Fejlesztés és Finanszírozás, 2008 (6. évfolyam, 1-4. szám)

2008 / 2. szám - Lengyel László: Reformok és ellenreformok Magyarországon

ELMÉLET- ÉS GAZDASÁGTÖRTÉNET - LENGYEL LÁSZLÓ: REFORMOK... LENGYEL LÁSZLÓ Reformok és ellenreformok Magyarországon A nemzeti felkelés és a társadalmi forradalom erőszakos potenciáljá­nak összekapcsolódása a magyar ellenállási hagyományban meg­határozó magyarázó elvként és a történeti irodalomban.­ Ugyan­így létezik az elmondható és el­mondott kiegyezés-történet a ma­ga hőseivel, társadalmi és politikai szerkezeteivel. Ennek megfelelő­en a magyar történelem a Bocs­­kay felkelés utáni 1606-os bécsi béke óta, a birodalmon belüli ki­egyezések története. A nikolsbur­­gi (1622) majd a linzi (1645) bé­kék, válaszul Bethlen Gábor és I. Rákóczi György hadjárataira, majd az 1687-es Habsburg hitlevél, az 1711-es szat­mári béke és a belőle származó Pragmatica Sanctio, Mária Terézia 1741-es kiegyezése a magyar nemes­séggel, végül II. Lipót 1791-es törvényei, reakcióul II. József működésére­­ mind, mind a realista hely­keresés a birodalmon belül. Az 1867-es deáki mű után, a bethleni paktumokon alapuló konszolidá­ció az 1920-as évek elején, majd az 1945-48-as be­lenyugvás a jaltai helyosztásba. Végül közvetett ki­egyezésként is leírható a kádári „aki nincs ellenünk, velünk van” konszolidációja, majd az 1989-90-es, a hatalom monopóliumát birtoklók és az ellenzék kö­zötti kiegyezéses rendszerváltás. Másrészt, él az a történelmi emlékezet is, amely pontosan számol a Mária Terézia és II. József ál­tal indított reformokkal, a magyar jakobinizmus­­sal és a nemesi liberalizmussal, az 1825-48 közötti reformkorral, amely az 1867 utáni rendszer re­formjait veszi számba, leírja a két világháború közötti reformkí­sérleteket, és amely az 1945 utá­ni történetet­­ 1953-tól 1968-on át a nyolcvanas évek reformjai­ig,­­ bizonyosfajta reformok, és ellenreformok sorozatának lát­tatja. Ez a részben Szekfű Gyu­la, részben tanítványai, továb­bá közgazdászok által alakított hagyomány, amely már az ezer­­kilencszáznyolcvanas években a negyvennyolcas-hatvanhetes, ötvenhatos-hatvannyolcas in­tézmények és szereplők szerke­zeti összeilleszthetetlenségében fejeződött ki, tovább épült 1989 után is. Ennek a reform és ellen­reform történetnek a keretében zajlik egyrészt a haladás és maradás, a felvilágoso­dás, a modernizáció, az európaisodás, a haza vagy haladás, a van-e történelmi haladás és főutca vitá­ja. Másrészt, a kitartás vagy megalkuvás, a szem­benállás vagy beilleszkedés, a tisztaság vagy kolla­­boráció, ellenzékiség vagy meghunyászkodás - az eltorzult magyar alkat vitája. KÉTFÉLE REFORMHAGYOMÁNY A kelet- és közép-európai reformhagyományokon belül is két iskola, két tradíció különböztethető meg.­ Az egyik a jozefinista és ökonomista hagya­ték, amely a felvilágosult abszolutizmus - Frigyes porosz, Mária Terézia és II. József osztrák, sőt, I. Péter és II. Katalin orosz­­ hatal­mi szempontjait, illetve fiziokra­­ta eszméit követik. Ezek a moder­nizációt, a felzárkózást, a közpon­ti, felvilágosult hatalomtól, annak A magyar politikai, eszmei tradí­ciók között a reform és az ellenre­form, a reform és a forradalom/ ellenforradalom ellentmondásos képet mutat. A magyar emlékezet egyik jól felépített hagyománya a kuruc, a negyvennyolcas, tizen­­nyolcas-tizenkilences, a negyven­ötös, ötvenhatos, a forradalmi, és a kiegyezési, konszolidációs tradíció. Kialakultak a történelmi főút-mel­­lékút, utca-zsákutca, az egyenes és torzult alkat képei, amelynek a re­formok mellékszálai, a fő esemé­nyek előkészítői vagy a torz ered­mények igazítói.­ Lengyel László a közgazdaságtudomány kandidátusa, a Pénzügykutató Zrt. elnök-vezérigazgatója 55 2 0 0 8/2 (55 - 64)

Next