Felsőoktatási Szemle, 1987 (36. évfolyam, 1-12. szám)

1987 / 4. szám - FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEINK ÉLETÉBŐL - Szabó Tibor - Zallár Andor: Dr. Szent-Györgyi Albert, a Rector Magnificus

„Én első hazafias kötelességemnek mindig azt tartottam — mondta Szent- Györgyi 1941. február 25-én a Magyar Nemzetnek adott nyilatkozatában —, hogy a rám bízott feladatot jól elvégezzem. Mikor 12 évvel ezelőtt professzor lettem, a feladatom az volt, hogy jó professzor legyek. Amikor tavaly rektor lettem, a feladat az volt, hogy jó rektor legyek. Az egyetemet többé nem csupán a kiválasztottak kis csoportja keresi fel, az egyetemnek kötelessége hasznos polgárokat nevelni az idesereglő fiatalokból. Ennek a célnak érdekében át kell formálódnia egész oktatási rendszerünknek. A középiskolában ma megtanítják a fiatalságot, hogy a fülével ne halljon, a szemével ne lásson, az eszével ne gondolkozzék. Megutáltatjuk vele mindazt, ami szép, eléljük a lélek frisseségét. Megtanítjuk őket egy látszatért, egy osztályzatért dolgozni, hogy aztán mint fáradt, fiatal aggastyánok álljanak előttünk, amikor az érettségi után ide kerül­nek az egyetemre vagy ki az életbe... Az egyetem sem mentes a középiskola hibáitól... Én csak egy utat látok: felébreszteni, felrázni a diákságot legalább akkor, amikor az egyetemre kerül...” Szent-Györgyi eszmei irányításával Szegeden indult el a diákegység gondola­tának megvalósítása, amit nem nézhetett jó szemmel a nyilas politika. A rektort nyílt támadások érték. Ez élénk feltűnést és nagy felháborodást keltett a szegedi egyetemi hallgatóság körében. Küldöttségileg keresték fel a rektort, és kérték, hogy azonnal tegye meg az intézkedéseket a diákegység megteremtésére. Az egyetem új ifjúsági szervezete 1940. december 13-án alakult meg az egyete­mi hallgatók gyűlésén, ahol az előadó rektoron kívül tekintélyes professzorok is jelen voltak: Sík Sándor, Banner János, Greguss Pál, Veress Elemér, Batiz­­falvy János, Kramár Jenő és mások. A tanárok jelenléte ösztönzően hatott a szervezet megalakítására. Az alakuló ülésen a rektor elsősorban az új szellem kialakulásáról beszélt, amely már nem választja el a tanárt és diákot, a katedrát és a padot, s a professzorok jelenlétét is a diákokkal való együttműködés kifejezésének nyilvá­nította: „öntudatos diákságot szeretnék, amely helyet kaphat az egyetem veze­tésében, amely felelősségteljes emberré tudja nevelni magát, amely egyéniséggé válik... Művelt, gerinces, egész ember legyen, mert a korok hibája, hogy nem embert, hanem tömeget nevel, amelyet egy jelszóval bármilyen irányba el lehet téríteni és fel lehet használni... Ennek a közös eszmének távol kell állnia a napi politikától..., az egység érdekében ki kell zárni a napi politikát és minden jelszót..., a diákság önmaga is beleszólhasson az önmaga ügyeinek intézésébe..., elsősorban a diákszociális kérdésekbe.”5 Az alakuló ülés után Szent-Györgyi nemsokára vitadélutánra hívta össze az egyetemi hallgatóságot. A gyűlésen az egyetemi oktatás és nevelés legfőbb problémáiról vitatkoztak. A hallgatóság először csodálkozott, hogy neki is szabad szót emelnie az egyetemen a saját ügyében. Azután úgy belejöttek, hogy az este nagyon rövidnek bizonyult a kérdések megvitatására. Közvetlenül az alakuló ülés után a Turul Szövetség küldöttsége felkereste Szent-Györgyi rektort, és kérte, hogy tekintélyével és jóakaratával támogassa a Turul mozgalmat. Szent-Györgyi önmagához hűen kijelentette, hogy nem támogatja a Turul Szövetséget, mert a megoszthatatlan diákegységet akarja megteremteni. Amikor a küldöttség elbúcsúzott a rektortól, „Hajrá Turul” felkiáltással vonult ki a teremből. Ezzel a kiáltással a Turul Szövetség vezetősége

Next