Felsőoktatási Szemle, 1977 (26. évfolyam, 1-12. szám)

1977 / 7-8. szám - Komjáti Zoltán: Új formák és módszerek a felnőttoktatás hatékonyságának fokozására

Új formák és módszerek a felnőttoktatás hatékonyságának fokozására DR. KOMJÁTI ZOLTÁN egyetemi docens, Pécsi Tudományegyetem 1. A felnőttoktatás lényegében tanulási lehetőségeket jelent olyan felnőttek számára, akik előző iskolai tanulmányaik befejezése, vagy megszakítása után rendszeresen dolgoznak. E meghatározásnak lényeges elemei a következők. Az oktatás felnőtteknek szól, akik rendszeresen dolgoznak, tehát a­­maga­sabb fokú ismereteiket általában munkaviszony fennállása mellett szerzik meg. A felnőttoktatás célja az, hogy lehetőséget nyújtson a körülményeik folytán a továbbtanulásukban akadályozottak számára tanulmányaik pótlására, illetőleg folytatására, s ez úton a szakmai és társadalmi előrehaladásra. A felnőttoktatás népgazdasági szempontból elősegíti a tehetségek kiaknázását, s egyben részét képezi a továbbképzési rendszernek. Hazánk helyzetét az egyetemi felnőttoktatás területén a következő táblázat szemlélteti: Az egyetemi és főiskolai hallgatók száma Látható, hogy hazánkban az egyetemi és főiskolai hallgatók száma mintegy negyed század alatt 3,2-szeresére nőtt, az esti és levelező hallgatók száma vi­szont 6,7-szeresére emelkedett.­ Az 1950/51-es tanévben az esti és levelező hall­gatók aránya mindössze 18,4% volt, ez kb. 25 év alatt 39%-ra növekedett. 2. A felnőttoktatás rendszerében az általános és különösen a középfokú képzés jelentős helyet foglal ugyan el, de itt mégis az egyetemi és főiskolai fel­nőttoktatás kérdéseivel kívánunk foglalkozni. Mint már a közölt táblázatból kiderül, az esti és levelező egyetemi és fő­iskolai hallgatók száma jelentős mértékben növekedett hazánkban. Ez a nap­pali hallgatók számának növekedő tendenciáját is figyelembe véve egyre na­gyobb feladatokat ró az egyetemekre és főiskolákra. Nem mást, de másként kell ki­oktatni azokat, akik koruknál, a gyakorlatban eltöltött éveiknél fogva lénye­gesen magasabb, nagyobb tapasztalatok birtokában kezdik meg felsőfokú ta­nulmányaikat. Megnevezés Tanév 1950/51 1960/61 1970/71 1974/75 Létszám főben Hallgatók száma (fő) 32 501 44 585 80 536 103 390 ebből: nappali 26 509 29 344 53 821 63 100 esti és levelező 5 992 15 241 26 715 40 290 Index 1950/51­­ 100 Hallgatók száma 100,0 137,2 247,8 318,1 ebből: nappali 100,0 110,7 203,0 238,0 esti és levelező 100,0 254,4 445,4 672,4 Megoszlás (%) Hallgatók száma 100,0 100,0 100,0 100,0 ebből: nappali 81,6 65,8 66,8 61,0 esti és levelező 18,4 34,2 33,2 39,0

Next