Fejlesztő Pedagógia, 1997 (8. évfolyam, 1-6. szám)

1997 / 4-5. szám

88 Jobban dotált állatkerteknek külön mű­velődési vagy zoopedagógiai osztály - az elnevezés nem lényeges - felállítására is van lehetőségük. Innen már csak egy lé­pés a speciális programmal rendelkező zooiskolák működtetése. A szervezett keretek között zajló állat­kerti oktatásnak sok előnye van. A cso­portok különlegessége, hogy kifejezetten tanulás céljából keresik fel az állatkertet, az oktatott téma szempontjából a tudás­szintjük egyformának mondható. Egy­mást ismerik a csoporttagok, könnyebb tehát valódi kommunikáción alapuló ok­tatást megvalósítani, nem kell a csoport „összerázásán” munkálkodni. A biológia oktatásának szempontjából egyedülálló lehetőség az állatkerti óra, mert a vadál­latok, élőhelyeik és ökoszisztémáik meg­ismertetése mellett ezek jelentőségének hangsúlyozásával rámutathatunk a Föld élő rendszerének oszthatatlanságára és fejlődésére egyaránt. Nagyon fontos, hogy a diákok és zoopedagógusok köz­vetlen kapcsolata intenzív és interaktív nevelést tesz lehetővé. Az állatkert szem­pontjából is fontos a rendszeres kapcso­lat a diákokkal és tanáraikkal, mert - mint már említettem - fontos következ­tetéseket lehet levonni a társadalom is­mereteinek színvonaláról. Az állatkerti oktatóprogramok kidolgozásánál célsze­rű figyelembe venni az oktatók és a ha­tóságok kívánalmait, egyrészt, mert az így elkészített programokat valóban hasz­nálni is fogják, másrészt pedig nagyobb az esélye az ilyen célú hatósági támoga­tásnak. Végül, de nem utolsósorban a pedagógi­ai kutatások fejlesztése is igényli a rend­szeres szervezett oktatást. Mára nyugod­tan elmondhatjuk, hogy az állatkerti ne­velés jelentős szakmává fejlődött, amely­ben elengedhetetlen szerepe van a pszi­chológiai, didaktikai, kommunikációs és információátadási ismereteknek. A leg­fontosabb oktatási szempontok közül né­hányat idéz az Állatkerti Világszervezet által kiadott The World Zoo Conserva­tion Strategy című kiadvány. „Néhány állatkerti oktatási technika át­tekintése. Az elmúlt évtizedek során sok állatkert gazdagodott nagy oktatási tapasztalatok­kal, és fejlesztett hatékony oktatási tech­nikákat.­­ Mivel az élő állat képezi az oktatás alap­ját, a faj megválasztása elsődleges szem­pont. A kiválasztott állatnak legjobban kell tükröznie a megfogalmazott okta­tási célt.­­ A kiállítás elrendezése, a kifutók be­rendezése és az egy kifutón belüli ál­latcsoport összetétele (egy vagy több faj) fontos részét képezik a nevelő ha­tásnak. Mindezeknek segíteni kell az oktatási információ átadását. - A kifutók olyan szempontok szerinti elrendezése, hogy hogyan illeszkednek a különböző témákhoz, és a kapcsoló­dó nézőtér berendezése szintén neve­lési információkat közvetít. - A felsorolt három módszer alkalmazá­sával keltett benyomás oktatási tech­nikaként szolgál. A trópusi esőerdővel vagy a sivataggal és azok különböző elemeivel való találkozás élménye ha­talmas nevelőértékkel bír.­­ Speciális hatások változatos alkalma­zásával (elkészített növényi és állati anyagok, szervetlen összetevők, model­lek, mesterséges termékek stb.) külön­böző megoldásokkal (pl. üveges vitri­nek, állandó minikiállítások) erőtelje­sen alátámaszthatjuk az oktatási témá­kat.­­ Az interaktív nevelés (anyagok érinté­se, kitalálós játékok, kérdezz-felelek, mozgatható dolgok) nagyon hatékony lehet. - Audio-vizuális eszközök (diavetítés, fil­mek, videók, hallható tájékoztatók) olyan extra információkkal szolgálnak, amit az állatok megfigyelésével talán nincs alkalma megismerni a látogató­nak. - A komputeres szimuláció és az inter­aktív komputerizált audio­vizuális esz­közök olyan, egyre terjedő, fontos mé­­diaformák, amelyek az állatkerti neve­lés számára is hatalmas lehetőséget biz­tosítanak.­­ Az állatgondozói előadások, a túrave­zetések és a verbális információátadás más formái (információs pavilonok, a közönség vezetők általi aktív megkö­zelítése, a színfalak mögé történő be­tekintés stb.) bár nagyon munkaigé­nyes, de roppant hatékony módszerek.­­ Az állatbemutatóknak (show-műso­­roknak) szintén értékes nevelő hatása lehet, ha azok az állatok természetes jellemzőit, specializálódását mutatják be, és nem torzítják el az állat karak­terét. — A gyermekállatkertek és osztálytermi feltételek jó lehetőségeket biztosíta­nak a speciális gyermekfoglalkozások­hoz. — A speciális időszaki kiállítások az ál­landó oktatási lehetőségek fontos ki­egészítői. — Az állatkerti útmutatók, állatkerti tér­képek, tájékoztatófüzetek és más kiad­ványok értékes oktatási anyagokat tar­talmazhatnak. — Az állatkerti könyvesboltok és bizonyos ajándékcikkek árusítása szintén neve­lő értékű lehet. — Az állatkerti kiadványok, sajtó-, rádió- és tv-nyilatkozatok, dokumentumok az állatkerten kívülre is továbbítják a ne­velési üzeneteket.” Látható, hogy a módszerek, lehetőségek skálája igen széles. Nem szabad azonban sohasem elfelejteni, hogy a zoopedagógus munkája különleges, sok szempontból nem hasonlítható egy iskolai tanár mun­kájához. A zoopedagógusnak bele kell él­nie magát a természet és a tanuló közve­títőjének szerepébe. El kell felejtenie a maga fontosságát, fel kell hagynia min­den szokványos pedagógiai vagy zoope­dagógiai módszerrel, és szabadon, a hely­zetnek megfelelően kell döntenie az újabb megoldásokról. Nem véletlen, hogy a zoopedagógia elméletéhez min­dig és rendkívül szorosan tartozik a gya­korlat is. A kettő egymás nélkül elkép­zelhetetlen.

Next