Fejlesztés és Finanszírozás, 2008 (6. évfolyam, 1-4. szám)

2008 / 2. szám - Lengyel László: Reformok és ellenreformok Magyarországon

ELMÉLET- ÉS GAZDASÁGTÖRTÉNET - LENGYEL LÁSZLÓ: REFORMOK... 20­08/2 (55- 64) titkosan, belső körben kidolgozott, világos és nyu­gatias célokat követő, felülről-lefelé végrehajtható intézkedési csomagjától várják. Az ellentét a felvi­lágosult uralkodó és az őt körülvevő nyugatias elit, illetve a barbár, felvilágosulásra és vezetésre szo­ruló társadalma között feszül. A vezérlet felvilágo­sult és felelős, nem tartozik számadással csak Iste­nének, uralkodójának és a világ felvilágosult közvé­leményének. Kényszer és hatalmi erőszak, korbács és mézesmadzag természetes, az embernek állami alakítása és átalakítása szükségszerű.4 Ugyanígy a fiziokrata hagyomány, amely a francia forradalom előtti ökonomisták nézeteiből és cselekvéseiből fa­kad, s onnan végighúzódik a tervező ész szocialis­ta hagyományain.5 Kelet-Közép-Európában a jozefinista, a frigyesi porosz és a katalini orosz módszerek általános al­kalmazást nyertek diktatórikus és fél-diktatórikus feltételek között, amikor a központi állam töltöt­te be a gazdaság fejlesztőjének, a társadalmi nagy rendszerek kialakítójának, a mindennapi élet kere­tei szabályozójának szerepét. A felvilágosult autok­rata reformoknak pontosan kialakult szerepei van­nak, a felvilágosult uralkodótól a művelt tanácsadón, közigazgatón át, a külföldi írt vagy íratlan reform­szabályokat megkövetelő, nemzetközi szereplőkig, Voltaire-től a fiziokratákig, a párizsi szalonoktól a szentpétervári majd moszkvai központi cári és szov­jet bürokráciákig, végül az IMF delegációjáig. Ennek a jozefinista reformizmusnak modern változata a technokratikus reformdiktatúra. A mo­dernizáló főszereplő és segítői szilárdan meg van­nak győződve arról, hogy reformjaik fő ellenfele a bármiféle autonómiával bíró központi bürokrácia és/vagy helyi hatalom, az oligarchikus gazdasá­gi szereplők, az elfogult és kedvezményezett szak­mák és a túlburjánzó civil társadalom. A megvilá­gosodott szakértő és a felvilágosult uralkodó job­ban felismeri az egyén érdekét, mint maga az egyén, inkább képviseli a közösséget, mint maga a közös­ség, s e magabiztos tudást állam- és reformtervvé kovácsolja, majd a központi hatalom korlátlan ere­jének igénybevételével végrehajtja. A felvilágosult reform szükségképpen beleütközik majd a felvilá­­gosulatlan, barbár, előítéletes, potyautas társadal­mi csoportok érdekeibe és értékeibe, ezért a szigo­rú központosítás, a gyorsaság és a titkosság egyene­sen feltétele a hatékonyságnak és a sikerességnek. A felvilágosulatlan demokrácia és a decentralizáció, a társadalmi autonómia és a súlyok-ellensúlyok mű­ködése akadályozza a modernizációt, a felzárkózást a haladottabb világhoz. Pontos végcél, útiterv létezik, kellő elszánás arra, hogy az ország - nemzet, társadalom - a civilizá­latlan A pontból a civilizált­­ pontba érjen. A vég­cél elérése minden áldozatot ésszerűvé és szükség­­szerűvé tesz. Vagy eljutunk a pontba, vagy végünk: a félvadság (half-wildness, Halbwildheit), a fél-civi­­lizáltság (half-civilisation, Halbkultur), a felemásság (mismasch, Mischmasch) állapotából így lehet a civi­­lizáltság helyzetébe jutni. Vita, alternatív döntési le­hetőségek előtárása csak és kizárólag az erre felha­talmazottak körében lehetséges, egymással versen­gő megoldások soha nem kerülhetnek nyilvánosság­ra. Ha mégis, akkor ez a politikai deformáció, a ve­zetői hatalom gyengeségének a jele. Az együttmű­ködés, a társadalmi dialógus, a konszenzus helyét átveszi a felsőbbrendű és kétségbevonhatatlan tu­dásról tanúskodó, döntésekről szóló felvilágosítás, a nevelés, a propaganda-kampány. E reform valójá­ban felülről végbevitt forradalom, ahol az uralkodói akarat, a felvilágosult államész az alattvalók státu­sát, életkörülményeit, viselkedését, mentalitását, a korábbi intézményeket és normákat, egy csapásra átalakítani óhajtja. Nagy Frigyes, majd II. József vezérlő eszméje: „mindent a népért, de semmit a nép által”. Frigyes fölényes bon mots-ja, „tout pour le peuple, rien par le peuple” nagy hatást tett nemcsak az elvet követő II. Józsefre, hanem éppenséggel kiváltotta a liberá­lis demokraták ellentétes álláspontját: „mindent a népért, semmit rajta kívül”, „semmit értünk, raj­tunk kívül”. Innen lép tovább a jozefinizmus az Ész államvallása és államegyháza felé. A Reform ügye hit­ alapú: hit a haladásban, az ésszerűségben, a jö­vő birodalmának elfoglalásában, és hit az uralko­dóban. Nemcsak jobban tudjuk, hogy mi kell a nép­nek, mint maga a nép, hanem jobban is hiszünk is benne. A reformelvek hitelvek, a jozefinisták civil „papok”, igehirdetők. A másik reformhagyomány, az 1700-as évek végé­től egészen az 1867-es kiegyezésig élő, virágzó, pozso­nyi és erdélyi diétái, illetve vármegyei önkormányza­ti, liberális középnemesi mozgolódás, reformizmus. Majd szellemileg tovább húzódik egészen a 21. szá­zad Magyarországáig. Ennek csúcsa a magyar re-

Next