Fejér Megyei Tanács Közlönye, 1966 (7. évfolyam, 1-6. szám)

1966-01-01 / 1. szám

IRÁNYELVEK a termelőszövetkezetek jövedelemelosztási és premizá­lási mdószereinek, valamint a vezetők munkadíjitásá­­nak továbbfejlesztéséről A termelőszövetkezetek termelési színvonala, politi­kai és szervezeti megszilárdulása 1965-ben tovább ja­vult. A termeléssel együtt arányosan nőtt az áruérté­kesítés és a tagok részesedése is. Helyes, gazdaságpoli­tikai intézkedések mellett az ösztönző jövedelemelosz­tási és premizálási formák általános alkalmazása is jelentősen segítette az elért gazdasági eredményeket és hozzájárult a gyenge termelőszövetkezetek erősödé­séhez. * A szövetkezetek többsége a Megyei Párt V. B. 1964. január 14-én kiadott irányelvei alapján alakította ki és alkalmazta a jövedelemelosztási és premizálási mód­szereket. Ennek következtében nagyobb mértékben nőtt a termelés­ volumene, mint a természetbeni és pénzbeni prémium mértéke. I. JÖVEDELEMELOSZTÁSI ÉS PREMIZÁLÁSI FORMÁK ALKALMAZÁSA­ ­ A terv keretszámok lebontása során, főleg bér és anyag vonatkozásban megfelelő megyei és nem ágazati tartalékot képezzen a tervosztály. 8. Szükséges megjavítani az anyaggazdálkodási tevé­kenység­ elvi feladatainak ellátását, a vállalati ellen­őrzéseket a készletek alakulásával kapcsolatos elem­zéseket. Elmélyültebbé kell tenni a tervosztály és az érdekelt szakosztályok között kialakult anyag­­tervezési, valamint gazdálkodási munkakapcsola­tokat. Javítani kell továbbá az együttműködést az anyaggazdálkodási vizsgálatoknál mind a szak­osztályokkal mind a bankfiókokkal. Behatóan kell foglalkozni a 114/1965. OT — PM együttes utasításban foglaltak alkalmazásával. 9. Minthogy több év távlatában a vállalatoknál felme­rült összes költség nagyobb ütemben nőtt mint a megfelelő teljesítményi érték; az eddiginél sokkal többet kell foglalkozni, valamennyi szakosztálynak — beleértve a tervosztályt is —, de különös tekin­tettel a pénzügyi osztálynak, a költség alakulással és az önköltség csökkentésével, valamint a jöve­delmezőség növelésével. A pénzügyi és tervosztály a második ötéves tervidőszak költség alakulásáról készítsen elemzést a vb. részére és dolgozzon ki olyan javaslatot, melynek megvalósításával a vál­lalati gazdálkodás homlokterébe helyezhető a taka­rékos költséggazdálkodás és az önköltség csökkentés. 10. A munkaerő gazdálkodás tervezetének tökéletesítése érdekében biztosítani kell a munkaügyi és tervosz­tályok jobb együttműködését. Különösen a női munkaerő felesleg megbízható és pontos kimunkálására kell súlyt helyezni. 11. Igen, kedvezőtlen a megye ivóvíz ellátásának hely­zete. Állandóan napirenden kell tartania a két város ivóvíz ellátásának kérdését. A távlati vízellátás fej­lesztés terve alapján meg kell gyorsítani a közsé­gekben — a közös fedezeti források felhasználásá­val — a törpevízművek létesítését. 12. A lakásberuházások elmaradt kapcsolódó és járulé­kos létesítményeinek pótlását szorgalmazni kell. Helyes telek- kapacitás- és hitelpolitikával ösz­tönözni kell a lakosságot a magánerőből történő családi ház, társasház és öröklakás építési ütemé­nek fokozására. 13. Meg kell gyorsítani a város és községrendezési ter­vezés munkáját és egyidejűleg az eddig elkészült rendezési terveket felül kell vizsgálni, s ahol túl­haladott, vagy irreális elgondolások találhatók, a megfelelő átdolgozást végre kell hajtani. 14. A községfejlesztési építési mutatókat járásonként (városonként) kell elosztani amit szükséges, hogy a vb. jóváhagyjon. A mutatók elosztásával közvet­lenül befolyásolandó a városok, járások községfej­lesztési beruházásainak iránya. 15. Sürgősen meg kell javítani a beruházási iroda mű­szaki ellenőrzésének színvonalát, mivel a bank­ellenőrzés nyomán az eltérések igen magas össze­gűek. 16. A koordinációs bizotság nemcsak­ a két város prob­lémáival foglalkozzon, hanem a járási székhelyek és nagyobb centrum községek koordinációt igénylő témái is kerüljenek napirendre és a tárgyalásba vonják be a helyi szerveket is. 17. A szakosztályok tervező munkájának megjavításá­hoz szükséges, hogy a tervosztály javítsa meg mun­kakapcsolatát a szakosztályokkal, valamint az al­sóbb tanácsokkal. Az ágazati előadók elmélyült közgazdasági elemzéssel párosult munkát végezze­nek és az osztályvezetés érvényesítse az előadók felelősségét. A megyei és városi építési, közlekedési és vízügyi osztályokon lényegesen javítandó a vállalati irányí­tás és általában a közgazdasági munka. Javítandó továbbá a műszaki munkavállalók szakképzettség szerinti öszetétele. A művelődésügyi és egészség­ügy osztályok közgazdasági kérdésekkel foglalkozó munkatársainak a tervosztály ágazati előadóival való együttműködését meg kell javítani­uk. Mielőbb meg kell javítani a munkaügyi osztály szakmai káder összetételét. 18. A szakosztályok a főfelügyeleti vizsgálat megálla­pításait részletesen ismerik, így a jelen intézke­dési tervben megjelölt főbb feladatok mellett töre­kedjenek valamennyi feltárt hiányosság megszünte­tésére és megelőzésére. Az 1965. évi­­főfelügyeleti vizsgálatban feltárt hiányosságokra irányuló Intézkedési Tervet a V. B. 1965. december 29-i ülésén 450/1965. V. B. szám alatt jóváhagyta. A V. B. felhívja mindkét városi és valamennyi já­rási végrehajtó bizottságot, s az érdekelt szakosztá­lyok vezetőit, a felügyeletet gyakorló elnökhelyet­teseket, hogy­ az Intézkedési Tervben foglaltak vég­rehajtását saját területükön szervezzék meg és el­lenőrizzék. A végrehajtás határidejét a vb. értelem­szerűen folyamatosnak szabja meg és a végrehajtás ellenőrzésével a vb. elnökét bízza meg. 1. A jövedelemelosztási formák alkalmazása terén a termelőszövetkezetek többsége lényeges változást ez évben sem eszközölt. A legfejlettebb jövedelemelosz­tási formát, a készpénzes munkadíjazást ez évben csak két termelőszövetkezet vezette be, bár annak politikai és gazdasági feltételei már szélesebb kör­ben megteremtődtek. Jelenleg­ 8 termelőszövetkezetben készpénzes munkadíjazási, 19 termelőszövetkezetben hagyományos munkaegység szerinti elosztási formát alkalmaznak, ebből 30 termelőszö­vetkezet a muknaegység készpénz értékének maga­sabb összegét garantáltan és rendszeresen előlegezi. 2. Az ösztönző premizálási formák alkalmazása vala­mennyi fontosabb ágazatban általánossá vált. Tovább nőtt a premizálásba vont ágazatok köre. A termelő­­szövetkezetek többsége a helyes arányok kialakítá­sára ez évben már nagyobb gondot fordított és igye­kezett a premizálás­ finomításával az ágazatok kö­zötti­ feszültséget csökkenteni. Nagyobb figyelmet fordítottak a feltételek kidolgo­zására és ismertetésére. A gondosabb, előkészítő munka eredményeként a jóváhagyott premizálási tervezetek többsége évközben lényegesen nem változott. a) A növénytermelés valamennyi fontosabb ágazatá­ban premizáltak, ez különösen a kapások termesz­tésére volt kedvező hatással. Széleskörben alkal­mazták a közvetlen termékrészesedést, a terven felüli hozamból történő premizálást, az eredmé­nyességi és végtermék utáni premizálást, valamint a célpremizálást. Több helyen megtalálható ezek kombinált alkalmazása is. A kukoricatermelésnél általában a múlt években kialakult premizálási formák érvényesültek, de több helyen indokolat­lanul nőtt a közvetlen termékrészesedés mértéke. A termelőszövetkezetek 31 %-a részesművelést, al­ 3 FEJÉR MEGYEI TANÁCS KÖZLÖNYE

Next