem lett volna kizárva, hiszen a látási viszonyok nagyon korlátozottak voltak a hóesés miatt. Nagyon örülök, hogy segíteni tudtam, annak viszont nem, hogy a többi autós semmit nem tett ebben a helyzetben. Majdan Martin 12. E. Széchenyi szakgimnázium, Székesfehérvár ?A SÉTATÉR 2018. Április 12. csütörtök Élményközpontú irodalomtanítás A költészet napja alkalmából a Teleki Blanka Gimnázium Magyar Munkaközössége nevében dr. Argyelán Dánielné tanárnő felkérte dr. habil. Fűzfa Balázs irodalomtörténészt, az ELTE Savaria Egyetemi Központ docensét, hogy a 19. század magyar irodalmáról tartson előadást. A tanórát nagy kíváncsiság fogadta, az iskola legnagyobb terme teljesen megtelt érdeklődőkkel. Dr. Fűzfa Balázs irodalomtörténész, akinek nevéhez többek közt az „élményközpontú irodalomtanítás” programjának létrehozása kapcsolódik, különleges tanórát tartott. Bevonta előadásába a hallgatóságot, öszszekapcsolta az irodalmat sok más művészet- és tudományterülettel, például a fizikával, matematikával, színházzal, zenével és más, a hétköznapi életből ismerős jelenségekkel, beszélt a reklámok, a közösségi oldalak hatásáról. Arany János képeinl ellátott „varázsbögre”^ alfilom csokoládészelet, diaszlba ágyazott hangeffektek sinesítették az előadást. Különösen érdekes volt az, ahogyan közösen fedezhettük fel Arany János az Év napra című versében a számmisztikát, amely a betűk, a sorok és a szótagok számával is összefüggésbe hozható. Igazán izgalmassá akkor vált a kérdés, amikor arról szavaztunk, hogy vajon szándékos-e az, hogy a számok logikája szerint épül fel a költemény. Az eredmény körülbelül 50-50 százalék lett. Az előadás olyan érdekességekről, sőt provokatívnak tűnő témákról is szólt, mint például hogy a Facebookot valójában József Attila „találta fel” 19 éves korában, hogy a kínai gyerekek több Petőfi-verset tudnak kívülről, mint a legtöbb magyar iskolás. A tematika az élet számtalan területére kiterjedt, a nyelv kialakulásától az irodalom megértésének bemutatásán át a reklámokban felfedezhető irodalom jellemzőinek bemutatásáig. Az óra végén az érdeklődők kígyózó sorban álltak, hogy megérinthessék a tanár úr két, 1848-as kiadású Petőfi-kötetét - szerencsét „gyűjtve” ezzel az érettségihez. A középiskolások besmlélne a digitális világba? Vajon veszélyezteti-e ez az olvasást, s a klasszikus irodalom szeretetét, a könyveket? - kérdeztem a tanár úrtól az előadása után. - Borzasztó nehéz kérdés, még nem látjuk, hogy 10-20 év múlva mi lesz, de azt sem, hogy öt év múlva mi fog történni. Az biztos, hogy a könyvek maradnak, mert az olvasás élvezete fontos, az olvasásnak pedig a könyv a forrása, míg az információszerzésnek az internet. Tehát a funkciók kettéválnak, differenciálódnak. Ahogy a tumúra során ez mindig is volt, először kettévált a szóbeliség és az írásbeliség, most az olvasás és a digitális ismeretszerzés. Ez így van teljesen rendjén. Amiatt azonban egy kicsit aggódom, hogy a mai fiatalok, a 2000 után született Z-generáció már olyan világba született bele, hogy nem lehet víziója, milyen az, hogy nincs számítógép és okostelefon. Ugyanakkor ennek nagyon sok előnye van: sokfelé tudtak egyszerre komortiiikálni, figyelni, amire az e előző generáció nem kértes. Megvan az előnye és a hátránya is ennek, igazán még nem tudjuk a dolgok kimenetelét. a Ön fontosnak tartom írógépet, de valóban írom a klasszikus kultúrát. Nehéz rávenni a diákokat arra, hogy 10 oldalnál hoszszabb szöveget olvassanak el, hogy legyen fogalmuk arról, hogy egy hosszabb szöveg is lehet egyetlen egész. Szétszórt a tudatuk. De semmiképpen nem szeretném azt a látszatot kelteni, hogy a mai nemzedék nem értékes, legfeljebb más nyelveken, más eszközök segítségével gondolkodik. Magony Gellért 11. A Teleki gimnázium, Székesfehérvár Élményközpontú irodalomtanítás - ez Fűzfa Balázs irodalomtörténész programjaFotó: A szerző 151. Rendhagyó divatbemutató A kifejezésnek több módja van, sokszor beszéd nélkül is megértjük a másikat. Színekkel és öltözködéssel is elárulhatunk rengeteg információt, így tette ezt Petőfi Sándor is a forradalom idején, véleményét nem elrejtve ment szembe a hétköznapi, elfogadott öltözködéssel. Vörös nadrágot és sálövet viselt, ami az ellenállásról árulkodott akkoriban. A március 15-i műsor Matuz János rendezésével a magyar zászló színei köré épült. Ezek bemutatására a koncepció egy forradalmi divatbemutató volt, amit a márciusi eseményekkel kötöttek egybe. A kilenc ruhát a Tóparti Gimnázium és Művészeti Szakgimnáziumba járó textiles diákok tervezték és készítették el Szabó Fruzsina tanárnő segítségével. A műsorral az üzentük, hogy a bátorság és harc nem csak a történelmünk része, hanem napjainké is. A kifutón a piros színnel az erőt, fehérrel a hűséget, zölddel pedig a reményt fejezték ki a ruhák a modellekkel együtt. Emellett szöveges szereplők a márciusi eseményeket adták elő, illetve táncosok és énekkar is színesítette a műsort. Az utcaszínháznak nagy sikere volt, mindkét előadáson tele volt a Városház tér. A ruhákat még a Hiemer-házban sajtótájékoztatón is megtekinthették, és a saját iskolánkban is előadtuk. Az összes előadás hihetetlen élmény volt számomra, és a pozitív visszajelzésekből tudom, hogy a nézőknek is. A végén a színpadon állni és látni a sok elismerő arcot, felemelő érzés volt. Sándor Tamara 11. A. Tóparti gimnázium, Székesfehérvár A kifutón a piros színnel az erőt, fehérrel a hűséget, zölddel pedig a reményt fejezték ki Fotó: Igazi Diáknapok, színes programokkal A Fejér Megyei Diáknapokat idén is megrendezik április 13-15 között. A Diáknapok egy összművészeti fesztivál, amelynek keretein belül Fejér megyei diákok mutathatják meg tehetségüket. Munkájukat minősítő oklevéllel, a legsikeresebb iskolákat pedig külön díjjal jutalmazzák. 2018-tól új pontozási rendszer alapján talál gazdára a Fesztiváldíj. Idén Dunaújváros ad otthont a rendezvénynek, ahol a diákok tizenkét kategóriában mérettethetik meg magukat. A produkciókat ismert szakemberek, illetve művészek bírálják el, s közben szakszerű tanácsokkal látják el a lelkes fiatalokat. Az esemény ideje alatt számos egyéb szabadidős program várja a résztvevőket, mint például az óriáshinta, valamint a fotófal. (A részletes programok megtalálhatók a www.diaknapok.hu weboldalon.) Csóka Dorottya 11. A. Tóparti gimnázium, Székesfehérvár * | Látogasson el weboldalunkra! ! a Fejér megyei | EíIa hírportál