Felsőoktatási Szemle, 1976 (25. évfolyam, 1-12. szám)

1976 / 3. szám - AZ OKTATÁS ÉS NEVELÉS KÉRDÉSEI - Frenkl Róbert: A természettudományi tárgyak helye, szerepe a Testnevelési Főiskola képzési rendszerében

ban a további integrálás terén óvatosságra intenek (Goldhaber 1973). Veress Sándor felveti a kérdést az orvosegyetemi oktatás korszerű ismeretanyaga kap­csán, vajon a mostoha körülmények közé kerülő falusi körzeti orvosnak szük­sége van-e a legmodernebb tudományos ismeretekre. Nem fognak-e úgyis elfá­sulni, lemaradni 10—15 év alatt? Hasonlóan jelentkezik a kérdés a testnevelő tanári, az edzői pályán is. Érdemes-e a legújabb ismereteket, az ideális helyzet­re épített felkészítési elképzeléseket oktatni azoknak, akiknek megfelelő fel­tételek nélkül kell majd munkájukat elvégezni. Nem lenne-e helyesebb a mos­toha körülményekhez adaptált metodikai oktatást részesíteni előnyben az el­méleti, többek között a természettudományi képzés helyett. Mélységes meggyőződésem, hogy könnyebb mostoha körülmények között dolgozni, mint optimális feltételek mellett. Az utóbbi esetben ugyanis csak a mi felkészültségünk, munkánk limitálja a teljesítményt. A mostoha körülmé­nyek eleve szerény követelményt támasztanak. Ideális feltételek esetén nincs mentő körülmény. Világklasszisokkal foglalkozni nagyobb kockázat, mint te­hetségtelenekkel. Ideális körülményekre, világklasszisok felkészítésére kell ok­tassuk, magas elméleti és gyakorlati követelményt támasztva hallgatóinkat, ebben benne van a mostoha körülmények közti helytállás, a gyengébb képes­ségűekkel foglalkozás lehetősége is. És benne van az az alap, amire a tovább­képzés építhet párhuzamosan a bizonyosan javuló feltételekkel. És csak ez az igényesség védheti meg mind a Főiskola oktatóit, mind a terület gyakorlati szakembereit a közömbösségtől, fásultságtól. Ez a dolgozat is mutat az orvosképzéssel bizonyos párhuzamot. De a pár­huzamot indokolja — ezért is használtam az ismereteim adta indokoltságon túl eddig is — a két szakma egészségcentrikus jellege, biológiai és mentális ér­telemben egyaránt, gyakorlati volta; a sok-sok szerteágazó, látszólag független rész mind összefügg egyrészt a gyógyítással, másrészt a teljesítményfokozással. Napjainkban pedig további közeledést jelent az orvosi szakma egyoldalú bio­lógiai jellegének megszűnése, a társadalmi kérdések fokozott fontossága, az egészségnevelő, az orvospedagógus, a társadalomorvostan művelőjének megje­lenése, a sportban pedig a természettudományos ismeretek térhódítása. Polinsz­­ky Károly 1974-ben mondta a Veszprémi Egyetem 25 éves jubileumi ünnepsé­gén a holnap egyeteméről: ,,A megújulás szükségessége tartalmi, szervezeti vál­tozásokat és legfőbbként százados szemlélettel való szakítást igényel ... A kö­vetkező évtizedek nem mai, holnapi reformálgatásokat várnak tőlünk, hanem a szakítást egy vagy több évszázados oktatási renddel, mindazzal, ami betöltötte hivatását az ember kulturális felemelkedésében, de ma már sem tartalmában, sem formájában nem felel meg az igényeknek. Az egyetem századokon át diplomát adott, s a diploma századokon át első­sorban nem a szakmai tudás dokumentuma volt, hanem egy sajátos igazolvány, amely belépőt jelentett a társadalom legfelső soraiba, a vezető rétegbe. A tár­sadalmi tudatban ez mélyen beépült, s gyökeret eresztve, kiirthatatlannak lát­szó burjánzásba kezdett. A diploma nimbusza háttérbe szorította azt a várt tudástartalmat, amelynek primátusa aligha vitatható ma, s kizárólagosságát a holnap fogalmazza és követeli. ... A diploma a jövőben még kevésbé jelenthet társadalmi rangot, nem jogosíthat fel különleges jogok gyakorlására. Szervesen be kell illeszkednie a képzésnek, s magának a diplomával igazolt szaktudásnak a társadalmi mun­kamegosztás megfelelő helyére. A diploma értékét ma még a kiadó intézmény határozza meg, valamint az a rang, amelyet az intézmény kivívott magának múltja, hagyományai alap­ján a közéletben, a társadalmi tudatban. Pedig a diploma igazi rangját, értékét a tényleges tudás adhatja meg.” Bevallom, nem tudom, hogy ezen idézetek nélkül lett volna-e bátorságom befejezésül e gondolatok felvillantására. Még nem is örültünk eleget intézmé­nyünk új rangjának, és már arról beszélni, hogy napjainkban nem az intéz­mény rangja, hanem egyes-egyedül a kibocsátott hallgatók tudása fémjelzi a 163­8*

Next